Feltema livsfarlig

Feltema livsfarlig
Nu missar ni en brutal grej allihop.

Biltemahojen måste ju kolapsat fullständigt om han skadade sig allvarligt på kuppen. Jag har aldrig varit med om att en cykel går av så, oftast brukar man upptäcka sprickan innan den går av eller så känns cykeln helt enkelt svampig och konstig men går inte av helt.

Jag har reklamerat 3 ramar pga sprickor, ingen av dem har gått av helt egentligen, förutom sadelstaget på första Enduron. Men det hade Specialized gjort en recall på och hade jag tagit tag i det så hade de bytt det redan innan det gick av.

Feltema livsfarlig
jag har knäckt en cyclepro octagon dh, den feta med öhlins men det gick att svetsa
Körde i narviks dhbana och försökte slå nytt rekord i hoppa långt då svingen pajade och dämparen lossnade
GT sts,avalanche (stsen totalhaveri bara att skrota, ava gick att svetsa)
Kona stinky(knäckt baktriangel,gick att svetsa)
Scott endorphin(totalhaveri bara att skrota)

Feltema livsfarlig
hehe
Hojar SKA tuktas annars cyklar man för sakta

vevar,hjul mm är sånt som förbrukas ganska mycket av också

Feltema livsfarlig
Skönt skrivet. Känns mer som en modern vandringslegend än något annat.

Liraren skrev:
"En 14-årig pojke hade varit på väg hem från fotbollssträning med sin fulldämpade Biltemahoj. Under vägen hade killen gjort ett litet hopp (verkligen ett litet). Ramen hade gått rakt av och killen hade fallit. Han hade gått hem blödande. Han hade inte haft någon hjälm på sig. Hans mamma hade hittat honom nästan medvetslös och täckt av blod på soffan. Mamman hade berättat att cykeln var två år gammal och pojken hade använt det för att cykla till fotbollsträning och skolan. Inget missbruk alls. Pojken kommer att bli helt frisk igen men han hade brutit flera ben på käket och läkara hade sydd ihop hans ansikte pga många djupa sår. "

En 14 åring som spelar fotboll och som bara använt hojen för att cykla till skola och träning. Ingen misshandel alls... *yeah right* Speciellt med tanke på att han bevisligen åtminstone en gång fått för sig att hoppa. Det var säkert första gången han hoppade med tanke på att han var 12 år gammal när han skaffade hojjen.

Jag lovar, bara ett litet hopp:
http://ettannatlopp.nu/mtbskolan/modules.php?name=coppermine&file=displayimage&album=21&cat=0&pos=58 (killen på bilden har inget med inlägget att göra)

Och ingen misshandel alls: http://ettannatlopp.nu/mtbskolan/modules.php?name=coppermine&file=displayimage&album=32&cat=0&pos=3 (killen på bilden har inget med inlägget att göra)

Bara kört fram o tillbaka till skolan: http://ettannatlopp.nu/mtbskolan/modules.php?name=coppermine&file=displayimage&album=32&cat=0&pos=8 (killen på bilden har inget med inlägget att göra)

Dessutom cyklade han utan hjälm... WTF?

Multipla frakturer på käkbenet samt flertalet djupa sår i ansiktet och killen får gå hem från olyckan utan att någon stoppar honom? Han kommer hem och lägger sig på soffan utan att ringa någon. Är man så skadad så borde det vara rimligt att han har _något_ ont.

Visst, det kanske är så att han skadade sig, men historien verkar för brutal och för osannolik för att vara sann (eller i alla fall helt sann).

Feltema livsfarlig
Mattias L -> Plus att det i alla fall tidigare har varit relativt PK att dissa cyklar och cykelprylar från bl a Biltema, just därför att det är Biltema. (Trots att det även finns en del hyfsade och prisvärda prylar i deras sortiment.) Sådant bidrar nog till att olika råttan-i-pizzan-historier utan klar källa eller bakgrund uppstår.

Inte för att jag vill påstå att just det som den här tråden handlar om är en skröna. Men det finns vissa drag i den som får mig att tänka på en sådan. Bla fjortisen som har en mtb(?) som han kör försiktigt med (yeah right), att cykeln är av ett ökänt lågprismärke, att det "bara hände" utan anledning, troligtvis pga att cykeln var ett måndagsexemplar, och att det dessutom slutade riktigt illa pga att ungen inte hade hjälm. Allt på en gång liksom, och det låter som sagt som en skröna. Eller skrämselpropaganda från vuxna som vill visa kidsen hur det kan gå om man cyklar utan hjälm.

