Fick fel storlek på cykel, hjälp!

Staten

Aktiv medlem
Okej jag har ett litet dilemma:

I september så köpte jag min första heldämpade mtb, en Vitus Mythique från Bikester. Kört hardtail innan det. På 174cm så ligger jag ganska tydligt på storlek M, så beställde det och hämtade ut den färdigmonterad hos en bikester partnerverkstad. Smidigt!

Cyklade på en del på hösten och tyckte den kändes ganska biffig och krävdes ganska mycket input för att manövrera den, men inte tänkt övermycket på det - fram tills nu.

När jag höll på att göra den redo för våren så ser jag för första gången märkningen på ramen, en storlek L?! Jag fick alltså fel storlek! Denna är specad för 178-190cm.
Med hela bikestertjohejsan tänkte jag att nu är det kört, men de har faktiskt svarat snabbt och gett mig dessa två val:

1. Behåll cykeln och få 10% tillbaka
2. Fixa cykelkartong och skicka tillbaka den för full återbetalning.

Bra tänkte jag, det löser sig! Tyckte alternativ 1 var rätt snålt så jag sa att jag skickar tillbaka den. Detta är rätt meckigt för mig då jag måste fixa kartong/hyra bil osv för att få iväg cykeln.

Nu idag fick jag ytterligare ett meddelande från bikester att jag får tillbaka 25% av köpesumman om jag behåller cykeln och att "det inte är så stor skillnad på M och L". Enligt geotabeller ser skillnaden rätt väsentlig ut, men jag vet heller inte hur "rätt" storlek ska kännas då detta är min första heldämpade. Är det förhandlingsläge för att få tillbaka ännu mer eller ska jag bara skicka tillbaka den och köpa en ny cykel i rätt storlek? Hjälp mig ta ett beslut!

Okej jag har ett litet dilemma:

I september så köpte jag min första heldämpade mtb, en Vitus Mythique från Bikester. Kört hardtail innan det. På 174cm så ligger jag ganska tydligt på storlek M, så beställde det och hämtade ut den färdigmonterad hos en bikester partnerverkstad. Smidigt!

Cyklade på en del på hösten och tyckte den kändes ganska biffig och krävdes ganska mycket input för att manövrera den, men inte tänkt övermycket på det - fram tills nu.

När jag höll på att göra den redo för våren så ser jag för första gången märkningen på ramen, en storlek L?! Jag fick alltså fel storlek! Denna är specad för 178-190cm.
Med hela bikestertjohejsan tänkte jag att nu är det kört, men de har faktiskt svarat snabbt och gett mig dessa två val:

1. Behåll cykeln och få 10% tillbaka
2. Fixa cykelkartong och skicka tillbaka den för full återbetalning.

Bra tänkte jag, det löser sig! Tyckte alternativ 1 var rätt snålt så jag sa att jag skickar tillbaka den. Detta är rätt meckigt för mig då jag måste fixa kartong/hyra bil osv för att få iväg cykeln.

Nu idag fick jag ytterligare ett meddelande från bikester att jag får tillbaka 25% av köpesumman om jag behåller cykeln och att "det inte är så stor skillnad på M och L". Enligt geotabeller ser skillnaden rätt väsentlig ut, men jag vet heller inte hur "rätt" storlek ska kännas då detta är min första heldämpade. Är det förhandlingsläge för att få tillbaka ännu mer eller ska jag bara skicka tillbaka den och köpa en ny cykel i rätt storlek? Hjälp mig ta ett beslut!
Skicka tillbaka. Du hittade ju felet på grund av att du upplevde att den var för stor och inte för att du råkade se märkningen med storleken.

Du kommer för alltid fundera på om inte en M skulle kännas bättre.

Har för mig den ligger på 83-83,5 så ändå i övre intervallet för min längd. Inte tänkt på några konstigheter med sadelhöjd och dropper.
Då kryper du in ganska så långt på spannet för storlek Large när det kommer till innerbenslängd, så det kanske är helt rätt storlek för dig ändå.
Medium: 76-81 cm
Large: 81-86 cm

Att den känns lite klumpig kanske beror lite på vad du körde för HT innan? Var det en gammal XC modell så är det inte konstigt om den nya cykeln känns klumpig.

Då kryper du in ganska så långt på spannet för storlek Large när det kommer till innerbenslängd, så det kanske är helt rätt storlek för dig ändå.
Hmm jag får helt enkelt mäta igen och se ifall jag kom ihåg rätt. Isåfall talar det ju för att behålla cykeln med lite återbetalning. Tack!

Jag rekommenderer: Byt till mindre/rätt storlek om du kan!
Du slipper fundera och du får en i teorin kvickare cykel.

Annars kan du "nödlösa" genom att köpa kortare styrstam och kortare vevarmar till din cykel.
Men jag hade först och främst bytt till rätt ramstorlek om bikester kan hjälpa dig med det.

