FAT Racer

FAT Racer
Trist. men låter lite som standard FAT. Bra priser men tar en evighet att få allt rätt. Hoppas du får rätt cykel snart och fint väder. Och vi får fina bilder på den. :)

FAT Racer
manurhin skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick min FAT Carbon Ultegra-sl vid lunch .
> Snabbt hopmonterad , såg jävligt bra ut .
> Började ställa in cykeln och vänta nu VAFAAAAAN
> .
> Fel ramstorlek .
> Fel vevarmslängd.
> Fel sadelstolpe.
> Fel styrstam.
> Fel kasett .
> Fel färg på styrlindan.
> Och flera lackskador .
> Cykeln numera nedpackad , FAT ordnar med transport
> .
> De har bett SÅ mycket om ursäkt men vad hjälper
> det just nu .
> TUR ATT DET SNÖAR !

fan va tråkigt, kompensation?

FAT Racer
Miss Lycka skrev:
> Köp en Canyon istället.

då hade han ju inte sett röken vare sig av rätt eller fel hoj på säkert 2 månader :D

FAT Racer
manurhin skrev:
> Fick min FAT Carbon Ultegra-sl vid lunch .
> Snabbt hopmonterad , såg jävligt bra ut .
> Började ställa in cykeln och vänta nu VAFAAAAAN
> .
> Fel ramstorlek .
> Fel vevarmslängd.
> Fel sadelstolpe.
> Fel styrstam.
> Fel kasett .
> Fel färg på styrlindan.
> Och flera lackskador .
> Cykeln numera nedpackad , FAT ordnar med transport
> .
> De har bett SÅ mycket om ursäkt men vad hjälper
> det just nu .
> TUR ATT DET SNÖAR !

Användarprofil: manurhin
E-post: Dold
Registreringsdatum: 2008-03-25 17:57
Senaste aktivitet: 2008-03-25 17:57

Intressant; tidpunkten för Registreringsdatum och Senaste aktivitet sammanfaller ju (när jag skrev detta inlägg).

Jag behåller mina konspirationsteorier för mig själv.

FAT Racer
Oskar skrev:
> manurhin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fick min FAT Carbon Ultegra-sl vid lunch .
> > Snabbt hopmonterad , såg jävligt bra ut .
> > Började ställa in cykeln och vänta nu
> VAFAAAAAN
> > .
> > Fel ramstorlek .
> > Fel vevarmslängd.
> > Fel sadelstolpe.
> > Fel styrstam.
> > Fel kasett .
> > Fel färg på styrlindan.
> > Och flera lackskador .
> > Cykeln numera nedpackad , FAT ordnar med
> transport
> > .
> > De har bett SÅ mycket om ursäkt men vad
> hjälper
> > det just nu .
> > TUR ATT DET SNÖAR !
>
>
> Användarprofil: manurhin
> E-post: Dold
> Registreringsdatum: 2008-03-25 17:57
> Senaste aktivitet: 2008-03-25 17:57
> Inlägg: 1
>
>
> Intressant; tidpunkten för Registreringsdatum och
> Senaste aktivitet sammanfaller ju (när jag skrev
> detta inlägg).
>
> Jag behåller mina konspirationsteorier för mig
> själv.

Det vore lämpligt !

FAT har hämtat cykeln och bett om ursäkt .
Jag har skickat inte helt trevliga mail med förslag om kompensation/uppgradering .
Faktum kvarstår , beställde 25/2 , har fortfarande inte fått MIN cykel och NEJ ordern har inte blivit hopblandad med någon annan .
Jag har nämligen skickat ned en egen gaffel till FAT att montera på cykeln då jag hade en , förhoppningsvis , bättre ny hemma .
Denna satt monterad på cykeln .

Fortsättning följer .

FAT Racer
FAN va trist!

Hoppas det löser sig; jag ser fram emot fortsättningen. Jag har sneglat en hel del på FAT eftersom det verkar vara det mest prisvärdam som finns idag. Men med en så många fel som du listar här ovan så blir man ju rätt skraj...

FAT Racer
Det blir intressant och se vad som dyker upp hos mig då. Jag har ju strulat med dem och ändrat ramstorlek på beställningen, men jag har fått en kopia på komponentlistan till cykeln som bekräftelse och den stämmer. Hoppas de bygger efter den också. Nästa vecka svarade de idag att jag kan förvänta mig att få min cykel.

