[Fatbikes] Ännu en fethjuling från Salsa, Beargrease. Nu med Specialized prototyp.

[Fatbikes] Ännu en fethjuling från Salsa, Beargrease. Nu med Specialized prototyp.
Förvånansvärt billi.. odyr eller i alla fall inte svindyr jämfört med t.ex. Puggen men jag har inte heller jämfört komponenter, vikt och annat.

Puggen är väl rätt överkomlig i pris nu mer? Den svagare dollarn hjälper ju till.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Puggen är väl rätt överkomlig i pris nu mer?
> Den svagare dollarn hjälper ju till.

Ja, jo, det stämmer. Noterar 1893,49 € för den "enklare" från CC vilket är bra jämfört med vad jag vill minnas att de varit men 1305,62 € för On-one är ändå rätt prima.
Men å andra sidan kanske Puggen finns billigare från annat håll.

Och sedan bör man ju jämföra med cyklar (mtb) i allmänhet och då är varken 1300 € eller ens 1900 € särskilt blodigt.
Allt-är-relativt-klichén...

Yeti skrev:
>
> Beställ snabbt. De kommer att ta slut.

Bra. Då kan jag skjuta upp beslutet genom att vela lite :)

/s-o

Fethjulingfebern börjar sätta fart nu när någon nämnde "skare"...

Intressant att de flesta kör växlar på fatbikes fastän det är en knasig cykel och därmed hemma i singlespeedvärlden. Är det för att man kör på så jobbiga ställen?

Snyggt med delat topprör! Inte så snygg gaffel eller styrrör kanske men OK då.

CBOOFATX5_P2.jpg

CBOOFATX5_P2.jpg

Ja, sigle speed funkar ju i platta landskap, välkommen till något ställe med lite riktiga backar, det var som att få en ny cykel när jag fick växlar på Puggen! :)

erik h skrev:
> Intressant att de flesta kör växlar på fatbikes
> fastän det är en knasig cykel och därmed hemma
> i singlespeedvärlden. Är det för att man kör
> på så jobbiga ställen?

Nej, men det skulle vara förödande för försäljningssiffrorna eftersom den kombinationen skulle kräva så mycket skägg att ytterst få skulle kvalificera ;)

/Johan

Ah vad fin Brants fatty blev, köpsuget steg direkt. Funderat på om inte en liten expeditionstur på Gotska sandön skulle vara ett kul projekt, kanske med en kompletering med stenstrandstrampning på Fårö. Hmmmers...

erik h skrev:
> Du menar att det är mer berg i Alaska än i
> Nacka?

Ungefär så.

snart kommer var och varannan tisdagsrajdare trampa runt på en sån däringa......

Det ser ut som gaffelvinkeln är lite flackare än normalt. Är det bara en synvilla? Trevligt isf. Har länge velat ha en lite med AM vinklad stiffie. 20mm axel fram skulle vara att önska.

Mer bulletproof än lätt.. minst sagt. Kollade upp lite viktsiffror och 29" ramen från surly väger ca 0.8kg mer än vad min stålram från niner väger i liknande storlek... Ingen risk att jag kommer köpa en med andra ord.

Ser kanon ut, och bra pris! Fasen, det kliar lite. Måste intala mig själv att jag inte behöver/har plats för fler cyklar..

Westman skrev:
> Ser kanon ut, och bra pris! Fasen, det kliar lite.
> Måste intala mig själv att jag inte behöver/har
> plats för fler cyklar..

Eller hur!

Perfekt hoj för de där dagarna man bara vill trampa runt eller åka på picnic, plocka svamp, köra genom ett nytt träsk, korsa nordpolen osv....

Hm, Knard fram och ardent 2.4 bak, både på rabbit hole fälgar på Uniten borde ju bli ganska fett.

jomper skrev:
> Hm, Knard fram och ardent 2.4 bak, både på
> rabbit hole fälgar på Uniten borde ju bli ganska
> fett.

Hur mycket frigång finns på Uniten? Maxxis 2.7" bak?

On one's fatbike hmm har man sett den förr? Fast den här är ju bra mycket fetare!

Bilagor

• bob-keller-fatbike.jpg
    bob-keller-fatbike.jpg
    116.6 KB · Besök: 34
Transwave skrev:
> Mer bulletproof än lätt.. minst sagt. Kollade
> upp lite viktsiffror och 29" ramen från surly
> väger ca 0.8kg mer än vad min stålram från
> niner väger i liknande storlek... Ingen risk att
> jag kommer köpa en med andra ord.

Får du på 3 tums däck på 50mm fälgar på din Niner är ju den uppenbara frågan då?

Snyggt med vitt fälgband, undrar hur länge det tar innan det är grått? =)

42Hz skrev:
> Snyggt med vitt fälgband, undrar hur länge det
> tar innan det är grått? =)

Tills man råkar köra över en grådvärg kanske?

Mudfuzz skrev:
> On one's fatbike hmm har man sett den förr? Fast
> den här är ju bra mycket fetare!

Mycket fin, elegant till och med.

Jag ska till London om ett par veckor, vet någon om det går att klämma på någon fatbike i londonområdet? Jag blir fullkomligt förälskad! On one gaffeln har jag alltid gillat. Kommer ihåg när jag såg min första on one på bockstensturen sen dess har jag vart kär! Nu har jag en inbred 29 men jag vill nog ha en för liten helstel inbred ss också någon dag!

Tillbaka
Topp