Feltema livsfarlig

Liraren

Ny medlem
Feltema livsfarlig
Ett fall från Finland. I går hade någon bårjat en ny tråd i ett finskt cykelforum. här kommer innehållet i kort:

En 14-årig pojke hade varit på väg hem från fotbollssträning med sin fulldämpade Biltemahoj. Under vägen hade killen gjort ett litet hopp (verkligen ett litet). Ramen hade gått rakt av och killen hade fallit. Han hade gått hem blödande. Han hade inte haft någon hjälm på sig. Hans mamma hade hittat honom nästan medvetslös och täckt av blod på soffan. Mamman hade berättat att cykeln var två år gammal och pojken hade använt det för att cykla till fotbollsträning och skolan. Inget missbruk alls. Pojken kommer att bli helt frisk igen men han hade brutit flera ben på käket och läkara hade sydd ihop hans ansikte pga många djupa sår.

Lång leve kvaliten!

Feltema livsfarlig
Nåja, lär ju vart ett måndags ex.
Efter som dom säljer tusentals cyklar och det är sällan man hör sådana saker som att ramen går av.
Och när jag tänker efter har jag nog sett fler Turnerhojar sönderkörda än Biltema cyklar. ;) *duckar*
Att biltema sedan kittar vråltunga ramar med skitkomponenter och säljer dom lite billigare än andra märken skulle gjort är en annan sak.

Feltema livsfarlig
Min Scott Expert Racing gick av första säsongen. Hade tränar som fan inför långa lugnet och det blev verkligen ett långt lugn. Fick inte en ny ram för än långt in på hösten. Tack för det cykloteket.

Feltema livsfarlig
Var väl nån som pajade sin Heckler förut..? Santa Cruz kan läggas till listan alltså. Jävla skit hela rubbet! Det ska vara Bergamont! :)

Feltema livsfarlig
tkb skrev:
-------------------------------------------------------
> Var väl nån som pajade sin Heckler förut..? Santa
> Cruz kan läggas till listan alltså. Jävla skit
> hela rubbet! Det ska vara Bergamont! :)

Va? Hur har detta gått till?
Pbeijers växelöra räknas inte! ;)

Feltema livsfarlig
Min brorsa knäckte baksvingen på en Scott FX-nånting. Mao suger scott dubbelt så hårt?

Fast han fick en ny och fin sen.

SJälv har jag knäckt en Kästleskida.

KÄSTLE SUGER!!

Feltema livsfarlig
Jag har knäckt ett Shimano-vevlager... Shimano suger.

Har en FOX-dämpare som är skum. Fox suger.

Mitt Truvativ vevparti/vevlager (integrerat mumbojumbo) glappar lite, skit.

Jag har tacofierat en Hayes-skiva. Hayes suger.

Fått punka på en Cheng Shin slang, dom suger.

;)

Feltema livsfarlig
olle_edlund skrev:
> Är det nån som knäckt en Specialized Enduro då?

Jomper är inne på sin tredje.

Feltema livsfarlig
Muerto skrev:
> Jag har knäckt ett Shimano-vevlager... Shimano
> suger.
> Har en FOX-dämpare som är skum. Fox suger.
> Mitt Truvativ vevparti/vevlager (integrerat
> mumbojumbo) glappar lite, skit.
> Jag har tacofierat en Hayes-skiva. Hayes suger.
> Fått punka på en Cheng Shin slang, dom suger.

Ja, och de här jävla Norco är ju också helt värdelösa :)

pbpic630655.jpg

Feltema livsfarlig
oxr skrev:
> olle_edlund skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det nån som knäckt en Specialized Enduro
> då?
>
> Jomper är inne på sin tredje.
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Ojdå, det låter inte bra...vad är det för årsmodell?

Feltema livsfarlig
Jag knäckte frihjulet på min Specialized Hard Rock ikväll, skitcykel, håller bara 10 år. Hoppade över ett fjärrvärmedike, och sedan trampde man i tomme. Nej, vänta! Det är ju Zooltrix cykel, gills det?

Feltema livsfarlig
cerro skrev:
> och GT är bra och håller i alla väder. (:

knäckte baksvingen på min Orginal GT LTS-1 20 meter innan mördarhålan på mjölbybiken 96 eller 97
handmade in california....

Feltema livsfarlig
Det är bra Eric, finns det inte på bild så har det inte hänt;-)

Eric W skrev:
> Muerto skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har knäckt ett Shimano-vevlager...
> Shimano
> > suger.
> > Har en FOX-dämpare som är skum. Fox suger.
> > Mitt Truvativ vevparti/vevlager (integrerat
> > mumbojumbo) glappar lite, skit.
> > Jag har tacofierat en Hayes-skiva. Hayes
> suger.
> > Fått punka på en Cheng Shin slang, dom
> suger.
>
>
> Ja, och de här jävla Norco är ju också helt
> värdelösa :)
>
>
>
> / Eric
>
> - Tequila tonight , Tomorrow we Ride! -

Feltema livsfarlig
Jerry skrev:
> Det är bra Eric, finns det inte på bild så har det
> inte hänt;-)

Bilagor

• 729274,property=imageData.jpg
    729274,property=imageData.jpg
    14.7 KB · Besök: 16
Feltema livsfarlig
Någon som har ett hum om vad det skulle kosta att få svetsarna röntgade för att hitta eventuella brister ?
jag menar.. en hjälm tar inte inte upp smällen från att en knäckt ram perforerar halspulsådern på en.. så det kunde ju vara en ganska vettig livförsäkring...