FAT Racer
Faktiskt har de skött sig hysat för mig när jag gjort komponentbeställningar. De skickade fel utväxling på en kasett i övrigt var det rätt. Dessutom verkar de i vissa fall skriva ut egenvägd vikt istället för tillverkarens när vikten diffar. I vart fall hade de gjort så på mina hjul, när jag mejlade frågade så fick jag som svar att tillverkarens uppgifter var fel, när jag kontrollerade så visade det sig att deras vikt verkade stämma med de då senare versionerna av hjulet, vilket såklart ritchey inte nämnde på hemsidan..

Kanske funkar det bättre med cykelbeställningen från fat om man inte ger sig på att custom speca cykeln... Man ska nog inte ge dem alltför anvancerade uppgifter :D
Jag är dock grymt sugen på deras kolfiber hardtail ram. Jag gillar geometrin på den. Funderar på om man ska våga sig på en beställning.

FAT Racer
FAT fick enligt uppgift min (deras egen )cykel i Torsdags .
Skulle försöka se till att jag hade den i slutet av nästa vecka .
Känns bra att man helt plötsligt är prioriterad .
Detta är ju förstås än så länge bara i teorin , vi får se när det kommer paket och vad som finns i det .
Känns lite som sagan om skräddaren , det bidde inte en ......

FAT Racer
SÅÅÅÅÅÅÅ jävla trött !!!!!!!!!!
Eftersom min kontakt lovat mig att jag skulle få cykeln denna vecka mailade jag idag om trackingnummer .

Svar :
#####

Hi,

didn`t you get my mail today? Your bike is not shipped yet. I wanted to know if the wcs parts are ok? The Carbon Pro parts are not available anymore. I also told you that the frame was not 54 cm like you said. It is 56 cm!
#########

Jag är riktigt bra på att mäta och c-c horisontellt på cykeln var 54,5 , alltså som deras 54 cm .
Enligt hemsidan är deras 56:a kvadratisk ( 56 x56 ) , det var inte denna ram .
Höjden på styrhuvudet var 16cm som på 58cm:sramen .Denna kombination finns inte alls !!!

Kommer ringa honom i morgon och fråga vad de håller på med .
Inte en antydan om någon kompensation som jag föreslagit .

Millimeter från att ta semester och åka till Mönchengladbach .

FAT Racer
Canyon - Cykeln levereras om 8 år med avbruten bakväxel
FAT - Cykeln kommer, fast med fel spec och med lackskador
Poison - Total tystnad efter man har tryckt på knappen sen plötsligt dyker det upp en hoj slumpmässig tid efter beställning
Cicli B - Knepig dialog med knepiga människor och hyggligt lång väntan

Tja, det är bara att välja :) Någon som handlat hoj från Rose?

FAT Racer
Rose? Nää, men 2Danger höll sitt löfte och svarade på mail. Hojen kom efter ett par veckor. No problems. Dessutom har de en ny snyggare logga på sina cyklar numera:)

FAT Racer
Förra veckan lovade FAT att min cykel skall komma denna vecka men än lyser den med sin frånvaro. Blir lite orolig när jag ser svaret som manurhin fick att Carbon Pro grejer inte finns längre. Jag skall ju ha en Ritchey Carbon Pro framgaffel på min. Jag har inte fått något mail från dem om det är okej med något annat.

FAT Racer
Jag handlade från Rose för några veckor sedan. Dock inte en cykel, utan komponenter för en bra slant. Blev väldigt imponerad. Allt var rätt, t o m alla ekerlängder, och det tog nolltid innan jag fick grejerna.

Mange

FAT Racer
hille skrev:
> Förra veckan lovade FAT att min cykel skall komma
> denna vecka men än lyser den med sin frånvaro.
> Blir lite orolig när jag ser svaret som manurhin
> fick att Carbon Pro grejer inte finns längre. Jag
> skall ju ha en Ritchey Carbon Pro framgaffel på
> min. Jag har inte fått något mail från dem om
> det är okej med något annat.

Gällde styrstam & sadelstolpe som jag beställt FSA carbon pro .
De (svinen) hade monterat Ritchey WCS utan att fråga .
Var lungn , troligtvis kommer ett paket om några veckor .
Kan vara en bambino eller en enhjuling i , vem vet .

FAT Racer
Dagens inlägg (och nej jag ljuger inte ) :

Ringde min kontakt på FAT och presenterade mig med namn , ort och nationalitet .
Efter att ha svarat med sitt efternamn på sitt eget telefonnummer säger idioten
CITAT : JAG FÖRSTÅR INTE : SLUT SITAT (fast på tyska )och lägger på luren .
Jag ringer därefter deras hotline , varifrån jag redan fått idiotens nummer ,
och pratar med en TREVLIG kille som säger att min kontakt visst pratar engelska .

