Fick loss sadelstolpen men nu är ramen sned

A5S4R

Medlem
Har en volume cutter v6, stålram, som sadelstolpen fastnat i. Efter en veckas WD40-behandling spände jag fast sadelstolpen i ett skruvstäd och vred på ramen för att få loss stolpen. Det lyckades men jag verkar ha tagit i lite för mycket och nu är ramen lite sned. Det yttrar sig genom att kedjan är olika spänd i olika lägen på veven och alla andra alternativa fel är undersökta och avskrivna. Ramen är lite av en favorit och jag undrar om någon har tips på var jag kan försöka få detta åtgärdat i stockholmstrakten? Hörde med en cykelmek som sa att ingen gör sånt på grund av rädsla för att förstöra ramen men som jag ser det är den ju redan obrukbar. Tips mottages tacksamt.

det här fattar jag inte. hur orsakar en sned ram detta?
+1

Jag har mätt enligt Sheldon Brown metoden en gång, behövs bara snöre och tumstock. (Symptomet då var att cykeln drog lite snett när man försökte cykla utan att hålla i styret, ramen visade sig vara rak, problemet var gaffeln). Sen finns vidare instruktioner på hur man kan tvinga ramen rätt igen.

Förstår inte heller hur en sned ram kan orsaka att kedjan blir olika spänd genom pedalvarvet. Förklara gärna den teorin!

Hur stor är skillnaden? Det är vanligt att framdrev inte är helt centrerade. Om kedjan är nästan helt spännt märker man en bråkdel av en mm centreringsfel i kedjespänningen.

Håller med föregående inlägg. Vet att det var någon barncykel eller något dylikt för ett tag sedan som hade ocentrerat drev baktill. Det måste som @Berk skriver vara något som roterar som är inblandat. Även om ramen är skev är den skev lika mycket hela tiden.

Byta bakhjul kvar att prova då.
Annars kan det bli ett fredagsproblem. Det är allvarligt i det här forumet.

Växlad eller SS borde vi fråga också.
Bakhjulet ska inte beskyllas för mina dumheter då det inte varit inblandat mer än att det fått ett nytt däck. har dock testat att byta kugg på det också. Det är alltså fastnav, eller fixed vi pratar om, går det att cykla på nåt annat 😉 Vill ogärna bidra till fredagspromblem efter en ynka dag som medlem, haha.

1780034366691.webp

Håller med föregående inlägg. Vet att det var någon barncykel eller något dylikt för ett tag sedan som hade ocentrerat drev baktill. Det måste som @Berk skriver vara något som roterar som är inblandat. Även om ramen är skev är den skev lika mycket hela tiden.
Jag ska testa ett annat bakhjul för uteslutningsmedodens skull. Kan vara värt att nämna att de delar jag byter ut och testar med sitter på andra cyklar som i sin tur går som klockor.

En skev ram är konstant skev, dvs den kan inte påverka kedjespänningen, så det måste vara något som felar i de roterande delarna.

Hur stor är skillnaden? Det är vanligt att framdrev inte är helt centrerade. Om kedjan är nästan helt spännt märker man en bråkdel av en mm centreringsfel i kedjespänningen.
Kan inte ge ett svar i mm, men klart märkbart, när jag noterade det första gången hade jag dragit fast hjulet när kedjan var i det ”slappa” läget, med ca 1 cm slack som sig bör, När det sedan hamnade i det spända läget blev kejan i prinip helt styv.

Som alla andra säger. En skev ram leder inte till ojämn kedjespänning.

Ifall kedjespänningen varierar när man trampar beror det på att dreven inte är koncentriska med axeln. Dvs radien från axelns mittpunkt till botten av drevets tänder varierar beroende på vart du mäter.
Skulle ramen vara sned så skulle axeln vara snedställd. Men det skulle inte orsaka en varierande kedjespänning under varvet.

Se bilden nedanför. Du har som det ser ut på högra bilden.

IMG_1595.webp

Inga ss/fixie/bmx cyklar jag byggt genom åren har haft en jämn kedjespänning genom pedalvarvet. Det har alltid varierat litegrann.
Spelar ingen roll om det varit finare phil wood/AARN/omnium/odyssey/profile grejjer, eller enklare.

Hur mycket skiljer sig kedjespänningen?

Ifall kedjespänningen varierar när man trampar beror det på att dreven inte är koncentriska med axeln. Dvs radien från axelns mittpunkt till botten av drevets tänder varierar beroende på vart du mäter.
Skulle ramen vara sned så skulle axeln vara snedställd. Men det skulle inte orsaka en varierande kedjespänning under varvet.

Visa bilaga 833039

Inga ss/fixie/bmx cyklar jag byggt genom åren har haft en jämn kedjespänning genom pedalvarvet. Det har alltid varierat litegrann.
Spelar ingen roll om det varit finare phil wood/AARN/omnium/odyssey/profile grejjer, eller enklare.

Det här låter helt rimligt, men jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan gå från att inte vara något man tänker på i ett system (noname ATR- vev och klinga) till något som framträder tydligt och på samma sätt när jag bytt klingor typ 10ggr?

Det här låter helt rimligt, men jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan gå från att inte vara något man tänker på i ett system (noname ATR- vev och klinga) till något som framträder tydligt och på samma sätt när jag bytt klingor typ 10ggr?
Du har flera felkällor för en eccentricitet i drivlinan. Jag har haft jättebilliga setups som varit bättre än dyra. Ibland är det bara ren tur/otur.

