Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Som referens mäter Specialized Ground control (4,6") 110 mm över casingen med 90 mm-fälgar, det vill säga 4,3". Det räcker ganska långt även på snö utifrån det jag hann prova när vi hade en skvätt vinter. Vete fan om jag skulle vilja ha bredare för vanlig stigcykling eftersom det redan är lite tungstyrt (kör slanglöst fram för tillfället).

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> @Lars.E, Är det så att 4,8-däck inte går in
> där bak i Duden på de med 2*10? Trodde bara att
> de snålade med storleken för att särskilja
> modellerna? Mindre kul om det inte får plats, det
> var inte med i den egna kalkylen.... :-(
>
> Edit: Det står ändå på deras hemsida att man
> ska kunna flytta hjulaxeln för att få plats med
> 4,8.

Jag ställde frågan... "Kommer denna cykel att kunna användas med 100mm fälgar tillsammans med Surly Lou 4,8 med god marginal?" till canyon.
Svaret var...
"På en Dude med framväxel går det inte att ha 4,8 då tar de i framväxeln."
"Vår stela gaffel klarar 4,8 på 100 mm fälg."

Om detta stämmer med verkligheten är jag osäker på då ingen annan tillverkare har lyckats ge mig 100% korrekt info om mina tidigare fatbikes.
Och med tanke på att canyon även skrev "Rock Shox gaffeln har inte heller plats för så feta däck." så gissar jag att dom vill ha goda marginaler för att anse att det går. Gällande Bluto så har jag sett många bilder med 4,8 som funkar bra, men även en där däcket pumpats fast i gaffeln.

På din bild ser det lovande ut. Men tänk på att ett Lou 4.8 är mycket högre än ett 4.0 med lägre mönsterdjup. Sedan kommer växeln närmare om man växlar till lilla drevet. Dessutom är bilden tagen i en vinkel som gör att det ser bättre ut, kolla på en bild som är 90 grader från sidan. Och hur vet vi i vilket läge bakaxeln är monterad på din bild?

Det är nog först när man provar med sitt eget däck på sin egen cykel man kan vara säker på om det fungerar just då.

Har du följt tråden om RM Blizzard på MTBR? Där är det några som får 4,8 att fungera med god marginal, och vissa som inte kan snurra hjulet trots lågt tryck. En var lycklig för att det fungerade för honom... men några dagar senare var han olycklig när däcket hade vuxit så att det tog.

Fatbike Q&A.
Startgas skrev:

> bara ska använda den några enstaka dagar per
> år.

Öööööööööööööööhhhh ??!!!?

För min del är det bara några enstaka dagar som jag INTE använder fatbiken. Den är kalasbra, både till nytta och nöje.

Jag har den parkerad i firmans lokaler, och när jag behöver iväg till Posten väljer jag så klart det roligaste fordonet som finns i närheten. :-)

Fatbike Q&A.
Startgas skrev:
> Tänkte mig nånstans kring 10k, nakamuran gick ju
> på 15k norska. Men den där hade ju bra pris.

Nakamura och Diamant (som är identisk cykel, men olika färg) har flera modeller i olika prisläge. Den för 15k har en lättare ram och 10-delat XT mm.

Fatbike Q&A.
V8-Robban skrev:
> Startgas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > bara ska använda den några enstaka dagar per
> > år.
>
> Öööööööööööööööhhhh ??!!!?
>
> För min del är det bara några enstaka dagar som
> jag INTE använder fatbiken. Den är kalasbra,
> både till nytta och nöje.
>
> Jag har den parkerad i firmans lokaler, och när
> jag behöver iväg till Posten väljer jag så
> klart det roligaste fordonet som finns i
> närheten. :-)

När jag köpte fatbike så var det för att "tvinga" mig själv till att ta en tur varje vecka under vintern.
Nu är det sällan det blir bara en fatbike-tur per vecka oavsett årstid då fatbiken är så kul att cykla på. Därför så används cyklarna med smala däck (2,0/2,2/2,5 tum) inte i samma utsträckning längre.

