Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Noobonbike sa:
BUMP!
Noobonbike sa:
Fatbikes är ju sjukt coola!

Känns som om utvecklingen går fort framåt vad gäller heldämpade Fatbikes, Vilket jag tror kommer vara något jag själv vill ha i framtiden!
Hur lång tid innan det börjar finnas ett bredare sortiment av delar och en standard som gör att man kan bygga en själv eller köpa en vettig fatbike till en vettig peng?

Ingen tid. Det är bara att handla.

Fatbike Q&A.
Cannondale jekyl 1000 sa:
Noobonbike sa:
BUMP!
Noobonbike sa:

Känns som om utvecklingen går fort framåt vad gäller heldämpade Fatbikes, Vilket jag tror kommer vara något jag själv vill ha i framtiden!
Hur lång tid innan det börjar finnas ett bredare sortiment av delar och en standard som gör att man kan bygga en själv eller köpa en vettig fatbike till en vettig peng?

Hmm hur resonerar du då?

Fatbike Q&A.
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:
BUMP!
Noobonbike sa:

Hmm hur resonerar du då?

Finns väl många fatbikes för vettiga pengar att köpa idag så varför vänta när man kan ha kul redan idag. Standarder inom cykeltillverkningen verkar ju vara något som är ute så att sitta och vänta på att alla cykeltillverkare ska enas om en standard som dessutom hålls i ett antal år är inget jag kan rekommendera någon som vill ha ett aktivt liv.
Är det endast fulldämpade fatbikes du söker så har salsa en.
http://salsacycles.com/bikes/bucksaw

Fatbike Q&A.
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:
BUMP!
Noobonbike sa:

Hmm hur resonerar du då?

Finns väl många fatbikes för vettiga pengar att köpa idag så varför vänta när man kan ha kul redan idag. Standarder inom cykeltillverkningen verkar ju vara något som är ute så att sitta och vänta på att alla cykeltillverkare ska enas om en standard som dessutom hålls i ett antal år är inget jag kan rekommendera någon som vill ha ett aktivt liv.

Hajar, Men 39´ för en heldämpad fatbike är just det som jag anser vara för dyrt och rimligtvis så borde priserna droppa i takt med att fler producenter hoppar på fatbike tåget. får cykla mig trött på Kona process och blir det allt för jobbigt nästa vinter får man väl tänka om!

Fatbike Q&A.
Har saknat ett stöd till min fatbike (Dude 9.0 med 4" JJ däck) nån som testat detta?
Det heter Feedback Sports Fatt Rack

Bilagor

• Feedback-Sports-Fahrradstaender-Fatt-Rakk-schwarz-09d416821fa054a0ade92a6dbdc3a43a.jpeg
    Feedback-Sports-Fahrradstaender-Fatt-Rakk-schwarz-09d416821fa054a0ade92a6dbdc3a43a.jpeg
    46.1 KB · Besök: 63
Fatbike Q&A.
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:
BUMP!
Noobonbike sa:

Hmm hur resonerar du då?

Hajar, Men 39´ för en heldämpad fatbike är just det som jag anser vara för dyrt och rimligtvis så borde priserna droppa i takt med att fler producenter hoppar på fatbike tåget. får cykla mig trött på Kona process och blir det allt för jobbigt nästa vinter får man väl tänka om!

Försök att prova några olika och se vad du vill ha först. Fatbike är inte likt någon annan cykel jag kört och gamla sanningar gäller inte. Ibland kan less vara more. Jag gick från AM till helstel fatbike och vill inte köpa ny gaffel ens.

Fatbike Q&A.
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:
BUMP!
Noobonbike sa:

Hmm hur resonerar du då?

