Finnmarksturen utgår ur Långloppscupen!

jag tror personligen inte finnmarken kommer förlora särskilt mycket på att gå ur långloppscupen. det är en så pass stor och inarbetad tävling o lite av en klassiker. folk kommer köra den ändå

Varför skall JAG som Tävlingsåkare/Elitåkare betala mer än Motionärer, det är ju inte jag som frossar i sportdryck, saltgurka, bullar, mm vid depåerna eller tar 15 dygn på mig att köra 112 km.
Jag har egen dricka och langare, och rullar FMT på 4,5 timme, de behöver inte jobba längre än till kl 14.00 för mig. Motionärerna skall betala dubbelt så mycket som Eliten.

Sedan försöker Långloppscupen dela upp Sveriges 100 MTB-åkare i 10 klasser, om det nu är så viktigt ge alla en pokal.

Apropå det, 99% av HappyMTB.org-medlemmarna är ju ett gäng motionärer med en extra dyr hobby, självklart vill de sänka avgiften för motionärerna.

/ Lance

HappyLance skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför skall JAG som Tävlingsåkare/Elitåkare
> betala mer än Motionärer, det är ju inte jag som
> frossar i sportdryck, saltgurka, bullar, mm vid
> depåerna eller tar 15 dygn på mig att köra 112
> km.
> Jag har egen dricka och langare, och rullar FMT på
> 4,5 timme, de behöver inte jobba längre än till kl
> 14.00 för mig. Motionärerna skall betala dubbelt
> så mycket som Eliten.
>
> Sedan försöker Långloppscupen dela upp Sveriges
> 100 MTB-åkare i 10 klasser, om det nu är så
> viktigt ge alla en pokal.
>
> Apropå det, 99% av HappyMTB.org-medlemmarna är ju
> ett gäng motionärer med en extra dyr hobby,
> självklart vill de sänka avgiften för
> motionärerna.
>
> / Lance

Det är ju tävlingsåkarna som får prispengar, varför ska motionärerna betala tävlingsåkarnas prispengar? Fast du är kanske inte så duktig tävlingsåkare att du får prispengar, kanske därför du är så grinig?

soulbrorsan skrev:
> Det är ju tävlingsåkarna som får prispengar,
> varför ska motionärerna betala tävlingsåkarnas
> prispengar? Fast du är kanske inte så duktig
> tävlingsåkare att du får prispengar, kanske därför
> du är så grinig?

Jahapp. Bara att börja torka tandkräm från monitorn. Stort tack.

Jag tycker att starten är inte så stort problem. Men det som skulle göra alla långlopp mer intressanta för gemene man och kvinna vore ett poängsystem. Alla skulle få poäng bara de startar och rullar i mål. De skulle sporra kompisar att tävla emot varandra eller för varandra under en långlopps säsong. Jag har lämnat denna ide till Lasse Strand som är långlopps general. Men utan respons. Tror att det finns ett liknande poängsystem i Tyskland.
Utan bredden så blir det ingen långloppscup!

roj63 skrev:
> Hörru mytomspunnen med din tid är det några 40+
> som kör skiten ur dig....:)

Jag räknade efter i resultatlistan och sist jag körde mörsuggan blev jag slagen av 7st 40-plusare. Jag ber om ursäkt om jag råkade förolämpa någon utav er sju.
Den 40-plusare som slog mig med mest tid slog mig med 11 minuter och 4 sekunder, så ja, av honom fick jag rätt ordentligt med pisk. Så många var det dock inte utav 40-plusarna som "körde skiten ur mig".

Jag räknade även efter hur många 40-plusare jag slog i samma loppa och de, om jag inte räknade fel, var exakt 150 st. Då har jag ändå bara räknat dem i tävlingsklassen om jag förstått saken rätt...

Med denna statistik i ryggen känner jag ett ännu mer berättigad att klaga på de MÅNGA (fler än sju) 40-plusarna som tränger sig förbi mig efter starten på mörksuggan.

