Fel på pumpen eller handhavandet?

Djen

Ny medlem
Jag har haft en (ännu) sämre pump innan och idag köpt en ny pump: https://www.xxl.se/sks-germany-air-x-press-8-0-floorpump-golvpump/p/1132592_1_style
Resultatet är en skadad tumme och en sned ventil. Vet inte om jag gör fel eller om det är fel på pumpen. Har kikat på Youtube och jag verkar göra rätt.

Det som inte funkar/är svårt, är att fästa själva pumpen på ventilen - och att få bort den igen.

Är denna funktion bättre på dyrare pumpar? Eller finns det något hemligt knep?

Det finns ett bättre munstycke med bara ett, lite större hål, men det där är helt ok. Man håller munstycket med två händer. En för spaken, och en för kroppen. Både när man stänger och öppnar. Den smäller upp annars, som din tumme kanske märkte?

tryck dit pumphuvudet i rätt hål beroende på vilken typ av ventil du har, dra åt spaken, pumpa, släpp spaken och dra rakt upp, nu kan du behöva ta i lite.
svårar är ska det inte vara.

Gjorde som i denna film
Men den satt så hårt att jag fick ta i rejält och skar mig på skivbromsen när den till slut släppte.

Har en likadan och den är lite skum. Du måste trycka ner munstycket riktigt ordentligt över ventilen och sedan fälla ner spaken.

Det är inte så att munstycket låser tvärtom mot filmen?
Åt vilket håll man skall dra spaken varierar ju från pump till pump och med en ny pump kanske o-ringen i munstycket är tajt nog att klara en pumpning även om den inte är låst.

Jo så är det. Låsspaken på SKS skall vara uppåt, i linje med ventilen, när man trär munstycket på/av ventilen. Fäll spaken 90 grader mot pumpens slang för att låsa, sedan tillbaka för att låsa upp.

Känslan i spaken vad som är från-öppet-till-låst resp. från-låst-till-öppet läge är uppenbar. Det går inte att göra fel. Trodde jag.

TheCube sa:
Har en likadan och den är lite skum. Du måste trycka ner munstycket riktigt ordentligt över ventilen och sedan fälla ner spaken.

Nu har jag nog fått till det. Vet inte om det är för att jag har fått till en bättre teknik eller om den var för ny och trög att få av.

Tack för hjälpen, alla ☺

Tillbaka
Topp