Fel slaglängd på gaffel från fabrik

Jim.E

Aktiv medlem
Hej. Blir lite konfunderad så tänkte kolla om någon annan varit med om samma sak.

Köpte en Trek supercaliber gen 1 i Fredags. Dessa ska ju ha 100/60 slag. Till min förvåning när jag tittade lite närmare så har Rebagaffeln på min cykel 110 mm slag.

Enligt spec så ska ju som sagt denna cykel ha 100 mm gaffel. Förtydligande är att jag inte blandat ihop slaglängd med booststandarden

Spec på cykeln, någon som vart med om samma?

Genom serienummer och tumstock

Bilagor

• IMG_1577.jpeg
    IMG_1577.jpeg
    460.5 KB · Besök: 185
  • IMG_1576.jpeg
    IMG_1576.jpeg
    483.8 KB · Besök: 193
  • IMG_1578.png
    IMG_1578.png
    107.1 KB · Besök: 184
Har du mätt slaglängden? inte ovanligt att dom siffrorna inte stämmer, verkar som att många tillverkare byggt om gafflar med annan airshaft under pandemins komponentbrist.

Ja möjligt att de beror på komponentbrist. Kontaktat LBS en så får se vad de svarar.

Ja provat att tömma luft också

Spelar det någon roll? 10 mm slag är väl i praktiken försumbart lite? Eller har du fått en helt annan gaffel än den du skulle ha fått?

De dyrare cyklarna är ju specade med 110 slaglängd så du får nog se det som en uppgradering.

Förstår inte riktigt problemet, det brukar ju innebära en extra kostnad för att få 10 mm extra. Blir styret för högt för dig eller är det en principsak?

Förstår inte riktigt problemet, det brukar ju innebära en extra kostnad för att få 10 mm extra. Blir styret för högt för dig eller är det en principsak?

Extra slag är väl inte bara bra. Annars skulle tillverkare ger extra slag på varje cykel. Kostar ingenting på en gaffel där man bara behöver en längre airshaft.

Men med bara 100 mm slag ser jag ingen relevant nackdel med 110 mm. Dessutom har nyaste model också 110 mm slag.

Om nya även har 80 bak så är det väl minst ny länk och kanske triangel.

Jag tycker inte heller att det är nåt problem men det är märkligt att bygga en dyr kortslagig raket samtidigt som modet gick mot 120 och sen är det en förbättring att öka till 80 / 110....
Det var något som tog ett par år att komma på eller man råkade göra fel?

Mest en fundering från min sida om någon annan upplevt detta, aldrig hört om det tidigare.
Just extra slaglängd har jag inte varit med om men det var nästan mer regel än undantag under pandemin att det kom andra delar på cyklarna som levererades då (även självupplevt). Oftast blev det bättre delar än beställt och ibland kom även originaldelen senare hemskickad utan kostnad (även det självupplevt).

Supercalibern var lite gammal redan när den kom. Ännu flackare sadelrör är väl ingen hit direkt, även om det är lite.

Även den nya Supercalipern är ganska konservativ.

Enligt Trek har de blivit fel gaffel plockad i fabrik. Monterat på annan gaffel nu så denna blir över
Väcker liv i tråden igen då jag råkat ut för samma problem. Köpte en 9.7 häromdagen och till min förvåning så sitter det en 110 gaffel på.
Hur gick du tillväga? Fick du en ny av trek eller återförsäljaren? Fick du behålla den gamla? Så många frågor?

Väcker liv i tråden igen då jag råkat ut för samma problem. Köpte en 9.7 häromdagen och till min förvåning så sitter det en 110 gaffel på.
Hur gick du tillväga? Fick du en ny av trek eller återförsäljaren? Fick du behålla den gamla? Så många frågor?

Är det en Gen 1 eller en Gen 2? Gen 2 kommer med 110 mm slag.

Hursomhelst skulle jag föredrar 110 mm.

Är det en Gen 1 eller en Gen 2? Gen 2 kommer med 110 mm slag.

Hursomhelst skulle jag föredrar 110 mm.
Det är en gen 1. 10mm extra slag är inte helt fel. Mest fundersam på om det ställer till det med cykelkänslan? Då geometrin är olika på gen1 och gen2. Om jag googlat rätt så är gaffeln med 110mm 15mm längre axel till krona.
Kanske övertänker lite för mycket, men är cykeln specad med 100mm då ska det vara det också?

Det är en gen 1. 10mm extra slag är inte helt fel. Mest fundersam på om det ställer till det med cykelkänslan? Då geometrin är olika på gen1 och gen2. Om jag googlat rätt så är gaffeln med 110mm 15mm längre axel till krona.
Kanske övertänker lite för mycket, men är cykeln specad med 100mm då ska det vara det också?

10 mm extra slag ger 10 mm extra axel till krona. Det blir något som 8 mm när man sitter på cykeln. Jag ser bara fördelar med lite mer slag på en cykel med brant gaffelrörsvinkel. Om man gör det själva skulle garantin kunna vara ett problem, med detta nackdel faller bort när tillverkaren har gjort det.

10 mm extra slag ger 10 mm extra axel till krona. Det blir något som 8 mm när man sitter på cykeln. Jag ser bara fördelar med lite mer slag på en cykel med brant gaffelrörsvinkel. Om man gör det själva skulle garantin kunna vara ett problem, med detta nackdel faller bort när tillverkaren har gjort det.
Kör du 20% sag i båda fallen ger det bara 8 mm skillnad.

om du märker skillnad i cykelns karaktär mellan 100 och 110mm slag är de mest troligt placebo
sen har du uppenbart inte läst de finstilta cykeltillverkarna har rätt att ändra spec +/- under tillverkning tex trek hade en tid mtbs som såldes med 30t framklinga men va specad 32t nån va specad slx men kom med xt flertalet var specade 100 slag men kom med 110 osv o de flesta mtb i kategorin 100 slag har ett spann på 20mm skillnad i gaffel dvs ramen är byggd för ha 100-120mm slag o då använder tillverkaren de som finns att tillgå i den kategorin

om du märker skillnad i cykelns karaktär mellan 100 och 110mm slag är de mest troligt placebo
sen har du uppenbart inte läst de finstilta cykeltillverkarna har rätt att ändra spec +/- under tillverkning tex trek hade en tid mtbs som såldes med 30t framklinga men va specad 32t nån va specad slx men kom med xt flertalet var specade 100 slag men kom med 110 osv o de flesta mtb i kategorin 100 slag har ett spann på 20mm skillnad i gaffel dvs ramen är byggd för ha 100-120mm slag o då använder tillverkaren de som finns att tillgå i den kategorin
Ja det är sant. Det är nog placebo. Jag vill minnas att jag läst en sån text på del hemsidor. Att komponenterna kan skilja pga diverse omständigheter.
Då är det bara att tacka och ta emot för de extra 10mm?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp