Finnmarksturen

Linkenn

Aktiv medlem
Finnmarksturen
Snart är det dax för Finnmarksturen, Tycker det har vart ovanligt tyst om det iår på Happymtb. :P
Är det så att det är väldigt få som ska cykla det i år?? Och vill gärna höra vad ni har för erfarenheter av Finnmarksturen tidigare år. Tråkigt att det har tappat så många cyklister som det vart för några år sen.

Finnmarksturen
Jag kör också fösta gången i år. Kommer rulla runt på fullgung och troligtvis rejält pumpade mountainking 2,2or. Vad är rimlig tid om man satsar på att stå på lite och är i hygglig form?

/Martin

Finnmarksturen
martinpetter skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör också fösta gången i år. Kommer rulla
> runt på fullgung och troligtvis rejält pumpade
> mountainking 2,2or. Vad är rimlig tid om man
> satsar på att stå på lite och är i hygglig
> form?
>
> /Martin

varför rejält pumpade däck?

Finnmarksturen
Man brukar säga att "man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke" trots detta har Finnmarksturen försökt med detta dom 5-6 senaste åren. Dom har inte ändrat eller förbättrat något i organisationen eller före/efter loppet medans andra lopp har gjort just detta. Bockstensturen har cykel tvätt,bjuder på mat efter loppet och även Lida loop ser möjligheter att förbättra/ändra sig. Jag tror tyvärr inte att Finnmarksturen finns kvar om 3-4 år om dom nu inte gör någon drastisk förändring och tyvärr tvivlar jag på att dom kommer att göra det. Men lycka till ni kommer säkert att få en fin tur i klassisk terräng samt ha möjlighet att se Näcken.

Finnmarksturen
För att slippa punkor... I förrgår fick jag 4 punkor på en timme när jag bombade på svartvita i gömmarskogen. Hade väl 1,8 i kanske och det blev en del genomslag... Idag hade jag drygt 2kg i och var helt punkafri. Känns värt det att offra lite komfort för att slippa punkor.

/Martin

Finnmarksturen
2old4this skrev:
> Man brukar säga att "man kan inte bromsa sig ur
> en uppförsbacke" trots detta har Finnmarksturen
> försökt med detta dom 5-6 senaste åren. Dom har
> inte ändrat eller förbättrat något i
> organisationen eller före/efter loppet medans
> andra lopp har gjort just detta. Bockstensturen
> har cykel tvätt,bjuder på mat efter loppet och
> även Lida loop ser möjligheter att
> förbättra/ändra sig. Jag tror tyvärr inte att
> Finnmarksturen finns kvar om 3-4 år om dom nu
> inte gör någon drastisk förändring och tyvärr
> tvivlar jag på att dom kommer att göra det. Men
> lycka till ni kommer säkert att få en fin tur i
> klassisk terräng samt ha möjlighet att se
> Näcken.

Får man betala för maten eller finns det inte ens någon mat att köpa?

Finnmarksturen
så när du menar "pumpa rejält" så menar du 2 kg´s tryck?

2old4this: nu har ja missat nått, när ja körde för 2 år sen så hade deå både cykeltvätt o gratis mat om man hade kört loppet, självklart inte gratis om man inte hade kört. har de tagit bort detta eller?

Senast redigerad av en moderator:
Finnmarksturen
Ja det är väldigt få som ska cykla i år.

Men för er som kör första gången är det nog OK, lycka till.
Har många trevliga minnen från Ludvika.

För 6-8år sedan var vi över 2000 som körde tror jag, Hillängen vart full av cyklister.
odde ett par gånger irad på Granåsens Konferanshotell och det vart fullt med cyklister som tog med sig dyrgriparna till rummen ;-)

Jag säger bara LYCKA TILL

Desvärre tror jag inte FMT kommer att finnas som ett "riks" förnöjelse så värst länge till.
Hävdar ännu att styrelsens strul med att gå ur långloppscupen vart det som dödade FMT för ett par år sedan, -06 blev mitt allra sista och jag körde alla sen starten innan dess.

Finnmarksturen
Jag har kört de två senaste åren och mat och cykeltvätt har det funnits. Arrangemanget i övrigt har inte varit märkbart sämre än de andra loppen. Lida Loop kanske står ut lite (positivt), men annars är loppens arrangemang ganska likvärdiga imho.

Jag ska köra i år och satsar på att försöka ta poäng i H30-klassen (25:a eller bättre). Vi får se hur det går, kollar man på mina tidigare resultat i år så verkar jag kunna vara med och slåss om poäng om jag har en bra dag:

Långa Billingeracet, 51, gick ut för hårt och kroknade rejält
Lida Loop, 47, punktering
Ränneslättsturen, 21 (YEAH!)
Mörksuggejakten, 51, gick ut för hårt, glömde dricka/äta och väggade

FMT och BST kvar att prestera på...

Finnmarksturen
MTBiker skrev:
> Jag tror att Anders Ljungberg team Firebike/IKHP
> vinner!
>
> Kör hårt Anders!!!

+1

Finnmarksturen
Jag pratade med Magnus Palmberg som hastigast efter ett lokalt XC-race (Gästrikecupen) för nån månad sen, och då sa han att han inte skulle köra FMT. Tror han tycker det är för långt.

Finnmarksturen
Låter som det blir några från Happymtb som ska cykla och några för första gången =)
Hoppas det kommer gå fint och att det kommer va kanon väder. Men finns det några förslag på hur man kan göra finnmarksturen bättre och locka flera cyklister. Roligt om det va som förr när det va ett par tusen som cyklade.

Finnmarksturen
Linkenn skrev:
> Låter som det blir några från Happymtb som ska
> cykla och några för första gången =)
> Hoppas det kommer gå fint och att det kommer va
> kanon väder. Men finns det några förslag på
> hur man kan göra finnmarksturen bättre och locka
> flera cyklister. Roligt om det va som förr när
> det va ett par tusen som cyklade.

Det man har hört av många är att turen är för lång.
Men det är ju det som gör turen lite speciell!?

Tror inte ledningen för FMT ruckar på det?

Finnmarksturen
Finnmarksturen är bra. En kul tävling med ett väl inarbetat arrangemang. Mat efter loppet finns liksom cykeltvätt. Sveriges längsta MTB-lopp, vilket gör loppet unikt och en extra utmaning.
Ska man ändra på något så är det i alla fall inte banan.

Finnmarksturen
För min del blir det Tjörn Triathlon istället. 1 mil hemifrån istället för 55 och kul att pröva något nytt. Det blir tillräckligt med grusväg på BST ändå...

Finnmarksturen
Hallå!
Jag ska försöka komma till start till finnmarksturen, mitt första långlopp. Finns det någon möjlighet till samåkning från Skaraborgstrakten?

Mvh Jalle

Finnmarksturen
rularn skrev:
> Hallå!
> Jag ska försöka komma till start till
> finnmarksturen, mitt första långlopp. Finns det
> någon möjlighet till samåkning från
> Skaraborgstrakten?
>
> Mvh Jalle

Duger inte Skövde-gänget... ;)
Vi har ju inga stora bilar någon av oss men vi kanske kan dela på en hyrbil?

/J.

Finnmarksturen
Kan dom inte göra som Vasan då och ha olika starter? För den som är lite insatt i sin egen fysik anmäler sig ju inte till ett 110km lopp om man inte tror sig ha en chans att klara sig runt. Finns då t ex halva distansen så anmäler man sig kanske till det istället.

För övrigt tror jag att fler lopp borde anpassa sig mer mot motionärer. Som motionär kan jag tycka att det är kul att cykla sådana lopp men jag skulle ju aldrig anmäla mig till en tävlingslopp. Helt enkelt för att jag vet att jag inte har något där och hämta. Runt motionsevenemangen så är det lite tjo och tjim runt omkring som gör det hela till en trevlig tillställning.

Till CykelVasan var det väl drygt 300 anmälda till tävlingsklassen och jag fattar inte riktigt varför. 250 av dessa lär ju inte ha något med täten att göra och tid får man ju ändå så att man kan jämföra sig med andra och tidigare år.

Finns det nån hemsida till finnmarksturen?

