Finale Ligure Italien, nån som vart där?

Eric W

Aktiv medlem
Verkar vara ett trevligt ställe, ryktas om grym trailriding, palmer, sandstränder och en gemytligt Itailenskt stämning.

Någon som vart där och kan berätta mer?

Ser inte jättetokit ut..

Jag har besökt den kusten för två år sedan. Vi badturistade i Daino Marina, en liten bit från Finale Ligure Italien. Bokade boende via Sembo. Jag har ingen uppfattning om några stigar, då vi låg mer på stranden. Det är helt klart gott om berg om längst hela kusten, så om det finns det stigar, är de nog rätt branta. Städerna är typiskt Italienska, täta och mysiga. Ofta med mycket kvällsaktiviter. Många skulle nog säga turistiga, men vilken ställen längs Medelhavet är inte det? Det är lätt att hitta god mat, men kan vara lite trångt för bilen. Stränderna är långa men oftast betalplatser. Om man inte vill lägga ut 250 kr per dag för att bada eller gå 1 km för en gratisstrand, så kan man nog fixa boende med badstol, om man tycker det är viktigt. Folket verkar älska att sitta på långa rader, men inte jag.

En nackdel med området är att det går en järnväg och motorväg längs hela kusten, så kontroller noga att ditt boende inte ligger för nära, om du vill sova på nätterna.

Mellanlanda gärna vid Gardasjön eller Lago Maggiore, på vägen ner. Där skall det tydligen ocskså finnas en del cykelstigar.

Jag vill ändå slå ett slag för kusten på andra sidan, men jag tror att du har redan varit där?
http://www.residencekriss.it/sv/residence.asp . Ett mycket trevligt ställe.

Senast redigerad av en moderator:
Ligurien är the shit, semestrade mycket där när jag bodde i Italien. Det finns gratisstränder här och där, det mysigaste är att bo i de mindre byarna, typ Moneglia. Missa inte att ära focaccia, så som den ska göras och inte den bleka svenska efterapningen :)

Ang stigar finns det en hel del vandringsleder, finns kartor att hitta på turistbyråerna. Men var beredd på att det är smal stigar och många höjdmeter, bergen stupar i princip rakt ner i havet.

Ett annat hett tips är ön Elba, semesterparadis för många italienare. Där finns fina asfaltsvägar i varje fall, cyklade där för 2 somrar sen. Ön är inte så stor, men det är väldigt vackert.

Jag var där förra sommaren, främst för klättringen och havet dock. Men vi träffade en del folk på mycket väldämpade maskiner som talade lyriskt om bra transporter uppför och finfin åkning utför.

Sedan tipsade vi några på campingen i Chamonix där vi bodde och även de var mycket glada när de återvände.

Så, jag antar att det finns sämre ställen att hänga på, även om det är för varmt för klättring under sommarmånaderna.

http://www.justridefinale.com kör nån sorts shuttle-service där. Ring och kolla vad de kan fixa (har för mig att ägaren är svensk). Jag har inte varit där själv men det står på listan över ställen att besöka.

Behöver ni fortfarande boende i slutet på veckan förresten? Hör av dig i så fall, jag har fått ändrade planer och drar till Sverige på fredag. Ni kan låna lägenheten ändå men får klara er själva :)

Jag kommer till Cham på torsdag för lite slask-åkning, hör av dig om du vill hänga med.

Ja, precis vad jag hört också. Ska som sagt vara ganska brant, men väldigt fint.
Tack för alla bra svar, ska definitivt kolla upp detta ställe närmare till nästa år.

Peter_k: Kolla din Facebook

Var i Ligurien förra sommaren, men tyvärr utan cykel!!!

Kan rekommendera denna länk för boende i Italien:
http://www.in-italia.com/

Vägen upp till Rocchetta Nervina (norr om Ventimiglia) var ständigt fylld av racercyklar, men det fanns även mycket stigar i området! I San Bartolomeo al Mare fanns en Cannondale store och de hade mycket info utöver de trevliga hojarna! Jag flög till Nice och åkte tåg till Italien. Funkade väldigt bra. Ska absolut tillbaka, men med hoj!

Tillbaka
Topp