finnmarksturen+däck

nille

Ny medlem
finnmarksturen+däck
förslag på däck inför turen ser ut att bli lite blött,men vill ändå ha ett snabbt däck för grusvägarna.gärna bekvämt också:)

finnmarksturen+däck
blöt? på bilderna sere rätt tort ut o på smhi ståre 9 grader o sol. är marken inte allt för vattensjuk nu lär den kunna svälja en hel del me tanke på vädret senaste veckan. sen har de ju hält grus överallt där det finns tendens till lera, i alla fall om man kollar på bilderna :D för mig blire då python för hela slanten :D

finnmarksturen+däck
Nu regnar det...

I år är Fredrik Modin het på att ta Finnmarksturen

Finnmarkstur1.jpg

LUDVIKA
Det är åter dags för Ludvikas, ja till och med Sveriges, cykelevenemang Finnmarksturen. Det är landets största mountainbiketävling och den svenska eliten finns på plats vid startlinjen nu på lördag. Och med i täten finns Fredrik Modin, Ludvika, som efter en rad tätplaceringar nu hoppas på en seger.
- Men som hemmaåkare är det svårt, säger Modin. Man blir mer bevakad av de andra åkarna.

Det är första gången som elitklassen avgörs redan på lördagen. Och när de nu kommer ut på banan kommer de att upptäcka att stigarna är bättre preparerade än någonsin.
-Det blir mer lättåkt så det blir nog banrekord i år
, säger Börje Lindberg i CSK Ludvika.
Och det är hemmasonen Fredrik Modin som gärna vill slå det rekordet. Han står nästan i tur att ta hem segern.
-Jag har kommit tvåa, trea och trea tidigare, säger han.
Inte nog med det, i år är han dessutom nybliven svensk mästare i mountainbike i Härnösand. Den prestationen är bara en dryg månad gammal.
Sämre tränad i år
Han är dock sämre tränad i år. SM-tecknet till trots.
-Jag har varit sjuk i astma och inte kunnat träna lika hårt som ifjol.
När svenska mästerskapen i mountainbike gick så hade han hjälp av väldigt regnigt väder för astman. Därför hoppas han nu också på rejäl luftfuktighet på lördag. Men han kommer att vara hårt uppvaktad under tätstriden. Hela svenska eliten finns med. Det finns också tre Vasaloppssegrare med i startfältet. Det är alltså ett koppel konditionsstarka gossar som alla är lika ivriga att vara först över mållinjen.
I år är också banan bättre. Tanken är att man ska tillgodose den breda skaran av motionärs önskemål och göra det mer lättåkt.
-Det är ju inte meningen att de tävlande ska kliva av cyklarna och gå när det blir skogsstigar, säger Micael Falk som är banansvarig.
Provturen
Därför har man bättrat de värsta bitarna. Uppskattningsvis har ett tusen timmar lagts ner på att ta bort stenar och fylla på grus längs stigarna. Speciellt har man ansträngt sig på den sista biten där man i år arrangerar ”Provturen”. Från Grängesberg till målet på Hillängen.

Provturen är ny för i år och den arrangeras för att ge nya åkare möjlighet att prova en mountainbike på en kortare sträcka.
Idag har drygt 1 100 åkare anmält sig till Finnmarksturen. Det betyder att tävlingen blir ungefär lika stor som vid fjolåret. Det brukar komma in ett par hundra direktanmälningar vid starten. Vilket blir ungefär 1 300 startande.
Givetvis kommer Lilla Finnmarksturen att köras för knattar, nybörjare och pojkar och flickor upp till 16 år. Den tävlingen går nu under söndagen på Biskopsnäset.

http://dalademokraten.com/ArticlePages/200508/24/20050824180538_DD332/20050824180538_DD332.dbp.asp

finnmarksturen+däck
Jag vet att maxxis flyweight 330 fått negativ kritik,men jag har kört en del på dem och jag tycker nog att de fungerar.... Följdaktligen så blir det de däcken som sitter på vid start på lördag!

finnmarksturen+däck
Kan bara meddela att det fortfarande regnar men det har dock inte kommit så mycket i antal millimeter, ca 5mm enligt mätaren (ca 4km från Kåsen)

finnmarksturen+däck
det där med tryck är intressant..har alltid kört med stenhårt pumpat ca 4 bar funderar på att gå ner mot 3 i år för komfort och fäste,men kommer det att kosta mej mycket på grusvägarna där man vill ha bra rull?

finnmarksturen+däck
Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> enligt smhi ska det regna ikväll, imorgon o på
> lördag skare dock vara uppehåll. hoppas det
> stämmer