Jag är ingen engelsklärare men har hittills gjort mig förstådd i hela världen i jobbet där även min arbetsgivare tycker att jag kan representera dem genom genom att prata engelska .
Man hoppas att detta var någon form av misstag men jag anar ett mönster :
Vi plockar ihop vad vi har på hyllan och skickar efter att kunden betalt , sedan ligger vi lågt .

( Hoppas du sitter ned när du läser detta )

Den TREVLIGE killen säger också : 2008-RAMARNA ÄR KORTARE ÄN DE TIDIGARE MODELLERNA .

Dvs. glöm geometritabellerna på hemsidan om du skall ha en carbonram , TOPTUBE C-C ÄR KORTARE I VERKLIGHETEN ÄN VAD DE ÄR PÅ HEMSIDAN .

Att toptube c-c var 54,5 på min cykel var inget konstigt , det var en 56:a .

Den TREVLIGE killen säger slutligen att de skall skicka mig min cykel med så nära 56 cm c-c toptube det går så att jag har den nästa vecka .

Jag har skickat ett mail till min kontakt för att få detta bekräftat men ännu ej fått svar .

Apoteket nästa för att köpa nervmedicin . FAAN

Senast redigerad av en moderator:
FAT Racer
manurhin skrev:
> 2008-RAMARNA
> ÄR KORTARE ÄN DE TIDIGARE MODELLERNA .

Verka stämma med vad Tour(4/208) kom fram till i sitt senaste test av FAT Road Carbon.
Ramen är numer såpass kort att de fick tåöverlapp på den testade cykeln.

Tour 4/2008 kan fö vara intressant för de som läser den här tråden:
Numret innehåller test av 10 olika tyska postorderhandlare

/Håkan

FAT Racer
Det låter ju förtroendeingivande =)

Det här med trevligt/inte så trevligt bemötande stämmer väl överens med mina erfarenheter när jag beställde en cykel av dem i höstas (road sl 105). Det känns som lite lottodragning om vem man får som kontaktperson från deras sida (min var tillmötesgående och svarade på frågor, men jag hade redan hunnit konstatera att det itne alls var något man kunde räkna med).

Hoppas det löser sig till det bästa för dig snart. De räknar dock med en väldigt kort leveranstid till Sverige (två dagar om jag kommer ihåg rätt) så att du har den nästa vecka låter kanske inte så sannolikt. När jag berättade att det tog en vecka för cykeln att komma till mig så hade aldrig hört talas om en så lång leverranstid förut. Säkert...

FAT Racer
HåkanC skrev:
> manurhin skrev:
> -----
> > 2008-RAMARNA
> > ÄR KORTARE ÄN DE TIDIGARE MODELLERNA .
>
> Verka stämma med vad Tour(4/208) kom fram till i
> sitt senaste test av FAT Road Carbon.
> Ramen är numer såpass kort att de fick
> tåöverlapp på den testade cykeln.
>
> Tour 4/2008 kan fö vara intressant för de som
> läser den här tråden:
> Numret innehåller test av 10 olika tyska
> postorderhandlare
>
>
> /Håkan

Tur jag någon dag efter att jag beställde ändrade från 56 till 58. Nu blir väl styrtappen för kort men det får jag väl fixa en ny själv. Vågar inte strula med dem mer för då får jag väl aldrig någon cykel.

FAT Racer
hille skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > manurhin skrev:
> >
>
> > -----
> > > 2008-RAMARNA
> > > ÄR KORTARE ÄN DE TIDIGARE MODELLERNA .
> >
> > Verka stämma med vad Tour(4/208) kom fram till
> i
> > sitt senaste test av FAT Road Carbon.
> > Ramen är numer såpass kort att de fick
> > tåöverlapp på den testade cykeln.
> >
> > Tour 4/2008 kan fö vara intressant för de som
> > läser den här tråden:
> > Numret innehåller test av 10 olika tyska
> > postorderhandlare
> >
> >
> > /Håkan
>
> Tur jag någon dag efter att jag beställde
> ändrade från 56 till 58. Nu blir väl styrtappen
> för kort men det får jag väl fixa en ny själv.
> Vågar inte strula med dem mer för då får jag
> väl aldrig någon cykel.

Passar även mig bra då jag lär få skulden om folk börjar mailbomba dem .

FAT Racer
HåkanC
Jag var i Frankfurt i början på veckan och köpte det numret men fick inte med det hem. Men visst var det en storlek 56 de testade eller minns jag fel? Det var någon bild med en sko i storlek 42 eller som visade problemet?

