Favero Assioma Pro 2 - Look vs SPD-SL

Hej!

Tänkte slå till på en dubbelsidig Favero Assioma Pro 2 till min gamla racer, de får följa med när jag uppgraderar sen (vilket nog blir i vår). En fundering bara, de är 5-800kr billigare i Look-versionen jämfört med SPD-SL och klossar ingår. Varför då inte välja Look? Det sitter SPD-SL på racern idag men att byta på skorna tar någon minut, och graveln har SPD och mtbn har plattisar.

Man kan ju argumentera för att använda SPD på racern också och ha samma skor men jag gillar känslan av den bredare plattformen på längre turer. Vet att skillnaden inte är så stor i mätningar, men känslan är vad den är. Vet inte vad jag tycker om Look men vad jag kan läsa mig till är den ungefär lika stor som SPD-SL?

Så, innan jag spenderar 7500-8000kr på pedaler till min racer som är värd mindre än det - någon input på dilemmat? 😀

Look och SPD-SL är extremt lika i känslan, jag skulle köpt Look-varianten i ditt fall om du sparar en slant.

SPD skulle jag inte ha till LVG om du inte har andra cyklar med SPD och vill ha ett par skor som funkar till alla cyklar. Det finns en SPD-maffia här som snart kommer att komma in här i tråden och säga att det går lika bra med SPD som med renodlade landsvägspedaler, men de har fel. 🙂

Man kan ju argumentera för att använda SPD på racern också och ha samma skor men jag gillar känslan av den bredare plattformen på längre turer. Vet att skillnaden inte är så stor i mätningar, men känslan är vad den är.
Nu blev jag nyfiken
Vilka mätningar då? Ngt du kan posta en länk till?

Vad gäller pedalkroppsvalet:
Har du "bara" en cykel med SPD-SL/Look och du är säker på att du inte märker ngn skillnad mellan dem så varför inte?
Du kanske redan har koll men om du skulle ångra dig går det enkelt att byta (uppgradera?) från Assioma Pro SL(Look) => Assioma Pro RS(SPD-SL) genom att byta pedalkropp (för ~1.310SEK)

Nu blev jag nyfiken
Vilka mätningar då? Ngt du kan posta en länk till?

Vad gäller pedalkroppsvalet:
Har du "bara" en cykel med SPD-SL/Look och du är säker på att du inte märker ngn skillnad mellan dem så varför inte?
Du kanske redan har koll men om du skulle ångra dig går det enkelt att byta (uppgradera?) från Assioma Pro SL(Look) => Assioma Pro RS(SPD-SL) genom att byta pedalkropp (för ~1.310SEK)
Får pudla, hade fått det där om bakfoten. Men för mig personligen som ganska dåligt tränad lär det inte vara någon större skillnad att köra SPD eller SPD-SL. Annat som begränsar.

Jag har ingen erfarenhet av Look vs SPD-SL, därav frågan. Är det en markant skillnad?

Har koll på att kroppen går att byta men om jag köper Look och sparar 600kr för att sen få köpa pedalkroppar för 1300 har jag varit brutalt dumsnål. Bättre att bara betala direkt då.

Jag bytte från SPD-SL till Look då jag köpte mina Favero Assioma DUO, och upplever inte att det är någon större skillnad.

Dock - så kom pedalerna med röda klossar, som har 9° float, vilket jag absolut inte gillade. Så jag bytte till gråa (4,5°) vilket är perfekt för mig och känns ännu bättre än SPD-SLs gula klossar (som väl har 6° float).

Men det verkar som att PRO2 kommer med gråa klossar (?) fast det inte står utskrivet hos vissa leverantörer.

Jag bytte från SPD-SL till Look då jag köpte mina Favero Assioma DUO, och upplever inte att det är någon större skillnad.

Dock - så kom pedalerna med röda klossar, som har 9° float, vilket jag absolut inte gillade. Så jag bytte till gråa (4,5°) vilket är perfekt för mig och känns ännu bättre än SPD-SLs gula klossar (som väl har 6° float).

Men det verkar som att PRO2 kommer med gråa klossar (?) fast det inte står utskrivet hos vissa leverantörer.
Tror att jag fick med gråa. Kör dock med Look original.

Här kommer standardkommentaren, SPD på allt! Men det beror på att jag vill kunna gå i cykelskorna och ha möjlighet att cykla i öppnare/mjukare skor vid lugnare turer.
Frågan är om jag inte behöver mindre raceaktiga skor även på randolopp +12h, fötterna mår inget vidare i hårda skor när det är varmt.

Stämmer att Pro 2 ska komma med motsvarande gråa, alltså lite mindre float än de gula SPD-SL jag kör med nu. Kul att höra!

Här kommer standardkommentaren, SPD på allt! Men det beror på att jag vill kunna gå i cykelskorna och ha möjlighet att cykla i öppnare/mjukare skor vid lugnare turer.
Frågan är om jag inte behöver mindre raceaktiga skor även på randolopp +12h, fötterna mår inget vidare i hårda skor när det är varmt.
Någon måste komma med den också 😎

Jag har precis köpt nya SPD-skor till graveln (som mest går pendling 2x2 mil 2-3 ggr i veckan) så det ska bli spännande att känna hur skillnaden blir med en betydligt styvare sula nu. Byter från Shimano XC300 till Giro Regime XC. Gillar såklart att de går att gå i, och smidigt att slippa köpa dubbla skor när de är relativt dyra.