Feltema livsfarlig
Ryckte av styret en gång för länge sedan på min HARO BMX ;)
Skulle bunnyhoppa över en snöhög på väg till vinterträningen i ett P-hus och
blev ganska paff när jag satt på röva med två delar styre i nävarna bakom snöhögen efteråt!
Shit happens, men haha det var tider det! Fan va nostalgisk man blir!
Så här i efterhand är det rätt sköj när det händer oväntade saker som man kan garva åt i flera decennier efteråt! ;)

//Henk

Feltema livsfarlig
Alla vet ju hur ungarna cyklar vid den åldern. Ner idicken och hoppar på trootorkanter, slänger ifrån sig cykeln när de är färdiga mm. (inte alla men en stor del). Men som vanligt så vet ju föräldrarna bäst! :)
Typ: Min son är ju så försiktig av sig. Och i själva verket är han en riktig vilding.

Feltema livsfarlig
Hur är det med Giant NRS?
Är väll den vanligaste FS hojen på happy så att någon skulle gått sönder borde vara mer regel än undantag.
Eller blir min den första när den får leka DH-rigg i sommar:)

Feltema livsfarlig
Khayman skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill inte verka dum men... "han hade brutit flera
> ben på käket" jag förstår inte den meningen???
> Ska det vara "han hade brutit flera ben i käken"?
> det finns ju inte så många ben i käken vad jag
> vet?
> eller ska det vara "Han hade brutit flera ben och
> käken"?

Förlåt. Dålig svenska och fel genus. Men jag är bara en finne :)

Han hade brutit käken på flera ställen. Duger detta?

Efter att jag läst den här tråden 24 timmar efter jag började den, ångrar jag mig verkligen att jag började den över huvud taget. En ram ska inte kolapsa fullständig så där.

Ha det!

Senast redigerad av en moderator:
Feltema livsfarlig
Är det nån som sett den där cykeln? Låter lite som värsta aftonblads-topnyheten :/

Men Mattias L har ju rätt, mycket cykelsnack blev det iaf =D Sånt är alltid kul.

Feltema livsfarlig
Slutsatsen i den här tråden är väl att allting kan kollapsa och gå sönder om man har otur. Det är väl allmänt känt att åtminstone aluramar förr eller senare kommer spricka någonstans?

Visst vore det trevligt om vi slapp leva med risken att cykeln sönderdelar sig under oss, men det är nog helt omöjligt att totalt eliminera all risk.

Som har påpekats så låter historien lite som en "råttan i pizzan"-skröna. Och sen kan man ju som också har påpekats ifrågasätta hur försiktig en småunge i den aktuella åldern är med sin cykel.

Det är iaf väldigt lite att gå på för att dra slutsatsen att Biltema skulle sälja allmänt livsfarliga saker, livsfarliga cyklar eller ens att just den specifika modellen av cykel skulle vara livsfarlig.

Och även om vi hade alla detaljer och om det verkligen var precis som sägs att ungen varit jätteförsiktig så har väl ändå konstigare saker hänt med betydligt finare cyklar? Hur ofta läser vi inte "I was just riding along .......".

Feltema livsfarlig
Nu tycker jag ni är elaka. Det är väl inte så svårt att kolla om den finska tråden verkar seriös? Det är väl bara att ni knappar in google.fi och söker på "Biltemalainen velocipedii kolappsinen" och läsa igenom tråden?

Feltema livsfarlig
även om biltemahojjarna står lågt i kurs även hos mig är dte lite märkligt att ett barn kan knäcka den. väger man <60 kg är det svårt att ha sönder cyklar i 20kilosklassen genom vanlig busåkning.

Feltema livsfarlig
oxr skrev:
> Nu tycker jag ni är elaka. Det är väl inte så
> svårt att kolla om den finska tråden verkar
> seriös? Det är väl bara att ni knappar in
> google.fi och söker på "Biltemalainen velocipedii
> kolappsinen" och läsa igenom tråden?

Jodå: Strona przedmiotu - Allegro Najprzyjemniejszy sposób kupowania i sprzedawania w Sieci!

