Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Tack för svar iaf, låter som att gaffeln borde passa. Klarar jag mig med befintlig spacer från bluto:n till bromsoket måntro? Det blir att pyssla mer med duden till hösten, gaffeln som nämns ovan, tubeless, slita bort dropperposten som ändå inte fungerar i minusgrader... borde få den några hekto under 12kg

Även sugen på 1x konvertering men har svårt att hitta info på det också (som sagt, google är trasigt när det kommer till Canyon Dude) och det är förmodligen inget jag löser själv, vet inte ens hur jag får lös det här e13-vevpartiet...

Fatbike Q&A.
Tack för svar iaf, låter som att gaffeln borde passa. Klarar jag mig med befintlig spacer från bluto:n till bromsoket måntro? Det blir att pyssla mer med duden till hösten, gaffeln som nämns ovan, tubeless, slita bort dropperposten som ändå inte fungerar i minusgrader... borde få den några hekto under 12kg

Även sugen på 1x konvertering men har svårt att hitta info på det också (som sagt, google är trasigt när det kommer till Canyon Dude) och det är förmodligen inget jag löser själv, vet inte ens hur jag får lös det här e13-vevpartiet...
Om jag inte minns fel så sitter väl redan "extraktorn" i veven? Annars finns vad du behöver här:

Jag gjorde samma resa för ett gäng år sedan:

Fatbike Q&A.
Om jag inte minns fel så sitter väl redan "extraktorn" i veven? Annars finns vad du behöver här:
Som jag förstått det behöver man något särskilt verktyg? Antingen e13's egna avdragare eller en random som av en händelse råkar passa...

i detta klipp ser det enkelt ut men vad är det för verktyg utöver blocknyckel han använder? Bara insex?
Jag gjorde samma resa för ett gäng år sedan:
Perfekt, där reddes ett par saker ut t.ex kedjelinje. Borde egentligen vara en enkel process då jag bara byter till singelklinga fram och annars bara demonterar saker. Ev. större kassett, ser ut som att xt shadow+ kan ta emot 46T i 1x-setup.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Som jag förstått det behöver man något särskilt verktyg? Antingen e13's egna avdragare eller en random som av en händelse råkar passa...

i detta klipp ser det enkelt ut men vad är det för verktyg utöver blocknyckel han använder?

Perfekt, där reddes ett par saker ut t.ex kedjelinje. Borde egentligen vara en enkel process då jag bara byter till singelklinga fram och annars bara demonterar saker. Ev. större kassett, ser ut som att xt shadow+ kan ta emot 46T i 1x-setup.
Nån extern avdragare, det har jag inget minne av... Men ta en titt i din vev, om det finns insex i två olika storlekar där inne så är du ju i hamn... Kokvatten å kylspray är för de som inte törs använda kraft och våld! :-)

Fatbike Q&A.
Jag kan tänka mig att man behöver en sån där mojäng om man har otur, för om jag nu minns rätt så skruvar man ut den inre bulten, som då trycker mot den yttre plattan och trycker loss veven. Har man otur kanske den yttre börjar rotera med, då kanske man behöver hålla emot den med något men inget som hände mig iaf? Kanske lite fett mellan de två minimerar risken?

Fatbike Q&A.
Nån extern avdragare, det har jag inget minne av... Men ta en titt i din vev, om det finns insex i två olika storlekar där inne så är du ju i hamn... Kokvatten å kylspray är för de som inte törs använda kraft och våld! :-)
20230605_161936.jpg
Jag hittar bara 1st insex här inne, men såg att det fanns guider på dessa e13 2014-2017 årsmodell som kanske även jag begriper mig på.

Fatbike Q&A.
Jag köpte den där cykeln av Buttus och använde den där avdragaren 2 gånger men tredje gången mosade jag sönder gängorna. Jag tycker konstruktionen är skit och bytte till SRAM NX vev med passande lager och är supernöjd. Enkel installation med vanlig insex.

Fatbike Q&A.
Jag köpte den där cykeln av Buttus och använde den där avdragaren 2 gånger men tredje gången mosade jag sönder gängorna. Jag tycker konstruktionen är skit och bytte till SRAM NX vev med passande lager och är supernöjd. Enkel installation med vanlig insex.

Fast det där vevpartiet passar väl inte duden? Eller länkade du bara som löst exempel. Kedjelinje 49mm när man bör sikta på 76,5mm

Vill bara kolla att jag lärt mig detta nu på ett ungefär...

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Kanske börjar begripa detta lite.

Din förra dude du konverterade med bef. vevparti, du kan inte ha fått riktigt optimal kedjelinje på den såvida du inte shimsade in klingan lite? Det skulle vara om jag inte kan hitta en enkel lösning för detta jag börjar byta lager och montera 1x avsett vevparti.

