Fatbike?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike?
Hej!

Jag har nyligen snöat in på det här med fatbikes, och tänkte kolla om någon kan komma med råd och tips. Jag är ingen avancerad cyklist sedan tidigare, utan har mest pendlat på billig cruiser.
Mina cyklistvänner har förespråkat 29tummare då jag har frågat efter tips på vad man ska ha i motionssyfte, så jag är lite kluven just nu.

Jag är inte ute efter några halsbrytande hastigheter, utan mest efter att skaffa lite (väldigt) välbehövlig motion, och skog och stigar lockar betydligt mer än landsväg. Jag inser att användningsområdet för en fatbike kanske är snävare än en vanlig MTB, men det lockar ändå lite att kunna dra iväg på skoterspår och liknande vintertid.
On ones Fatty verkar vara det billigaste och vettigaste alternativet, men för samma pengar får man väl en schysst framdämpad 29"are också?

Är det galet att som nybörjare gå på en Fatbike? Har googlat slut på internet snart, och blir inte klokare.

för/nackdelar fatbike vs 29"/vanlig mtb?

Fatbike?
Finns ett par fatbike trådar här på forumet. Klart att de är ganska smala (i inriktningen, inte däcksbredd) men det är ju bara ett problem om det de är bra på inte är det du vill ha. Om man vill både upptäcka och njuta av skog och mark samt få bra motion så är de kanon! Vill man vara snabbast på vasan är de fel men det tror jag att du har koll på ;) On ones har fått bra kritik, köp!

Fatbike?
Jag tycker inte att en fatbike har smalt användningsområde, tvärtom. Den funkar både sommar och vinter så länge man inte har bråttom.

Nackdelen med On-one Fatty skulle jag säga är avsaknaden av framväxel. Det riktigt låga växlarna är bra att ha då greppet alltid finns där och det bara är att trampa på så länge man orkar. Själv har jag 24-34 som lägsta utväxling och den används relativt ofta.

Fatbike?
ogami skrev:
-------------------------------------------------------
> Fatbike Q&A =)

Tyckte jag hade sökt på allt Fatbikerelaterat här, men den hade jag missat, tackar!

Fatbike?
Tror man att fethjulingar bara är för vintercykling tror man fel! =)
Ska du mest köra i skogen kommer du garanterat ha roligt, fast ha den som enda cykel kan ju vara lite begränsande.

Fatbike?
42Hz skrev:
> Tror man att fethjulingar bara är för
> vintercykling tror man fel! =)
> Ska du mest köra i skogen kommer du garanterat ha
> roligt, fast ha den som enda cykel kan ju vara
> lite begränsande.

Nä, vardagscyklingen får jag fortsätta med på Sson-cruisern, och racehojssuget tänkte jag försöka skjuta upp till 40årskrisen slår in. :)

Fatbike?
Sen går det alltid att ha en extra uppsättning hjul för 29" däck och kanske en kolfibergaffel.
Då får du en stel 29", lite lättare cykel.

Fatbike året runt funkar bra om man inte har bråttom:)

Fatbike?
Tiki skrev:
> Nog för Happy har svar på det mesta men vad
> gäller fatbikescenen verkar det vara snäppet
> värre drag i Norge. Här är hundra sidor
> Fatbikeläsning som är intressant att följa och
> behandlar det mesta i frågan:
> http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb
> =showflat&Number=1606993#Post1606993

Schysst! Sköna bilder med!

DSCF9956_zps5ae12e18.jpg

Fatbike?
Tiki, jag misstänker att du har beställt en Nakamura? Kommer Intersport i Sverige att sälja dem också eller är man tvungen att ta hem från Norge?

De verkar välspecade o moderna för priset.

