Fastrostade pedaler...

Oggebrod

Ny medlem
Fastrostade pedaler...
Fick hem ett trevligt paket igår med dubbdäck (WXC 300) och nya pedaler, bytte mina kombopedaler mot dubbelsidiga spd, ska snart ut och prova... Då fick jag idén att jag skulle sätta mina kombopedaler på pendlarracern, men pedalerna har rostat fast... Den är gammal så pedalerna kan mycke väl ha suttit där i minst 10 år... har sprayat med rostlösning men kan inte få bort pedalerna... någon som har förslag på vad jag ska göra?

Tack!

//Oskar

Fastrostade pedaler...
Sätt ett ljus med lågan på vevarmen vänta ett par minuter och testa på nytt. Mycket beror på om du är bered att ofra de pedalerna som sitter på nu eller ej.

-Åke

Fastrostade pedaler...
Är du säker på att det är rost? Mina pedaler (stålaxel) hade gift ihop sig med mina aluvevar på ett jobbigt sätt. Det löste sig med en varmluftspistol. Någon av metallerna expanderade mer än den andra och vips var det inget problem att få loss pedalerna längre.

Fastrostade pedaler...
Ta av vevarmarna och borra ur pedalerna med en 12mmborr. Då blir det bara gängorna kvar och de tar man bort med en gängtapp.

Eller så kapar du av pedalen så du får bra grepp om axeln med ett skruvstäd. Sen tar du i med mer våld.

/rikard

Fastrostade pedaler...
Ok... pedalerna som sitter kvar har jag ingen nytta av... så dom kan jag offra... ska försöka med varmluftspistol först bara...

Tack!

//Oskar

Fastrostade pedaler...
Jag skulle prova att värma innan jag gav mig på urborrning eller avkapning av pedalaxlarna.

Om det är stålvevar går det bäst att värma, men det bör funka även med aluvevar. Tyvärr leds ju värmen bort mer effektivt, men man får värma lite längre bara.

Testa med hårtork, hetluftspistol, gaslåga eller liknande. Ha ett par rejält värmeisolerade handskar tillgängligt så att du inte bränner dig när du skall försöka lossa de varma delarna bara. :)

Fastrostade pedaler...
Har värmt pedalerna ett bra tag nu... fick av den ena.... den andra rubbade jag ca: 3 varv... men nu sitter den fast ordentligt... Det går att vicka lite på den, samt trycka med foten mot en nyckel men nu har pedalen hamnat i ett sådant läge att man inte kan trycka med foten längre... vad göra nu? Några förslag?

Tack!!

//Oskar

Fastrostade pedaler...
Oggebrod Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har värmt pedalerna ett bra tag nu... fick av den
> ena.... den andra rubbade jag ca: 3 varv... men nu
> sitter den fast ordentligt... Det går att vicka
> lite på den, samt trycka med foten mot en nyckel
> men nu har pedalen hamnat i ett sådant läge att
> man inte kan trycka med foten längre... vad göra
> nu? Några förslag?

Hmm låter konstigt. Du har lossat dem åt olika håll på höger och vänster sida va?
På vänster sida lossar du medurs och på höger sida moturs...

Fastrostade pedaler...
jo.. jag har lossat dem åt rätt håll... det syns att pedalen gått ut ca 3 varv... men nu har den fastnat igen och det går inte att trycka till med foten längre...

//Oskar

Fastrostade pedaler...
Mera rostlösning, mera värme och längre hävarm så borde det lösa sig tycker man. Längre hävarm får man till genom att använda lämpligt järnrör eller dylikt...

Fastrostade pedaler...
Tryck i med mycket rostlösning och "backa" 1-2 varv. Fortsätt 2 varv fram-1 tillbaka och ös hela tiden på med rostlösning på gängorna på båda sidorna.

Fastrostade pedaler...
Det gäller ju dock att veta vad det är som har hänt. Är det aluminiumvevarmar mot stålaxel så kan ju dels stålaxeln ha rostat (brukar väl vara kromad bara) men sedan kan ju även aluminiumet ha oxiderat. Om inte jag minns helt fel så kan man lösa aluminiumoxid med sprit. Var det inte så? Typ T-Röd.