Mvh
Emil

Jag rekommenderer: Byt till mindre/rätt storlek om du kan!
Du slipper fundera och du får en i teorin kvickare cykel.

Annars kan du "nödlösa" genom att köpa kortare styrstam och kortare vevarmar till din cykel.
Men jag hade först och främst bytt till rätt ramstorlek om bikester kan hjälpa dig med det.

Mvh
Emil
Tack för input! Tror att dessa Vitus tog slut i lager och ev. kanske bikester inte ens säljer dessa mer när de nyöppnar, så det blir att spana efter ny cykel isåfall, men får pengarna tillbaka iaf :)

Tack för input! Tror att dessa Vitus tog slut i lager och ev. kanske bikester inte ens säljer dessa mer när de nyöppnar, så det blir att spana efter ny cykel isåfall, men får pengarna tillbaka iaf :)
Ajdå, men du kan ju prova att skaffa kortare styrstam och vevarmar. Det borde Bikesters erbjudande täcka.

Jag gjorde iaf. så för att få en L-ram att passa min längd bättre. Så får du ju litet delar att välja mellan vad som passar dig bäst.

Att hitta en ny ram som passar dina delar exakt är nog jättesvårt, om du inte har tur och någon annan Vitus-ägare vill byta. Någon Vitus-ägare i Sverige kanske sitter på en Mytique storl. M men hade egentligen beställt en "L" om Bikester förväxlat något i utskeppningen.

Senast ändrad:
Jag skulle påstå tvärtom: långa ben med redan "för kort" totallängd ger ännu kortare överkropp, så reachen blir ett ännu större besvär. Det är knappast att TS slår i TT som gör att att cykeln känns klumpig utan att den känns för lång.
Kortast möjliga strystam kanske hjälper. Om det går att sätta på ett angeläget skulle också kunna hjälpa, men då blir den slackare vilket också kan få den att kännas klumpig.
Dock: TS: ta alla pengarna du kan, sälj den o köp en som passar bättre.

Jag skulle påstå tvärtom: långa ben med redan "för kort" totallängd ger ännu kortare överkropp, så reachen blir ett ännu större besvär. Det är knappast att TS slår i TT som gör att att cykeln känns klumpig utan att den känns för lång.
Kortast möjliga strystam kanske hjälper. Om det går att sätta på ett angeläget skulle också kunna hjälpa, men då blir den slackare vilket också kan få den att kännas klumpig.
Dock: TS: ta alla pengarna du kan, sälj den o köp en som passar bättre.
Ja, skit i standover som Sixten skulle sagt. Till vuxna köper man cykel på längd inte höjd.
Tack för detta!

Kanske ska lägga ut den på K&S och se om någon är villig att betala ungefär vad som blir +/-0 gentemot att skicka tillbaka den innan beslut fattas ?

Lång ja. :). Inte så hög.

Det ligger en Mythique i Small på K&S som legat ett tag...så kanske inte går som smör.
Jag borde egentligen köpa den men vågar inte berätta för min fru. Dålig att tid att inte köpa en cykel....

Tycker också att M skulle vara bättre för dig. Är längden av stammen 45 mm, som står i specs? Då har min inte mycket marginal där.

Enda till tips jag har är att kapa lite av styret också gör cykeln lite mindre.

Tycker också att M skulle vara bättre för dig. Är längden av stammen 45 mm, som står i specs? Då har min inte mycket marginal där.

Enda till tips jag har är att kapa lite av styret också gör cykeln lite mindre.
Ja den är 45mm, går ju inte få jättemycket kortare nej. Tack för tipset!

En annan cykel jag har kollat på lite är en merida one-forty där jag enligt deras tabell ska ha en mid. Den är väldigt lik min vitus i large? Brantare sadelstolpe och 7 mm kortare reach samt hjulbas. Är det ens märkbar skillnad? Antar att meridan är gjord för lite tuffare körning.
1000005709.jpg

En annan cykel jag har kollat på lite är en merida one-forty där jag enligt deras tabell ska ha en mid. Den är väldigt lik min vitus i large? Brantare sadelstolpe och 7 mm kortare reach samt hjulbas. Är det ens märkbar skillnad? Antar att meridan är gjord för lite tuffare körning.
Visa bilaga 685799

Merida är klart mindre. Stack är 33 mm lägre. Om du sätter på 33 mm distanser för att får styret på samma höjd blir effektiva reachen 15 mm kortare.

Jag tror du kommer att uppleva meridan i M precis lika stor som vitusen i L. Det är väl främst sadelrörsvinkel som är brantare? Du kanske inte kan flytta fram sadeln på Vitusen så det blir samma, men ganska nära borde du komma. Lägre stack kan upplevas som längre då du måste luta kroppen mer framåt för att nå ned till styret.

Tillbaka
Topp