/S

Fatbike?
C-dale skrev:
> Tiki, jag misstänker att du har beställt en
> Nakamura? Kommer Intersport i Sverige att sälja
> dem också eller är man tvungen att ta hem från
> Norge?
>
> De verkar välspecade o moderna för priset.
>
> /S
-------------------------------------
Ja stämmer. Någonstans (vill jag minnas) skrev Espen Wethe som utvecklar Nakamuran att de arbetar med att den ska säljas internationellt i Intersport-kedjan. Personligen undrar jag verkligen om det kan ske i Sverige då vi till skillnad mot Norges Intersport inte sedan tidigare har någon ren cykelförsäljning i butikerna. Eller finns det cykelförsäljning i IS-butikerna i storstäderna?

Själv bor jag en timmes bilfärd från Intersport i Kongsvinger så det är ganska nära att hämta den. Tyckte också den var vettig för 8000 NOK som introduktionspriset var på. Skoj att kunna köra i skogen på vintern också.

Fatbike?
Svaret på ursprungsfrågan är inte solklart. Själv har jag sålt min heldämpade 29"-cykel och kör nu med en fatbike både vinter och sommar, även både korta och långa rundor i tekniskt krävande terräng och har inga problem med att hänga med de som kör med heldämpat. I snabba ojämna utförspartier är fatbiken dock klart sämre, åtminstone utan framdämpare. (För mera vägbaserade utflykter har jag en Salsa Fargo).

Jag är alltså helt fatbikefrälst, men det oaktat rekommenderade jag och var med och köpte en 29" hardtail (Cube Ltd Race 29) åt min bror senaste veckoslutet, för bruk på skogsstigar och skogsvägar med tonvikt på sommarhalvåret.

Fatbike?
Ja suget har ju inte blivit mindre måste jag säga. Kollat fler trådar, videos och sidor, och det ser sjukt kul ut.
Jag såg att On-One hade 29"-kit (Non-Fatty Wheelset) så det går ju alltid komplettera med ifall det blir annan cykling på sommarhalvåret. Nakamuran såg också lockande ut, får kanske dra förbi och kolla ifall det är något som dom kan ta hem ifall man ber snällt.

Fatbike?
Gjorde slag i saken och beställde en Fatty från On-One. Dök upp igår, så jag har bara hunnit med en liten sväng på småstigar än, och det var fruktansvärt kul! Sommaren är räddad :)

Fatbike?
aptonym skrev:
> Gjorde slag i saken och beställde en Fatty från
> On-One. Dök upp igår, så jag har bara hunnit
> med en liten sväng på småstigar än, och det
> var fruktansvärt kul! Sommaren är räddad :)

Sweeet! Grattis! =)

Fatbike?
ogami skrev:

> Sweeet! Grattis! =)

Tackar! Provade att cykla till jobbet i morse, ca 7km uppförsbacke. Inte direkt någon lättrampad landsvägsräser, men det gick ändå. Nästan synd att det är fina cykelvägar hela vägen.

Väldigt nöjd i övrigt, får börja prova mig fram med justeringar och däcktryck och annat framöver när man blivit lite varm i kläderna.
Jag har märkt av lite gnissel och oljud från bromsarna, men det ska visst vara standard på Avids Elexir 1, nöter väl till sig om inte annat. Får nog till att beställa ett luftningskit inom kort också.

Fatbike?
Jag mycket positivt överraskad av mångsidigheten av en Fatbike och det är lätt den bästa allround hojen jag haft. Det går att köra riktigt fort på den också, sitter bara i benen hur mycket man orkar. Jag får även en extra mental boost av att köra ifrån folk på "vanliga tråkhojar" (läs heldämpade 29" från Giant eller Scott)
Här en bild från Gästrike-cupen MTB där jag har som mål att ligga topp fem i motionsklassen(mellan 18 å 30 startande varje tävling) efter säsongen.
983817_10200110797036205_226750470_n1.jpg

Fatbike?
aptonym skrev:
> Och där gick kedjan av efter två dagar... Är
> det sånt man kan räkna kommer hända fler
> gånger, så man ska lägga upp ett lager med
> kedjelås?