5-56 borde dock göra nytta då det löser upp eventuell rost på pedalaxeln.

Men värmen är det som gör mest nytta.

Fastrostade pedaler...
det låter som om pedalen har halkat snett i gängan. ibland händer det när man ska ta av gamla pedaler. ordentlig hävarm eller bågfil kan bli din slutlösning. har den gängat snett är det bara våld som kan få bort den, och då är vevarmen bara att slänga efteråt.

Fastrostade pedaler...
Då kan han ju lika gärna skita i å ta bort den, för det var ju vevarmen han ville fortsätta använda, inte pedalen. Klart att det går att få bort den utan att pajja vevarmen. Om det sen är värt den energi/möda som åtgår är ju en annan sak dock.

:)

Fastrostade pedaler...
nja. har han börjat dra den snett i gängorna kan det vara kört. då är gängorna redan trasiga och det går inte att få den varken fram eller tillbaka.

är vevarmen i mjukt aluminium så är gängorna inte så svåra att ta sönder.

Fastrostade pedaler...
Om han har dragit den fel 3 varv så är det nog kört. Men om den gick rätt de första varven och sedan började gå fel kan det ju fortfarande gå att rädda. Samtidigt får man ju fråga sig vad en ny vevarm/vevparti kostar och om det är värt det. Det skulle ju kunna gå att borra ur och rensgänga och hoppas på att gängorna klarat sig tillräckligt bra. Men men... det kan vara kört också.

Fastrostade pedaler...
Det låter som att din pedal har tagit med sig gängorna i veven så när du väl har fått bort den så måste du gänga upp den och sätta i en ny gänga i veven (helicoil). Lämna in den på en verkstad för detta, typ Jarla cykel kan fixa detta.

Fastrostade pedaler...
på tal om gängor så lossnade mitt vevlager idag på vintercykeln. inga gängor kvar i ramen. förmodligen har det blivit rostangripet och glappat lös, stålram och allt.

antingen så svetsar jag dit vevlagret eller så blir det en ny ram. att fixa gängorna är nog riktigt kört tror jag.

Fastrostade pedaler...
Fick äntligen loss den sista pedalen med smörj och värm-metoden...

Gängorna finns där men behöver nog rensas lite med en gängtapp... vilken storlek på gängtappen ska jag använda då? Alltså vad för mått är det på gängorna?

Tack!!

//Oskar

Fastrostade pedaler...
Tackar så mycke för all hjälp... den där sheldonbrown.com sidan verkar mycket bra... får lägga den på minnet...

Tackar och bockar!

//Oskar

Fastrostade pedaler...
Bosse Bildoktorn har skrivit en hel bok om bultdiametrar och gängor(!). Han dreglar lika mycket över gängvinklar som min statistiklärare över stratifierade urval;)

Vilka märkliga böjelser man kan ha..

Fastrostade pedaler...
Micke S Skrev:
> på tal om gängor så lossnade mitt vevlager idag på
> vintercykeln. inga gängor kvar i ramen.
> förmodligen har det blivit rostangripet och
> glappat lös, stålram och allt.
>
> antingen så svetsar jag dit vevlagret eller så
> blir det en ny ram. att fixa gängorna är nog
> riktigt kört tror jag.

Förut? fanns det vevlager för vevlagerhus med pajade gäng - kanske fortf går att få tag på?

Fastrostade pedaler...
MickeS Skrev:
> Förut? fanns det vevlager för vevlagerhus med
> pajade gäng - kanske fortf går att få tag på?

Åtminstone Mavic hade en modell som inte nyttjade gängen i hylsan alls. Man gängade på två koniska låsmuttrar på själva vevlagret istället. Står inget om det på deras hemsida idag vad jag kan se.

"Mavic's specially designed bottom bracket requires personal courage, real expertise, or professional installation, but will last you a life time. This bottom bracket is another variation of the floating style bottom bracket unit, this one is made to achieve very fine and minute adjustments. Installation requires that your bottom bracket shell is re-faced to make the shell faces perfectly parallel and chamfer the inner lip of the B/B shell slightly."

l_mavic_bb.jpg

http://www.bikepro.com/products/bottom_brackets/mavic.html

Tillbaka
Topp