Feltema livsfarlig
tkb skrev:
> Var väl nån som pajade sin Heckler förut..? Santa
> Cruz kan läggas till listan alltså. Jävla skit
> hela rubbet! Det ska vara Bergamont! :)

Tjena!

Santa Cruz ligger på listan utan att nån behöver döda en heckler.. Läs min signatur..

Feltema livsfarlig
Ante_Lkpg skrev:
> Annars kan man ju alltid skriva in sig på hemmet
> direkt. Beställ skonkost och säkerhetsdörr.

jofan.. det har du rätt i... det var en tanke bara =)

Feltema livsfarlig
Tjena!

Då har vi tre döda SC på happy.. Singulars Heckler, Dicks Heckler och mit bojsänke (Super8) som sprcak på det vanliga stället för dessa ramar.. (i en svets i baksvingen)

Feltema livsfarlig
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Då har vi tre döda SC på happy.. Singulars
> Heckler, Dicks Heckler och mit bojsänke (Super8)
> som sprcak på det vanliga stället för dessa
> ramar.. (i en svets i baksvingen)

Dicks Heckler?
Hur gick den sönder?

Ingen som kört sönder en Bullit än va? ;D

Feltema livsfarlig
jag har dödat en gt ram, den var inte gord för trail med skiva då knäkte man hela skiv uphängningen, villken dålig kvalite det är på avelange ramarna :D

Feltema livsfarlig
dj dirt skrev:
> jag har dödat en gt ram, den var inte gord för
> trail med skiva då knäkte man hela skiv
> uphängningen, villken dålig kvalite det är på
> avelange ramarna :D

Hur kan en GT ram inte vara gjort för stigcykling???

Feltema livsfarlig
Eric W skrev:
> Dicks Heckler?
> Hur gick den sönder?
>
> Ingen som kört sönder en Bullit än va? ;D
>
´Tjena!

hans gick av vid svinginfästingen..

HAr sett nån enstaka död bullit i nån tråd på pinkbike.. men ingen i sverige vad jag vet

Feltema livsfarlig
Biltema, Turner, Scott, Bianchi, Norco, Heckler, Merida och Gary fisher (vilka mer?)

Öijer pajjade MIN Gary på Sömnlös i år. Nu får han ens inte köra min kärring honda :P
[edit] jag har förövrigt pajjat en Magnesium Merida =)

Senast redigerad av en moderator:
Feltema livsfarlig
Biltema, Turner, Scott, Bianchi, Norco, Santa Cruz, Merida och Gary fisher ändrar jag till dårå...

kan lägga till Hooger Booger, McMahon, Kona, Crescent, KHS är några ramar somjag vet happyfolk som dödat..
absurdaste var nog när =David körde ner Tobbe/Frosts McMahon för en trottoarkant och den blev märkbart lägre.. svingen hade gått av.. första gången dom hojade tillsammans också.. :P

Feltema livsfarlig
Oj, jag som ändå satt och påminde mig att INTE glömma Santa Cruz. Så gör jag d ändå... börjar bli sent =)

Och det gäller ju bara cyklar man själv pajjat ;)

Vet om en massa fina cyklar som gått sönder. Det sjukaste var nog när jag skulle ut på LVG tur med "elit packet" här i Fälun.
Då Maria Landström körde ned i ett "påtthål" typ 500m från samlingspunkten. Det resulterade i att hennes Battaglin colfiberram gick av på 4-5ställen och hon låg på marken omlindad av vajrar och rör från sin egen cykel.... Helt sjukt såg det ut, en stackar liten Maria helt chockad av att behöva försöka linda ut sig ur sin egen cykel

Feltema livsfarlig
Vill inte verka dum men... "han hade brutit flera ben på käket" jag förstår inte den meningen???
Ska det vara "han hade brutit flera ben i käken"? det finns ju inte så många ben i käken vad jag vet?
eller ska det vara "Han hade brutit flera ben och käken"?

Feltema livsfarlig
Låt se vilka cyklar och märken jag inte gillar:

Peugot MTB/VTB något: Lätt konstigt från framgaffeln. Visade sig att den var av vid hjulfästet på ena sidan. Vid närmare besiktning visade det sig att ramen hade sprickor runt infästningen till sadelstolpen. Byttes på garanti.

Peugot Diamond Express MTB: Sprickor i rören till bakgaffeln nere vid vevlagret. Lagades två gånger och höll sedan i många år. Bromsfästena i framgaffeln fick även de förstärkas med guldlödning. Cykeln pensionerades för drygt 1 år sedan efter att vevlagret tillsammans med allt annat tagit slut. RIP.

Grön damcykel: Bunnyhoppade upp på en trottarkant. Cykeln vek sig på mitten, till min mors stora glädje.

GT Karakoram: Efter endast några månader hade det uppstått sprickor där ramen ska vara som starkast: i trippeltriangeln. Bytes efter mycket tjat och lång väntan på garanti.

Specialized Stumpjumper M2: Upptäckte en dag att det gick en spricka halvvägs genom toppröret vid fogen till sadelstolpsröret. Det var dagen innan MTB-VR. Ramen byttes mot en stålram och tävlingen genomfördes utan tekniska haverier!

Sensmoralen är att det mesta kan gå sönder, bara jag kör tillräckligt länge på det. Långa sadelstolpar gör sitt till också. Fälgar är förbrukningsvara.

/Mikael

Tillbaka
Topp