FATBIKE: Däckstråden

Näpp, Al Mighty får det bli i sommar också, dom är sååå mycket skönare att jag tar viktstraffet! Jag känner fortfarande ingen skillnad i rull heller, förutom kanske på ren asfalt men det har jag andra cyklar till…

Visa bilaga 760351

Edit: Skippade fattystrippers nu också, drog ett varv smal tape över nipplarna bara, hoppas det håller…

På mina Nextie 105 kör jag helt utan tejp eller annat, funkar fint :)

Näpp, Al Mighty får det bli i sommar också, dom är sååå mycket skönare att jag tar viktstraffet! Jag känner fortfarande ingen skillnad i rull heller, förutom kanske på ren asfalt men det har jag andra cyklar till…

Visa bilaga 760351

Edit: Skippade fattystrippers nu också, drog ett varv smal tape över nipplarna bara, hoppas det håller…

Din hype av dem gör inte saken lättare, då mina inte har kommit fram än... :D

Första korta testrundan av Al mighty däcken avklarad, och nej, det blev ingen smäll...
Initialt, så upplever jag dem mer lättrullade än Dillinger 5orna som jag hade tidigare
Greppet verkar vara på liknande nivå och håller intrycken i sig så kan jag förstå varför @BuTTuS gillar dem.
Blir till att laborera lite med trycket för att hitta idealet, inom en snart framtid...

Första korta testrundan av Al mighty däcken avklarad, och nej, det blev ingen smäll...
Initialt, så upplever jag dem mer lättrullade än Dillinger 5orna som jag hade tidigare
Greppet verkar vara på liknande nivå och håller intrycken i sig så kan jag förstå varför @BuTTuS gillar dem.
Blir till att laborera lite med trycket för att hitta idealet, inom en snart framtid...
Testat på barmark,snö eller bägge?

mammoth-brutus-gen6-135mm-megawide-rims-innova-tanwall-26x5-v0-rpnhh9pdj7j81_jpg.webp

@BuTTuS 135mm fälgar och ett 4.8 utsträckt till 5.03

Du ligger lite efter... ;)

Jodå...

Jodå...

Så enl dig så är 2xl att föredra? (är inte ute efter bredaste uppsättningen, utan flytförmågan)

Hej ja byte däck fram igår på cykeln och det var ett rent helvete första gången 🤣 jag har bak kvar och är inte alls taggad på få uppleva samma sak en gång till haha

Jag hade jumbo Jim 4,8 innan och slänger på Maxxis minion fbr fbf 4,8 nu som ska ge mer grepp på blöta berg

Jag vet hur man kränger av däcken men det var ett rent helvete ändå , satt sjukt fastklistrat i fälgen själva däcket

Sen var det första gången o min teknik är säkert värdelös , men har ändå kollat videos och läst på innan 😅

Men har någon ytligare tips så blir ja väldigt glad

Men sen är ja inne på
Att köra med jumbo Jim bak och minion fram ett tag och känna in

För att få bättre till i cykeln , jag har ju bra grepp fram nu och jumbo Jim har bara slitits 30 % ca så ganska lång livslängd kvar

Vad tycker ni ?

Men har någon ytligare tips så blir ja väldigt glad
Jag vet inte hur du gjorde exakt, men min metod när jag byter fatbike-däck är:
Att jag lägger ner en del (typ en fjärdedel) av hjulet/fälgen med stabilt stöd mot en stol (en hård stol utan stoppning eller dyna) och pressar med handen mot däcksidan uppifrån så det lossnar från fälgkanten. Och så snurrar jag lite och fortsätter, och upprepar varvet runt. Sen vänder jag på hjulet och gör samma sak på andra sidan.

Sen brukar det gå lätt att fortsätta med en eller två däckavtagare, och sen bara dra av däcket för hand, bara man får det över fälgkanten en liten bit.

Att jag lägger ner en del (typ en fjärdedel) av hjulet/fälgen med stabilt stöd mot en stol (en hård stol utan stoppning eller dyna) och pressar med handen mot däcksidan uppifrån så det lossnar från fälgkanten. Och så snurrar jag lite och fortsätter, och upprepar varvet runt. Sen vänder jag på hjulet och gör samma sak på andra sidan.

Sen brukar det gå lätt att fortsätta med en eller två däckavtagare, och sen bara dra av däcket för hand, bara man får det över fälgkanten en liten bit.

Jag gör på liknande sätt.

Får man bara loss det från kanten så är det enkelt att använda däckavtagaren och dra runt där det inte har släppt än.

Tack så mycket för tipsen , ja hade även problem att få det nya däcket att hamna rätt , men tillslut så tog ja såpa och smörjde och fylle upp maxtryck och då hamna det på rätt plats

Men ja tror ja kör med minion fram och jumbo jim bak ett tag så kan ja bya bak om något år eller något , har ganska lång livslängd kvar där bak så känns lite overkill att byta , plus vill behålla lekfullheten i cykeln , och grepp fram är viktigast eller det så är säkrast iaf 😅 men tack så mycket för tipsen Ska testa det när ja väl byter 👍😃

Ja har inte så mycket snö här på Tjörn , men mycket hala berg och livsfarliga rötter i skogen 😅 så nu blir det nog bättre i nedförs åkningen iaf , tappa greppet uppför då och då är mest frustrerande men ingen direkt livsfara , som när man åker nedför o tappar grepp fram,

Ibland måste man vara ännu våldsammare, lägga hjulet på golvet och trampa ner däcket från kanten :-)

Ibland måste man vara ännu våldsammare, lägga hjulet på golvet och trampa ner däcket från kanten :-)
Ja det var så ja gjorde tillslut 😅 men blir inte lika lätt med bakdäcket just med kransen och skivan , eller jo men ja får lägga en distans centrerat vid navet då

Men ja tror ja nöjer mig med uppsättningen
Som ja har nu jumbo Jim bak o minion fram
För att behålla lekfullheten i cykeln

Så får ja se om något år eller så om ja slänger på minion bak med 👍

Varför skulle det vara konstigt? Det är en hel del fatbike ägare som kör med olika fram/bak, av olika anledningar.
Skulle nog oroa mig mindre om vad andra tycker och ge mig ut och kolla om det funkar istället :)
Okej ja du har helt rätt , men stör mig lite att man ser att framdäcket är 1,5 cm lägre nu än bakdäcket 🤣 men den känns väldigt skön så får prova ett tag , sen byta bak när ja har återhämtat mig från första däckbytet fram som inte var en hit för mig haha

Okej ja du har helt rätt , men stör mig lite att man ser att framdäcket är 1,5 cm lägre nu än bakdäcket 🤣 men den känns väldigt skön så får prova ett tag , sen byta bak när ja har återhämtat mig från första däckbytet fram som inte var en hit för mig haha

Det var en pita första gången att byta däck för mig också, men följer du tipsen du fick tidigare så skall det gå galant och på några minuter.

Det var en pita första gången att byta däck för mig också, men följer du tipsen du fick tidigare så skall det gå galant och på några minuter.
Ja tycker bakhjulet är lite jobbigt att få loss , jag har Qr bak

Men ja vänder cykeln upp och ner läggar kedjan på
Minsta drevet fram o bak

Drar bakväxeln bakåt och så ska det lossa av sig själv antar ja ?

Är det någon annan här som cyklar med mer aggressivt mönster fram och snällare mönster bak för att behålla lekfullheten i cykeln o göra den mer lätt rullad ?
Det är ju det vanliga på MTB. Fram kör man mjukt gummi och grovt mönster, bak hårdare gummi och mer lättrullat mönster. Större del av vikten ligger på bakdäcket så man blir mer straffad av tröga däck om dom sitter bak. Plus att bakdäcket slits mer.

Det är ju det vanliga på MTB. Fram kör man mjukt gummi och grovt mönster, bak hårdare gummi och mer lättrullat mönster. Större del av vikten ligger på bakdäcket så man blir mer straffad av tröga däck om dom sitter bak. Plus att bakdäcket slits mer.
Okej kanon men då kör ja så jag har nu , testa igår och kändes väldigt bra med jumbo Jim bak o minion fram , sjukt mycket bättre grepp

Fick lite släpp när ja klättra uppför men hellre det än att det ska bli för trögtrampat

Sen är bakhjulet 1,5 cm högre än framdäcket

Svårt att släppa det 😅 men kanske tycker det är snyggt om någon vecka

Tydligen vanligt bland fatbikes när man kör olika mönster så kan det skilja lite på däcken

Okej kanon men då kör ja så jag har nu , testa igår och kändes väldigt bra med jumbo Jim bak o minion fram , sjukt mycket bättre grepp

Fick lite släpp när ja klättra uppför men hellre det än att det ska bli för trögtrampat

Tydligen vanligt bland fatbikes när man kör olika mönster så kan det skilja lite på däcken
Får man se bild på minion däcket monterat? 😆

Undra om det hade blivit samma höjdskillnad om du hade kört med Al Mighty fram?
Tanken slog mig mest pga det är Schwalbe som står för både JJ och Al mighty...

Tillbaka
Topp