Men det går att köpa heldämpade tjockisar med ett lägre pris. Bulls är ett fabrikat som finns hos många cykelhandlare i Tyskland. Och deras heldämpade har 2299EUR som rekommenderat pris.
http://www.bulls.de/bikes/show/monster-fs/

Kan man lägga mer pengar, har Maxx en modell, där du har stora möjligheter att påverka hur den färdiga cykeln skall se ut.
http://www.maxx.de/de/bikes/fatbikes/bikes.php?name=HURAXDAX&id=145

Sandman har också en heldämpad. Dessvärre har jag ingen koll på prislappen på denna.
http://www.sandmanbikes.com/framesets/indus-fs/

Bilagor

• bulls-monster-fs.png
    bulls-monster-fs.png
    56 KB · Besök: 59
  • Maxx-Huraxdax.jpg
    Maxx-Huraxdax.jpg
    421.4 KB · Besök: 72
  • Sandman-Indus.jpg
    Sandman-Indus.jpg
    368.1 KB · Besök: 59
Fatbike Q&A.
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:
BUMP!
Noobonbike sa:

Hmm hur resonerar du då?

Vill du hellre ha en billig än en bra så finns det heldämpade fatbikes för 5000sek på Blocket. http://www.blocket.se/sodermanland/Fatbike_26__65566530.htm?ca=4&w=3
Men vill du ha något bra så får du som vanligt betala för det.

Fatbike Q&A.
Försök att prova några olika och se vad du vill ha först. Fatbike är inte likt någon annan cykel jag kört och gamla sanningar gäller inte. Ibland kan less vara more. Jag gick från AM till helstel fatbike och vill inte köpa ny gaffel ens.[/quote]
------------------------------------------------
+1

Fatbike Q&A.
Tiki sa:
Försök att prova några olika och se vad du vill ha först. Fatbike är inte likt någon annan cykel jag kört och gamla sanningar gäller inte. Ibland kan less vara more. Jag gick från AM till helstel fatbike och vill inte köpa ny gaffel ens.
------------------------------------------------
+1[/quote]

+2

Fatbike Q&A.
Hej Bullen, jag har ett problem.
Jag är så djuriskt trött på att besvara frågan man får av alla oinvigda:
- "...men går det inte väldigt tungt med så stora däck?"
- "Ja, joo... men... *suck*".....

:)

Fatbike Q&A.
Jag kan inte hålla mig längre. Men försöker sansa mig och köpa en begagnad för att prova på och känna så att det blir rätt. Har en begagnad On One - Fatty i rätt storlek för cirka 6000 kr. Vad talar för att jag inte ska köpa den?? Närmsta alternativet verkar vara XXL's gröna instegsmodell.

Kluven men ändå sjukt sugen. Sanningen är också att antal mil utomhus iår är mindre än antalet cyklar jag redan äger. Tragiskt men sant.

Hjälp mig :)

Fatbike Q&A.
slackie sa:
Jag kan inte hålla mig längre. Men försöker sansa mig och köpa en begagnad för att prova på och känna så att det blir rätt. Har en begagnad On One - Fatty i rätt storlek för cirka 6000 kr. Vad talar för att jag inte ska köpa den?? Närmsta alternativet verkar vara XXL's gröna instegsmodell.

Kluven men ändå sjukt sugen. Sanningen är också att antal mil utomhus iår är mindre än antalet cyklar jag redan äger. Tragiskt men sant.

Det finns väl några olika varianter av on-one fattyn. Vet du vilken det är?

Fatbike Q&A.
slackie sa:

Det finns väl några olika varianter av on-one fattyn. Vet du vilken det är?

26", X5 fram och bakväxel, elixir 1 bromsar, carbongaffel (stålgaffel medföljer). Säger det ngt?

Fatbike Q&A.
Låter som denna. http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX52/on-one-fatty-fat-bike

Den har 4" däck mot whitens 4,5". Ska du köra i snö så vill du nog ha bredare. Men tyvärr är däcken på whiten inte dom bästa. Jag har ingen erfarenhet av avid bromsar men whitens shimanobromsar käns som ett säkrare kort. Whiten har ett väldigt brett vevparti. Hur det är på on-one vet jag inte. Jag kommer inte riktigt överens med whites geometri. Mer hjälp än så kan jag nog inte ge.