/Fredrik

Finnmarksturen
jbm skrev:
> rularn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hallå!
> > Jag ska försöka komma till start till
> > finnmarksturen, mitt första långlopp. Finns
> det
> > någon möjlighet till samåkning från
> > Skaraborgstrakten?
> >
> > Mvh Jalle
>
>
> Duger inte Skövde-gänget... ;)
> Vi har ju inga stora bilar någon av oss men vi
> kanske kan dela på en hyrbil?
>
> /J.

Haha duger alldeles finfint! Jag är med och splittar en hyrbil om det går. Måste bara se hur jag mår efter billingedistansen till helgen. Något säger mig att det kan bli "jobbigt" :/

Är nere i Skåne så jag missar träningen i morgon, men vi syns på torsdag.

Mvh Jalle

Finnmarksturen
lachamello skrev:
> Har inte varit i sämre form på flera år.

Du eller banan? ;)

Finnmarksturen
jaha så var man anmäld igen då.

Funderar på hur man ska lägga upp loppet för att inte underprestera som vanligt på detta lopp som är alldeles för långt(för mig).

Ska man gå ut järnet som vanligt och försöka hålla det tempot eller ska jag för en gångs skull besinna mig och gå ut lugnt?

/T

Finnmarksturen
fphotography skrev:
> Kan dom inte göra som Vasan då och ha olika
> starter? För den som är lite insatt i sin egen
> fysik anmäler sig ju inte till ett 110km lopp om
> man inte tror sig ha en chans att klara sig runt.
> Finns då t ex halva distansen så anmäler man
> sig kanske till det istället.
>
> För övrigt tror jag att fler lopp borde anpassa
> sig mer mot motionärer. Som motionär kan jag
> tycka att det är kul att cykla sådana lopp men
> jag skulle ju aldrig anmäla mig till en
> tävlingslopp. Helt enkelt för att jag vet att
> jag inte har något där och hämta. Runt
> motionsevenemangen så är det lite tjo och tjim
> runt omkring som gör det hela till en trevlig
> tillställning.
>
> Till CykelVasan var det väl drygt 300 anmälda
> till tävlingsklassen och jag fattar inte riktigt
> varför. 250 av dessa lär ju inte ha något med
> täten att göra och tid får man ju ändå så
> att man kan jämföra sig med andra och tidigare
> år.
>
> Finns det nån hemsida till finnmarksturen?
>
> /Fredrik

http://www.finnmarksturen.com/
är deras hemsida och där kan man hitta lite info i alla fall.

Finnmarksturen
Jag ska också vara med (första gången) - såg att antalet anmälda tjejer var väldigt få - är det någon mer tjej här på forumet som ska vara med?

Finnmarksturen
Har cyklat vissa delar av banan och det är ok, dom gyttjehål som fanns sen tidigare finns nu också... ^^

Sträckan från Sunnansjö (första kontrollen) och till Skattlösberg (andra kontrollen) vet jag inget om.

Skogs- och grusvägar verkar vara i gott skick, vi får hoppas att det inte regnar allt för mycket tills starten.

Finnmarksturen
Jag ska cykla finnmarksturen för första gången, mitt första år som cyklist och idrottsutövare över huvud taget. Har kört både kolmårdsbiken och Lida Loop. Det som lockar mig är just distansen, känns lite som longloppens nummer ett, självplågeri när det är som bäst! Härligt att ta sig i mål när kroppen värker så att man är gråtfärdig!

Finnmarksturen
Har cyklat sista biten från Grängesberg och den såg fin ut. Har kört från ludvika till Sunnansjö ett par ggr tidigare i år och det har vart fint. blir att köra första biten idag med mellan Ludvika-Sunnansjö. Så hoppas banan är fin fortfarande.

Finnmarksturen
Jag har anmält mig i motion med ambitionen att överleva ;). Detta blir mig riktiga debut iskogen men jag siktar på att komma runt på en för mig skaplig tid. Har inte tid att söla för mycket eftersom det ev blir kräftskiva på kvällen....

Finnmarksturen
Linkenn skrev:
> Har cyklat sista biten från Grängesberg och den
> såg fin ut. Har kört från ludvika till
> Sunnansjö ett par ggr tidigare i år och det har
> vart fint. blir att köra första biten idag med
> mellan Ludvika-Sunnansjö. Så hoppas banan är
> fin fortfarande.

Då kanske vi syns! :D

Tillbaka
Topp