FATBIKE: Däckstråden

Jag vet,korkad förfrågan, men jag behöver hjälp med motsatsen till Al Mighty...

Av diverse anledningar behöver jag pendla asfalt med fatbiken i en övergångsperiod. 10-20km om dagen. Vad fan finns det som hade gjort min XXL 8 fat med 4.8 jumbo jims lite mer pendlingsvänlig...? Har någon ett tips på ett kanske smalare och mer lättrullat däck. Kan inte hitta något vettigt själv.

Typ Surly Black Floyd hade kanske varit bra, men verkar ju inte gå att köpa.

Tack för förståelse och hjälp.

snytd499s8711.jpg
Steg ett är väl att testa högre tryck, blås i en bar ca om du inte redan gjort det?

Både jag och far kör odubbade fatbike däck på vintern. Jag tycker mig klara av det bra och känner mig varken osäker eller rädd. Under gårdagens tur kändes det tyvärr osäkert för far och han halkade till och med på en isfläck under rundan och ramlade också. Det är tråkigt att känna sig osäker och rädd under en runda… Dubbar på smalare och hårdare däck vet jag av erfarenhet fungerar mycket bra, men hur är det med dubbade däck till fatbike? Trots breda däck med lågt tryck, bettar dubbarna ändå bra? Har ni någon favorit då det kommer till dubbdäck till fatbike? :-)

Både jag och far kör odubbade fatbike däck på vintern. Jag tycker mig klara av det bra och känner mig varken osäker eller rädd. Under gårdagens tur kändes det tyvärr osäkert för far och han halkade till och med på en isfläck under rundan och ramlade också. Det är tråkigt att känna sig osäker och rädd under en runda… Dubbar på smalare och hårdare däck vet jag av erfarenhet fungerar mycket bra, men hur är det med dubbade däck till fatbike? Trots breda däck med lågt tryck, bettar dubbarna ändå bra? Har ni någon favorit då det kommer till dubbdäck till fatbike? :-)
Jag har bara provat Dillinger 5 men tycker de rullar bra och har ett ohyggligt bra fäste på is och hårt. Däremot skulle jag föredra lite högra dubbar bak men är pga höjdmeter och mjuka skoterspår där jag bor, hade terrängen varit plattare hade jag nog inte brytt mig lika mkt.

Dubbdäck på fatbike fungerar kalasbra.
Favoriten beror på föret.
Jag kör mycket med Jonny 5 26x5 som är grymma både i snö och på is.
Jag kör även mycket med Dillinger 4 27x3,8 som känns snabbare då det är absolut stenhårt.
Jag har även kört mycket på Dillinger 5 26x4,8 (4,6) som är bra all round, men kanske är Schwalbe Al Mighty ett bättre val idag då det både har ett lägre pris och är snäppet bredare.

Jag har bara provat Dillinger 5 men tycker de rullar bra och har ett ohyggligt bra fäste på is och hårt. Däremot skulle jag föredra lite högra dubbar bak men är pga höjdmeter och mjuka skoterspår där jag bor, hade terrängen varit plattare hade jag nog inte brytt mig lika mkt.
Dubbdäck på fatbike fungerar kalasbra.
Favoriten beror på föret.
Jag kör mycket med Jonny 5 26x5 som är grymma både i snö och på is.
Jag kör även mycket med Dillinger 4 27x3,8 som känns snabbare då det är absolut stenhårt.
Jag har även kört mycket på Dillinger 5 26x4,8 (4,6) som är bra all round, men kanske är Schwalbe Al Mighty ett bättre val idag då det både har ett lägre pris och är snäppet bredare.

Jag såg att det annars fanns ett par 45nrth Wrathchild däck till salu på Happyride. De ser rätt extrema ut! Men när jag cyklar Fatbike med far så är det för att mysa och det behöver inte gå så fort, så kanske slår jag på och köper just dem. Jag föredrar förövrigt att köpa via Happyride än att beställa nytt! :-)

Min gissning är dock att 45nrth Wrathchild rullar galet segt jämfört med Jonny 5, Dillinger 5, och Schwalbe Al Mighty. Mönstret är väldigt glest och höga dobbar.
Dillinger 5 väger ca 1600g
Schwalbe Al Mighty och Jonny 5 verkar ligga kring 1800g.
Wrathchild 1600g men verkar smalt i jämförelse

Senast ändrad:
Min gissning är dock att 45nrth Wrathchild rullar galet segt jämfört med Jonny 5, Dillinger 5, och Schwalbe Al Mighty. Mönstret är väldigt glest och höga dobbar.
Dillinger 5 väger ca 1600g
Schwalbe Al Mighty och Jonny 5 verkar ligga kring 1800g.
Wrathchild 1600g men verkar smalt i jämförelse
Så är det, men på ren is finns inget som slår dubben som sitter på Wrathchild (skålade och stora).
I en perfekt värld hade man haft pengar så det bränner och sedan dubbat om ett par Al Mighty med sånna dubbar :-)

Så är det, men på ren is finns inget som slår dubben som sitter på Wrathchild (skålade och stora).
I en perfekt värld hade man haft pengar så det bränner och sedan dubbat om ett par Al Mighty med sånna dubbar :-)
Haha så mkt grepp behöver ingen ;)
Har skålade dubbar på mina Dillinger 5. Funderar dock på att sätta på Surly Bud och Lou men har DT Swiss Big Ride fälgar så lär bara gå från 112mm till 115-117mm i däckbredd. Hade gärna haft bredare däck. Gillar dubb fram ändå men hade velat ha bättre drivgrepp bak. Tror ni det räcker med att sätta Dillinger 5 bakofram bak. Borde ju ge mer driv. Men kanske likväl ska sätta på Bud bak iaf.

