Fatbike på XXL, 11990:-

mattiasp skrev:
-------------------------------------------------------
De däck som levereras med
> White-cykeln är inte mycket att ha.

Dom funkar utmärkt för cykelbanependling ;)

Vad är det som konkret är fel med de däck som följer med White Fat Pro? Behöver man dubbdäck längre in på vintern förresten?

Någon som har erfarenhet av XXL:s cykelservice (Bromma främst)? Snabba? Tillförlitliga? Skilled?

mattiasp skrev:
> T.R.S. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När jag blir gammal o bitter ska jag också
> köpa
> > SUV...
>
>
> Du uppfyller ju redan minst hälften av kraven!
>
> Jag har SUV, fatbike, CX och är gammal, tjock och
> bitter, så du har absolut en poäng.
..........................
Ha ha nää du har iaf humor mattiasp.
@T.R.S., det kan vara vettigt att prova innan man dömer bort något men det hela kanske bara är en trollning ändå...

Det lilla jag hann prova Whiten så tyckte jag att däcken kändes bra. Underlaget var plogad väg med en hel del drivsnö på och -8 och jag provocerade däcken rejält.
Nya däck har ibland en glansig hinna som man kör bort efter några mil och sen blir greppet mycket bättre. Nu var den här bara max5 mil cyklad så jag får säga att däcken funkade bättre än vad jag hört.
Överlag kändes den bra och ganska rapp i geometrin (för att vara en feting)
Det enda jag upptäckt på Whiten är att när man kör på minsta fram å största bak, som man gör ganska ofta med en sådan här skogstraktor så tar kedjan i däcket...

Kan man se geometrin för Whiten någonstans?
Jag är strax under 170 cm lång och funderar på storlek 17, men det känns nästan som den är på gränsen till för stor för mig.

Så länge den inte bli för hög så tror jag det är bra att den är lång. En riktigt kort styrstam är nog tacka bra eftersom dom verkar lite tungstyrda.

Det var någon snabbjävel som var inne två timmar innan mig och köpte den sista large-ramen.

Då till min fråga: blir en medium 17" för liten för en person på 185cm rent spontant känns det så, men han på xxl trodde det skulle bli bra, men han vill väll bara sälja:/

Fan Sebbe, i den här trakten kommer du aldrig fixa 3 cyklar innan nyår! Men jag hade nog väntat på en större ram om du tror den är liten. Eller försökt hitta en annan återförsäljare som har...

Jsmacko skrev:
> Det var någon snabbjävel som var inne två
> timmar innan mig och köpte den sista
> large-ramen.
>
> Då till min fråga: blir en medium 17" för liten
> för en person på 185cm rent spontant känns det
> så, men han på xxl trodde det skulle bli bra,
> men han vill väll bara sälja:/

För mig med benlängd på 88 cm var det precis på gränsen med 17-tummaren. Sadelstolpsutsticket var precis så att det gick med vanliga skor och de monterade pedalerna. Resten av måtten kändes bra. Jag ville ha lite marginal, så det blev 19-tummaren. Mitt tips är att ta med egna skor och pedaler och pröva i butiken.

känns som en medium är för liten utan att veta så mkt om dom cyklarna :) Det är tråkigt att vänta, men det är kanske bättre att du får testa en L innan du bestämmer dig. Själv får jag vänta till vecka 14 innan ja får min nya cykel, men kommer förmodligen inte cykla innan dess så det kvittar väl kanske :)

Haha nä ja vet skäms nästan lite.

Dom skulle meka ihop en medium i morgon så jag får åka och prova den, men tack för tipset om att ta med skor och det!

Vafan du skulle ju få den innan nyår skulle du inte det lovet?

Jag skulle fått den den här veckan men jag ändrade färg på den då blev de längre leveranstid =)) tomten kommer sent för min del... ;)

jo om jag hade behövt den här o nu hade de vart lite jobbigt :) Nu kvittar det, har problem med armbågen så det kommer nog inte bli någon cykling förän nästa sommar för min del ändå.

gammal cykelskada sen i somras, men ja har kört ändå fast ja haft lite ont. Men tänkte uppsöka sjukgymnast så får ja höra va dom säger om ja bara ska vila eller ngt annat. Lägenheten har helt plötsligt blivit bobar sen jag hängde upp cyklarna på väggen ;)

Bah! Vem behöver en bobar lägenhet? Kolla upp sjukgymnasten så fort som möjligt, det är typ inga idrottsskador som behandlas med vila nu för tiden. Jag har haft rätt många armbågsskador och sjukgymnastik brukar vara lösningen. Det är lika roligt att cykla trots det är kallt och blött...

Ahh... snacka här ni. Alltid kul med lite fatbike-surr :)
och för att säga något on T så... Det verkar som att vissa på andra sidan fjället ökar avståndet till kedjan med hjälp av ekerspänning och spacers i vevlager.

