Fel kedja till till växlarna?

Lrak

Ny medlem
Hej på Er jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig med dessa frågor,

Jag köpte en ny kedja till cykeln därför att den gamla hade blivit för lång
(cirka 0.7% för lång).
På min XC-cykel står det på växelförarna XT fram och XTR bak. Jag köpte en XTR
kedja för nio växlar bak. Jag monterade kedjan och cyklade till jobbet.
Tidigare har växlarna funkat perfekt under de 300 mil som jag har ägt cykeln
(cykeln har gått ungefär 600 mil totalt). Nu ville växlarna ibland hoppa till
ett större kugghjul när jag trampade på hårdare. Väl framme på jobbet skulle
jag justera växlarna. Då insåg jag att jag hade ju bara åtta växlar bak.

Nu undrar jag törs jag cykla hem cykeln (13 km) eller kommer jag att förstöra
alla kugghjulen då?
Måste jag kassera min fina nya kedja och köpa en kedja för
åtta växlar bak?

jo,du behöver en ny kedja..en för 8 växlat,då de är lite bredare än nio växlad...vs att de inte passar riktig på cassetten...

Att köra en niodelad kedja på ett åttadelat system borde inte ge de symtomen du beskriver. Är du säker på att kedjan byter klinga, inte kuugar över på den växeln den är på?

Har du kört 300 mil med den kedjan och den casseten sedan bara byter kedja brukar sellan funka. byt cassetten med så blir du nog av med problemet

Till Fuchs: Tack för ett snabbt och vänligt svar.

Till rikard: Kanske jag inte har koll på vad kugghjulen vid trampnavet och baknavet har för olika namn. Vad jag försökte säga var att när jag trycker hårdare på pedalerna så vill kedjan slinka halvvägs upp till nästa större drev/kugghjul på bakhjulet. Samtliga kugghjul fram och bak ser fina ut utan hajfenor.

Spänn eller släpp på växelvaijern litegrann så kan det även lösa sig. Förutsatt att kedjan passar, om den passar får experterna avgöra.

Nu borde jag iofs hålle mig borta från kedjetrådar ett tag. Men men. Vad Rikard försöker säga är att kedjan och drev (fram o bak) slits tillsammans. I takt med att det blir längre avstånd mellan länkarna i kedjan så blir även avståndet mellan tänderna på dreven längre i motsvarande grad. Det behöver inte alltid synas för blotta ögat.

Om du sedan sätter på en sprillans ny kedja igen så kommer inte lika många tänder greppa samtidigt i kedjelänkarna efter som avstånden inte längre är i sync, så att säga.

Det brukar typiskt yttra sig som att det smäller/rasslar/hoppar till om kedjan när man trycker på lite extra på pedalerna - den kuggar över. Om du dessutom, i kombination med detta, har en bakväxel som inte är helt inställd så kan jag mkt väl tänka mig att den även växlar över till en annan krans i det ögonblicket.

Har du tur så kan du "köra in" den nya kedjan med de gamla dreven, räkna i så fall med en vecka eller två beroende på hur mkt du cyklar. Har du otur behöver du köpa nya drev oxå. Ibland räcker det med en ny kassett bak, men du kan lika gärna åka på att byta ut hela drivpaketet.

Tack för alla vänliga svar.

Jag ska testa ytterligare om det hjälper att justera vajern till bakväxeln (vilket inte hjälpte hittills). Funkar inte det förmodar jag att det är bäst köpa en kedja som är avsedd för ett åttadelat system. Eftersom jag är optimist och hoppas att bak och framdreven inte är utslitna så undrar jag kan förstöra dem genom att köra med den felaktiga kedjan, är det bara bredden på kedjorna (åttadelat kontra niodelat) som är olika eller är det något mer?

Om det Rippa säger om slitaget stämmer just i ditt fall vet jag såklart inte, men om så är fallet kommer det förmodligen inte hjälpa att byta till en 8-delad kedja eftersom kassetten är sliten. Om detta stämmer är det nog vettigast att köra slut alltsammans med den gamla kedjan och byta rubbet senare. Du har ju den nya kedjan redan så spara den till en ny kassett.

Tillbaka
Topp