*Bakdrev+Baknav - inte jättemycket att göra åt. Man får skruva fast det och hoppas på det bästa. Det sitter där det sitter

*Framdrev+bakdrev -position relativt varandra. Har du tur så tar ojämnheterna ut sig mot varandra. Har du otur så förstärker dom varandra. Ibland kan det hjälpa att lossa bakhjulet och rotera det ett halvt varv utan att ändra kedjan/vevpartiets position.

*Vevparti+Framdrev - både vevparti och drev kan vara ojämna och antingen förstärka eller tas ut av varandra på samma sätt som dreven.
Har du tur hamnar dom rätt och det blir runt. Har du ett drev med symmetrisk bultcirkel kan du prova lossa på drevet och rotera det relativt vevpartiet så att det sitter i andra skruvhål.

*Kedja (utväxling med få skidpoints. Högre belastning på kedjan, ojämnt slitage)

*Vevlageraxeln kan vara krokig.

Generellt skulle jag säga att det bara är att spänna kedjan så att den inte blir alldeles för hårt spänd på tightaste stället och leva med det. Så länge diffen inte är så stor att du riskerar tappa kedjan. Men lite track-slack har ingen dött av

Visa bilaga 833039

Bild1: tajtaste läget, obelastad Bild2: tajtaste läget, spann uppåt Bild 3: slappaste läget, obelastad. Bild4: slappaste läget, spann uppåt

Bilagor

• IMG_2387.webp
    IMG_2387.webp
    212.7 KB · Besök: 12
  • IMG_2397.webp
    IMG_2397.webp
    211.4 KB · Besök: 12
  • IMG_2407.webp
    IMG_2407.webp
    221.2 KB · Besök: 13
  • IMG_2417.webp
    IMG_2417.webp
    209.2 KB · Besök: 13
För det första, givet centrerade och raka drev+klingor förefaller det knasigt att en skev ram (statisk) skulle kunna skapa effekten på kedjan. Du bytte nyligen vevparti/klinga. Blev att helt ok där?

I värsta fall har du spräckt ramen som öppnar/stänger över varvet.

För det andra. Så stor är väl inte diffen?

Bild1: tajtaste läget, obelastad Bild2: tajtaste läget, spann uppåt Bild 3: slappaste läget, obelastad. Bild4: slappaste läget, spann uppåt

Tack!

Det är små skillnader. Skillnader horisontellt är mindre än en mm. Får du inte liknande skillnader med samma vevpartiet och hjulet på en annan ram?

Du kan ju börja med att utesluta ramen genom att mäta upp evt skevhet med @ttfh s Sheldon Browns metod som föreslagits i inlägg #4.
Ok, har nu mätt upp bakre triangeln enligt sheldon, och fått fram att den är förskjuten ca 1,5mm åt non-driveside. Mycket möjligt at detta kan ha uppstått när jag drog loss sadelstolpen. Kan det lilla vara anledningen till att det låter så illa när jag lägger tryck på pedalerna? Och att den ojämna kedjespänningen (mer än på mina andra pärlor) fanns där redan innan jag började härja med grejerna?

Vad låter? Har du testat att släppa av ytterligare nån mm?
Alltså, låter som att kedjan ska gå av. Svårt att beskriva ljudet men det är som att jag hör varje kugg när kedjan passerar, framör allt när jag lägger tryck på, dvs även när jag ”bromsar”. ska testa att släppa lite till och köra en runda men nu har jag gjort så många demoraliserande varv på gården med olika setups 🤦‍♂️

Ok, har nu mätt upp bakre triangeln enligt sheldon, och fått fram att den är förskjuten ca 1,5mm åt non-driveside. Mycket möjligt at detta kan ha uppstått när jag drog loss sadelstolpen. Kan det lilla vara anledningen till att det låter så illa när jag lägger tryck på pedalerna? Och att den ojämna kedjespänningen (mer än på mina andra pärlor) fanns där redan innan jag började härja med grejerna?
1,5 millimeter måste vara samma sak som 0 millimeter. Så hög precision har de inte i tillverkningen och antagligen kanske du inte heller har det i mätmetoden.

Det är något annat som är fel. Eller så är det inte ens fel. Vad händer om du bara släpper kedjespänningen en gnutta och testar igen?

Skulle snarare tro att något av dreven är ovala, och att du råkat uppmärksamma det efter du bröt i ramen
Det känns osannolikt att alla setuper skulle ha haft med ett ovalt drev? Har testat 17x 46(två olika fram) och 15x42, och då även bytt vev och axel med den sistnämnda, inget är nytt men heller inte speciellt slitet. olika kedjor på de olika utväxlingarna också givetvis.

1,5 millimeter måste vara samma sak som 0 millimeter. Så hög precision har de inte i tillverkningen och antagligen kanske du inte heller har det i mätmetoden.

Det är något annat som är fel. Eller så är det inte ens fel. Vad händer om du bara släpper kedjespänningen en gnutta och testar igen?
Ok, nu har jag varit ute en runda igen. Spände kedjan till komfortabelt slack i den mest spända positionen, går att cykla på men det ”krasar” liksom i dreven, och ibland vid belastning kommer det ett metalliskt plong eller knäpp från det, kan komma oavsett tryck vänster eller höger, låter som att det är bak, det är samma skit som vid alla provrundor.

Tillbaka
Topp