Jag slog till på en whitefeting igår i storlek 19 jag är 183 och småfet och den verkar passar perfekt! Köpte den i örebro, den första dom sålt där om jag förstod dom rätt! Hoppas på lite snö nu bara!

Fet

Bilagor

• 20131214_183539.jpg
    20131214_183539.jpg
    66.7 KB · Besök: 36
Jag bumpar den här tråden lite. Detta verkar ju vara en prisvärd cykel. Hur är det med ram, hjul och däck? Det är väl det som jag inte har koll på? Speciellt ramen blir man ju misstänksam mot. Men det kanske inte är så kinkigt med ramen på den här typen av cykel?

Kolla våra rr kilsbergen mogetorp senast från idag :-) den förra finns nog nån hopp bild på med så de verkar funka fint :-)

Jag betvivlar inte att ramen inte skulle hålla. Jag tänkte väl närmast att den kanske var lite klumpig och dålig "känsla" i den. Men det där med känslan i ramen kanske spelar mindre róll på den här typen av cykel. Jämfört med ett XC-spjut alltså.

Herregud! Vad äre för växelreglage på den?

Trist med mekaniska bromsar för det priset också.

Kanske lättare fälgar än White men det sitter dubbelbottnade på White så dom kan vara tåligare. Min White är iallafall en tapper riddare som stått pall för allt jag utsatt den för hittills. Det enda jag inte är nöjd med är att det är svårt att få på bash pga att veven är strikt 2-delad. Går att lösa ändå.

carl-pedal skrev:
> Herregud! Vad äre för växelreglage på den?

Tänk snöskoter. Det är nog för att man ska kunna växla med tumvantar. Riktigt praktiskt, faktiskt! :)

Frid!

Senast ändrad:
carl-pedal skrev:
> . Det enda jag inte är nöjd med är
> att det är svårt att få på bash pga att veven
> är strikt 2-delad. Går lösa ändå.

Blackspire Defender passar till 2-delat, om du inte vill fulmecka själv. Köpte en bash till mitt 2-delade xt-vevparti för några hundra från CRC, satt som en smäck. Finns till SRAM också.

Oggler skrev:
> Är pugsleyn värd prisskillnaden om man jämför
> med whiten? Vad får man för merkostnaden?

Du får mer happyrespekt.

Fliken skrev:
> Oggler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är pugsleyn värd prisskillnaden om man
> jämför
> > med whiten? Vad får man för merkostnaden?
>
>
> Du får mer happyrespekt.

Inte bara happyrespekt men även mer "hardcore" vinter förberedd i och med thumbies och Avids kabelbromsar som funkar skitbra även när det är -30.
Surlyn är lite mera genomtänkt från början också då jag märkte att på Whiten så tar kedjan i bakdäcket när man cyklar på lättaste växeln, iaf på den jag kollade in på xxl Arninge.
Lättare fälgar och mycket bättre däck får man också och som sagt, stålram...
Tycker själv att Pugsleyn känns lite kvickare än Whiten men det är lite tycke å smak.
Kul att det blir fler hojar och med det mer grejer att komma över lätt tillgängligt.

Om man får kontakt mellan däck och kedja kan man flytta fälg och däck en aning åt sidan genom att släppa ett halvt varv på högersidans ekrar, och spänna ett halvt varv på vänstersidan. Räcker inte det kan man upprepa proceduren. När man har kört en runda på det sättet kan man skruva lite på ekrarna så att man får jämn ekerspänning. Lyssna på tonhöjden. Park Tools svarta ekernyckel passar (#0).

Originaldäcken på Whitehojen är inte så mycket att ha. Jag antar att Surly levereras med bättre däck. Jag fick byta mina till ett par On-One Floater, och de är avsevärt trevligare att cykla med. Med det i beräkningen är prisskillnaden till en Surly inte så stor längre. Däremot uppskattar jag de hydrauliska bromsarna och moderna växelreglagen, så en Surly var aldrig något alternativ för mig.

Ser så där ut på bakhjulet att ekrarna bara sitter på ena sidan av fälgen. Fälgen ser ut att ha ekerhål på båda sidor, men det är bara ena sidan som används. Där fram ser det däremot symmetriskt ut. Men hydraliska bromsar var ju ett plus gentemot den dyrare Surleyn.

jonja skrev:
> Ser så där ut på bakhjulet att ekrarna bara
> sitter på ena sidan av fälgen. Fälgen ser ut
> att ha ekerhål på båda sidor, men det är bara
> ena sidan som används. Där fram ser det däremot
> symmetriskt ut. Men hydraliska bromsar var ju ett
> plus gentemot den dyrare Surleyn.

Även Surleyn har offset på bakhjulet och 64 ekerhål i fälgen till 32 ekrat nav, vilket är en vanlig setup i fatbikevärlden.
Det sitter Avid BB7 mekaniska bromsar på många av dom dyraste fatbikemodellerna då dom anses vara bättre lämpade för tuffa vinterförhållanden.

Tillbaka
Topp