Feltema livsfarlig
Muerto skrev:
> chrilla: Skulle inte tro det. Har aldrig hört om
> en knäckt Bullit.
>

Nej såklart muerto.

Är det en allmän uppfatting bland cyklister. Enstaka fall, eller tre på ett forum, är ju knappast nåt att bygga sin generella uppfattning på. Har tvärtom hört att Chameleon är en robust ram som inte lätt körs sönder.

Sorry för OT Liraren, men blev lite nyfiken...

Feltema livsfarlig
Muerto skrev:
> chrilla: Skulle inte tro det. Har aldrig hört om
> en knäckt Bullit.
>
> --------
> Jag är knäpp.

Muerto: jag har aldrig hört talas om en knäckt Specialized Big Hit. Innebär det att jag lugnt kan köra downhill med min kvadruppelreducerade Stumpjumper XC pro ultralight?

Feltema livsfarlig
chrilla skrev:
> Är det en allmän uppfattning att Santa Cruz står
> ut som ett märke vars ramar lätt pajar?
>
> Kör en Chameleon, bör jag vara orolig?

Vet bara en som knäckt en Chameleon.
Och han hade en för hög gaffel.
Håll dig borta från 150mm's gafflar så borde det vara lugnt.
Och nej, Santa Cruz är inte kända för att gå sönder direkt. Snarare tvärt om..

Feltema livsfarlig
oxr: Nej. Men om du håller dig till tänkt användningsområde borde det inte vara någon fara, right?

Det jag ville påvisa är att inte alla SCs ramar går sönder. Capishe?

Och Chameleon är väl ingen uberlätt XC-hoj direkt va?

Edit:

Och förresten säger SC detta om Chameleon:
There are times when all the bells and whistles of technology just get in the way. When a simple tool is all that's needed to get the job done. That job may be suffering with cross-eyed anaerobic zeal on a long one-speed ride, or it may be slapping on pads and chasing kids around the local jump park. Either way, the Chameleon will probably come through in better shape than it's pilot. A Stumpy heavy duty 6066 aluminum tubeset, dropouts that can swing either single speed or multi-gear use, the ability to run a 160mm travel fork, fully disc brake ready, built with gussets galore, the Chameleon is built for those who need to suffer with purity. Think of it as a sharp ax in a world of broken down chainsaws.

Feltema livsfarlig
Murto: om det är två olika rammodeller så blir det hopplöst att jämföra. Därför blir det ett ganska intetsägande svar.

Feltema livsfarlig
Klart saker går sönder. Och vissa märken verkar grymt överrepresenterade. Fast då skall man nog tänka på hur många timmar i veckan en sådan cyklas på och att det verkar finnas en viss korrelation mellan exklusivare* cykel och många postningar på forumet.

* = Exklusiv menas då som att cykeln ofta är specialbyggd av ägaren med delar som ägaren valt ut och att det ofta är en cykel som är dyrare än genomsnittet

Feltema livsfarlig
oxr: Okok

Mattias L: Det där måste betyda att jag inte är Happy mainstream! Woho! Varken dyr (jämfört med det mesta på Happy iaf) eller egenhändigt komponerad hoj... Jippie!

Feltema livsfarlig
oxr skrev:
> Nu tycker jag ni är elaka. Det är väl inte så
> svårt att kolla om den finska tråden verkar
> seriös? Det är väl bara att ni knappar in
> google.fi och söker på "Biltemalainen velocipedii
> kolappsinen" och läsa igenom tråden?
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Jag fick fram detta när jag googlade på din fina finska!
http://rocsport1.hel.fi.magenta.net/vb/showthread.php?t=21235

Eller kanske inte! :D,
Håll till godo! (Ni kan ju finska eller?)

Feltema livsfarlig
Sådär nu blev allt solklart:

Bilteman täysjousto katkesi alle
Vietin pari päivää TYKSissä leikkauksen johdosta. Samassa huoneessa oli mun kanssa 14 vuotias poika. En ensi vilkaisulla ollut ihan varma, että onko kyseessä mies vai nainen, iästä puhumattakaan. Sen kuivuneen verimäärän ja siteiden keskeltä oli mahdoton saada selvää.