Fatbike Q&A.
Samma här; jag nästan uteslutande cyklat på fetingen sen jag köpt den. Det går inte fullt lika fort som på FS:en, men det är både roligare och ett bättre fordon när det är halt på rötter och stenar. Jag tror "den riktiga cykeln" får vila tills det blir torrt:-)

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Vad faen nu har Canyon betalat tillbaka pengarna
> på kontot, de hade varit reserverade i en vecka
> typ, bådar inte gott?

Tråkigt.
Jag hade sett fram emot grundliga rapporter från dig de närmaste dagarna.
Gissar att du inte är helt glad nu.

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Vad faen nu har Canyon betalat tillbaka pengarna
> på kontot, de hade varit reserverade i en vecka
> typ, bådar inte gott?

Verkligen trisst...lider med dig!
Ser oxå framemot en liten testrapport + bilder!

Fatbike Q&A.
Kan meddela att Caffelatex är fullständigt värdelöst på att täta hål. Fick genomslagspunka igår och bestämde mig för att konvertera till slanglöst även bak, men genomslaget hade gjort ett liiiite jävla hål i däcket. Det formligen sprutar gucka ur hålet utan tillstymmelse till tendens att täta. Eller jo, det tätar efter nån minut, men så fort man böjer lite på däcket så läcker det igen.

Kan man köra med lagningslapp inifrån? :-/

Fatbike Q&A.
Jag fick samma erfarenhet i Tisdags som dig. Fick lägga i slang trots minimalt hål som normalt tätats med gucka.

Jag har lagat med en sorts gummilapp på andra däck o d har funkat bra.

Fatbike Q&A.
Tack för det utmärkta svaret Lars.E (som alltid)! Okej men sett utifrån din fråga till Canyon så var det om 100 mm fälgar klarar Lou bak. Då kanske 80 mm grejar det, det ska ju skilja ca 1 cm i praktiken på däckbredden mellan 80 och 100 fälgar har det sagts någonstan.

Hursomhelst det visar sig när cykeln kommit som du skriver. Det verkar finnas små storleksdifferenser mellan däcken och marginalerna på cyklarna är ofta små.

Själv gillar jag 4,8 däck för man kan köra lägre däcktryck än 4.0 och det blir lite plushare känsla. Den här sysselsättningen ger verkligen utrymme för egna konstellationer med däck/dämpare som man trivs med så det finns inte mycket facit utan det är bara att testa sig fram vilken känsla som känns bäst.

Håller annars helt med att smalhjulingen som i mitt fall är fulldämpad och dubbelt så dyr får mest vila i garaget då tjockiscykeln är roligare nästa jämt.

Fatbike Q&A.
Låter mer och mer som att det är en Fatbike jag skall ha. Hur ofta har man använding för 160 mm slag i Danmark? Mmmmm bottnat två gånger i ROLD skov på DH banan men det är det oxå...

Fatbike+Sand+Surf+XC-slingor med sand = Perfekt?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Går man beklaga sig lite här också?
Fattyn fick åka dragkrok i 30 mil till Marsliden för vad som skulle bli episk fetcykling i påsk. Väl framme blir det först lite pimpling, och sen ett försök till cykling på skoterleder. +8 och strålande sol, bra väder för pimpling, men sämre för skoterspår. Sjunker igenom vart jag än försöker. Nåja, - 15 under natten borde ju göra spåren stenhårda igen.
Bingo, svinkallt och stenhårt i morse. Men då ligger sonen med feber, hosta och andnöd. Bara att vända hemåt.

Totalt två kilometer på misärspåren fick jag ihop.
Hade ju i alla fall tur med vädret eller nåt.