Fatbike Q&A.
Låter som denna. http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX52/on-one-fatty-fat-bike

Den har 4" däck mot whitens 4,5". Ska du köra i snö så vill du nog ha bredare. Men tyvärr är däcken på whiten inte dom bästa. Jag har ingen erfarenhet av avid bromsar men whitens shimanobromsar käns som ett säkrare kort. Whiten har ett väldigt brett vevparti. Hur det är på on-one vet jag inte. Jag kommer inte riktigt överens med whites geometri. Mer hjälp än så kan jag nog inte ge.

Stort tack till dig som ändå tar dig tid att hjälpa :) Ang. däcken ser jag inte det som ngt problem om inte fälgen sätter någon begränsning. Planerar att byta sulor ändå. Tycker On-One är snyggare också.

Fatbike Q&A.
slackie sa:
Ang. däcken ser jag inte det som ngt problem om inte fälgen sätter någon begränsning. Planerar att byta sulor ändå. Tycker On-One är snyggare också.

Det är ofta ramen som sätter begränsningen för däcken. White tar tex fetare däck än On one.
Vilka sulor planerar du att byta till? Det kan vara intressant att veta när man jämför cyklarna.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
slackie sa:
Ang. däcken ser jag inte det som ngt problem om inte fälgen sätter någon begränsning. Planerar att byta sulor ändå. Tycker On-One är snyggare också.

Det är ofta ramen som sätter begränsningen för däcken. White tar tex fetare däck än On one.
Vilka sulor planerar du att byta till? Det kan vara intressant att veta när man jämför cyklarna.

Tänker i första hand köra med sulorna som sitter på. 4" är ju way större än mina andra hojar men det hade ju varit trevligt att veta att 4.5" är möjligt. Vet ni hur pass custom vevpartiet på whiten är?

Fatbike Q&A.
slackie sa:

Är det den som ligger på annons på k&s så är det förmodligen min gamla som jag sålde vidare för något tag sen. Köp den, jag sålde den pga tidsbrist. Kolfibergaffeln + borrade fälgar gör sjukt mycket för den annars tunga känslan, får man på lättare däck än Floatersarna så blir den nog ännu mer lätttrampad. Märkte annars ingenting av självstyrning osv., bara sjukt bra grepp.

För det priset så är det en riktigt kompetent fatbike!

Fatbike Q&A.
Behöver nya bromsbelägg till min Dude 9.0 (SLX bromsar) Tänkte beställa hos Bike-components men blev osäker då dom hade fler belägg till just SLX! Blir lätt fel när jag beställer så jag tar tacksamt emon tips på rätt belägg till Duden....gärna med länk!

Fatbike Q&A.
Har en white gröning och är inte kompis med däcken ,när man kör fort och ska svänga så känns det inte alls så mysigt .
Hur ska jag göra för att motverka detta är det nya däck som krävs eller ska jag elda upp cykeln?

Fatbike Q&A.
gurraen sa:
Har en white gröning och är inte kompis med däcken ,när man kör fort och ska svänga så känns det inte alls så mysigt .
Hur ska jag göra för att motverka detta är det nya däck som krävs eller ska jag elda upp cykeln?

Du kan ju alltid pröva med ett par jumbo jim men min mening är att den cykeln har en geometri som gör att den inte alls följer signalerna från min hjärna. Jag bytte bort min white mot en cannondale och det var som natt och dag. Cannondale har betydligt mer offset på sin gaffel.

Fatbike Q&A.
Stuvarn sa:
Behöver nya bromsbelägg till min Dude 9.0 (SLX bromsar) Tänkte beställa hos Bike-components men blev osäker då dom hade fler belägg till just SLX! Blir lätt fel när jag beställer så jag tar tacksamt emon tips på rätt belägg till Duden....gärna med länk!

Lite rörigt är det med alla shimanobelägg men troligtvis passar dessa resinbelägg

https://www.bike-components.de/de/Shimano/Bremsbelaege-G02A-fuer-XTR-XT-SLX-Alfine-p43012/

GO1A ska också passa. Vet inte vad som skiljer men gissar att GO2A är en uppdaterad version.