Har även börjat fundera om Q-factor skiljer sig på gamla e13-vevpartiet och dessa nyare dudar/vevpartier eller om man byter till vilket 197mm-kompatibelt vevparti som helst. Dude:n stoltserade väl med smal q-factor gentemot alternativen förut? Jag vill inte gå upp i Q-factor.

Fatbike Q&A.
Kikar på denna, one up-klingorna ser ut att komma med spacers för 1x konvertering så man kan få till kedjelinjen.

Fatbike Q&A.
Min gamla -16 Dude unlimited hade en e13 vev med väldigt smal Q-faktor.
Jag fick min gamla vev bytt på goodwill mot ett nyare e13 som var bredare. Det nya vevpartiet ligger längre från kedjestagen vilket gör att det inte flexar in och tar i kedjestaget om man väger 100+ och kör som en tok.
Den nya e13 veven har shimsat drev vilket gör att det finns alla tänkbara storlekar på drev som passar utan att paja kedjelinjen.

Fatbike Q&A.
Min gamla -16 Dude unlimited hade en e13 vev med väldigt smal Q-faktor.
Jag fick min gamla vev bytt på goodwill mot ett nyare e13 som var bredare. Det nya vevpartiet ligger längre från kedjestagen vilket gör att det inte flexar in och tar i kedjestaget om man väger 100+ och kör som en tok.
Den nya e13 veven har shimsat drev vilket gör att det finns alla tänkbara storlekar på drev som passar utan att paja kedjelinjen.
Intressant. Det är tight, inte mycket över 5mm mellan vev och kedjestag på min -16.
Får se till att inte ta sönder gängen när det blir dags att montera ny klinga så man inte åker på att inhandla nytt vevparti om jag vill behålla bef. q-faktor.

Flex är inget problem för mig, flugviktare som mysåker

Fatbike Q&A.
Kanske börjar begripa detta lite.

Din förra dude du konverterade med bef. vevparti, du kan inte ha fått riktigt optimal kedjelinje på den såvida du inte shimsade in klingan lite? Det skulle vara om jag inte kan hitta en enkel lösning för detta jag börjar byta lager och montera 1x avsett vevparti.

Har även börjat fundera om Q-factor skiljer sig på gamla e13-vevpartiet och dessa nyare dudar/vevpartier eller om man byter till vilket 197mm-kompatibelt vevparti som helst. Dude:n stoltserade väl med smal q-factor gentemot alternativen förut? Jag vill inte gå upp i Q-factor.
Minns faktiskt inte, mer än att den funkade bra?

Fatbike Q&A.
Velar om jag ska köpa en dämpad framgaffel eller inte. Vad säger ni som gått från helstelt till hardtail. Värt det?
Är en Manitou Mastodon Pro jag kollar på.
Beror mycket på hur man är som cyklist.
Jag har en med stel gaffel och en med Mastodon pro.
Jag använder den helstela mest då jag tycker att den är roligast.
Den med dämpad gaffel kommer lite i kläm då jag oftast väljer en heldämpad stigcykel de gånger jag inte vill ha roligt på min helstela fatbike.
Men... Mastodon pro är en grym gaffel som trivs bättre och bättre ju fortare du cyklar i stöket.

Fatbike Q&A.
Halloj alla fatbikers. Är det någon som vet vad Mulefut 80SL fälgar väger på ett ungefär? Jag hittar ingen bra info på nätet om dem...

Jag har en Kona Wozo 2017 som är trevlig, men hjulen känns lite tunga.

Fatbike Q&A.
Men det kanske är Konas nav som är tunga med; framhjulet väger ca 2900 med allt, dvs JJ 4.0 (typ 1200 gram), 180 mm skiva, tejp och gucka. Det känns lite mycket....

Jag har inte tagit av däcket än, så jag vet inte hur mycket tejp mm förra ägaren har klämt dit, men det känns ändå lite tungt. Bak har jag tagit av däcket för att laga en punka och det var inte mycket onödigt i vad gäller tejp och gucka. Bakhjulet är också tungt...

Fatbike Q&A.
Men det kanske är Konas nav som är tunga med; framhjulet väger ca 2900 med allt, dvs JJ 4.0 (typ 1200 gram), 180 mm skiva, tejp och gucka. Det känns lite mycket....

Jag har inte tagit av däcket än, så jag vet inte hur mycket tejp mm förra ägaren har klämt dit, men det känns ändå lite tungt. Bak har jag tagit av däcket för att laga en punka och det var inte mycket onödigt i vad gäller tejp och gucka. Bakhjulet är också tungt...
Mitt framhjul (BR 2250) vägrer 2870 med 4,8” JJ, bak 3280 med Garbauk 10-52 kassett

Fatbike Q&A.
30T ovalklinga anlänt + avdragarset till e13vevpartiet. Är borta på semester så det blir såfort jag kommer hem, spännande att se om kedjelinjen blir bra samt om man måste ta fram såg för att få bort vevpartiet som en del.