Bilagor

• PSX_20150404_203230.jpg
    PSX_20150404_203230.jpg
    44.5 KB · Besök: 37
Fatbike Q&A.
trek27.5.jpg

Fat-fat.jpg

http://www.leisurelakesbikes.com/bikes/mountain-bikes/fat-bikes
http://decorahbicycles.com/product-list/bikes-1000/mountain-1006/fat-bikes-1315/?rb_br=43
http://www.northcentralcyclery.com/2016-trek-farley-the-future-of-fat/

From Trek's dealer website this AM:

FARLEY Frequently Asked Questions

What has changed on the MY16 Farley?
New carbon and alloy models have been redesigned with 197mm rear spacing to accept wider 5” tires or the new 27.5 x 4” tires, and we’ve managed to do this without sacrificing the pedaling performance of the Farley. Thanks to the new PF121 bottom bracket, the q-factor remains unchanged despite the greater tire clearance.
The Farley 9.8 will be one of the lightest mainline fat bikes on the market.

Are those new rigid forks?
Farley 5 features a new alloy fork that saves 250 grams over the previous fork. There is a new light weight 600-gram carbon fork with an alloy steerer on Farley 7 and 9.6. Farley 9.8 gets a new carbon fork with a carbon steerer. At 550 grams, it’s among the lightest carbon forks on the market.
What’s the weight of the carbon frame?
1300 grams for a size 17.5

Are those carbon wheels on the Farley 9.8?
Yes. The Farley 9.8 has a new carbon wheel called the Wampa. It’s a hookless bead and is ready to go tubeless out of the box so you can have the lightest fat bike out there.

What’s the rear hub spacing?
The new Farley is 197mm to accommodate 5” tires. That’s increased from the previous Farley that was 177mm rear hub spacing for 4” tires.

What’s the story with the new 27.5” x 4” fat bike wheel system? Is it really that much bigger? Why would I want it?
The outer diameter of 27.5x4 and 26x5 wheel system (wheel + tire) are within a couple of millimeters of each other. A wider 26x5 wheel system offers the most capability in loose terrain. The 27.5x4 wheel system offers a faster solution great for groomed snow singletrack and dirt trails.

Do all models accept 26x5 or 27.5x4 wheel systems?
Yes. The Stranglehold Dropout is a horizontal sliding dropout that can be fine-tuned to accept both wheel systems.

Who will have 27.5x4 aftermarket wheels? Tires?
Wheels: Sun Ringle already has 27.5x80mm rims available. Other manufacturers will be coming out with 27.5 fat wheels as well.
Tires: Bontrager, Kenda and Maxxis will offer 27.5x4 and there will be more to come as the popularity of 27.5x4 increases.

If 27.5x4 and 26x5 are nearly the same outer diameter, why do you need a sliding horizontal dropout?
Fat bikes are ridden on a variety of terrain. There versatility is what makes them so appealing. A longer wheelbase works great on loose, uneven terrain like loose snow or primitive terrain. A shorter wheelbase works great on groomed singletrack or dirt singletrack.

What is the bottom bracket width?Did the q-factor increase?
It is a press-fit 121mm bottom bracket, but the Q-factor did not increase over the MY15 Farley.

Will Farley be available as a frameset?
Yes. There will be a carbon frame with carbon fork/carbon steerer offered as a frameset later in the year.

Availability timing?
September 1 for the alloy models and October 1 for the carbon models.

http://decorahbicycles.com/product-list/bikes-1000/mountain-1006/fat-bikes-1315/?rb_br=43

Fatbike Q&A.
HasseL skrev:
> Fuck... Ångesten bara blir värre och värre..
>
> Hittade denna:
> http://www.silverbacklab.com/bike/mountain/silverb
> ack-scoop-fatty-single-scoop/ eller gå på denna:
> ack-scoop-fatty-double-scoop/
>
> Och så kan jag få tag på Scott Big Ed oxå. Mmm
> och hur gör man med Dude?
..........................................
Ser fina ut de med HasseL men oavsett märke kör du väl odämpat fram om du ska härja mest på platta Danmarks sanddyner? Svårt annars att ge råd, det är väl mest en fråga om tycke, smak och prislapp. Du blir sannolikt mer ensam med en Silverback än en Dude men det är som sagt svårslagen bang för bucklan med Duden.

