Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja kanske, tack. Någon som gått från 4.8 till 4.0 JJ? Är det stor skillnad på känslan?Jumbo Jim 4.0, kanske?
Frid!
Steg ett är väl att testa högre tryck, blås i en bar ca om du inte redan gjort det?Jag vet,korkad förfrågan, men jag behöver hjälp med motsatsen till Al Mighty...
Av diverse anledningar behöver jag pendla asfalt med fatbiken i en övergångsperiod. 10-20km om dagen. Vad fan finns det som hade gjort min XXL 8 fat med 4.8 jumbo jims lite mer pendlingsvänlig...? Har någon ett tips på ett kanske smalare och mer lättrullat däck. Kan inte hitta något vettigt själv.
Typ Surly Black Floyd hade kanske varit bra, men verkar ju inte gå att köpa.
Tack för förståelse och hjälp.
![]()
Jag har bara provat Dillinger 5 men tycker de rullar bra och har ett ohyggligt bra fäste på is och hårt. Däremot skulle jag föredra lite högra dubbar bak men är pga höjdmeter och mjuka skoterspår där jag bor, hade terrängen varit plattare hade jag nog inte brytt mig lika mkt.Både jag och far kör odubbade fatbike däck på vintern. Jag tycker mig klara av det bra och känner mig varken osäker eller rädd. Under gårdagens tur kändes det tyvärr osäkert för far och han halkade till och med på en isfläck under rundan och ramlade också. Det är tråkigt att känna sig osäker och rädd under en runda… Dubbar på smalare och hårdare däck vet jag av erfarenhet fungerar mycket bra, men hur är det med dubbade däck till fatbike? Trots breda däck med lågt tryck, bettar dubbarna ändå bra? Har ni någon favorit då det kommer till dubbdäck till fatbike? :-)
Jag har bara provat Dillinger 5 men tycker de rullar bra och har ett ohyggligt bra fäste på is och hårt. Däremot skulle jag föredra lite högra dubbar bak men är pga höjdmeter och mjuka skoterspår där jag bor, hade terrängen varit plattare hade jag nog inte brytt mig lika mkt.
Dubbdäck på fatbike fungerar kalasbra.
Favoriten beror på föret.
Jag kör mycket med Jonny 5 26x5 som är grymma både i snö och på is.
Jag kör även mycket med Dillinger 4 27x3,8 som känns snabbare då det är absolut stenhårt.
Jag har även kört mycket på Dillinger 5 26x4,8 (4,6) som är bra all round, men kanske är Schwalbe Al Mighty ett bättre val idag då det både har ett lägre pris och är snäppet bredare.
Så är det, men på ren is finns inget som slår dubben som sitter på Wrathchild (skålade och stora).Min gissning är dock att 45nrth Wrathchild rullar galet segt jämfört med Jonny 5, Dillinger 5, och Schwalbe Al Mighty. Mönstret är väldigt glest och höga dobbar.
Dillinger 5 väger ca 1600g
Schwalbe Al Mighty och Jonny 5 verkar ligga kring 1800g.
Wrathchild 1600g men verkar smalt i jämförelse
Haha så mkt grepp behöver ingen ;)Så är det, men på ren is finns inget som slår dubben som sitter på Wrathchild (skålade och stora).
I en perfekt värld hade man haft pengar så det bränner och sedan dubbat om ett par Al Mighty med sånna dubbar :-)
Men Dillinger har inte XL-dubbarna va, eller har det ändrats nu?Haha så mkt grepp behöver ingen ;)
Har skålade dubbar på mina Dillinger 5. Funderar dock på att sätta på Surly Bud och Lou men har DT Swiss Big Ride fälgar så lär bara gå från 112mm till 115-117mm i däckbredd. Hade gärna haft bredare däck. Gillar dubb fram ändå men hade velat ha bättre drivgrepp bak. Tror ni det räcker med att sätta Dillinger 5 bakofram bak. Borde ju ge mer driv. Men kanske likväl ska sätta på Bud bak iaf.
Jag kör Jonny 5 på dt-big ride. Jag har även kört Bud & Lou på dt-hjulen.Haha så mkt grepp behöver ingen ;)
Har skålade dubbar på mina Dillinger 5. Funderar dock på att sätta på Surly Bud och Lou men har DT Swiss Big Ride fälgar så lär bara gå från 112mm till 115-117mm i däckbredd. Hade gärna haft bredare däck. Gillar dubb fram ändå men hade velat ha bättre drivgrepp bak. Tror ni det räcker med att sätta Dillinger 5 bakofram bak. Borde ju ge mer driv. Men kanske likväl ska sätta på Bud bak iaf.
Dillinge 5 har large skålade dubbarna, inte xl. Men bra grepp är det iaf!Men Dillinger har inte XL-dubbarna va, eller har det ändrats nu?
Men ett vänt Dillinger ger mer driv ja. Bud/Lou har jag ingen erfarenhet av.
Dubbade Al Mighty är de bästa allround vinterdäck jag haft iaf...Beslutsångest gällande däckval! ?
Dubbade Al Mighty är de bästa allround vinterdäck jag haft iaf...
Om det är säkerhet som är prio ett så är det ju Wrathchild som gäller, men räkna med att det går tyngre då...Okej! Vill verkligen att far ska kunna cykla runt säkert. Får så dåligt samvete när jag lurar ut honom och han åker omkull. Men jag antar att det är tillräckligt bra fäste i dessa däck ändå. Sedan hoppas jag de få plats i cykeln. Han har en Specialized Fatboy som kom med 4,6” original, men jag tror nog att 4,8” går att klämma in! :-)
www.bike-discount.de
Smaken är som baken och mer grepp behöver jag typ inte på sommaren, jag klarar mig nog gott med Jumbo Jim sommartid tror jag. Nästan 1kg rullande vikts skillnad på 2 däck ju så värt det för mig iaf.Nu finns odubbade i lager också! Hmm, borde man ha ett fram till sommaren tro...? Nä va? Eller? Faan :-)
![]()
Al Mighty Evo 26x4.80" Folding Tire
Features - Schwalbe Al Mighty Evo 26x4,80" folding tire Optimized tread for deep mud and snow extremely stable braking and traction edges in the middle section Long leading edges in the transition and shoulder area for more...www.bike-discount.de
Nå, fått dom och testat än?Jag la en order på ett par Schwalbe Al Mighty ändå! Även för mig ska det bli roligt att prova då jag aldrig kört med dubbade fatbike däck förut! Tack ska ni ha! :-)
De har anlänt hos ombudet på hemorten men jag studerar på annan ort under vardagarna så jag får tyvärr vänta tills helgen... I bästa fall hinner jag prova de på fredagen! :-)Nå, fått dom och testat än?
Låter som Al Mighty är en bra konstruktion!
Hur brett är däcket monterat å klart?
Frid!
Tack! Det var bra att veta!Cirka 110 mm breda monterade på 90 mm breda fälgar. :-)
Jag som tycker de fungerar bra på snö! ?Då har man testat Jumbo Jim på snö då också, det tänker jag aldrig göra om ?
Bring the Barmark!
Visa bilaga 622769
Jaså? I så fall har du mycket att se fram emot…?Jag som tycker de fungerar bra på snö! ?
Jag förstår att det är mycket bättre driv i andra däck men jag tycker att Jumbo Jim är så förlåtande att köra mindre luft i då de rullar så pass bra!Jaså? I så fall har du mycket att se fram emot…?
Om någon av er ser Jumbo Jim 4.0 när ni är ute på internetz och spanar så låt mig veta. Jag lyckas inte hitta en vettig källa. Tack!