FATBIKE: Däckstråden

Har alla Jumbo Jim rätt lös passform? Nu har jag monterat två olika uppsättningar JJ på två olika fälgar, och i båda fallen har jag behövt lägga extra tejplager längs med fälgkanten för att det ska sitta tajt och hålla tätt. Eller är alla fatbikedäck så här?

Har alla Jumbo Jim rätt lös passform? Nu har jag monterat två olika uppsättningar JJ på två olika fälgar, och i båda fallen har jag behövt lägga extra tejplager längs med fälgkanten för att det ska sitta tajt och hålla tätt.
det är stor skillad perfomace är egentligen inte TL men jag fick tätt det endå efter många försök o bytte till TL superground året efter o blev tätt direkt mycket bättre fälgkant.

Senast ändrad:
Har alla Jumbo Jim rätt lös passform? Nu har jag monterat två olika uppsättningar JJ på två olika fälgar, och i båda fallen har jag behövt lägga extra tejplager längs med fälgkanten för att det ska sitta tajt och hålla tätt. Eller är alla fatbikedäck så här?
Av dom jag köpt har flera varit svåra att sitta tajt så jag kör numera "ghetto-tubeless" med endast en avklippt slang (24-tums downhill) och det funkar alltid.

Av dom jag köpt har flera varit svåra att sitta tajt så jag kör numera "ghetto-tubeless" med endast en avklippt slang (24-tums downhill) och det funkar alltid.
Hur får du det att fungera? provade men tyckte slangen var för klibbig så kompressor hjälpte inte att trycka ut däcket så gav upp, ja använde såpa men hade ju inte 1dl ;)

Hur får du det att fungera? provade men tyckte slangen var för klibbig så kompressor hjälpte inte att trycka ut däcket så gav upp, ja använde såpa men hade ju inte 1dl ;)
Jag smetar in slangen och däck-kanten med rikligt av såpvatten.Däckpasta går också bra. Tar ut ventilen och blåser på med kompressorn till runt 2 kilo. Ska tilläggas att jag kör bilventil så då får man in större mängd luft per tidsenhet. Det är också lättare att fylla i vätska då. Lycka till och säg till om du behöver mer hjälp.

Lyckat fulmek här om nyssens. 9.9 psi uppmätt i garaget innan jag rullade ut (körde lite högt för att ha marginal om det läckte), 9.4 när jag kom in igen efter en timme i skogen. Känns acceptabelt och förhoppningsvis tätar det lite bättre efter att guckan fått skvalpa runt lite mer.

Lyckat fulmek här om nyssens. 9.9 psi uppmätt i garaget innan jag rullade ut (körde lite högt för att ha marginal om det läckte), 9.4 när jag kom in igen efter en timme i skogen. Känns acceptabelt och förhoppningsvis tätar det lite bättre efter att guckan fått skvalpa runt lite mer.
Det kan mycket väl bara bero på temperaturskillnaden, om du har varmgarage…?

Ligger väl på 11-12 grader i garaget nu och jag hade samma tanke, men det var fortfarande 9.4 när jag kollade ett par timmar senare och däcken värmts upp lite igen 🤷🏼
Temperatur och tyck avhandlades ju i någon tråd här för en par år sedan, men hittar inte den nu?

Till våren ska jag nog sno ditt fulmeckstrick med klämmor, för tusan vad jag svor när jag skulle byta till dubbdäck på de här fälgarna eftersom de är så "långgrunda" och däcken inte riktigt vill stanna i "diket"...

IMG_4089.JPG

Hur noga är det med innerbredden på fälgen när man skall byta däck?
Hayes säger att mulefut 80 fälgarna har en inre bredd på 74mm, medans Schwalbe rekommenderar 80-100mm på både Jumbo Jim och Al Mighty (båda 26x4.8)

Hur noga är det med innerbredden på fälgen när man skall byta däck?
Hayes säger att mulefut 80 fälgarna har en inre bredd på 74mm, medans Schwalbe rekommenderar 80-100mm på både Jumbo Jim och Al Mighty (båda 26x4.8)
Jag körde JJ4.8 på fälg med 60mm innerbredd och det fungerade väldigt bra vid däcktryck för "åka snabbt på stig sommartid".