Fatbike Q&A.
gurraen sa:

Du kan ju alltid pröva med ett par jumbo jim men min mening är att den cykeln har en geometri som gör att den inte alls följer signalerna från min hjärna. Jag bytte bort min white mot en cannondale och det var som natt och dag. Cannondale har betydligt mer offset på sin gaffel.

Hörru du FUD-gödselspridaren, sitt ner i båten. =)
Att bara byta från Snow Shoe-däcket på Whiten gjorde enormt mycket för känslan.

gurraen: Köp ett Jumbo Jim 4.8" och en lättare slang så kommer det bli en helt annan cykel.

Edit: stavning

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
gurraen sa:

Däcken på din cykel (vee snowshoe) har många egenskaper, men tyvärr tror jag att dom glömde de bra egenskaperna när dom gjorde det däcket.
Byt däck eller elda upp cykeln.

En fatbike är en fatbike och kommer aldrig att bete sig som en 7-kilos landsvägshoj, xc-raket eller en dyr DH-släde hur du än gör, men däcken du har är svaga länken om du vill ha en bra fatbike.

Fatbike Q&A.
Stuvarn sa:

Lite rörigt är det med alla shimanobelägg men troligtvis passar dessa resinbelägg

https://www.bike-components.de/de/Shimano/Bremsbelaege-G02A-fuer-XTR-XT-SLX-Alfine-p43012/

GO1A ska också passa. Vet inte vad som skiljer men gissar att GO2A är en uppdaterad version.

Tack för ditt svar! Tycker dock inte dom liknar mina belägg som har typ "kylflänsar"
Mejlade oxå Canyon tidigare idag som svarade.... "XT A01S Resin,BR-M975/775/585/535XT/SLX/Deore/Alfine"
Är säkert helt dum i huvudet men jag fattar fortfarande inte vilka belägg jag ska beställa!

Bilagor

• IMGP7813.JPG
    IMGP7813.JPG
    309.8 KB · Besök: 54
Fatbike Q&A.
Stuvarn sa:
Stuvarn sa:

Tack för ditt svar! Tycker dock inte dom liknar mina belägg som har typ "kylflänsar"
Mejlade oxå Canyon tidigare idag som svarade.... "XT A01S Resin,BR-M975/775/585/535XT/SLX/Deore/Alfine"
Är säkert helt dum i huvudet men jag fattar fortfarande inte vilka belägg jag ska beställa!

Kan du läsa någon av dessa beteckningar på din broms och vill fortsätta att ha kylflänsar...
BR-M9000 - BR-M785 - BR-R785 - BR-M9020 - BR-M675 - BR-M987 - BR-M666 - BR-M985 - BR-M615 - BR-RS785 - BR-S700 - BR-M8000 - BR-M9000
I så fall borde det fungera med dessa belägg http://www.chainreactioncycles.com/...x-alfine-j-type-disc-brake-pads/rp-prod130823 (finns på fler ställen, men crc har en sponrad länk på Google)

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Stuvarn sa:
Stuvarn sa:

Kan du läsa någon av dessa beteckningar på din broms och vill fortsätta att ha kylflänsar...
BR-M9000 - BR-M785 - BR-R785 - BR-M9020 - BR-M675 - BR-M987 - BR-M666 - BR-M985 - BR-M615 - BR-RS785 - BR-S700 - BR-M8000 - BR-M9000
I så fall borde det fungera med dessa belägg http://www.chainreactioncycles.com/...x-alfine-j-type-disc-brake-pads/rp-prod130823 (finns på fler ställen, men crc har en sponrad länk på Google)

Det stod BL-M675-B på mitt bromshandtag så då borde det ju passa! Tack för svar!

