Favero Assioma Pro 2 - Look vs SPD-SL

Hej!

Tänkte slå till på en dubbelsidig Favero Assioma Pro 2 till min gamla racer, de får följa med när jag uppgraderar sen (vilket nog blir i vår). En fundering bara, de är 5-800kr billigare i Look-versionen jämfört med SPD-SL och klossar ingår. Varför då inte välja Look? Det sitter SPD-SL på racern idag men att byta på skorna tar någon minut, och graveln har SPD och mtbn har plattisar.

Man kan ju argumentera för att använda SPD på racern också och ha samma skor men jag gillar känslan av den bredare plattformen på längre turer. Vet att skillnaden inte är så stor i mätningar, men känslan är vad den är. Vet inte vad jag tycker om Look men vad jag kan läsa mig till är den ungefär lika stor som SPD-SL?

Så, innan jag spenderar 7500-8000kr på pedaler till min racer som är värd mindre än det - någon input på dilemmat? 😀

Look och SPD-SL är extremt lika i känslan, jag skulle köpt Look-varianten i ditt fall om du sparar en slant.

SPD skulle jag inte ha till LVG om du inte har andra cyklar med SPD och vill ha ett par skor som funkar till alla cyklar. Det finns en SPD-maffia här som snart kommer att komma in här i tråden och säga att det går lika bra med SPD som med renodlade landsvägspedaler, men de har fel. 🙂

Man kan ju argumentera för att använda SPD på racern också och ha samma skor men jag gillar känslan av den bredare plattformen på längre turer. Vet att skillnaden inte är så stor i mätningar, men känslan är vad den är.
Nu blev jag nyfiken
Vilka mätningar då? Ngt du kan posta en länk till?

Vad gäller pedalkroppsvalet:
Har du "bara" en cykel med SPD-SL/Look och du är säker på att du inte märker ngn skillnad mellan dem så varför inte?
Du kanske redan har koll men om du skulle ångra dig går det enkelt att byta (uppgradera?) från Assioma Pro SL(Look) => Assioma Pro RS(SPD-SL) genom att byta pedalkropp (för ~1.310SEK)

Nu blev jag nyfiken
Vilka mätningar då? Ngt du kan posta en länk till?

Vad gäller pedalkroppsvalet:
Har du "bara" en cykel med SPD-SL/Look och du är säker på att du inte märker ngn skillnad mellan dem så varför inte?
Du kanske redan har koll men om du skulle ångra dig går det enkelt att byta (uppgradera?) från Assioma Pro SL(Look) => Assioma Pro RS(SPD-SL) genom att byta pedalkropp (för ~1.310SEK)
Får pudla, hade fått det där om bakfoten. Men för mig personligen som ganska dåligt tränad lär det inte vara någon större skillnad att köra SPD eller SPD-SL. Annat som begränsar.

Jag har ingen erfarenhet av Look vs SPD-SL, därav frågan. Är det en markant skillnad?

Har koll på att kroppen går att byta men om jag köper Look och sparar 600kr för att sen få köpa pedalkroppar för 1300 har jag varit brutalt dumsnål. Bättre att bara betala direkt då.

Jag bytte från SPD-SL till Look då jag köpte mina Favero Assioma DUO, och upplever inte att det är någon större skillnad.

Dock - så kom pedalerna med röda klossar, som har 9° float, vilket jag absolut inte gillade. Så jag bytte till gråa (4,5°) vilket är perfekt för mig och känns ännu bättre än SPD-SLs gula klossar (som väl har 6° float).

Men det verkar som att PRO2 kommer med gråa klossar (?) fast det inte står utskrivet hos vissa leverantörer.

Tillbaka
Topp