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> HasseL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fuck... Ångesten bara blir värre och värre..
> >
> > Hittade denna:
> >
>
> > ack-scoop-fatty-single-scoop/ eller gå på
> denna:
> >
>
> > ack-scoop-fatty-double-scoop/
> >
> > Och så kan jag få tag på Scott Big Ed oxå.
> Mmm
> > och hur gör man med Dude?
> ..........................................
> Ser fina ut de med HasseL men oavsett märke kör
> du väl odämpat fram om du ska härja mest på
> platta Danmarks sanddyner? Svårt annars att ge
> råd, det är väl mest en fråga om tycke, smak
> och prislapp. Du blir sannolikt mer ensam med en
> Silverback än en Dude men det är som sagt
> svårslagen bang för bucklan med Duden.

Kommer ju förmodligen köra en del stig/trailåkning med den oxå. Men man klara sig nog lätt utan dämpning.

Frågan är hur mycket växlar och sådan tar stryk av sanden?

Man kan ju alltid uppgradera med Bluto om man vill ha senare iofs?

Fatbike Q&A.
HasseL skrev:
...
>
> Frågan är hur mycket växlar och sådan tar
> stryk av sanden?
>
...

Jag kör ganska mycket sand med min fatbike. Det enda sandrelaterade som jag har problem med är att lilla framdrevet blir slitet så att kedjan inte släpper framdrevet när det går tungt i sanden.
Med rätt smörjmedel som inte samlar på sanden så fungerar det bättre.

Lilla framdrevet slits ganska fort även i snö, men jag skyller mest på sanden.
Nu har jag ett ståldrev på lilla fram. Kanske håller det bättre än mjuk alu?

Fatbike Q&A.
HasseL skrev:
> Är det värt att lägga till 1500:- från Marvil
> Snowcross till Felt Double 70?
>
...

JA!

Inte för att jag har sett en Dubbel D i verkligheten, men bara faktum att DD är bluto förberedd och har Jumbo Jim däck borde vara värt mer än 1500:-

Vill ändå påpeka att det ryktas om att Snowcross andra omgång kanske har vissa ändringar mot den första som kom i höstas. Så är det en sådan du jämför med så kanske det finns någon som kan göra en bättre jämförelse än mig.
Jag är inte riktigt säker på hur fälgarna är på DD, Snowcrossens fälgar är iallafall rätt OK.
Snowcrossen vinner iallafall på bromsarna, men jag tror att det slutar där.

Fatbike Q&A.
Jag har skrivit till Marvil men inte fått något svar än.

Lutar mot den Felt då. Andra bromsar har jag liggande. Sedan kan man ju lätt uppgradera efter hand om man vill..

Jumbo Jim känns ganska bra iofs..

Fatbike Q&A.
Jag har nu skurit upp båda mina ground control, nu blir d inget mer fatbajkande förrän Jumbo Jim snakeskin finns att få tag i.

Jag gillade ground control, förutom sidogreppet som inte fanns. Rakt fram och vid bromsning var dem helt otroligt bra.

Fatbike Q&A.
Schwalbes fabrik i tjotahejti har ju brunnit, därför är d jäkligt svårt o få tag i schwalbedäck överlag just nu. Kanske därför Dude's verkar dröja...

Fatbike Q&A.
Rompa skrev:
> Schwalbes fabrik i tjotahejti har ju brunnit,
> därför är d jäkligt svårt o få tag i
> schwalbedäck överlag just nu. Kanske därför
> Dude's verkar dröja...