Har skålade dubbar på mina Dillinger 5. Funderar dock på att sätta på Surly Bud och Lou men har DT Swiss Big Ride fälgar så lär bara gå från 112mm till 115-117mm i däckbredd. Hade gärna haft bredare däck. Gillar dubb fram ändå men hade velat ha bättre drivgrepp bak. Tror ni det räcker med att sätta Dillinger 5 bakofram bak. Borde ju ge mer driv. Men kanske likväl ska sätta på Bud bak iaf.
Men Dillinger har inte XL-dubbarna va, eller har det ändrats nu?
Men ett vänt Dillinger ger mer driv ja. Bud/Lou har jag ingen erfarenhet av.

Jag kör Jonny 5 på dt-big ride. Jag har även kört Bud & Lou på dt-hjulen.
Det funkar bra på de hjulen men Bud & Lou kommer till sin fulla rätt på 100mm breda fälgar då däcket får sin rätta form och kantdobbarna kommer mer mot underlaget (det gäller nog även Jonny 5, men de har jag aldrig haft på så breda fälgar).
Jag har för övrigt ett par Bud & Lou som knappt används då jag föredrar dubbdäck på vintern och lättrullade Jumbo Jim 4,8 på sommaren.

Dubbade Al Mighty är de bästa allround vinterdäck jag haft iaf...

Okej! Vill verkligen att far ska kunna cykla runt säkert. Får så dåligt samvete när jag lurar ut honom och han åker omkull. Men jag antar att det är tillräckligt bra fäste i dessa däck ändå. Sedan hoppas jag de få plats i cykeln. Han har en Specialized Fatboy som kom med 4,6” original, men jag tror nog att 4,8” går att klämma in! :-)

Dubbdäck har ju bra grepp så länge man cyklar lugnt och håller cykeln upprätt. På blankis får man ju vara försiktig oavsett, inte ha vikten utanför cykeln t.ex. osv. men är en jäkla skillnad!

Okej! Vill verkligen att far ska kunna cykla runt säkert. Får så dåligt samvete när jag lurar ut honom och han åker omkull. Men jag antar att det är tillräckligt bra fäste i dessa däck ändå. Sedan hoppas jag de få plats i cykeln. Han har en Specialized Fatboy som kom med 4,6” original, men jag tror nog att 4,8” går att klämma in! :-)
Om det är säkerhet som är prio ett så är det ju Wrathchild som gäller, men räkna med att det går tyngre då...

Han är väll inte helt ny på att cykla i skogen med det är just när det ligger en isfläck under snön på någon ställe där man inte förväntar det som är problemet. Att blåsa på i full fart där det är lite osäkert hur föret är kommer han ändå inte göra. Hmm…

Nu finns odubbade i lager också! Hmm, borde man ha ett fram till sommaren tro...? Nä va? Eller? Faan :-)

Nu finns odubbade i lager också! Hmm, borde man ha ett fram till sommaren tro...? Nä va? Eller? Faan :-)

Smaken är som baken och mer grepp behöver jag typ inte på sommaren, jag klarar mig nog gott med Jumbo Jim sommartid tror jag. Nästan 1kg rullande vikts skillnad på 2 däck ju så värt det för mig iaf.

Om någon av er ser Jumbo Jim 4.0 när ni är ute på internetz och spanar så låt mig veta. Jag lyckas inte hitta en vettig källa. Tack!

Nu har jag cyklat två rundor med Schwalbe Al Mighty fram å jag är nöjd! Greppet är riktigt bra, kan jag tycka, å det dämpar skönt, villet jag saknade med Jumbo Jim. Jag plockade också fram mina gamla Vee Snowshoe å satte ett sånt bak för jag upplever att det driver betydligt bättre än Jumbo Jim. Det blev en trevlig kombo som ger bra stöd till mitt stukade balanssinne. :cool:

Frid!

image.jpg

Senast ändrad:
Det är dessa:

Gummi flärp:

Fästen framskärm:

Skruv, muttrar å brickor i rätt dimension:

Det krävdes en del meck för att få passformen ok. Har distanser i framkant på bakskärmen och jag fick leta innan jag hittade bra fäste för framgaffeln.
Man behöver nog ha en insatsgänga bakom vevlagret för bakskärmen och hål i kronan på framgaffeln för någorlunda enkel montering.
Framskärmen är nog på gränsen till för smal, den är bara något bredare än däcket så den kan jag behöva bredda. Det lär ju visa sig efter första turen i regn! Tanken med montaget är att jag ska behöva ägna mindre tid åt rengöring och underhåll. (y)

Frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp