Fatbike for dummies (Blev en White 3FAT Lite)

eirisch

Aktiv medlem
OK, såhär är det.

Jag funderar på fatbike, men vet inte vad jag ska tänka på när jag köper/testar.
Är erfaren på HT sedan många år, kört FS Nerve i ett år nu.
Bor i Helsingfors, och det är lite lotteri om det kommer snö, men det vore ett kul element att ha den i. Annars är det mest stökbök rötter och sten.

Har ni förslag på instegscyklar under 15 svenska papp? Gärna billigare och förbättra om det visar sig vara jättekul.
Är öppen både för nätbutiker och LBS.
Enkelklinga, massoravklingor, HT/helstelt? Styrlagervinkel? ORKA!? Vikt? När känns de tunga? Däckbredd, fälgbredd?
Tror jag vill ha sadelrör med vettig dimension för möjlighet till sänkstolpe.

jag går och bakar lussekatter nu, och tittar in här igen om några timmar. Hoppas på några banbrytande bra förslag! :)

Senast ändrad:
Tjena. Bor också i Helsingfors. Det har öppnat en ny cykelbutik i Tammisto, de säljer bland annat Cube och jag vet att de snart kommmer få in Nutrail. Den ska jag i vilket fall åka och titta på... osäker om instegsmodellen klarar din gräns om du köper den där men från Tyskland får du den för 1800.

XXL.fi har säljer den billigaste versionen av sin fatbike, 3Fat Lite, för 699€ idag på nätet (SuperSunnuntai).

Annars har väl t.ex Shock Therapy ett bra urval i Helsingfors.

Yeti skrev:
-------------------------------------------------------
> XXL.fi har säljer den billigaste versionen av sin
> fatbike, 3Fat Lite, för 699€ idag på nätet
> (SuperSunnuntai).
>
> Annars har väl t.ex Shock Therapy ett bra urval i
> Helsingfors.

Shock Therapy låter lovande, får kolla upp det! Du menar i Hoplax? Hade helt missat den butiken.
XXL verkade sålt slut på Lite, hittade den inte tyvärr.

Klabbapan skrev:
> Onone fatty trail med bluto under 15000 kanske kan
> vara nåt?
> http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX5/on-one-fa
> tty-trail-sram-x5-fat-bike

Den landar tyvärr uppåt 17 med ett tungt pund.

Finns det verkligen inga andra som ligger i vettigare prisnivå?
Jag kan tänka mig att köpa helstelt för att kunna uppgradera i framtiden.

Är fattyn anpassad för att få in en Bluto i geometrin?

eirisch skrev:
> Klabbapan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Onone fatty trail med bluto under 15000 kanske
> kan
> > vara nåt?
> >
> http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX5/on-one-fa
>
> > tty-trail-sram-x5-fat-bike
>
>
> Den landar tyvärr uppåt 17 med ett tungt pund.
>
> Finns det verkligen inga andra som ligger i
> vettigare prisnivå?
> Jag kan tänka mig att köpa helstelt för att
> kunna uppgradera i framtiden.
>
> Är fattyn anpassad för att få in en Bluto i
> geometrin?

Köp den här ifrån istället:
http://www.trimate.se/products/on-one-fatty-trail-sram-x5-fat-bike?variant=10699365700

Felt DD30 känner jag mig riktigt bekväm med. Geometri för att kunna slänga på en Bluto också. Jag har dock inte känt något behov av dämpad gaffel ännu. Känns inte för tung med sin aluminiumram och kolfiberstyre. Tror den hamnar på rätt sida din ekonomiska gräns :)

nu är jag inne på att skaffa något för att testa en säsong.
Kansker en On-one fatty med stålgaffel för ca 1150 euro ett alternativ?
Vad jag förstått får jag då fel navbredd för bluto senare?
Jag får nog besöka XXL framöver.

Är jag dumsnål om jag fixar en on-one fatty med stålgaffel istället för en trail med bluto?
11 papp kontra 14.

Provkörde stel fatty med kolgaffel idag, och gillade den starkt.
Satt även på White storlek M, men den kändes subjektivt tyngre och mer XC.

Vill testa på att köra fat-bike i vinter, och gillar det minimalistiska. Ingen dropper post, ingen gaffel att serva. Men, kanske fel i den bröt-terräng jag kör?! får såklart ingen dropper för 14.

kör FS annars

Senast ändrad:
Klistrar in PM:et jag skickade för att andra ska kunna få info:t också:
> Hej!
>
> äger du en fatty trail?
> hittar få recensioner på nätet.
>
> vill du avråda eller rekommendera?
>
> har en på G för ca 14000kr

Hej!

Ja, köpte en i höstas, men hann bara ut några få gånger innan det kom snö och blev vinter. Men de gångerna var mycket givande, och jag rekommenderar helt klart.

Avgörande för att jag köpte den var just "Trail"-geometrin, den har lite längre hjulbas och flackare gaffelvinkel än andra fethjulingar, åtminstone i största storleken som jag har. Var lite orolig för att det skulle kännas knepigt när det går sakta och man klättrar och sick-sackar sig fram på steniga stigar, men det kändes hur bra som helst. Hade inte velat vara utan dämpad framgaffel heller, ens med sådana här däck. Bra däck som sitter på också, inte superlätta, men grymt bra grepp i lite lösare underlag.

Vill verkligen poängtera hur mycket den dämpade framgaffeln gör. Jag ville ha den här cykeln för all min skogscykling - jag har inget behov av att cykla så snabbt som möjligt, utan vill mest bara ha roligt, och det hade jag verkligen de gånger jag hann vara ute med den. Speciellt utför blev det en uppenbarelse, framgaffeln och däckgreppet gjorde att jag kände att jag hade bra kontroll även när det var blött och halkigt. Allting blev helt plötsligt betydligt mer lättcyklat och jag kände mig lite duktig...! :)

Hade jag satsat på att vintercykla med fethjuling hade jag valt helstelt, men då med en ram som har plats för de allra bredaste däcken.

Eveningstar skrev:
> Jag hade lätt valt Trail med bluto av de två.
> Fatty med stålgaffel är verkligen ingen lätt
> historia.

Stålgaffeln lär väl vara lättare än den dämpade?

En vanlig 29er-stålgaffel väger ungefär 1kg. En billig kolfibergaffel ca 600g. En Bluto 1800g.

Kör en Fatty med kolgaffel. Kör helstelt för att det är kul. På en fatbike får man LITE dämpning från däcken så att man inte skakar sönder helt. Har även FS och helstel vanlig MTB som alternativ.

eirisch skrev:
> Är jag dumsnål om jag fixar en on-one fatty med
> stålgaffel istället för en trail med bluto?
> 11 papp kontra 14.
>
> Provkörde stel fatty med kolgaffel idag, och
> gillade den starkt.
> Satt även på White storlek M, men den kändes
> subjektivt tyngre och mer XC.
>
> Vill testa på att köra fat-bike i vinter, och
> gillar det minimalistiska. Ingen dropper post,
> ingen gaffel att serva. Men, kanske fel i den
> bröt-terräng jag kör?! får såklart ingen
> dropper för 14.
>
> kör FS annars
-------------------------------
Det är nog helt en smaksak. Själv har jag kört (och fortfarande kör) fulldämpad cykel sedan många år tillbaka. Jag tillhör säkert en minoritet men tycker helstel fatty är väldigt kul i just stig och brötcykling. Man får vara mer aktiv och följsam än med dämpare. I riktigt snabba brötiga utförslöpor är det klart en fördel med dämpare men annars går det alldeles utmärkt utan.

Det är alltid tycke och smak i hur man vill att det ska kännas men min uppmaning är att satsa på 4,8" istället för 4,0". Då kan du köra lägre lufttryck och få en mjukare gång som en kompensation utan dämpare. Det är ganska stor skillnad i känsla mellan 4,0 och 4,8.

Håller med om att det är en poäng i det minimalistiska, få grejer som kan krångla. Känns även skillnad om man kan hålla vikten på hojen på en vettig nivå. Det är helt klart skillnad i rapphet på den första fattyn jag hade som vägde två kilo mer än nuvarande på 12,7 kg.

