Februari-touring i Sverige

AxelA

Medlem
Jag fick för mig att jag skulle cykla från Höga Kusten till Göteborg i februari. (Kanske dum idé?)
Funderar främst på däckval. Dubbat låter ju säkrare men långsamt som fan... Kanske dubbat endast fram? Eller ta med sig dubbdäck och byta dag för dag? Är det schwalbe Marathon winter plus som gäller då?
Jag tror man skulle kunna klara sig typ hela vägen på Sverigeleden. Någon som vet hur den är vintertid?

Jag gissar att du har rätt på båda punkterna där. Men hur förbannad kommer jag bli på däcken på snö- och isfria vägar? Så pisst att det är värt att släpa med sig dubbfria också?

AxelA sa:
Jag gissar att du har rätt på båda punkterna där. Men hur förbannad kommer jag bli på däcken på snö- och isfria vägar? Så pisst att det är värt att släpa med sig dubbfria också?
Efter några mil har kroppen och psyket vant sig vid det lilla extra rullmotståndet hos ett par välpumpade Marathon Winter. (jag tycker dom rullar lätt på asfalt) Men studera väderutvecklingen noggrant! Blir det mildväder med t.ex. 7-10 plusgrader några dagar innan och precis när du ska cykla så kan du ju självfallet välja dubbfritt. Men ska du ut på småvägar och härja så är risken såklart större att dubbat behövs, både fram och bak. Men mycket beror ju på vädret som sagt.

Senast redigerad av en moderator:
Du verkar ju ha kolla på att det finns dubbfria däck,
så kanske det funkar med dubbat fram och dubbfritt bak?
Michelin Stargrip: https://www.cykelkraft.se/dack-michelin-stargrip-42-622
Continental Top Contact Winter II Premium: https://www.cykelkraft.se/dack-cont...ii-premium-trekking-svart-vikbart-180tpi-530g

Men oavsett vilka däck och vilken utrustning i övrigt jag skulle välja att använda så skulle prova dem ORDENTLIGT på pendling/dagsturer hemomkring innan jag gav mig iväg på långtur.
Men det är jag det.

/Håkan

Örjan Lax sa:
Blir det mildväder med t.ex. 7-10 plusgrader några dagar innan och precis när du ska cykla så kan du ju självfallet välja dubbfritt. Men ska du ut på småvägar och härja så är risken såklart större att dubbat behövs, både fram och bak. Men mycket beror ju på vädret som sagt.

Absolut Örjan! Nu är det omkring 100 mil jag tänker mig, låt säga 8 dagar om jag är duktig så vädret lär inte vara lätt att spå. Tror att jag köper ett par marathon Winter, testar lite hemma och tycker jag att det är för sega försöker jag få med mig sommardäcken för att kunna byta på vägen.

AxelA sa:
Tror att jag köper ett par marathon Winter, testar lite hemma och tycker jag att det är för sega försöker jag få med mig sommardäcken för att kunna byta på vägen.
Låter som ett mycket bra upplägg.

Man brukar vara rejält trött på kvällen när man har varit ute och tourat oavsett däckval och om morgonen brukar man bara vilja iväg. Jag skulle därför försöka köra samma däck hela vägen. Inte koll på Sverigeleden men cykelleder går ofta småvägar. Småvägar brukar vara svårcyklade vintertid. Halvstora vägar brukar vara bäst enligt mig vintertid.

Grimpeur sa:
Småvägar brukar vara svårcyklade vintertid. Halvstora vägar brukar vara bäst enligt mig vintertid.

Ja, Sverigeleden kanske är för liten vintertid ? Det beror ju också på det rådande vädret som sagt... och hur mycket spänning man är ute efter ?