Fan fasen! Canyon får GÄRNA skicka skicka min Dude utan däck! :)

Fatbike Q&A.
Rompa skrev:
> Schwalbes fabrik i tjotahejti har ju brunnit,
> därför är d jäkligt svårt o få tag i
> schwalbedäck överlag just nu. Kanske därför
> Dude's verkar dröja...
-----------------------------------------------
Aha äntligen en förklaring tack för det! Har grunnat på detta de sista dagarna när lansering ska ske. Såg att CRC hade 3 stycken 4,8" liteskin igår som tog slut under dagen. De verkar baka ihop något däck i alla fall. Undrar hur länge detta kommer ta då? :-/

Fatbike Q&A.
Dem prioriterar visst racing Ralph , thunder burt , rocket ron, och standarddäcken där dem säljer stora volymer, är rädd för att jumbo Jim kommer dröja....

Fatbike Q&A.
Så där då har hag fått lite klartecken om Felt. Det sitter Jumbo Jim på den(som tur är).

Jag får låna den ett par veckor testa deras democykel. Kanonservice.

Bromsarna byter jag så klart på en gång då jag har ett XT eller SLX att sätta på istället för.

Så mina frågor från här ovan är kvar om jag köper den:

Dropperpost? Kör ni med det?

Borra fälgarna? Lätt/svårt?

Sedan hur är vevpartiet på den? RaceFace Ride fat?

Fatbike Q&A.
Jag har visserligen dropperposts på båda mina fatbikes, men jag har funderat på att ta av dem för att spara vikt, eftersom jag använder dem så sällan. Om du kör mycket branta och tekniska trails kan det var bra att ha. Själv tycker jag de endast behövs i Alperna eller liknande områden.

Fatbike Q&A.
Säkert en smaksak men jag håller med lintott att det är ganska få gånger det är nödvändigt att skicka ner sadeln. Det är bara när det är riktigt branta sektioner och de är ganska lätträknade där jag cyklar i alla fall.

Motvals som jag ofta är så är jag glad i min dämpande sadelstolpe istället då det ger lite mjukare gång och bättre möjligheter att sitta i sadeln vid klättringar för att få grepp med bakhjulet. Det blir kanske 250 gram extra med en dämpad stolpe men det får det vara värt.

Gällande borrning av fattyhjul har du kanske sett den här?

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:

>
> Gällande borrning av fattyhjul har du kanske sett
> den här?
>

Nä men tack för den filmen.. Inte så svårt alls med andra ord.. ;)

Fatbike Q&A.
Dum fråga angående det där med hålen. Tejpen som skall sitta över hålen? Är det vanlig fälgtjep eller någon speciell tejp? Alltså det där som sitter ut mot hålen..

Fatbike Q&A.
HasseL skrev:
> Hur mäter man då för att få korrekt mått på
> fälgen? Är det innemåttet eller yttermåttet?

Nu vet jag inte hur dina fälgar ser ut invändigt, men på mina är fälgbandet avsevärt mycket smalare än innerbredden på fälgen. De ligger i ett "dike" och täcker bara lätthålen i mitten. Så du får nog öppna och kika och jag misstänker att måttet på fälgbandet är dess riktiga bredd, som alltså inte har något med fälgens mått att göra.

Fatbike Q&A.
Har ni koll på om några fattydäck är mer självstyrande än andra?

Funderar på att byta ut mina ground control 4,6 På min Fatboy till något annat. Har bara en original 2014 Farley att jämföra mot och den hade grym självstyrning. Fatboyen styr bra. Om det beror på däck, däcktryck eller geo vet jag inte. Originaldäcken väger ca 1450 att jämföra med tex 1090-1190 för Jumbo Jim.

Fatbike Q&A.
Robban skrev:
> Har ni koll på om några fattydäck är mer
> självstyrande än andra?
>
> Funderar på att byta ut mina ground control 4,6
> På min Fatboy till något annat. Har bara en
> original 2014 Farley att jämföra mot och den
> hade grym självstyrning. Fatboyen styr bra. Om
> det beror på däck, däcktryck eller geo vet jag
> inte. Originaldäcken väger ca 1450 att jämföra
> med tex 1090-1190 för Jumbo Jim.

Jag tror att det nästan enbart beror på hur tunga de är. Det blev tydlig skillnad till det bättre när jag konverterade till slanglöst fram på min hoj som har Ground control.

Tillbaka
Topp