Jag kör mycke bröt och saknar inte min am- hoj kag hade tidigare. Men det var gött att komma från FS am för hövvet, man fattar att det går att döna på och det funkar med fattyn oxå!

Om jag på rekommendation ska kolla på cyklar som tar 4.8, vilka är det?
Jag kan tänka mig att köra helstelt och vill hålla nere min budget.
Men lite stiganpassad hoj vore fint.

Vad jag förstår får man problem med kedjan på fattyn över 4.5?

Det är nog svårslaget med White-fattyn för pengarna, särskilt om du kan slå till på reapris. Nyare fatbikes verkar oftare vara förberedda för större däck. Se till att du får 190 mm eller 197 nav bak men det är nog mer standard än undantag i nuläget på bättre fatbikes.

Jag tycker Rose The tusker ser väldigt trevlig ut och cube-fattysarna men det är ju lite mer pengar. De lite billigare cyklarna har ofta dåliga däck som du sedan gärna bör byta för att få ut full effekt av konceptet och då blir det ofta en kostnad på säg 2000 kr. Det kan därför vara klokt att inte bli dumsnål för då kommer kostnaderna i efterhand, i alla fall om man tror sig använda cykeln mycket.

eirisch skrev:
> Om jag på rekommendation ska kolla på cyklar som
> tar 4.8, vilka är det?
> Jag kan tänka mig att köra helstelt och vill
> hålla nere min budget.
> Men lite stiganpassad hoj vore fint.
>
> Vad jag förstår får man problem med kedjan på
> fattyn över 4.5?

Den oranga på xxl har 4,5" men ska enligt uppgift ta 4,8".

Är det några direkta fel på den här:https://www.intersport.se/produkter/karma-fatbike-p209414 Nakamura Karma, förutom att det verkar tvivelaktigt om det finns några på lager?

Karman tar inte 4,8" bak om man inte gör ett fulmek med kassetten. Sedan är vi några som har haft en sådan och ja..... Kvaliteten lämnar en del att önska. Annars cyklingsmässigt är den helt okej och man har roligt på den.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> eirisch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag på rekommendation ska kolla på cyklar
> som
> > tar 4.8, vilka är det?
> > Jag kan tänka mig att köra helstelt och vill
> > hålla nere min budget.
> > Men lite stiganpassad hoj vore fint.
> >
> > Vad jag förstår får man problem med kedjan
> på
> > fattyn över 4.5?
>
> Den oranga på xxl har 4,5" men ska enligt uppgift
> ta 4,8".

Min orange 3FAT från XXL tar galant 4.8" Bud/Lou på original 80 mm fälgar, fortfarande med god frigång mellan kedja och däck.

Nu lockar 3 fat lite mest. Pro-varianten hittar jag inte på nätet i Finland. Kanske stöter jag på den i butik. Är det värt 3-4 papp extra för kolgaffel och 1x11? Kan jag uppgradera drivlinan själv för den pengen?
Vad har jag för skäl att inte köpa?

Fördelar verkar vara:
-Tar 4.8
-Nav kompatibelt med bluto
-inte fruktansvärt tung
-billig
-finns i butik nära hem
-OK bromsar
-grannygear för mina svaga ben

nackdelar mot andra fatbikes i liknande prisklass?
-lite XC-sittställning, får väl köpa riser och korta stammen något?

Har lite slx-komponenter liggandes. Gissar att jag inte byter fram så lätt om min slx-växelförare suttit på vanligt sadelrör?

Senast ändrad:
Det blev en White 3 FAT Lite.
Prutade ned den 15% och fick pengar över till budgetsänkstolpe och annat godis.

Jag hoppas det är en bra kompromiss för mig som vill testa på. Fint med billiga komponenter när man ändå har bättre i lådorna hemma.

Är det hysteriskt kul är detta en cykel att sälja snarare än att bygga vidare på. För mig har det historiskt varit en bättre affär.

Tack för era tips.

Testa med olika däckstryck. Tyckte min var gungig som en dåligt justared FS, tills jag trixade runt med däckstrycket. Nu är jojo effekten helt borta

Tillbaka
Topp