Jag har ingen erfarenhet av Look vs SPD-SL, därav frågan. Är det en markant skillnad?
Jag har inte heller jmf, men som jag har förstått det är SPD-SL stabilare för de som märker ngn skillnad
Ett sätt för dig att själva prova efter köp är att börja med att först enbart montera den vänstra Faveropedalen (+kloss),
då fungerar den ju som ensidig effektmätare men det är inga problem att senare lägga till högerpedalen det är samma typ av installation
Det borde väl vara ett bra sätt för dig att själv jmf vilken, om ngn, skillnad du märker?

Har koll på att kroppen går att byta men om jag köper Look och sparar 600kr för att sen få köpa pedalkroppar för 1300 har jag varit brutalt dumsnål. Bättre att bara betala direkt då.
Det var mer ett tips till andra som läser tråden. Självklart blir det billigast att köpa rätt från början, men visst är det bra att själva effektmätaraxlarna inte är unika för varje pedalsystem.

Hoppas att du blir nöjd med dina pedaler oavsett vilket system det blir

Jag tycker att det är skillnad.
Jag tycker Look känns mycket bättre.
Har jag helt fel om jag säger att ena har rörligheten fram och andra bak på klossen?

SPD-sl bygger väll mindre på höjden och borde vara lite bättre ur den synvinkeln.

Just nu kör jag Look ute och spd-sl inne.

Jag tycker att det är skillnad.
Jag tycker Look känns mycket bättre.
Har jag helt fel om jag säger att ena har rörligheten fram och andra bak på klossen?

SPD-sl bygger väll mindre på höjden och borde vara lite bättre ur den synvinkeln.

Just nu kör jag Look ute och spd-sl inne.
Inte fel alls, rotationspunkten ligger på olika ställen i klossarna. Tack för input, intressant att du föredrar dem!

Priser nu:
RS-2 (SPD-SL): TCM (nära mig) 8000kr, cykelcity 7800kr, Bike-discount 7500kr
RL-2 (Look Keo): TCM 7390kr, cykelcity 7800kr, Bike-discount 7000kr

Så best/worst case är Look Keo 1000kr billigare från Tyskland än ganska lokala handlaren (TCM). Åh andra sidan är det bara 390kr dyrare att köpa dem lokalt, känns värt bla med tanke på garantiärenden.

Och ska man ändå lägga 7390kr är det bara 600kr upp för att få SPD-SL från lokala handlaren. Och då kunna behålla min nästan nya SPD-SL cleat är väl värt en hundring eller så.
Det sura är att de kostade 7590kr på TCM tills igår 😣

Egentligen ganska små pengar i sammanhanget. Frågan är väl om jag föredrar ena eller andra systemet, och om jag vill handla lokalt.

Enklare att spontant hitta en SPD-SL cleat i en random cykelaffär om den går sönder? Enklare att provköra andras cyklar? Känns verkligen som vi är inne på edge cases nu…

Senast ändrad:
Inte fel alls, rotationspunkten ligger på olika ställen i klossarna. Tack för input, intressant att du föredrar dem!

Priser nu:
RS-2 (SPD-SL): TCM (nära mig) 8000kr, cykelcity 7800kr, Bike-discount 7500kr
RL-2 (Look Keo): TCM 7390kr, cykelcity 7800kr, Bike-discount 7000kr

Så best/worst case är Look Keo 1000kr billigare från Tyskland än ganska lokala handlaren (TCM). Åh andra sidan är det bara 390kr dyrare att köpa dem lokalt, känns värt bla med tanke på garantiärenden.

Och ska man ändå lägga 7390kr är det bara 600kr upp för att få SPD-SL från lokala handlaren. Och då kunna behålla min nästan nya SPD-SL cleat är väl värt en hundring eller så.
Det sura är att de kostade 7590kr på TCM tills igår 😣
Enl prishistoriken hos Prisjakt nu har lägsta priset för RS-2 de senaste 12 mån varit: 7.279 SEK

Enl prishistoriken hos Prisjakt nu har lägsta priset för RS-2 de senaste 12 mån varit: 7.279 SEK
Bra spanat. Verkar vara Bikable som haft för det priset.

Kanske värt att avvakta och se om de sänker igen. Eller bara åka till TCM och köpa och gå vidare i livet, timpengen på det här velandet börjar bli riktigt dålig 😄

Jag tycker som sagt att Look och SPD-SL är väldigt lika. Men Look känns lite coolare som varumärke på något sätt. Typ att man är lite mer medveten cyklist än att bara köra slentrian-Shimano. Om nu det är viktigt. 😅

Jag har kört Look pedaler som är snarlika SPD-sl och Time på landsväg sista 15 åren. Finns liksom ingen anledning att vara tråkig.

På Mtb har jag dock krupit till korset och är tillbaka på Shimano pga praktiska skäl. Mest nöjd har jag nog egentligen varit med Time där.

Köp nåt nu bara och undvik att kolla priserna några månader.

Tillbaka
Topp