Källa: http://www.emit.nu/resultat/langloppscupen/

bigmollo skrev:
> Justus for president. :)

Hallå.Det är ju Markus som ska bli vår Diktator

Jag tänker ligga bakom Bigmollo hela j..cupen tävlingarna och kolla in hans lilla tighta stjärt,se men inte röra innan jag slår runt framlänges och krossar framtanden mot en flugsvamp

mytomspunnen skrev:
> roj63 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hörru mytomspunnen med din tid är det några 40+
> > som kör skiten ur dig....:)
>
> Jag räknade efter i resultatlistan och sist jag
> körde mörsuggan blev jag slagen av 7st 40-plusare.
> Jag ber om ursäkt om jag råkade förolämpa någon
> utav er sju.
> Den 40-plusare som slog mig med mest tid slog mig
> med 11 minuter och 4 sekunder, så ja, av honom
> fick jag rätt ordentligt med pisk. Så många var
> det dock inte utav 40-plusarna som "körde skiten
> ur mig".
>
> Jag räknade även efter hur många 40-plusare jag
> slog i samma loppa och de, om jag inte räknade
> fel, var exakt 150 st. Då har jag ändå bara räknat
> dem i tävlingsklassen om jag förstått saken
> rätt...
>
> Med denna statistik i ryggen känner jag ett ännu
> mer berättigad att klaga på de MÅNGA (fler än sju)
> 40-plusarna som tränger sig förbi mig efter
> starten på mörksuggan.
>
> Källa: http://www.emit.nu/resultat/langloppscupen/

Om du är så bra är det väl bara att trampa ifrån uppför Vidablick! :)

roj63 skrev:
> Om du är så bra är det väl bara att trampa ifrån
> uppför Vidablick! :)

Det är ju det jag gör. Men det är inte så lätt om man har en köttmur framför sig...:D

Känns ju för..ligt om FMT ska försvinna ur LL, den känns ju ändå som lite av "grunden" i svenska långloppssammanhang!!!!
Eller?!

För många som äker hela cupen så var nog fmt grunden eftersom det var sista loppet. Men det skulle det ju inte varit i år ändå, frågan är om det kommer att bli någon större ämndring i deltagarantalet pga att det inte finns någon cup-anslutning längre.

Och vad spelar det för roll egentligen att det inte ingår i cupen? Jag kommer iaf att köra eftersom det är en tradition för flera av dem som jag brukar åka dit med, de kommer inte att strunta i loppet bara för att det inte ingår i cupen.

Då är det ju troligare att det finns de som blir mer irriterade över att startfållorna i övriga cupen inte går efter seeding oavsett ålder. Jag vet minst en person som är nöjd att fmt inte annammat de ändringarna i starten (han skulle fått flytta från första led till H40), startfålle förändringarna innebär inga jätte skillnader för mig så det är vilketsom.

FMT har aldrig skött det här med seedning. Den som har kommit först till nummerlappshämtningen har fått starta i de bästa fållorna. Det vet ju ni också som skriver här. Varför hyckla om det? Bättre med åldersindelat. Lite svårare att manupulera...

Vad jag hört så har ju FMT även möjlighet till självseedning genom att skaffa egna färgade klistermärken att sätta dit på nummerlappen... Hmmm!

Det var ju synd att det inte var MTB-vättern som försvann.
Hoppas nu att FMT blir stökigare, mer tekniskt och på söndagar.
Det var inte bättre förr, men det är värre nu.

Nya LL-seedingen med XC-indelning är jag tveksam till. Är det verkligen pokaler de flesta kör för?
Jag tror ändå att de flesta kommer att kolla på den listan med alla åkare.
Vilka presterade jag bättre/sämre mot? Jämförelser med ungefär lika snabba osv.
Då mäter eliten mot varann och motionärer mot varann. Det är tjusningen med masstart och
seeding på föregående tid.
Har LL-cupen överlevt sig själv?

Kollade lite i anmälningslistorna till långloppscupen för att se om någon anmält sig till de nya åldersklasserna, och det verkar ju krylla av folk som inte fattat vilken dålig idé det är eftersom de anmält sig i dem :-)

För mig som platsar i Juniorklassen (88-89) så känns klasserna som LL har bra. Då har ju också vi större möjlighet till "seger"... Man ser också alla som kör i samma klass, och det är ju främst dom man tävlar emot.

o seger är skitviktigt? varför inte ge en pokal till alla, inför enmansklasser. eller klasser byggda på namn :D

Ett steg i rätt riktning. På tiden att det händer något och att ni i LL inte växt fast som så många andra på det här forumet. I år tänker jag börja tävla igen.

nissehult skrev:
> Ett steg i rätt riktning.

Vad är ett steg i rätt riktning? Att cupen inför fler klasser eller att FMT bryter sig loss och går mot färre klasser?

jag antar att nissehult tycker det var bra med klassindelning, men det är synd att inte finnmarksturen vill hänga på tåget. det blir ju inte några radikala förändringar förutom det att det står ett annat namn på follan. de som kämpar för placering i eliten kommer ju att stå i fålla ett och två (som tidigare), så vad är det som är så hämskt.

