Finns det bra fjällcykling i Sälen?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Försöker förstå om det finns något cykelbart i Sälen som inte är grus. Rörbäcksnäs tänker vi åka till en dag, men finns det något i Sälen? Nedan text är saxad från Skistars hemsida och ser rätt deprimerande ut, det verkar ju mest vara grusat, oavsett gradering. Jag drömmer om fina vandringsstigar med fantastiska vyer över fjället och bangar inte för lite stök. Behöver inte vara många höjdmetrar, men bangar inte för det heller.

"
Crosscountry
I Lindvallen finns XC-cykling för hela familjen, på fina grusvägar, skogsvägar och stigar i olika svårighetsgrader och karaktär.
Våra XC-leder utgår från ledcentralen vid Experiumtorget. Möjligheten att ta liften upp på fjället och testa fjällcykling utgör ytterligare en dimension för XC-cykling. Alla våra leder i Lindvallen ingår i Bikingdalarna och följer samma skyltmanér. Fler leder i närområdet hittar du på bikingdalarna.se.
Leder

ELLJUSSPÅRET (GRÖN) 4,5 KM
Typ av Cykel:
MTB, Cyclecross
Underlag: Asfalterat och grusat motionsspår samt stig
Karaktär: Teknisk enkel cykling, men den kuperade banan kan vara bitvis medelsvår.
Beskrivning: Start/Mål vid ledcentralen, Experiumtorget. Leden går via gång/cykelbanor ut till elljusspåret. Följer sedan elljusspåret som erbjuder fartkänsla och härliga kurvor och krön.

ÅSARNA (BLÅ) 6 KM
Typ av Cykel:
MTB
Underlag: Asfalterat och grusat motionsspår samt grävd och naturlig stig.
Karaktär: Kuperad bana med en del inslag av maskingrävda partier, fart och härliga kurvor.
Beskrivning: Start/Mål vid ledcentralen, Experiumtorget. Leden går via gång/cykelbanor ut till elljusspåret. Följer sedan elljusspåret som erbjuder fartkänsla och härliga kurvor och krön. Det är några avstickare från motionsspåret där man får se upp i korsningarna.

BIANCHI XC (BLÅ) 1 KM
Typ av Cykel:
MTB
Underlag: Grävd stig.
Karaktär: Snabb sprintbana med tekniska partier, klättring och doserade kurvor. Leden är en singletrack som passar både nybörjare och avancerade cyklister.
Beskrivning: Start/Mål vid ledcentralen, Experiumtorget. Leden är en maskingrävd singeltrack som passar både nybörjare och avancerade cyklister. Den innehåller många olika tekniska delar. Kör ett eller flera varv och du kan kliva på eller av leden vart som helst.

Övriga XC leder med utgångspunkt Lindvallen

ÖSTFJÄLLET (RÖD) TUR-OCH-RETUR 21 KM
Typ av Cykel:
MTB
Underlag: Vandringsled som bitvis är grusad men också mycket spång.
Karaktär: Varierad fjällcykling som inledningsvis är teknisk men från Högfjällshotellet tekniskt enkel.
Beskrivning: Start vid ledcentralen, Experiumtorget. Leden är skyltad tor och målet är vid Östfjällsstugan. Ta liften upp vid Gustav III och cykla längs vandringsleden mot Gammelgården (stor del av sträckan innehåller spångcykling) och vidare upp till Högfjällshotellet. Det är en del spänger som man får balansera på denna bit. Därifrån in på Södra Kungsleden. Följ Vandringsled på asfalt/grus till Östfjällsstugan. Samma väg i retur, ta det försiktigt och respektera de som vandrar efter leden.
Alternativ: Om du inte vill ta liften upp och köra den tekniska biten kan du cykla via Sälfjällstorget och vidare mot Högfjällshotellet sedan in på Södra Kungsleden. Som en alternativ väg hem kan du cykla över Sälfjällstangen och den tuffa stigningen till toppen på Lindvallen. Rosa leden ner (blå DH led).

HÄLLATUREN (BLÅ) 39 KM
Typ av Cykel:
MTB, Cyclecross, Vanlig cykel med växlar
Underlag: Asfalt/Grusväg
Karaktär: Vägcykling genom fin natur och med en jobbig avslutning.
Beskrivning: Start vi ledcentralen, Experiumtorget. Cykla ut mot rondellen vid Statoil. Fortsätt sedan ut mot Gubbmyren, fortsätt rakt fram ca 13 km tills du kommer till en korsning där du tar höger ner mot Hälla naturreservat. Fortsätt sedan ca 2,5 km rakt fram, ta höger i Hälla mot Sälens by. Fortsätt ca 12,5 km på västra sidan om Västerdalälven tills du kommer till norra bron i Sälen. För att komma upp på fjället igen, tar du höger och åker gamla fjällvägen uppåt, här går det rejält uppför så det är bra om man sparat lite på krafterna.
Tips: Ta en tur in i Hällas naturreservat. Man passerar en fin badplats vid Garpsätratjärn.

HEMFJÄLLET (SVART) 24 KM
Typ av Cykel:
MTB
Underlag: Grusväg, stig/vandringsled
Karaktär: Fjällcykling som bitvis är mycket teknisk. De sista 2 km innan Hemfjällstangen är mycket steniga, räkna med att gå här. Resterande är grusväg. Inget för de regniga dagarna. Otroligt vacker miljö med milslång utsikt.
Beskrivning: Start vid ledcentralen, Experiumtorget. Ta Gustav III liften upp på fjället (lös biljett). Följ skid/vandringsled från Gustav III berg över Hemfjället till Hemfjällstangen, ca 8 km. Ta sedan Grusvägen genom Hemfjälsstangen, håll vänster. Efter ca 3km ta vänster mot Lindvallen i fyrvägskors.
Alternativ: Om du inte vill ta liften, ta fjällvägen och grusvägen via Sälfjällstangen upp till Lindvallen topp.

ANSLUTNING TILL: KING OF THE HILL (RÖD) 1 KM
Typ av Cykel:
MTB/Cyclecross
Underlag: Asfalt/Grusväg
Karaktär: Teknisk enkel med krävande klättring mot toppen
Beskrivning: Start vid ledcentralen, Experiumtorget. Leden är skyltad enkel väg och målet är på toppen av Lindvallen. Följer cykel/gångväg mot Sälfjällstorget där den ansluter på "King of the Hill"- leden från Sälens by. Fortsätter sedan över mot Gubbmyren på motionsspåret och på grusväg via Köarskär och Sälfjällstangen upp till toppen på Lindvallen.
Alternativ: Ta ”Rosa leden” ner från fjället, som är en blå graderad downhill-led.
"

Sitter lite i samma båt:

Jag tycker att nedfarten från Hundfjället är rätt trevlig. Den ligger med i Rörbäcksnäs ledsystem. I övrigt har jag kammat noll i mina egna, ganska grundliga, efterforskningar. Det jag hör från locals och stigbyggare är att det är för platt, stenigt och blött. Men det skulle vara jättekul om det fanns något som reser sig över "duger-för-turist-på-hyrcykel". Pinga mig i så fall!

Tyvärr verkar det inte vara möjligt i år, men annars är Trysil givet för en dagstur, eller två.

Med utgång från högis tänkte jag köra tillbaka mot hundfjället. Typ källfjället och sen bort mot stor närfjället och neråt där.
Dock helt otestat av mig...
När ska ni dit? Jag ska upp v30-31
Screenshot_20200616_203115_se.rdzl.topo.gps.jpg

Vi kommer nog att passera på väg ner från Tänndalen i mitten av vecka 29. Familjesemester med vandring + lite snäll cykling för de små inplanerad i Tänndalen och Rörbäcksnäs, men kommer ha möjlighet att dra nån halvdagstur / kvällstur själv och vi kommer troligen att bo i Sälen så det hade känts smidigt om det fanns nåt där.

Högfjällshotellet å till stöten är nice. Om nån kan hämta upp dig? hundfjället är även trevlig utför rakt bakåt. Väl nere så är det mycket spång å trög rullat vad jag minns.

Ska upp en vecka också och bor vid högfjällshotellet så ska kolla om frugan vill hämta mig i Stöten :D

Appetito-hemfjällstugan-storfjällsgraven-apotekarstugan-appetito är helt okej fjälled.
Det är ju lagt en hel del spång senaste åren så mycket av rundan går på spång men finns gott om stök mellanåt. Men som redan skrivits mycket Sten och halt vid blött väder. Men klart värt att prova.

finns även en del kul små korta stigar på östfjället. Ett alternativ är att utgå från den asfalterade leden på väg upp och sticka av på stigarna ner, så kan man loopa där en stund.

även i byn finns en del roliga stigar. Utgå från flötvägen och stick ner på stigarna som leder ner till elljusspåret, där finns mycket att välja på.

en sommar utan trysil får man hålla tillgodo med det som finns ;)

Förbindelseleden mellan Hundfjället och Rörbäcksnäs är bra. En del grus men innehåller också en av de vackraste stigarna jag någonsin cyklat på. Leden var i alla fall skyltad för två somrar sedan när jag körde där sist.

Förbindelseleden mellan Hundfjället och Rörbäcksnäs är bra. En del grus men innehåller också en av de vackraste stigarna jag någonsin cyklat på. Leden var i alla fall skyltad för två somrar sedan när jag körde där sist.
Det där låter intressant. Kan du utveckla?

Det är skyltat med Biking dalarnas skyltar, samma typ av skyltar som bland annat finns i Rörbäcksnäs. Följ skyltningen som startar från Hundfjället. Enklast är att helt enkelt köra asfaltsvägen från Hundfjället mot Stöten/Rörbäcksnäs/Norge. Då kommer första skylten dyka upp efter ett tag. Tror att det också går en något kralligare led som börjar uppepå Hundfjället som ansluter leden till Rörbäcksnäs. Det ska utforskas i sommar. Men det här måste väl @EST ha koll på?

Att förklara vägen från Rörbäcksnäs är lite klurigare. Tror du kör över "stora" vägen ung vid den lilla pump tracken vid skolan. Där har jag för mig att första skylten sitter. Men är du i Rörbäcksnäs gissar jag att leden finns med på den stora mtb-kartan som är vid ledcentralen.

Den vackra stigen är ung mitt emellan Hundfjället och Rörbäcksnäs. Slingrande singeltrack genom tät ljung. Underbart och alldeles för kort!

Här har jag samlat lite Sälen

Tillbaka
Topp