Stämmer så här långt i varje fall. Slutade regna någon gång mellan 02.30 och 05.30 och nu tycks det spricka upp. Men det är nog rätt blött i skogen. Det har regnat mer norr om Ludvika än i själva Ludvika. Ingen aning hur det har varit uppe vid Skattlösberg där det brukar vara som lerigast.

finnmarksturen+däck
3 bar är åxa det ganska högt(om du inte kör 1,9 däck och väger över 90kg) så något sämre rull behöver du inte oroa dig för.

finnmarksturen+däck
Jag körde Twister med 3,2 bar på Mörksuggan, och då fick jag genomslagspunka 5 km före mål. Det blir nog minst 3,5 i Twister-sulorna imorgon.

finnmarksturen+däck
Kör man på saker kan sånt hända även om du har 4 bar i däcken, downhill slangar med ded kladd i är nog det man behöver för att vara helt säker.

Däck tryck är väldigt individuellt, vill själv ha bra grepp och gillar själv inte att studsa omkring i skogen.

finnmarksturen+däck
Kör man med UST spelar det inte så stor roll med nåt genomslag då och då, och man får lägre rullmotstånd med lägre tryck (till en viss gräns förstås). Det är en fördel på hala rötter etc också, eftersom däcken halkar omkring mindre (nu gör Continentals däck iofs det ändå på våta rötter, men det blir lite bättre iaf...)

finnmarksturen+däck
Vette17 om jag skulle köra twister om det har regnat mycket. Förra året var det torrt och twister i skogen var litet halvslirigt redan då. 08-XC var en mardröm med leriga vägar och ett twister som bara spinner på stället. Jag skulle nog köra med ett par hårt pumpade Explorer. Litet mer dubb men ändå lättrullat och kanske en aning bättre grepp i lera.

finnmarksturen+däck
Ska köra finnmarksturen för första gången, hur slipprigt är det? Har fått för mig att det mestadels är grusväg. Kommer att köra på C,Twister fram och S, Jimmy bak. Med ca 3,5kg.

finnmarksturen+däck
Peg:

Enligt PM'et jag fick igår är det 21 km stig och resten grus med lite (ca. 11 km) asfalt. Och mycket av stigarna skall vara "grusade" i år så jag tror ett lättrullat däck är att föredra även om det kan bli lite halkigt i skogen! Jag låter mina Python sitta kvar och kör med 2.0 bar (slanglöst) och Stan's NoTubes gegga.

finnmarksturen+däck
Peg skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska köra finnmarksturen för första gången, hur
> slipprigt är det? Har fått för mig att det
> mestadels är grusväg. Kommer att köra på C,Twister
> fram och S, Jimmy bak. Med ca 3,5kg.
>
>

Jag skulle byta Twistern till fram.Det är där man vill ha greppet.Inte kul med framhjulsläpp

finnmarksturen+däck
Om någon har hunnit tröttna på terrängen redan när ni kommit upp till Slammdammen kan jag rekommendera att ta höger direkt i slutet på backen (innan man kör ut på dammkanten) och sen släpa upp cykeln på toppen av Hillklinten för lite härlig stensurfning ner till Sörvik istället för grusvägen ;)

finnmarksturen+däck
Var tveksam inför SiR med tanke på blöta rötter. Släppte ut till 2,0kg fram och 2,7kg bak i mina phyton USB. Det blir aldrig bra grepp på blöta rötter men det blev tillräckligt för att känna att man hade kontroll. Kunde inte känna att det blev tungrullat. (Väger +90kg) Phyton har mycket bättre grepp i leran än twister.

/Fredrik

finnmarksturen+däck
F.ö. är min plan att cykla runt och fota hotad av det faktum att ingen vill göra mig sällskap, överväger att stanna hemma och mysa med Anki innan hon flyger till Turkiet på eftermiddagen.

Edit: Fotad är inte planen...

Senast redigerad av en moderator:
finnmarksturen+däck
Vi åker om sex timmar. Och mina grannar har fest. Med öronproppar kommer jag inte höra klockan.

Jag kommer i alla fall köra på mina Jimmy med rekommenderat minimitryck.

finnmarksturen+däck
Det är vackertvädermoln, ~15 grader och rätt hård vind från söder. Inte bästa möjliga förhållanden men nog rätt trevligt ändå.

Ska ta med mig kameran och fota lite efter 14.30 hade jag tänkt, knallar ned till målet och besöker några knallar. Sen ska jag nog knalla banan baklänges tills jag tröttnar.

Tillbaka
Topp