Finnmarksturen

Kilmister

Ny medlem
Finnmarksturen
Jag genomförde min första Finnmarkstur i lördags och jag måste säga att det var betydligt jobbigare än vad jag hade trott. Efter tre vurpor lyckades jag iallafall rulla i mål på en tid strax över sex timmar. Eftersom jag inte har något att jämföra med undrar jag om årets upplaga av loppet var jobbigare eller lättare än vad det brukar vara?

Är det t.ex. vanligt att en två meter bred gyttjeflod möter en i backen upp till Skattlösberg?

Finnmarksturen
well, det är ju olika från år till år. körde inte i år men har hört att det var inte ett av de mest lättrampade loppen

Finnmarksturen
Kilmister skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det t.ex. vanligt att en två meter bred
> gyttjeflod möter en i backen upp till
> Skattlösberg?

Mitt i bäck-fåran var ju gyttjan bortspolad.. hur bra grepp som helst!!

Finnmarksturen
Jag tycker inte att banan var speciellt lerig. Med tanke på den stora nederbörd som härjade på banan några dagar innan start känns det som att vi kom lindigt undan. Det var ju egentligen bara på några korta bitar av banan som det var lite blött. Jag körde på ett par Schwalbe Fast Fred 2.25 och hade inga problem med fäste eller grepp. Visst, det gled väl lite i sidled på några ställen men det hör ju till ;-)

Angående detta års tur tror jag inte att den var tuffare än exempelvis förra året. Vi hade ju idealiskt väder, härlig bana, underbar publik (som vanligt) och ett arrangemang av sedvanligt hög kvalitet.

Ses nästa år!

Nu laddar vi för BST...

Finnmarksturen
Jag har kört två gånger förut, första gången på 5:50 och andra gången på 5:28. I år körde jag på 5:10 och förbättrade mig alltså med 18 minuter, men ojoj vad geggigt det var på sina ställen. Kände mig mer sliten i kroppen efter årets tur än efter tidigare Finnmarksturer, men om det berodde på gyttja eller att jag körde snabbare ska jag låta vara osagt.

Finnmarksturen
Kilmister skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Är det t.ex. vanligt att en två meter bred
> gyttjeflod möter en i backen upp till
> Skattlösberg?

Upp till Skattlösberg brukar det alltid vara blött, av varierande grad beroende på nederbördsmängden tiden innana Turen. I år var det lite blötare än "normalt" fast med tanke på hur mycket det sägs ha regnat i Ludvikatrakterna tiden innan så tyckte jag att banan var riktigt torr och fin generellt sett.

Dyhålet efter Ljungåsen fanns där även förra året trots att jag tror att det var lite torrare väder veckan innan då.

Finnmarksturen
Ja vad ska man säga om svt:s vinkling på Finnmarksturen? Ganska enkelt, vilket patrask! Sportjornalisterna tycks inte ha någon som hälst känsla för vår härliga pation som kallas cykelsport. Att rickta fokus på ett gäng skidåkare som pysslar med en sport som rent internationellt är en pytteliten hobbyverksamhet. Kika på våre fanatiska blodsbröder runt flandern, skulle utan några som hälst vetenskapliga undersökningar vilja påstå att det finns fler licensieerade cyklister i den här regionen än vad de finns licensieerde längdskidåkare i hela världen. Men detta är dock endast ett påstående utan några som hälst sakliga grunder!
Tillbaka till ämnet. Har kört finnmarksturen 12ggr, med mina referenser skulle jag vilja påstå att de är ett av de loppen som var lindrigast rent banteckniskt. (Att man rent fysiskt drabbades av kramper hör inte till saken).
Tycker att dom partierna som varit teckniska tidigare år är helt utslätade. Som ett litetet inlägg i debatten skulle jag vilja inflika att Björn "Nalle" Sjöberg Motala AIF genoförde större delen av loppen på en oväxlad gubbjonne förutom dom första 2-3 milen då han körde på sin mtb som ville strejka och fick bli utbytt till ett gubbstaket. Ja skulle banan varit allt för tung- och svårkörd är jag högst tveksam till att han tagit sig igenom hela loppet. Lek bara med tanken om det hela senariot skulle utspelat sig vid tex långalugnet?
Men detta är trotts allt en högst subjektiv bedömning på finnmarksturen -06

Trampa på gubbar ;)

Tillbaka
Topp