FAT Racer
Vilken tur att jag inte beställde en FAT-ram då, som jag hade lite tankar på, nu blev det en beställning på en kolfiberram här i Sverige istället.

FAT Racer
Frolicc skrev:
> Har mailat dem om kompletta geometriuppgifter på
> projekt carbon ramarna, eller är det kanske
> någon här som har dem tillgängliga?

Vet de nog knappast själva !

Senast redigerad av en moderator:
FAT Racer
Fick detta svar av min kontakt :

Yes the person you talked to was right .

Ingen signatur , nothing !

Detta efter att ha dragit samtalet med den andre trevliga killen och sedan frågat om jag kan förvänta mig en "toptube c-c 56 modell -08 " i slutet av nästa vecka .

Han har tydligen surnat till rejält eftersom han stött på en kund som vill ha vad han beställt .

De verkar inte ha någon Sverker i Tyskland .

FAT Racer
Jag blev lovad förra veckan (beställde 8/3-08) att min cykel skulle komma denna vecka. Men ingen cykel har dykt upp. Innan har de svarat på mail men nu är det helt tyst när jag mailar och frågar var den är. Blir till att forsätta att nöta inne på min gamla ombygda Monark ergometercykel ett tag till verkar det som.

FAT Racer
manurhin skrev:
> Fick detta svar av min kontakt :
>
> Yes the person you talked to was right .
>
> Ingen signatur , nothing !
>
>

Var glad att du har en kontakt i varje fall :)

Jag har hjälpt min engelsktalade VD att beställa en cykel från FAT eftersom han har bestämt sig för att köra VR. Efter beställning kom det ett mail där dom skev att betalningsuppgifter kommer att skickas snarast. Några betalningsuppgifter kom dock aldrig så efter att ha mailat ett antal gånger till FAT under senaste veckan utan att ha fått något svar surnade chefen till och jag fick hänga med till cykelbutik där det inhandlades en cykel.

FAT Racer
hille skrev:
> HåkanC
> Jag var i Frankfurt i början på veckan och
> köpte det numret men fick inte med det hem. Men
> visst var det en storlek 56 de testade eller minns
> jag fel? Det var någon bild med en sko i storlek
> 42 eller som visade problemet?

Stämmer. Det var ganska mycket tåöverlapp t o m.

FAT Racer
Snälla ring istället för att maila fram och tillbaka med Fritz. Det blir rätt mycket lättare att få svar på sina frågor direkt då och missförstånd kan redas ut direkt. Och har man oturen att få prata med en Fritz som inte kan ett ord engelska brukar de kunna koppla vidare till någon som kan engelska hyfsat i var fall.

FAT Racer
hille skrev:
> HåkanC
> Jag var i Frankfurt i början på veckan och
> köpte det numret men fick inte med det hem. Men
> visst var det en storlek 56 de testade eller minns
> jag fel? Det var någon bild med en sko i storlek
> 42 eller som visade problemet?

Som NiklasL redan har skrivit kommer du ihåg rätt.

Men för att öka på geometriförvirringen så hade den testade 56cm ramen ett övre ramrör på 56cm, vad det betyder i vekligheten är svårt att veta:
-Testade de en -07?
-Tryckfelsnisse?

Jag håller med de andra i den här tåden:
Ring ned till dem och fråga direkt, det är alltid bättre med en direkt kontakt än via MAIL.

Som jag redan har skrivit: Tour 4/2008 innehåller inte enbart ett test av 20 cyklar för upp till 2500 Euro, dessutom test av 10 olika tyska postorderhandlare, både av deras service och av de levererade cyklarna, cyklarna kostade upp till 1500 Euro.
http://www.tour-magazin.de/?p=1988

28820804.jpg

I Sthlm säljs Tour bla hos PressStop längst in och längst ned i Gallerian.
Annars går den att köpa på postorder från http://www.press-stop.se
(Sök på Tour)

/Håkan

FAT Racer
Svårt att veta vad som gått fel här. FAT fick bra betyg för sin postorderservice i Tour, men det gällde ju inom Tyskland. Dock skrev man "Telefon-Berater manchmal schwer erreichbar".

I första testet (Road Project Carbon) kan det vara som HåkanC skriver, kanske har Tour bara plankat FATs (felaktiga) måttuppgifter om det är så att det var en 08:a de fick att testa (i postordertestet var det antagligen en 07:a då man beställde anonymt och cyklarna levererades innan jul).

Får nog ansluta mig till övriga som föreslår telefonkontakt. Gör en punktlista med frågor innan så du inte glömmer något.