Ett steg i rätt riktning är att dom som försöker bryta den nedåtgående tränden i mtb sporten gör något för att försöka stoppa den och dom som bara vill köra på som vanligt och tror att det är rätt melodi har inget i en så bra serie som LL att göra.

nissehult skrev:
> dom som bara vill köra på som vanligt och tror att det är rätt
> melodi har inget i en så bra serie som LL att göra.

FMT vill inte köra på som vanligt som jag förstått det utan de vill göra färre klasser, dvs. gå mot en enda klass. Eller en för var kön, jag vet inte riktigt.

Oavsett borde de åtminstone testat det cupen föreslår kan man tycka...

För FMTs del tror jag personligen att deltagarna sviker främkst för att det inte är någon utmaning längre och för dyrt.

Nu har FMT chansen att nischa sig lite. Bli sveriges tuffaste långlopp. Kratta bort all grus de hällde ut förra året och hitta lite jävligare passager. Jag tror iofs inte att de kommer göra så, men det vore nåt att kolla på. Folk har kört långlopp och gillar det, men man vill ha mer liksom. Gör en svinjobbig bana på 10 mil så kanske det kommer folk på sikt.
Inte fan vet jag, jag är ju bara pappaledig. :)
/J

Tycker oxå att den nya klassindelningen är dålig. Innebär den att alla som inte har årslicens i cykel räknas som motionärer?
Tror jag var 75:a på FMT förra året o körde med endagslicens med start i elitledet, om jag vill köra nåt annat långlopp får jag starta i led 5...

Det lär ju inte bli varken säkert eller roligt för D30, D40 o H50 när alla bra "motionärer" vill om.

Ska bli roligt att läsa kommentarena här på Happy efter första loppet.

För att få tävla i klasserna Junior, Elit, D30, D40, H30, H40 och H50 krävs årslicens eller engångslicens. Engångslicens kräver ej klubbtillhörighet och går att lösa på tävlingsplatsen. Långloppscupen har fått sanktion av SCF att tillåta engångslicenser i tävlingsklasserna under en provperiod på två år.

från: LLcupen

Vitsen är väl att folk ska ha tävlingslicens. Folk som inte har licens är motionärer. Jag antar att de vill få det lite mer ordnat som det är i lvg-tävlingar.
/J

Jag fattar inte vad alla nya problem kommer ifrån. Det finns engångslicenser för alla som vill ha, precis som förut. Alla damer som vill köra tävlingsklass står framför alla motionärer, precis som förut. Den som anser sig för bra för att köra i sin åldersklass är fri att får tävla mot de bästa i elit, precis som förut. Om nå'n gubbe på 55 år skulle tycka att det var kul att ha någonting med täten i tävlingen att göra kan han köra H50, det är nytt. Är det så jäkla farligt?

bigmollo skrev:
> Gör en svinjobbig bana på 10 mil

Var kan man anmäla sig? :-)

/Anders

Halvgubbe skrev:
> Jag fattar inte vad alla nya problem kommer ifrån.
> Det finns engångslicenser för alla som vill ha,
> precis som förut. Alla damer som vill köra
> tävlingsklass står framför alla motionärer, precis
> som förut. Den som anser sig för bra för att köra
> i sin åldersklass är fri att får tävla mot de
> bästa i elit, precis som förut. Om nå'n gubbe på
> 55 år skulle tycka att det var kul att ha
> någonting med täten i tävlingen att göra kan han
> köra H50, det är nytt. Är det så jäkla farligt?

tycker inte att det är så farligt, tycker bara att det är larvigt. det är ju uppenbarligen för att folk som inte är bra nog för att komma på pallplats ändå ska ha en chans att få en pokal. kanske inte huvudtanken, men läser man runt på massa forum, t.ex. långloppscupens forum innan det stängdes så vare ju så folk uttryckte sig i stora drag. så äre ju även lite här med, ibland så kan man ju höra "jag kom 10:a" så visar det sig att det var motionsklassen o att man totalt kom typ plats 300 eller nått. kolla på tiden istället. de flesta här (vissa undantag, hjaömar, mickeS osv.), inklusive mig är för "dåliga" för att nå pallplats, big deal, kör för att få bra tid, kör för att förbättra sig från år till år. kör för att det är kul. j'mför me andra som du är jämn med.

Tillbaka
Topp