Planen är sedan som innan, till vintern slänga på schwalbes al mighty dubbade (TL) och konvertera till stel gaffel fram. Lätta plattisar istället för SPD, dropperpostdelete (måste komma ihåg att täta original sadelstolpe), kapa styret som är alldeles för brett för mig (800mm > ~700mm)

Borde bli en fin pendlare på kring 12kg som klarar exakt allt nordligaste Sverige kan erbjuda. Under 11,5kg om jag nöjer mig med JJ 4.0 som egentligen funkar hur bra som helst nästan alla dagar på vinter här, bara lite sämre när tempen är närmare nollan och snön/isen inte är lika sträv... och kanske när det vräkt ner flera decimeter snö. Svårt att hitta det perfekta däcket då, smalare kan ibland vara bättre så man inte flyter utan kommer ner till det hårda.

Fatbike Q&A.
30T ovalklinga anlänt + avdragarset till e13vevpartiet. Är borta på semester så det blir såfort jag kommer hem, spännande att se om kedjelinjen blir bra samt om man måste ta fram såg för att få bort vevpartiet som en del.

Planen är sedan som innan, till vintern slänga på schwalbes al mighty dubbade (TL) och konvertera till stel gaffel fram. Lätta plattisar istället för SPD, dropperpostdelete (måste komma ihåg att täta original sadelstolpe), kapa styret som är alldeles för brett för mig (800mm > ~700mm)

Borde bli en fin pendlare på kring 12kg som klarar exakt allt nordligaste Sverige kan erbjuda. Under 11,5kg om jag nöjer mig med JJ 4.0 som egentligen funkar hur bra som helst nästan alla dagar på vinter här, bara lite sämre när tempen är närmare nollan och snön/isen inte är lika sträv... och kanske när det vräkt ner flera decimeter snö. Svårt att hitta det perfekta däcket då, smalare kan ibland vara bättre så man inte flyter utan kommer ner till det hårda.
Jag körde Al Mighty i vintras, lätt det bästa all-round vinterdäck jag testat, så det blir nog bra!

Fatbike Q&A.
Jag körde Al Mighty i vintras, lätt det bästa all-round vinterdäck jag testat, så det blir nog bra!
Bl.a vad du skrivit om däcket som gjorde mig sugen. Samt att snöröjningen är så undermålig i min kommun nuförtiden. Dubb är fint när sidorna/cykelbanorna inte ens är snöröjda, sluttar ut mot bilvägen och man har djupa ormiga hjulspår överallt.

Fatbike Q&A.
Denna borde ngn köpa 4 papp för komplett salsa Ramkit inkl vevparti å bromsar. Hade jag inte redan en salsa hade jag slagit till

Jag undrar om inte den låg ute för det dubbla priset för bara några veckor sedan. enda skillnaden är att då var pakethållaren monterad

Fatbike Q&A.
Det stämmer bra. Det är min ram :) Pakethållaren ska jag montera på min andra fatbike men ramen ska bort. Någon måste vara intresserad för 4000 kr :) Tycker det är ganska billigt...

Ja det är jättebilligt, speciellt med tanke på märkets rykte och vad man får.
Hade jag inte redan haft en så hade jag åtminstone övervägt att lägga beslag på den.

Fatbike Q&A.
Denna borde ngn köpa 4 papp för komplett salsa Ramkit inkl vevparti å bromsar. Hade jag inte redan en salsa hade jag slagit till

Jag har behov av en ny fatbikeram, men letar efter en för 177 mm baknav. Har nämligen ett par hjuluppsättningar som jag gärna vill behålla. Synd att man har gått över till 197 mm som populäraste designen.

Fatbike Q&A.
Byt baknavet till ett 197, som du säger är 177 standarden nästan borta

Att citera mig själv:
> Har nämligen ett par hjuluppsättningar som jag gärna vill behålla

Byter jag allt, kan jag lika gärna byta till 157 eller 148 mm, alltså att gå över till vanligare 27.5+ eller 29+ hardtail.
Där jag bor nu är behovet på en riktig fatbike väldigt litet. Det är dock trevligt att ha en ram som man utrustar med 4+" däck i vinter och sedan byter till 3" hjul till sommar och därmed cyklar på året runt.

Fatbike Q&A.
Och för de som inte "behöver" en ny fatbike, så har salsa släppt en "ny" modell...

Det kliar i fingrarna...

Tillbaka
Topp