Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Och för de som inte "behöver" en ny fatbike, så har salsa släppt en "ny" modell...

Det kliar i fingrarna...

Fy fan priset på den nakna ramen ༼ʘ̚ل͜ʘ̚༽…
Jag kommer gärna fortsätta hålla mig vid Surlys fulstål.

Fatbike Q&A.
Vars någonstans kan man hitta bakskärmar eller mudguards till en feting, där de inte ser ut som f*n eller har idiotisk placering
Och de skall dessutom fungera med pakethållare (Old Man Mountain)

Fatbike Q&A.
Här är bild och länkar strax nedanför på en annan happyits feting.
Jag har inte bytt bort mina Jula än.
20220923_115210.jpg

Fatbike Q&A.
På grund av det som sägs där, är det någon som har länken till en White 8fat LTD växelöra?
kanske Derailleur Hanger White v43 (White 8FAT Interceptor 12x197), växelöra, Svart , för LTD också?
Follow up on my question here. Do you think this (a) or that (b) is the one maybe? It looks more like it, but still not sure if any of them will work.
If someone manages to annoy some xxl personnel in proper svenska and finds out the answer, pls let us know.

Fatbike Q&A.
Tack för svaret.
Längden bör vara tillräcklig för i stort sett alla kända feta ramar och storlekar.

FYI till alla intresserade, det finns en bluto i k&s för tillfället. Inte min annons, men växlarna snurrade...

Fatbike Q&A.
Efter en snabb sökning på forumet som inte gav något matnyttigt, så ställer jag frågan här i stället då det faktiskt handlar om en feting.

Då fetingen skall användas för längre turer, som t.ex enklare bikepacking, så skulle jag behöva lite hjälp med hur man beräknar storleken på styret och hur man beräknar hur mycket man skall höja styret.

Sittställningen på min Mukluk är för närvarande inte optimal, då styret är för kort (får ont i armbågarna och ingen dämpning därifrån, då sittställningen gör att armarna är helt utsträckta)
Samt att jag föredrar en mer upprätt sittställning än den nuvarande.

Jag har lite löst tittat på Jones H-Bar och Surly moloko handlebar, men de löser bara en del av problemet med sittställningen.

Fatbike Q&A.
Efter en snabb sökning på forumet som inte gav något matnyttigt, så ställer jag frågan här i stället då det faktiskt handlar om en feting.

Då fetingen skall användas för längre turer, som t.ex enklare bikepacking, så skulle jag behöva lite hjälp med hur man beräknar storleken på styret och hur man beräknar hur mycket man skall höja styret.

Sittställningen på min Mukluk är för närvarande inte optimal, då styret är för kort (får ont i armbågarna och ingen dämpning därifrån, då sittställningen gör att armarna är helt utsträckta)
Samt att jag föredrar en mer upprätt sittställning än den nuvarande.

Jag har lite löst tittat på Jones H-Bar och Surly moloko handlebar, men de löser bara en del av problemet med sittställningen.
Styren har jag ingen större input på, men här kommer mitt standardsvar när det gäller styrstammar:

Fatbike Q&A.
Det är en gammal Biltema pakethållare i aluminium som jag har breddat och på den en Topeak Omni quicktrack adapter för deras MTX väskor. Smidigt för jobbpendling.

Fatbike Q&A.
Och för de som inte "behöver" en ny fatbike, så har salsa släppt en "ny" modell...

Det kliar i fingrarna...
Ja det verkar ju som att det är Mukluk som helt enkelt bara byter namn till Heyday! från och med modellår 2024.

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
@GanskaPerfekt De verkar ha plockat bort "hålen" där, om man tittar riktigt noga. Jag ser fler ändringar nu när jag tittar. (Undre staget vid sadelstolpen t.ex)

Bilagor

• 2024-salsa-heyday_1-1536x1024.jpg
    2024-salsa-heyday_1-1536x1024.jpg
    137.6 KB · Besök: 44
  • salsa-mukluk-microSHIFT-Advent-X-fat-bike-tan-BK00519-1920x1080-uc1.jpg
    salsa-mukluk-microSHIFT-Advent-X-fat-bike-tan-BK00519-1920x1080-uc1.jpg
    163.7 KB · Besök: 36
Fatbike Q&A.
@GanskaPerfekt De verkar ha plockat bort "hålen" där, om man tittar riktigt noga. Jag ser fler ändringar nu när jag tittar. (Undre staget vid sadelstolpen t.ex)
Men nu jämför du ju med CF-modellen. ?

Alu Heyday 2024 ser ut såhär:

salsa-heyday-advent-fat-bike-blue-BK9397-1920x1080-uc-1.jpg

Tillägg: Men vad jag däremot upptäcker nu som skiljer, är att Heyday fått alu-framgaffel, istället för den tidigare lätta och fina CF-gaffeln på Mukluk's alu-cykel.