Låter bra, då skall jag bara bestämma mig... :D
Jag har också börjat fundera, om jag ska ge JJ en chans till eller om de odubbade AM åker på när det blir dags…
Jag kör ju med fattystrippers, någon som vet om ett par nya överlever ett däckbyte om jag bara testar JJ för en dag utan gucka och sen vill på med AM istället?

Senast ändrad:
Jag har också börjat fundera, om jag ska ge JJ en chans till eller om de odubbade AM åker på när det blir dags…
Jag kör ju med fattystrippers, någon som vet om ett par nya överlever ett däckbyte om jag bara testar JJ för en dag utan gucka och sen vill på med AM istället?
Testade tidigare att använda dom gammla fattystrippers men vart för bökigt att få tillbaka (jag kanske inte var tillräckligt kunnig) men går säkert med mycket tålamod 😆

Testade tidigare att använda dom gammla fattystrippers men vart för bökigt att få tillbaka (jag kanske inte var tillräckligt kunnig) men går säkert med mycket tålamod 😆
I så fall kommer jag ju inte att frisera kanterna utan vika dom över fälgen och tejpa fast. Frågan är väl om strippen hinner vulka fast i däcket under en dag…?

Fick den dumma iden att Bontrager Gnarwhal däck (27.5x4.5) kan passa på Mukluken, Trek använder Samma Mulefut fälgar som Salsa, så det blir till att mäta noggrant...

Om inte någon här inne redan har testat och kan säga om det funkar eller inte?

Jag hade en Mukluk för något år sedan. Använde aldrig 26" hjulen utan körde bara med 27.5" hjul. Hittar inga bildbevis men det skulle göra mig mycket förvånad om det inte funkar. Så länge du har 197x12 bak så ska det inte vara några konstigheter...

Jag hade en Mukluk för något år sedan. Använde aldrig 26" hjulen utan körde bara med 27.5" hjul. Hittar inga bildbevis men det skulle göra mig mycket förvånad om det inte funkar. Så länge du har 197x12 bak så ska det inte vara några konstigheter...

Det är sista generationen Mukluk innan namnbytet, så det är 197x12 bak och salsa säger själva att 27.5x4 går fint, men 27.5x4.5?

Japp 4,5. Fram var det inga problem. Möjligen fick jag justera bak bakhjulet en aning men minns inte riktigt... Om du vill kan jag försöka mäta på mitt Gnarwhal 27,5x4,5.

Det får du gärna göra, för jag får inte in ett 27.5 (bredden är ok) när jag kollade för en liten stund sedan. Så det kanske funkar om jag byter läge på dropouten?

Jag gillar dom skarpt! Likvärdigt eller bättre rull än Dillinger (som jag minns det) men betydligt mer driv. Tror fäste i det lösa är bättre än Wrathchild också, dom var ju lite väl glesa mellan dobbarna, och rullar mycket bättre (men på ren is lär dom vara sämre än XL-dubbarna.)
Sen är de väl de bredaste dubbdäcken också tillsammans med Johnny 5 så bärighet borde finnas när snön sätter sig framöver?
Enkla att montera tubeless också, och de höll trycket över natten utan gucka.
Kort sagt, bara att klicka hem ?

Visa bilaga 597778

Hur tycker du Al Mighty däcken står sig så här, lite drygt 3 år senare?
Velade ett tag mellan dem och JJs innan innan jag slog till...