Fatbike Q&A.
Hej,

Men risk för ännu en postning om "vilken fatbike ska jag ha" :/
Jag har bestämt mig för att byta min befintliga 26" MTB som nu har 20år på nacken. Det säger kanske också lite om nivån jag ligger på gällande cykling, hittils har det mest varit en cykeltur med barnen eller en tur till stranden, lekplatser etc. Nu har jag dock bestämt mig för att göra lite motionscykling och då vill jag främst hålla till på grusade stigar och skogsstigar. Jag började titta på en 29" MTB från Gran Canyon då fatbikes mest kändes som det var för snö/sand cykling. Men jag har, efter att ha läst lite trådar här, ändrat inställning och jag känner nu att en fatbike är det jag vill ha. Då kommer ju frågan - vilken?
Budget har jag lagt på ca 10k för cykel. Sen inser jag att det tillkommer en del kostnad för utrustning men jag känner hellre för att lägga mer på en bra cykel och komplettera med utrustningen sedan. Jag är inte helt med på vilka fabrikat och modeller som är de bästa när det kommer till bromsar, växlar etc och här behöver jag nog lite hjälp. Sen är utseendet av cykeln också ganska viktigt för mig
De cyklar jag fastnat lite för i denna prisklass är:
Fuji Wendigo 1.3
White 3 Fat Lite

Sen märkte jag att On-One kör en 20% kampanj just nu och då faller ju även dessa in i segmentet:
On-One Fatty Classic
On-One Fatty Fat Bike
On-One Fatty Trail

Utseendemässigt så tycker jag att On-One är snyggast men vad skiljer dessa cyklar egentligen?
Det jag kommit fram till är att de tre första (Fuji, White, On-One Classic) måste klassas som likande modeller, rätt eller fel?
On-One Fatty har kolfiber gaffel och On-One Fatty Trail har en Bluto gaffel. Jag kan ju också tillägga att jag aldrig haft någon dämpad cykel tidigare och har bara testat på "billigare" cyklar så egentligen kan jag inte uttala mig om vad jag tycker om det.
Priset är väl alla runt 10k på alla förutom White, som man kan få för 8k just nu hos XXL.

Så vilken cykel anser ni att man får mest för pengarna? Jag vill ju helst inte köpa en ny cykel nu och sedan behöva uppgradera direkt för att jag tyckte det var så roligt och börjar cykla mer än vad jag tänkt.

Tack på förhand :)

Fatbike Q&A.
On-one Fatty Trail är väl mest bang for the buck med tanke på Bluton. Lättast lär väl Fattyn med kolgaffeln vara, dock så verkar hjulen på trailen mer kompetenta. Cykeln blir ju lite mångsidigare och trevligare i stök (rötter, stenkistor osv.) med dämpning fram så ska du ha den som allroundhoj så röstar jag definitivt på Fatty Trail med Bluto..

Fatbike Q&A.
Tack för input. Dock kan jag inte se någon direkt skillnad på hjulen, kan någon förklara skillnaden som dimensionerna antyder?
Trail: On-One Emmental Fat Rim On El Guapo Fat Hubs / 15x150mm Front / QR 170mm Rear / Shimano
Fatty: On-One Emmental Fat Rim On El Guapo Fat Hubs / QRx135mm Front / QR 170mm Rear / Shimano

Man läser ju en del om underhåll på dämpade framgafflar. Hur mycket jobb pratar vi och vad exakt är det man gör och när?

Fatbike Q&A.
pACE78 sa:
Tack för input. Dock kan jag inte se någon direkt skillnad på hjulen, kan någon förklara skillnaden som dimensionerna antyder?
Trail: On-One Emmental Fat Rim On El Guapo Fat Hubs / 15x150mm Front / QR 170mm Rear / Shimano
Fatty: On-One Emmental Fat Rim On El Guapo Fat Hubs / QRx135mm Front / QR 170mm Rear / Shimano

Man läser ju en del om underhåll på dämpade framgafflar. Hur mycket jobb pratar vi och vad exakt är det man gör och när?

Jag tittade nog bara på bilderna och såg en oborrad fälg på originalfattyn och en med urfrästa hål på Trailen. Men det kan ju vara så att bilderna inte stämmer med specen, är det likadana fälgar så är det nog det.

Dämparservice osv. på en Bluto får någon annan svara på..

Tillbaka
Topp