Fatbike vs bredare däck

Holewa

Medlem
Fatbike vs bredare däck
Hej kompisar! Jag bor en bit upp i norrland och började nyligen sukta efter en fatbike. Däremot talar ekonomin för att köpa enbart köpa bredare däck till min gravelbike. Har 35mm swchalbe g-one däck på och funderar på att byta till 45.

Till min fråga, är det ens lönt? Hur stor skillnad kan det bli? Funderar på slanglöst också, har vätska och ventiler för det
Går det att köra lägre en däckets lägsta rek tryck då? Annars förstår jag inte syftet. Förlåt om långt, tack för svar!

Fatbike vs bredare däck
Tyvärr kommer sannolikt även 45mm upplevas som alldeles för smalt för de flesta snötäcken. Även helt vanliga MTB med ca 50-60mm får svårt där det inte är plogat, alternativt max några centimeter snö.

Fatbike vs bredare däck
Jag tänker precis som SGS att du är ute efter att kunna köra i snö?

Skillnaden mellan de 42 mm och 4,8 tum jag väljer mellan är enorm i snö. Med så smala däck åker man ner i snön medan fatbike-däck rullar ovanpå. När snön blir djup eller spårig innebär det att det ganska snart blir otrevligt och sedan omöjligt med smalare däck (gissar att detta är erfarenheter du haft). Fatbikens breda däck gör att man flyter ovanpå medan det låga däcktrycket äter upp vibrationer så att man har det riktigt härligt istället.

Slanglöst erbjuder förutom möjlighet till lägre tryck också självlagning genom punkteringsvätska (Orange seal, Stans mfl), lägre vikt och lägre rullmotstånd. På min fatbike innebar det att cykeln rullar mycket lättare och gick ner med ungefär 500 gram/däck.

Fatbike vs bredare däck
Beror ju på var du ska cykla, en Gravel med 35 eller 45mm är ju ändå rätt långt ifrån en Fatbike. Har du tänkt dig ut på skogsstigar eller för pendling?

Rymmer ramen 45mm är det ju ingen större kostnad att prova. Jag kör 42mm på sommaren och tycker det är rätt stor skillnad från de dubbade 35mm som sitter på min Escapade idag. Men några snötäcka stigar skulle jag nog inte ge mig ut på med den, då blir det Fatbike istället.

Fatbike vs bredare däck
Jag körde på 2.5" för några år sedan, nu kör jag 2.8" och tycker det är stor skillnad.

Men inte heller 2.8" funkar bra i snö, det är för smalt och skär fortfarande igenom.
Du måste nog upp i minst 3.8" innan det funkar och 4.8" (klassisk fat bike) innan det blir bra i snö.

Knappt ens det funkar i lössnö utan det måste vara packade skoterspår eller skare.

Fatbike vs bredare däck
Förlåt omotydlig. Mitt primära syfte är pendling och 35mm går utmärkt men jag får ofta ta bilvägen när det är dåligt plogat eller för spårigt på cykelbanan. Sen skulle väl tanken med en fatbike vara att kunna cykla lite stig också. Cykeln rymmer 45 men osäker på hur stor skillnad det gör för pendlingen. Tack för svar allihopa!

Fatbike vs bredare däck
Jag växlar pendlingen här i Umeå mellan Fatbike och en Cotic Escapade beroende på före och temperatur, men oftast blir det Fatbiken vintertid. Man blir snabbt bortskämd med att den går så mjukt över alla ojämnheter, och är det någon dm snö så är det oslagbart.

Tog Escapaden med 35mm dubbdäck idag när det var lite varmare, och höll på att skaka sönder bitvis.

Tillbaka
Topp