the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ÄHHH, aldeles för många påhittade regler.
> jag
> > cyklar på utan några problem och bryter typ
> häften
> > av dem för ajg tycker att de är dåliga:P
>
> Jag avundas dig. Samma sak med Tobias/Frost. Han
> cyklar och duttar på lite olja på kedjan om den
> börjar gnissla. Typ.
>
> Ibland önskar man att man inte var så pedantisk :)
>
> Carpe Diem!
Men helt ärligt tnt, har du prövat att leva utan dina tvågstankar?!. eller gör du dem lika smalsynt som alla som drar på sig tights utan att först gett vanliga byxor en chans...;=P
Skall vi titta på dem tillsammans så kanske vi kan prata och diskuter om dem, man gör så med tvångstankar. så skall du se att de kommer försvinna och du blir en lyckligare människa/cyklist=P
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Fett på/i alla lager.
> Kopparpasta på stora gängor och sådana man vill
> demontera oftare.
> Blå loctite på små gängor och sådana man inte vill
> demontera ofta.
Här kan du försiktigt pröva dig fram med att fetta allt som heter gängor samt lager. varför försöka köpa olika saker när det räcker med en? Din blåa lochtigt kan du använda när du märker att en skruv håller på och glappar loss. om man inte ahr det hemma kan man även anväönda nagerlack från frugan, doc intre riktigt lika bra.
> Delar som pressas i ska inte smörjas, vare sig med
> fett eller kopparpasta. Det inkluderar fyrkants
> axel i vevlagren.
Rent teoretiskt så kan kanske kontakten mellan lagerskålar och ram bli lite mer fast om du inte fettar. men på samma sätt så kan det lika gärna bli problem at de inte glider in riktigt utan fett. Personligen lägger jag fett på allt eftersom det underlättar demontering av lager samt vevar om metallerna inte fått ligga rakt mot varandra. och vet du. det har aldrig blivigt några problem för mig. mina styrlager brukar gå tills jag tröttnar på dem, ramarna går tills de går av elelr att jag tröttnar. vevarna lossnar aldrig och knakar inte.
> Kedjan ska rengöras från sitt fabriksfett och
> ersättas med tunnflytande kedjeolja eller vax.
> Överskott torkas bort, det är mellan länkarna och
> rullen oljan ska vara - inte på utsidan.
Och gärna koka dem i olja. självklart med en spik med rätt karaktär bla bla bla. hehe, sätt på skiten och smörj den när det är dags. Och använd inte finishlines gröna om du inte gillar oljer som klibbar med sig allt skit i skogen.
> Bodyn ska smörjas med tjock olja istället för
> fett, eller ett väldigt lättflytande fett.
Jag fick ett shimanofrihjul att gå längre än alla mina polares frihjul, vet du vad jag hade i, en nyckelring och masageolja. så lite rätt har du här då:)(men vad ni än gör så kör inte kedjeolja typ finichlins gröna häri. har sett att vissa på forumet gör det.
> Gaffelbenen ska smörjas, komprimeras några gånger,
> sedans ak överskottet torkas bort (gäller ej
> Manitou med fettnippel, där använder man den
> speciella fettsprutan).
Faktisk så att jag håller med här. smörj gärna med den gaffelolja som du har i gaffeln bara.
> Gummihandtagen på styret ska smörjas med raklödder
> eller hårskum vid montering.
Varför!!!, både raklödder och hårspray är ju vattenlösligt, och det är väll när det blir blött som handatgen lossnar. pröva först utan annat än vatten, startgas kan funka om du skal ut på en gång då det dunstar fortare. men har man problem när det blir blött så är det ju något som inte är vattenlösligt du skal ha, typ kontaktlim. brukar doc sällan behövas.
Hehe, där var mina regler. ganska olika. min gissnig är att de flesta funkar bara man gillar att hojja;=)