Filmer från Gardasjön och Skeikampen

Fredrik L

Ny medlem
Jag har knåpat ihop ett par XC-filmer igen. Den 1:a är från Gardasjön (9 min 15 sek) och är filmad i månadsskiftet April-Maj i år (under Garda bike festival och den 2:a WC Marathon tävlingen). Filmen är ca 175 MB http://folk.uio.no/fl/video/Garda_2005_720x576_DivX.avi Per Löwdin har oxå fina bilder från området http://happymtb.org/forum/read.php/1/223318

Den första sekvensen är från Passo Nota trail (#24 i Moser Bike Guide 12) vilken är en av mina favoriter i området. Singetracken på Mt Zenone är helt fantastisk! Stigarna går bl.a på en brant bergsida genom ett flertal små tunnlar.

Ett par bilder (från 2002):
par_tunnel_passage.jpg

par_luftig_stig.jpg

2:a sekvensen är från Pinaura trials (#29 i Moser Bike Guide 11) vilka är ganska tekniska. Sedan följer en kort sekvens från WC Marathon tävlingen (vid en langningssträcka - Fredrik Kessiakoff susar bl.a förbi) samt en kort sekvens från Dossi Dei Roveri (#34 i Moser Bike Guide 11). #34:an är en helt grym XC-downhill på 1500-1700 fallhöjd som tar över en timme att köra utför! (jag var ensam sista stigen så det blev tyvärr bara lite vybilder).

Film nummer två är från Skeikampen strax norr om Lillehammer (2 min 42 sek, ca 53 MB) från helgen 2-3 Juli (jag var ensam och hojade så det är mest översiktsbilder för att visa hur det ser ut där). Skeikampen är ett riktigt "singletrack-mecka" med otroligt fina stigar både uppe på kalfjället och i skogen. Jag rekomenderar starkt att följa med http://terrengsykkel.no/?1310 dit i Augusti! http://folk.uio.no/fl/video/Skeikampen_Juli_2005_720x576_DivX.avi

Ang. filmerna så kan det vara problem att visa dem med Windows Mediaplayer för vissa. Kolla i så fall på http://happymtb.org/forum/read.php/1/134451/135120. Dessutom är filerna rätt stora så har ni långsam lina kan det ta en stund...

Enjoy!

Fredrik

Edit: Glömde en länk till 2a: filmen.

Senast redigerad av en moderator:
Härlig film! Undrar i mitt stilla sinne hur vi kunnat missa Passo Notta. Var kommer man ner? Till Limone? Båt tillbaka? Eller?

Även den andra stigen såg suverän ut, men lite småfarlig utan "armoury". Var hittar vi den? Kanske gör vi ett återesök i Torbole i augusti.

Per

Pinaura trials och Dossi Dei Roveri verkar vara riktigt trevliga ställen!

Skoj att se XC-svetton med lycra, hög sadel och smala flat bars köra i "riktig" terräng! Mer sånt! Fast med knäskydd åtminstone ;)

Det här blir spännande att se på. Ska till Garda i höst och funderar på vilken cykel som ska med. 16,5 kg fulldämpare eller stel singlespeed? Kompisen kommer att cykla Intense 5.5 så det är ju fint om jag kan hänga på. Vill helst cykla singlespeed och oroar mig inte så mycket för uppförbackarna. Däremot undrar jag hur mycket bombningsstök det är. Om det är ständiga 30-50 cm drops överallt så blir nog singlespeeden lite jobbig att hålla uppe tempot med. Och är det konstant knytnävsstora stenar överallt så gillar ryggen lite dämpning.

Vi fick tips i Österrike om att Garda är ett utmärkt AM/DH tillhåll. Utifrån det och videon skulle jag välja 16,5 kg helfjädrat och alla skydd som får plats i packningen...

Riktigt läckert landskap, ser grumt brant ut! Tänkte oxo på knäskdd när jag såg stenpartierna, respekt! :)

Dan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här blir spännande att se på. Ska till Garda i
> höst och funderar på vilken cykel som ska med.
> 16,5 kg fulldämpare eller stel singlespeed?

Heldämpad: ju mer slagländ och ju mer skydd (fullface-kruka, ryggplatta, knäskydd o s v) desto roligare kommer du att ha.

Åkte med HT för några år sedan http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/It2000/LagodiGarda.html o vi var skitskraja. Ofta har lederna över 1000m fallhöjd, o massvis med babyheads.

Dock är det inte så kul att kämpa sig uppför för egen maskin med en tung hoj. Shuttlen till Tremalzo går på 15 Euro. O därifrån är det bara att rulla.

Per

Per skrev:
> Härlig film! Undrar i mitt stilla sinne hur vi
> kunnat missa Passo Notta. Var kommer man ner? Till
> Limone? Båt tillbaka? Eller?

Ja ta bilen till Limone och kör upp till Vesio och ställ bilen den stora parkering vid ridstallet.
>
> Även den andra stigen såg suverän ut, men lite
> småfarlig utan "armoury". Var hittar vi den?

Pinaura trails går ner på nordsidan av Monte Velo (det är en duktig stigning upp på Mt Velo innan man kan börja hoja ner). Jag tycke dock att stigarna var lite väl tekniska för min smak. #34:an ner till Navene är lättare (fast man får vila bromsfingrarna lite då och då...)

> Kanske gör vi ett återesök i Torbole i augusti.

Ja, det tycker jag att ni skall göra. #36 i MBG 12 (Valle Serino) står på min "to do" lista oxå. Verkar vara otroligt fint.

Fredrik

the_TnT skrev:
> Vi fick tips i Österrike om att Garda är ett
> utmärkt AM/DH tillhåll. Utifrån det och videon
> skulle jag välja 16,5 kg helfjädrat och alla skydd
> som får plats i packningen...

Nja, det finns trails där det är klart motiverat. Om det står "horror geröllpiste" skall man bli lite misstänsam. Det finns dock fina stigar där det funkar utmäkt med en HT oxå. Jag skulle dock rekomendera
en FS XC-hoj eller en inte allt för tung trail-bike. Det finns gott om dryga uppförsbackar...

Fredrik

Ok, fullfjädrat it is. Måste bara tjuna cykeln lite och ta många långa mil på den så jag vänjer mig igen. Har blivit lite för mycket singlespeedkörning på sistone så Patrioten känns fullständigt ohanterlig och tråkig. Som en Harley jämfört med en Ducati.

Tar för övrigt gärna emot tips på var man bäst bor för att komma åt stigcyklingen. Vi kommer med flyg till Milano och tar hyrbil därifrån så vi är ganska fria. Jag har varit i Limone på semester ett antal gånger med bil och mc, men aldrig med cykel. Blir lite trött när alla, från snabbköpskassörskan till servitören ska försöka snacka tyska med en. Gäller det hela området eller är det bara Limone som har blivit ett tyskhål?

Dan skrev:

> Tar för övrigt gärna emot tips på var man bäst bor
> för att komma åt stigcyklingen. Vi kommer med flyg
> till Milano och tar hyrbil därifrån så vi är
> ganska fria.

Skulle rekomendera Riva eller Torbole. Då är det ung. lika långt till båda sidor av sjön. Vi bodde på Residence Filanda vilket ligger lite utanför Torbole - nyrenoverat och mycket trevliga ägare.

>Jag har varit i Limone på semester
> ett antal gånger med bil och mc, men aldrig med
> cykel. Blir lite trött när alla, från
> snabbköpskassörskan till servitören ska försöka
> snacka tyska med en. Gäller det hela området eller
> är det bara Limone som har blivit ett tyskhål?

Ja, det är bara 3-4 timmar från Österike och Tyskland så man hör en del tyska, speciellt under Augusti då dom har semster.

Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
Dan skrev:
> Gäller det hela området eller
> är det bara Limone som har blivit ett tyskhål?

Gäller stora delar av södra Europa. Får man leva med. Har faktiskt blivit värre sedan återföreningen. Alla västtyskar födda efter kriget pratar passabel engelska men östtyskarna kan ofta inte ord engelska.

Per

Lite bilder från Skeikampen.

Typisk Skeikamp-singeltrack:
Skeikampen_svarttjonnet.jpg

Grymt fin XC-downhill mot Skardbua:
mot_Skardbua.jpg

Lederna är (oftast) märkta med färg på stenar:
pilar.jpg

Fredrik

Fredrik L,

Kul att se filmerna, riktigt fina!

Finns en gästsäng bäddad här som du vet. Måste ut och reka fler stigar bara....

/Per

-Totalt okunnig-

Tillbaka
Topp