FAT Racer
Urk! Efter att ha velat fram och tilbaks i en månad över geometrier skulle jag äntligen beställa... men nu velas det igen.

Om man skall ringa dit, vilket nummer är det egentligen? Är det till fat eller till4cycles butiken?

FAT Racer
So testet happy:

Ibland kan man undra hur mycket man ska stå ut med från "billiga" leverantörer som inte kan hålla sina leveranstider. Tacka vet jag företag som har lager, och skeppar det direkt.

En vecka var total tid för min leverans från Danmark:
Banken 5 dagar, betyg: IG
Posten 2 dagar, betyg: VG
Fabin Sport: samma dag - MVG+ !

Canyon: 10 veckors leveranstid, som blev 12, sen 13 veckor, sen okänt datum - IG så det stänker om det!

FAT Racer
Det är väll inte konstigt att leverantörer som säljer från lager är snabba. På lagercyklarna är ju även canyon rätt snabba. Men det är klart att de redan från början ska uppge en leveranstid som stämmer. Att ge en glädjekalkyl som sen inte stämmer gillar man ju inte som kund. Jag tycker inte att det gör något om det är lång leveranstid om de redan från början är ärliga med var leveranstiden är, så att man kan planera ihop det med cykelresor, tävlingar eller vad som nu är aktuellt.

FAT Racer
Håller med - det gör inte ett dugg att vänta sig igenom januari och februari och kanske nån vecka av mars, men sen måste grejorna fram. Särskilt som de har lovat just det.

FAT Racer
Kanske bättre att endast beställa en ram och sedan bygga ihop själv? Det är väl ändå så att man så småningom får sina favoriter och inte gillar alla delar som leverantören vill bygga med?

FAT Racer
bng skrev:
> Det var just en ram jag väntade 13+ veckor på...

Ah, det var värre det. Låter märkligt. Canyon har ju medgång nu och borde väl se till att produktionskapaciteten matchar efterfrågan.

FAT Racer
Ringde Fat idag och de sade att både 56 och 58 ramarna har blivit 1 cm kortare och är alltså 55 och 57. Blir väl till att beställa en storlek större isåfall. Inget annat skall vara förändrat på geometrin.

Killen jag snackade med var jättetrevlig´(var nog för jag presenterade mig på tyska=)). Vad som var ännu roligare var att jag först råkade ringa till vimmerby tidning och fråga på tyska efter någon som snackar engelska. =)

FAT Racer
Frolicc skrev:
> Vad som var ännu roligare var att jag först råkade
> ringa till vimmerby tidning och fråga på tyska
> efter någon som snackar engelska. =)

hahahah!!! skopåse för den!

FAT Racer
Frolicc skrev:
------------------------------------------------------- Vad
> som var ännu roligare var att jag först råkade
> ringa till vimmerby tidning och fråga på tyska
> efter någon som snackar engelska. =)

Hmm , jag vet en till som ringt till Vimmerby Tidning .

FAT Racer
bng skrev:
> Ibland kan man undra hur mycket man ska stå ut
> med från "billiga" leverantörer som inte kan
> hålla sina leveranstider.

Att man kan få inte bara en billigare utan även en bättre ram om man väntar kanske kan vara värt en del, eller?

>
> Canyon: 10 veckors leveranstid, som blev 12, sen
> 13 veckor, sen okänt datum
Att Canyon har fått problem med den uppdaterade kolfiber F10an är väl självklart för alla vi det här laget.
Det var iofs redan tidigt i höstas(oktober)klart att de 1a leveranserna till kund planerades att ske först i April.
Den misstänksamme hade väl redan då dragit öronen åt sig.
Men det är alltid lätt att vara efterklok.......

Om Canyons geometri passar dig undrar jag varför du inte köpte en Ultimate AL F8 när de inte kunde leverera en Ultimate CF F10?

Testet i senaste Tour,se ovan, visar med all tydlighet vilket bra ram-set det är.
Den är både lättare och stabilare än en del kolfiber-ramar, Pinarello Paris 2007 tex

Model | standardized frameset weight | lateral stiffness | fork stiffness | BB stiffness

Canyon Ultimate AL F8   1702g    92Nm/°  53N/mm    63N/mm            Testad i Tour 4/2008
Pinarello Paris         1780g    75Nm/°  45N/mm    64N/mm            Testad i Tour 3/2007

Även i dessa kolfibertider finns det alltså bra alu-ramar.
Att ett Canyon Ultimate F8-ramset bara kostar 599 € gör ju inte saken sämre.

/Håkan

Tillbaka
Topp