Hej,
Men risk för ännu en postning om "vilken fatbike ska jag ha" :/
Jag har bestämt mig för att byta min befintliga 26" MTB som nu har 20år på nacken. Det säger kanske också lite om nivån jag ligger på gällande cykling, hittils har det mest varit en cykeltur med barnen eller en tur till stranden, lekplatser etc. Nu har jag dock bestämt mig för att göra lite motionscykling och då vill jag främst hålla till på grusade stigar och skogsstigar. Jag började titta på en 29" MTB från Gran Canyon då fatbikes mest kändes som det var för snö/sand cykling. Men jag har, efter att ha läst lite trådar här, ändrat inställning och jag känner nu att en fatbike är det jag vill ha. Då kommer ju frågan - vilken?
Budget har jag lagt på ca 10k för cykel. Sen inser jag att det tillkommer en del kostnad för utrustning men jag känner hellre för att lägga mer på en bra cykel och komplettera med utrustningen sedan. Jag är inte helt med på vilka fabrikat och modeller som är de bästa när det kommer till bromsar, växlar etc och här behöver jag nog lite hjälp. Sen är utseendet av cykeln också ganska viktigt för mig
De cyklar jag fastnat lite för i denna prisklass är:
Fuji Wendigo 1.3
White 3 Fat Lite
Sen märkte jag att On-One kör en 20% kampanj just nu och då faller ju även dessa in i segmentet:
On-One Fatty Classic
On-One Fatty Fat Bike
On-One Fatty Trail
Utseendemässigt så tycker jag att On-One är snyggast men vad skiljer dessa cyklar egentligen?
Det jag kommit fram till är att de tre första (Fuji, White, On-One Classic) måste klassas som likande modeller, rätt eller fel?
On-One Fatty har kolfiber gaffel och On-One Fatty Trail har en Bluto gaffel. Jag kan ju också tillägga att jag aldrig haft någon dämpad cykel tidigare och har bara testat på "billigare" cyklar så egentligen kan jag inte uttala mig om vad jag tycker om det.
Priset är väl alla runt 10k på alla förutom White, som man kan få för 8k just nu hos XXL.
Så vilken cykel anser ni att man får mest för pengarna? Jag vill ju helst inte köpa en ny cykel nu och sedan behöva uppgradera direkt för att jag tyckte det var så roligt och börjar cykla mer än vad jag tänkt.
Tack på förhand :)