Lejon sa:
Jag gillar idéen!
Apropå däcksval skulle jag gå på nämnda dubbfria Continental top contact Winter bak och deras nya dubbade fram. Se denna tråd om du inte sett den: https://happyride.se/forum/read.php/1/3447405/page=1
Då den första biten av turen kan vara ganska kuperad vill jag slänga in en brasklapp för att friktionsdäck bak kanske inte räcker för att säkra drivningen i de värsta motluten. Mkt förstås beroende på aktuellt väglag. Och. Skulle inte mars vara en trevligare månad? :)

Tycker det verkar som en grym idé ?
Är det inte så att Marathon Winter rullar bättre än Winter? Bättre som dubbdäck också. Med rätt tryck tycker jag de funkar fint. Man vänjer sig snabbt.

jonja sa:
Skulle inte mars vara en trevligare månad? :)

Såhär såg det ut i April i år påväg till Polen ? Gp 4000S kanske inte var rätta valet men solen sken ju när jag stack hemifrån ?

Bilagor

• B94A5F3E-4854-4AF7-B765-EAA80BB385E1.jpeg
    B94A5F3E-4854-4AF7-B765-EAA80BB385E1.jpeg
    210.1 KB · Besök: 128
Bara lite nyfiken, var är hemma? Tänkte vad du är van vid med tanke på före och så.... I februari och då du börjar här uppe så kan du ju ha -25 de första 25 milen utan att det är alltför konstigt.

Med tanke på vägarna rekomenderas dubbdäck till att börja med, annars skulle du ju kunna skicka ett par sommardäck till någon plats där du kommer att passera, så slipper du dra på dom

Hemma är Göteborg. Har nog aldrig cyklat i kallare än -5 så där har jag mycket att lära. Har inte allt för stor erfarenhet av landsvägscykling på vinterunderlag däremot har det blivit en del mtb på snö- och isiga stigar, dock utan dubb och som sagt inte lika snorkallt.

För att klara riktigt kalla dagar tänker jag mig lager på lager med merinoull och se till att aldrig bli svettig genom att cykla långsamt och hålla rätt temp genom att ta av och på plagg under gång. Har ett par vinterskor som jag även drar ett skin över tänker jag.

Beställt dubb nu ? Tog Lejons råd med Continental contact spike men till båda hjulen. 120 dubb bak 37mm och 240 dubb fram 42mm. Mest för att 240/37 inte var nedsatt på cykelkraft.

AxelA sa:
För att klara riktigt kalla dagar tänker jag mig lager på lager med merinoull och se till att aldrig bli svettig genom att cykla långsamt och hålla rätt temp genom att ta av och på plagg under gång.
Ytterplagg som endast är vindtäta framåt, mot fartvinden, för att få bästa möjliga kombination av ventilation och vindtäthet
är det som har fungerat bäst för mig
Om jag vore du skulle jag även se till att ha kläder med så mkt varselfärger som möjligt, åtminstone på sådant som handskar, skor/skoöverdrag och cykel/packväskor mm, mm

/Håkan

AxelA sa:

Bra :) Jag cyklar mycket i mellansverige (långturer med tält os) och skulle aldrig välja dubbfri i februari. Jo, om du har tur med vädret så går det att cykla på isfria och små bilvägar men vanligtvis finns det förstås is. Framförallt på morgonen, då är det halt som fan. Och is finns alltid på vägkanter och det är ju vart billister pushar en cyklist till. Inte roligt att styra cykeln till tjock is och snö när det dånar en lastbil förbi. Inte heller roligt för billister när du halkar framför deras hjul.
Februari har dessutom fortfarande korta dagar och att cykla i mörkret på halka bilvägar skulle jag inte heller rekommendera. Små grusvägar är då mycket bättre men det går ju inte utan dubb. På oplogade grusvägar med snö och jobbiga isspår os är förresten en dubbdäckfatbike bästa valet, då slipper du pusha :)

Lycka till, och kanske vi ses på sträckan högakusten/degerfors!

Hur gick det med touringen? Andra halvan av februari verkar ju ha lämpligt cykelvägar, men dubb rekommenderas i de norra delarna i alla fall... ?

Det blev faktiskt inte av... Jag fegade ur ?. Insåg att många småvägar inte alls är skottade och de stora inte har någon vägren skottad heller. Och farten hade blivit så låg i snön att jag inte hade hunnit under den tiden jag hade ledigt. Mycket tacksam för alla svar och idéer! Förhoppningsvis blir resan av senare istället eller nästa vinter när jag skaffat mig mer tid i snön på cykeln.

Tillbaka
Topp