Fett?

Fett?
Nejjjj inte för många avslöjande på en gång, hela min värld rämmnar.
Nu måste jag bygga mig en borg som skydd :[ ( PARANOID )
;-)

Tim: låter som det är kolven som separerar komressionen (luft) ifrån
returen(fjäder).
Du svarade alltså på din egen fråga...
Glöm aldrig att inte skruva isär dämparen utan att ha släppt ut luften,
säger kanske sig självt...

Fett?
Calle F Skrev:
-------------------------------------------------------
> swerider Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > BROMSVÄTSKA då den inte innehåller ngn som
> hellst
> > olja (förrutom shitmano)
>
> ...och inte innehåller babypuder bebisar, och det
> är inte heller hundar i hundmat. Det är en
> ond,falsk värld vi lever i!
>
> :D

:D Gravt skrattskadad..

Fett?
swerider:
jo jag vet att man tömmer den först, annars kan man få en hård korv och en skvätt olja i ansiktet.
men nu har jag plockat isär den och blev inte mycket klokare.

manitous sprängskiss var i sämsta laget.

men det är fjädern som åker omkring då gaffeln är tom på luft.
komprimerar jag gaffeln så försvinner det.

och när man plockat isär gaffeln så börjar man förstå sig på sprängskissen :)

Fett?
Luftkammaren är antagligen luftfjädern, så var det på min Mars. Mars Elite (-01) hade en liten fjäder i botten och sen var det luftfjädern ovanpå. Båda är fjädrar. Golvet som syns är alltså en slags luftkolv. Hårdheten justeras med lufttryck. Kompressionsdämpningen justerades med en liten ratt på högerbenet, som satt fast i TPC:n, och returdämpningen justerades med en ratt i botten på högerbenet. På Mars var alltså all fjädring i vänsterbenet och all dämpning i högerbenet. Jag tror att konstruktionen på Skareb är ganska lik.

För övrigt orsakade luftkolven på Mars en hel del nervositet, då den hade en tendens att läcka luft om det inte blev tillräckligt smörjd.

Mina fettips:
om jag förstått det rätt är en av det viktigaste egenskaperna hos hjullagerfett jämfört med annat fett att hjullagerfettet är utformat för de höga temperaturer som det blir i fordonsnav. Vi har ingen nämnvärd värmeutveckling i våra nav och behöver därför inte hjullagerfett. Vad vi ska ha i stället är en jättebra fråga. Förmodligen går det exakt lika bra med vanligt chassifett. En 400 grams rulle för fettsprutor kostar 29 kronor på Clas Ohlson. Jag använder både SKF hjullagerfett och billigt chassifett. Ärligt talat kan jag inte avgöra om det är någon skillnad på att använda det eller andra. Det känns som att jag visar cykeln min kärlek bättre om man använder SKF, det är nog mitt tyngsta argument.

Mitt fettsprutetips:
vanliga sprutor som man får av någon sjuksköterska man känner är mycket bra. Finns många storlekar att välja på.

Angående att ersätta loc-tite med nagellack:
funkar det inte lika bra om man använder sitt eget?

Senast redigerad av en moderator:
Fett?
oxr Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt fettsprutetips:
> vanliga sprutor som man får av någon sjuksköterska
> man känner är mycket bra. Finns många storlekar
> att välja på.

Det går att köpa sprutor på apoteket för t ex teknisk användning. Man måste legitimeras sig och skriva på ett papper (Så dom kan hålla lite koll antar jag). Egentligen får man bara köpa såna om man har en firma med relevant verksamhet men här på apoteket släpper dom på det om man verkar sansad och ens förklaring till behovet verkar lite trovärdig åtminstone.

Det bästa för tekniskt bruk är sorterna med en brickformad packning i ett spår i änden på kolven. Dom överlever även lösningsmedel och kemikalier som mjukar upp packningen en aning, så dom inte fastnar helt. Modellerna med flera tätningskanter på packningen fastnar lätt om man inte har nåt väldigt halt i. För fett och oljor lär nog vilka som helst fungera men till rengöringsmedel och att blanda färg och lack till airbrushen som jag mest använder dom till behöver man välja rätt modell.

Tillbaka
Topp