Juniori oli tullut jalkapallotreeneistä kotiin ja oli hiukan hypännyt jostain pienestä möykystä - Bilteman täysjoustolla. Seuraava muistikuva kaverilla oli ambulanssista. Hänen äitinsä oli tullut kotiin ja löytänyt poikansa sohvalta puoliksi tajuttomana, verta kaikkialla. Mitään tietoa ei ole, että miten poika on päässyt kotiin. Pyörä löytyi KATKENNEENA onnettomuuspaikalta. Ilmeisesti mennyt alastulossa poikki ja siitä suoraan naamalleen. Kypärää ei ollut - tosin se ei olisi noilta alakasvojen vammoilta edes pelastanut.

Pojalla on nyt leikkausviillot nenän molemmin puolin, ylähuulessa, leuan alla sekä suun sisäpuolella. Kirurgit saivat kasattua pojan kasvot entiselleen. Leuka meni osiin, samoin nenän seutu. Silmäpohjan luut säilyivät ehjänä, samoin aivot. Paranee ennalleen kuulemma. Tuuria on ollut matkassa...

Pojan äiti tuli käymään sairaalassa. Vannotin häntä, että enää koskaan, ikinä ei osta lapselleen polkupyörää muualta kuin oikeasta pyöräliikkeestä. Hän käski kertoa tämän tapauksen eteenpäin, jotta kukaan ei edes harkitsisi sitä markettipyörän ostamista. Poika saa uuden Jopon heti kun pääsee sairaalasta. Ja kypärän.

Että tämmöistä.

Feltema livsfarlig
Ja, det säger allt. Lite kraftuttryck ser man allt att de använt här:

Kysymys kuuluu: miten helvetin huonosti nämä halpisrungot sitten ovat hitsattu kun ne on 10cm teräs/aluputkee ja normi paino on n. 4kg..

Feltema livsfarlig
En av de andra moderators från forum.bikemag.com har följande lista över dödade delar:

There are very few parts I haven't killed...

-Tioga DH saddle & a Sel San Marco race, killed the rails
-Titec bars, snapped them clearing a log pile
-Race Face & Grafton cranks, snapped 'em clean off right above the pedal
-seat post? too many to recall, but the Ringle Moby's were always dramatic
-Hubs: 7+ Hadley hubs-most memorable was the hub that shat its pawl through the hub body. WAAay too many Shitmano hubs, and yes, a few CK hubs
-Rear shocks? 4 RS Coupe Deluxes, 4 Romics
-XTR thumb shifter--killed it with an errant knee to the lower lever on a night ride.
-headsets: RF, Tioga, "Ahead Sets" and back-in-the-day "XT" headsets. All this stopped once I got a CK.
-BB's, every 60 days, I swap out a blown GigaPipe with a warrantied RF signature series
-Pedals, I've retired THREE Shitmano 959's in the last 8mos. Sheered the spindle clean off from the body.
-Chainrings-I pulled a 22T stainless steel granny outta of a set of RF cranks. Pulled the threads out and all.
-Brake callipers: scorched, burned and melted a rear Hayes hydro-burned the piston clean through the pad (mad it look like a donut) and blue'd the rotor. Later on the next day, I melted all the stickers off of a replacement Avid Mech.
-Forks and rear derailurs? Ha ha ha ha!
-Last, but perhaps most impressive, cracked my Ventana El Chamuco frame right down the middle. (The bike probably still has a few rides left in it, even with the cracks in the frame--there's a whole bunch of material left. You mentioned Sherwood, well I call Teresa and she said Sherwood is busy, can he call you back in five minutes? How often does anyone return a call in 5 minutes anymore? Sherwood did AND he had the replacement part ready to ship out by the day's end. Also, I still think there's a real chance the baggage throwers at SW may have had something to do with this.)

Oh yeah, I forgot my most memorable and highly regarded rear hub failure though: Ringle Super 8 and later a Super Duper 8, I blew through these things some 5-6 times in the period of two months. This was back in '93 and the Super 8's were selling for either $280 or $380, quite expensive at the time. After the last go around, Geoff Ringle wrote me a personal letter apologizing for the failures and inconveniences, and he requested a picture of the rider who had destroyed so many of his hubs. He never warrantied the last hub, enclosed in the letter was a check for the full retail value or the hub + wheel build + spokes/rim. I cashed the check, but have the letter framed. It's pretty funny.

Feltema livsfarlig
Inte jag men...
pbpic467941.jpg

Tillbaka
Topp