Senast redigerad av en moderator:
Fatbike Q&A.
Hur stor skillnad gör en cf-gaffel för en fatbike?
när jag använde min rigid carbon 29er, kunde jag bara känna en noteworthy skillnad under 2.1 däck
Kan inte komma på något annat än vikt. Viktigt för vissa, men inte för mig.
Ingen sarkasm, riktig fråga.

Fatbike Q&A.
Hur stor skillnad gör en cf-gaffel för en fatbike?
när jag använde min rigid carbon 29er, kunde jag bara känna en noteworthy skillnad under 2.1 däck
Kan inte komma på något annat än vikt. Viktigt för vissa, men inte för mig.
Ingen sarkasm, riktig fråga.
Nu är det första gången jag kör med cf, så ta det jag säger med en nypa salt.
Kan tänka mig att vikten och möjligen viss skillnad i flex är det märkbara?
Det jag märkt med min Mukluk är att uppför så är den så pass lätt att framhjulet vill lyfta när jag lägger lite tyngd på pedalerna

Fatbike Q&A.
Det jag märkt med min Mukluk är att uppför så är den så pass lätt att framhjulet vill lyfta när jag lägger lite tyngd på pedalerna
Ja det håller jag absolut med om, så jag brukar få böja överkroppen långt fram över styret dom sekvenser när det är extra brant och tufft uppför, särskilt sedan jag bytte till Jumbo Jim-däck som är betydligt lättare än de tunga original Dillinger... Men man vänjer sig.

Fatbike Q&A.
Håller med, det är nog främst geometrin och lite hur man sitter mm.
Sen brukar ju en fatbike har såpass mycket grepp att man kan stå lite mer i backarna än med en vanlig mtb.

För någon som är ovan, så är det ganska obehagligt när fronten lyfter ganska rejält vid lite extra kraft på pedalerna. Fast fördelen är väl att man kan göra wheelies ganska enkelt...

Fatbike Q&A.
27.5 verkar mer eller mindre vara industristandard numera, som jag har förstått det iaf
Ja lite synd kan jag tycka med tanke på däckutbudet...
När jag köpte min senaste Dude så köre jag inte en meter på de där hjulen då jag redan hade ett bar BR2250 med 4,8" på, som dessutom kändes betydligt lättare (iofs slanglösa också)

Fatbike Q&A.
Ja lite synd kan jag tycka med tanke på däckutbudet...
När jag köpte min senaste Dude så köre jag inte en meter på de där hjulen då jag redan hade ett bar BR2250 med 4,8" på, som dessutom kändes betydligt lättare (iofs slanglösa också)

Det lutar åt att nästa blir en dude, då det kan vara intressant att prova en lite "sportigare" geometri än vad Mukluken har. Så chansen finns att jag behåller 27.5 tummarna men byter ut dem till Jumbo jims istället
Fatbikes blir en "niche" igen. De fasas ut av många märken.

Verkar inte bättre, även om Trek uppdaterade sin Farley linje i våras (syns inget på deras svenska hemsida)
Och Salsa bara för någon veckas sedan och nu Canyon.

Fatbike Q&A.
Det lutar åt att nästa blir en dude, då det kan vara intressant att prova en lite "sportigare" geometri än vad Mukluken har. Så chansen finns att jag behåller 27.5 tummarna men byter ut dem till Jumbo jims istället

Verkar inte bättre, även om Trek uppdaterade sin Farley linje i våras (syns inget på deras svenska hemsida)
Och Salsa bara för någon veckas sedan och nu Canyon.
JJ finns bara till 26”…

Fatbike Q&A.
JJ finns bara till 26”…
Aj fan, men om jag säger något mer lättrullat då?
Surly lär väl alltid ha nån fethjuling kvar i sitt utbud gissar jag?

Visa bilaga 646728

Ja, men den är inte uppdaterad på ett tag mig veterligen.
Och glöm inte Kona Woo :)

Samma sak som med Surly, de har inte uppdaterat på ett tag.
Det tyder dock inte på att de slutar med fetingar, även om jag kan tänka mig att både Salsa och Surly kan få slimma sitt utbud en del då deras moderbolag verkar försöka spara pengar...

Fatbike Q&A.
Aj fan, men om jag säger något mer lättrullat då?

Ja, men den är inte uppdaterad på ett tag mig veterligen.

Samma sak som med Surly, de har inte uppdaterat på ett tag.
Det tyder dock inte på att de slutar med fetingar, även om jag kan tänka mig att både Salsa och Surly kan få slimma sitt utbud en del då deras moderbolag verkar försöka spara pengar...
Bontrager Barbegazi rullar utmärkt och väger ganska lite med tanke på att dom är i 27.5x4.5.

Tillbaka
Topp