Senast idag reflekterade jag över hur jäkla nöjd jag är med dom 😊
Får se om jag orkar testa JJ en runda till när dubbdäcken ska av, eller om jag går direkt på det odubbade paret AM

Visa bilaga 759379
Jag orkade tydligen… JJ är lätta, snärtiga, lättrullade. Men också studsiga och med dåligt fäste i lera. Får väl ge dom några rundor till och testa lägre tryck tills de uppför sig, jag är lite vilse nu med bredare fälgar…

IMG_4584.webp

Jag orkade tydligen… JJ är lätta, snärtiga, lättrullade. Men också studsiga och med dåligt fäste i lera. Får väl ge dom några rundor till och testa lägre tryck tills de uppför sig, jag är lite vilse nu med bredare fälgar…

Visa bilaga 760016

Tror inte det går att komma bort från visst studsande, oavsett däcksort.
Såg för ett tag sedan en youtube video om en snubbe som pratade om att man behöver trampa jämnare och mjukare på en fatbike jämfört med en vanlig mtb, för att slippa det värsta gungandet/studsandet (sen om det stämmer har jag inte den blekaste om)

Tror inte det går att komma bort från visst studsande, oavsett däcksort.
Såg för ett tag sedan en youtube video om en snubbe som pratade om att man behöver trampa jämnare och mjukare på en fatbike jämfört med en vanlig mtb, för att slippa det värsta gungandet/studsandet (sen om det stämmer har jag inte den blekaste om)
Nu var det över rötter och sånt jag menade, där är Al Mighty betydligt bättre på att dämpa. På sommaren brukar jag ha så pass högt tryck att jag slipper ”gunget”. Men som sagt, jag måste nog ner i tryck nu med bredare fälgar…

Tjockare väggar ger nog mer "jämnare" dämpning men straffar med högre vikt.
Ja det skiljer ju nästan 9hg mellan ett par JJ och AM, även om mycket av det nog sitter i dobbarna också. Men jag tar nog det viktstraffet för dämpningen och fästet. Men som sagt, ska ge JJ et par chanser till så får vi se

Nu var det över rötter och sånt jag menade, där är Al Mighty betydligt bättre på att dämpa. På sommaren brukar jag ha så pass högt tryck att jag slipper ”gunget”. Men som sagt, jag måste nog ner i tryck nu med bredare fälgar…
Nu körde snubben i skogen, visserligen under vintertid men det där har fastnat och jag gissar att byta till en oval "chainring" minskar gunget, lite grand iaf.

Tjockare väggar ger nog mer "jämnare" dämpning men straffar med högre vikt.
Så per definition, så är högre tpi bättre? (om jag nu inte har missat något)

Så per definition, så är högre tpi bättre? (om jag nu inte har missat något)
"Bättre" beror förstås på vad man är ute efter, men högre tpi betyder tunnare och mjukare väv. Sedan är det frågan om hur många lager det är också och hur däckstommen är byggd.

Högre tpi används ofta i tunna mjuka däck och lägre tpi i grövre tunga däck, men det är ingen allmän sanning och det finns t ex DH-däck med 120 tpi.

"Bättre" beror förstås på vad man är ute efter, men högre tpi betyder tunnare och mjukare väv. Sedan är det frågan om hur många lager det är också och hur däckstommen är byggd.

Högre tpi används ofta i tunna mjuka däck och lägre tpi i grövre tunga däck, men det är ingen allmän sanning och det finns t ex DH-däck med 120 tpi.

Bättre i den andemeningen att man vill minska det ofrångkomliga gunget som man får med en feting?

Eller det kanske finns en lista eller liknande någonstans för något sådant?

Visa bilaga 760016
Näpp, Al Mighty får det bli i sommar också, dom är sååå mycket skönare att jag tar viktstraffet! Jag känner fortfarande ingen skillnad i rull heller, förutom kanske på ren asfalt men det har jag andra cyklar till…

IMG_4589.webp

Edit: Skippade fattystrippers nu också, drog ett varv smal tape över nipplarna bara, hoppas det håller…

Tillbaka
Topp