Favicon till Happy!

Erik G

Ny medlem
Favicon till Happy!
Jag antar att ni sett att webbsidor börjat att skapa egna ikoner som syns i webbläsarens adressfält. Se exempelvis http://www.dn.se. Naturligtvis skall Happy också ha en egen! Jag har fixat till en första ikon
favicon.JPG ht=16
, men fältet är fritt att skapa bättre. Kanske Admin kan utlysa en tävling med ett bra pris?

Gör så här:
Gå in på sidan http://www.favicon.cc/ och skapa en ikon. Gör download på den. Du får nu en bild av typen ico. Öppna den i Paint och spara som jpg (det verkar att gå att bara ändra extension, men är ej säker på det). Ladda sen upp den till den här tråden. När tävlingen är avslutad är det bara för Admin att lägga ned vinnande fil på websidans root-bibliotek som favicon.ico.

Inte helt lätt att fixa något i storleken 16x16.

Erik

Favicon till Happy!
Lustigt, den syns inte i Internet Explorer. Men det verkar finnas sätt att själv välja favicon. Jag menar en som man automatiskt får från siten.

Erik

Favicon till Happy!
Tack för alla positiva och vänliga svar! Ja, efter att sökt på http://happymtb.org/favicon.ico så hittade jag en också. Problemet var bara att den inte renderas i IE, eftersom formatet inte är .ico utan en omdöpt .bmp (taggad BM6 som första 3 tecken i filen).

Lite googlande gav också vid handen att det var IE5 som först lanserade favicons, då för bokmärken/favoriter. Senare utökades det till att användas i adressfältet, senast lästa osv. Naturligtvis var det off standard, och man tog senare (2003) fram en standard. Däremot är det först nu som det verkar ha lyft i stor skala (fast det kan ju bero på att jag bytt till IE7).

Så här ser Happy-iconen ut:
favicon1.JPG ht=16

Det kanske ändå kan vara dax för en ny? Och då gärna i ett format som kan läsas även av lite udda läsare som Internet Explorer.

Erik

Favicon till Happy!
Jag tycker ikonen är bra som den är.
Jag tror detta är hemska forumindelnings-lobyisters sätt att försöka börja förändra forumet och till slut kommer det isåfall leda till en kategori-indelning.

Favicon till Happy!
s skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 till rejser och cactuz

plockar på mig foliehatten jag också och ansluter till ovastående tyckande

Favicon till Happy!
jonzén skrev:
> -1 till mårten (Alltid, oavsett fråga)

-1 till jonzén. (Alltid, han behöver inte ens ha uttryckt en åsikt.)

Favicon till Happy!
captain8track skrev:
> bara av ren nyfikenhet, hur skulle en ny symbol se
> ut?

Som en chipspåse

/Stellan

Favicon till Happy!
rejser skrev:
> "För övrigt anser jag att Internet Explorer bör
> förgöras"

QFT. Finns det någon anledning att använda IE?

Favicon till Happy!
Tyvärr fortfarande vissa institutioner som bygger in activex controller och så vidare som varken gillar ff, opera, safari osv. För att inte tala om andra operativsystem.

Då snackar vi banker (nordeas nya elektroniska bank-id där man ska kunna köra via usb).
VHS har tidigare haft problem, men tror löst.
Borde vara skottpeng.

svahn skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "För övrigt anser jag att Internet Explorer
> bör
> > förgöras"
>
>
> QFT. Finns det någon anledning att använda IE?

Favicon till Happy!
Borde i alla fall fixa så att ikonen fungerar även i IE istället för fulvarianten med en omdöpt bmp som används nu.

Favicon till Happy!
Linkan_sthlm skrev:
> Back to OT, bara för mig som Köp & Sälj
> fungerar allt annat än ultimat i FF?

Har du adblock plus installerad?

/s-o

Favicon till Happy!
Oscar skrev:
> Happy verkar ha fått en ny favicon :)

vad har du knaprat för piller nu Oscar?