Brorsan (Mudfuzz) har haft problem med kedjebrott på sin Moonlander från dag ett. Det kan vara lite skum kedjelinje på Fatbikes har vi noterat. Det medför en jäkla brytning på kedjan som kanske är ohälsosam? Å andra sidan så har jag haft samma problem med min 29" med perfekt kedjelinje så min tanke är om det kan vara så att under en period (2011-2012) så har stålet i samtliga kedjetillverkares kedjor vart i dålig kvalitet. Eller så är det att man har lättare att köra hårt på en Fatbike på stora/stora dreven med jäkligt sned kedja...Det här kräver lite forskning...

Fatbike?
Jag är rejält sugen på en fatbike. Verkar hur ballt som helst. Dock är jag inte sugen på att skaffa skägg. Sedan undrar man ju lite vad som händer när det om 1-3 år är ute med skägg. Sannolikt kommer det då också vara helt ute med fatbike och man kommer nästan skämmas över att man har en. Hmmm, det får nog bli en FS 29 istället...

Fatbike?
En fatbike funkar på sommaren också. Den känns segare eftersom det är hög roterande vikt, men jag tror inte det går så mycket saktare i praktiken. Det är väldigt kul. När stigen tar slut kan man fortsätta på ett helt annat sätt än med en smalhjuling. :) En framdämpare hade dock varit kul att prova.

Fatbike?
JKolmo skrev:
> Jag är rejält sugen på en fatbike. Verkar hur
> ballt som helst. Dock är jag inte sugen på att
> skaffa skägg. Sedan undrar man ju lite vad som
> händer när det om 1-3 år är ute med skägg.
> Sannolikt kommer det då också vara helt ute med
> fatbike och man kommer nästan skämmas över att
> man har en. Hmmm, det får nog bli en FS 29
> istället...

Jaja Mtb var ju en övergående fluga trodde ju alla cykelhandlare på 80talet också...
Jag har en Fatbike för att den funkar perfekt för mig och skiter i om det är en trend eller inte.
Skägg har jag för att jag har för många leverfläckar i nyllet som jag rakar sönder, tillåmed med rakapparat för att jag ska orka vara slätrakad. Inte för att det skulle vara trendigt på något sätt.
En Fs 29a är säkert jätterolig för den typ av cykling den avsedd för = Inte skoterspår på vintern och mysiga turer med en termos kaffe och en öl i ryggan...
Surley Pugsleyn som jag cyklar på har ruggigt trevlig geometri som inspirerar till att stå på i stökig terräng, men den är ju rätt värdelös som grusvägssmiskare...Blir alltid omkörd av en massa 29or på grusvägar och slät stig men så fort vi kommer in i skogen så kommer jag ikapp igen...Jag kommer heller aldrig att cykla Vasan, så det så...

Fatbike?
Skägg kommer aldrig bli ute. Det har med sexuell selektion att göra (se Darwin).

Fatbike eller inte är även mitt stora huvudbry just nu. Jag har en AM 26" och en SS hardtail 26" redan. Cyklar mest happyrides i teknisk Göteborgsterräng. Jag har dock ganska bråttom för jag måste hänga på Leo hela tiden. Det brukar rulla på bra, men jättefort går det ju sällan under så lång tid. Inbillar mig att det inte sitter så mycket i slaglängden hur bra cykeln funkar i sån här terräng, utan att det är att klara skaket över rötter och stenar och hitta greppet i lera och på blöta rötter som är det viktigaste. Tycker hardtailen funkar bra också, förutom att man skakar av linjer och tappar greppet lite lättare. Stora stenar och drops kan man ju oftast hantera bara genom att jobba lite med cykeln. Däremot har vi aldrig mycket snö, så det argumentet kan jag inte tillgodoräkna mig. Fullt ös på stökig teknisk stig året runt är det användningsområde jag tänker mig.

Ni som har fatbikes och kör på sommaren, hur tycker ni det funkar? Hänger jag på snabba cyklister med en feting i sån terräng? Mina kompisar neggar och säger att jag kommer ha för segt ax och aldrig komma upp i fart med en fatbike. Jag tror de kan ha fel. Transportsträckorna kommer bli en pest, men det kan jag ta bara den sparkar rumpa ute i skogen.

Fatbike?
Fkavipela skrev:
> (ONEGEAR)
>
> Jädrar vilken bild!
> Cykel, hjälm, skägg, skjorta och shorts allt i
> en perfekt förening! =)

+1

Fatbike?
bollo skrev:

> Ni som har fatbikes och kör på sommaren, hur
> tycker ni det funkar?

Har haft min Fatty i dryga månaden nu, och tycker den är helt lysande. Har hunnit med ca 20mil skog, stig och grusvägar hittills, och blir mer och mer nöjd. Släppte ut ordentligt mycket luft igår, och den sväljer rötter och sten fantastiskt bra. Däcken är gigantiska, så det går säkert att släppa ut mer också, jag har inte mätt något däcktryck utan mest chansat mig fram.
2013-05-3016.43.58.jpg

(dassiga mobilbilder, ber om burträsk)

Jag gillar främst att det går att ta sig fram nästan överallt. Tidigare när jag såg stigar längre in i skogen funderade jag på hur man tog sig dit, men nu genar jag rätt genom blåbärsriset istället. Sandiga spår och gamla skogsmaskinsvägar funkar också lysande till en Fatty.
2013-06-2521.41.34.jpg

Snabb ska jag nog inte kalla den. Jag tyckte i början att det gick rätt lätt och cyklade mina 7km cykelväg till jobbet med den också, men har återgått till min billiga cruiser till pendlingen. Asfalt är ett straff, med 4"-däcken låter man som en mindre traktor när man kommer farande.
Som någon sa tidigare är det nog inget man vinner cykelvasan på. Jag har precis börjat röra på mig, så med sjukt dålig kondis säger Runkeeper att jag snittar runt 17-18km/h efter fina grusvägar.

Måste kanske sägas att jag är en total nybörjare på det här med skogscykling, och kan inte heller jämföra med något då jag aldrig kört någon modern mtb alls (min 18-växlade Crescent jag hade när jag var 12 kan nog inte räknas). Har bara kört solo än så länge, men jag räknar med att bli frånåkt på släta grusvägar. På stökiga stigar är man nog bättre matchad mot övriga.

Fatbike?
Jag har en Sandman sedan i höstas och har kört den rätt mycket.

Jämfört med min FS 29a är jag ca 5% långsammare om jag kör max på en terrängbana. Vi har ett lokalt svartrace här som jag kört i 10+ år och vet väldigt väl hur fort jag kör, absolut och relativt andra.

5% är inte så mycket att det märks vid forcerad nöjesåkning, men är ett klart handikapp om det verkligen är ett race.

Jag har vikttrimmat min ganska mycket och är nere på 13 kg, med framdämpare och 3x9. De extra 2,5 kg jämfört med 29an bidrar säkerligen till att det går långsammare, rullmotståndet likaså.

Trögheten att accelerera märker jag inte mycket av, däremot att det går tungt på släta underlag om man har lågt tryck.

På väg går det märkbart långsammare som sagt, i terrängen kan det gå både långsammare och fortare beroende på förhållandena.

Den är bra när det blir riktigt svårt, brant och stenigt. Den är mindre bra när det går fort över rötterna eftersom däcken inte har någon dämpning utan studsar en del.

Lufttryck är kritiskt, ett par psi gör stor skillnad. Jag kör på ca 8,5 psi för bästa allroundegenskaper. Med mer luft rullar den bättre men studsar mer.

Det jag gillar mest är att den känns så trygg. Inget spår är för svårt liksom. Jag är en ganska försiktig H40-gubbe, men tar betydligt djärvare linjer med fetcykeln. 29an känns sprättig och nervös i jämförelse.

Jag letar vidare efter bästa kompromissen och ska testa ett 29" bakhjul för att få upp lite mer fart och ändå ha monstertruck-känslan fram. Det och en Syntace Hyflex-stolpe kanske... hmm...

Racehoj? Njää... eller bara i väldigt speciella förhållanden.
Tränings- och lekhoj? You bet, riktigt bra till det mesta och fullt snabb nog att följa med de man brukar åka med.

Bodde jag någonstans där det fanns mer utförsåkning på sommaren och skoterspår på vintern vore det en no-brainer. I platta Linköping är det inte lika självklart, men helt funkis.

+1 på att man vill ha många växlar. Jag har skaffat en speciell 20t framklinga eftersom hojen är fantastisk att klättra uppför tekniska branter med.

BIlden är inte 100% som den ser ut nu, men i alla fall...

Bilagor

• IMG_20121019_133423.jpg
    IMG_20121019_133423.jpg
    135 KB · Besök: 49
Fatbike?
Tack för bra svar. Blir mer och mer övertygad. Att det går långsamt på väg och vasan behöver inte upprepas mer. På vasan höll jag 27 i snitt i fjol. På en typisk happyride håller vi däremot 10-15 i rullsnitt. Snabbt utför funkar kanske bättre med lång slaglängd, men det är flowet i stök och kuperad stig jag är ute efter.

Fatbike?
Citat från norska Terrengsykkel-forumet och Espen Wethe som utvecklar Nakamura/Diamant-fatbiken:

"Som jeg nevnte tidligere i tråden så var Lars-Ove Thoresen (nr 4 NM MTB maraton og nr. 3 Bukkerittet 2012) betydelig raskere på fatbiken enn på både fulldempet 29 og helstiv 6.8kg Birken 29er rundt testløypa vår på sykkelcampen på Sørmarka. Mye røtter, etc der de digre dekkene flyter over. I en løype med større steiner, etc vil man gå utover fjæringsevnen til dekkene, og da kan andre sykkeltyper være kjappere.

Sverre kjørte plattformpedaler på sin Pugsley og Lars-Ove greide ikke å holde følge med ham i deler av løypa da han kjørte Birken raketten, men den sykkelen er laget for å være raskeste mulig 29er på ritt som Birken (noe den også var i 2012 (i Nakamura drakt))"

Hämtat här: http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1632870&page=101

Fatbike?
Fkavipela skrev:
> (ONEGEAR)
>
> Jädrar vilken bild!
> Cykel, hjälm, skägg, skjorta och shorts allt i
> en perfekt förening! =)

Den där skjortan kan nog vara det snyggaste jag någonsin sett i cykelsammanhang.

Fatbike?
edicviz skrev:
> Jag har en Sandman sedan i höstas och har kört
> den rätt mycket.

>
> Jag har vikttrimmat min ganska mycket och är nere
> på 13 kg, med framdämpare och 3x9. De extra 2,5
> kg jämfört med 29an bidrar säkerligen till att
> det går långsammare, rullmotståndet likaså.
>
> Trögheten att accelerera märker jag inte mycket
> av, däremot att det går tungt på släta
> underlag om man har lågt tryck.
>
HAr du någon spec på den?
Min Sandman Gobi ligger strax under 15 kg nu.....

Annars så håller jag med, transport på asfalt är en pina!
Köra i skogen är jobbigare, men bra jäkla roligare på en fatbike!

Att bara kunna ta vilken väg som helst rakt in i skogen, som en traktor :)
Och nedför är den underbar.

Fatbike?
Jag har både en Moonlander och en Krampus och på snabba sommarstigar kör man bra mycket snabbare med Krampusen samtidigt som man har den sköna fatbike-känslan kvar i form av bra grepp och komfort i däcken.

Fatbike?
Hur skulle du beskriva komforten i en krampus jmfrt med t.ex en HT 26/29:a eller vad har du kört på tidigare?
Och hur skiljer vikten mellan månlandaren o krampusen? Jag är inte på g att köpa nån fatty men undrar mer av nyfikenhet, dom ser ju rätt najs ut faktiskt. Lite sugen blir man att iaf prova nån gång.

Tillbaka
Topp