Finns det ”perfekta” multiverktyget?!

kais01 sa:
Astraboy sa:
Tyckte det lät som en bra ide att köpa ett par billiga set med torx och insex av samma fabrikat, som man kan skruva isär och sätta ihop som man vill och så köra med separat kedjebrytare om man nu vill ha det. Jag för min del kör aldrig 8-10 mil, så inga jätteproblem att gå ett par kilometer om det råkar vara så att något går seriöst knas med hojjen.
om växelörat böjs, så är cykelturen över...

bra tips med transplantation:)) tycker jag.

om växelörat böjs, böjer jag tillbaks det. det händer ju då och då, och är man ett gäng på tio ute kan man närmast räkna med att det händer någon. har numera reservöra med, men det är väl lite överdrivet egentligen.

Väger nästan inget och reserv bör man äga ändå. Har alltid det med mig även på lvg, för mtb har jag övre länken till bakväxeln med om jag är ute på äventyr.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
kais01 sa:
men tipset att transplantera in från ett annat torxset som astraboy nämner kan ju vara användbart? då kan du ta bort de du inte behöver eller vill ha:)

Men T10 saknas, då går det inte att transplantera.

Tror jag hittat en vettig nu Syncros MatchBox 16, vikten uppges till 135 gram och den har långa spröt. https://www.syncros.com/se/sv/product/syn-multi-tool-matchbox-16

den ser ju nästan bra ut!
.

Bilagor

• 87857CDD-6FDD-4878-8E56-C4E4573A00C2.jpeg
    87857CDD-6FDD-4878-8E56-C4E4573A00C2.jpeg
    41.9 KB · Besök: 75
Spacekitty sa:

den är ju väldigt bred, kan bli problem komma åt sadelfästen och liknande. men rätt långa spröt, så det kanske går ändå? säljs också med flaskställsfäste, med eller utan extrafäste för pump alternativt patron. var det inte så du ville ha det?

så kanske en vinnare?
.

Bilagor

• E907116F-D21C-4550-B0F4-EBF57F15DBA9.jpeg
    E907116F-D21C-4550-B0F4-EBF57F15DBA9.jpeg
    41.3 KB · Besök: 55
  • F2117B1B-4F8D-41D6-BC34-C0D7F3F2BA5A.jpeg
    F2117B1B-4F8D-41D6-BC34-C0D7F3F2BA5A.jpeg
    20.4 KB · Besök: 51
Efter att ha sett en polare skära upp armen så det sprutade blod när insexan på ett multitool plötslgit gick av (skulle lossa en pedal tror jag) så kommer jag aldrig köpa billiga verktyg..
Har nog aldrig saknat något i fält med min CB M-17. Hemma mekar jag dock med riktiga dedikerade verktyg, multiverktyget är bara med ut. (Har dock ingen annan kedjebrytare, men det vill jag skaffa. Den på M-17 är inte jätterolig att använda utan något ordentligt att gripa i den med)

Nu har jag moddat det perfekta multiverktyget, för mig iaf. Slog ihop två olika sets, som sagts innan och tog bort det onödiga.
Kvar är ett verktyg som täcker ALLA skruvar på min cykel, inklusive länkage. Jag lät den flata skruvmejseln vara kvar för att ha som allmänt pet- och bändverktyg.
2 torx, fyra insex och en flat. Ingen kedjebrytare...
B62662F5-C64B-4DD3-8701-FA7377BC5E13.jpeg

Freddie L sa:
Tänkte precis tipsa om mitt ”perfekta” verktyg, men det verkar ha utgått... Köpte tre matchande vikbara nyckelsatser i handtag på Biltema, insex, torx och skruvmejslar. Plockade isär dem och valde ut de nycklar jag behövde till en specifik cykel, skruvade ihop igen. Smidigt, billigt, perfekt. Fick ha en separat kedjebrytare iofs.

Nu när jag kollar så finns de inte i sortimentet längre, tyvärr. Finns iofs en annan variant som kan fungera men då bara insex och torx, inga skruvmejslar. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/torxnycklar/torxnycklar-8-st-2000034285

2016 opererade jag om 3 Biltema-kit. Ganska funkis, kompletterade med lös kedjebrytare.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2898646/2903742#msg-2903742

Sen dess har jag slutat med SRAM och är nerkärad i mitt EDC-Tool.

Körde länge, 10 år, med en Topeak II. Rejäl och funktionell med däckjärn, ekernycklar, brytare mm. Nu har jag ett från Specialized och det är feldesignat (kort och brett).

Efter senaste kraschen har jag tappat nypet i högerhanden (felbehandlad) och klarar inte att hålla i mot när jag ska köra kedjebrytaren. Kör SS med 3/32 och då går kedjan ibland.

Blir nog en ny Topeak.

Elhojtok sa:
Hur ofta har ni använt era multiverktyg i fält? Hur stor andel av funktionerna har ni använt? Jag skulle helst plocka ihop mitt egna multiverktyg så jag slipper en massa insex i storlekar som inte ens finns på min cykel. Eventuellt byta ut vissa skruvar så jag klarar mig med färre men robustare funktioner i verktyget. Vore fint om man till exempel kunde klara sig med enbart 3 olika torx och kedjebrytare och inget mer. Var det inte CV2 som det påstods att man kunna plocka isär med bara en skiftnyckel och skruvmejsel eller liknande?
Efter en period med stora kedjeproblem har jag dessutom alltid med mig några engångshandskar.

Förr i tiden när jag ofta reste med en BMX i bagaget optimerade jag efterhand delarna på cykeln så jag till slut klarade mig på en 6mm insex med förlängare till allt på cykeln. Saknar dessa dagar! De verktyg jag fler än 1 tillfälle har saknats ute i skogen (av annan än mig) är riktigt små insex som oftast har suttit på en idiotisk låsbricka på vevparti. Dessa var så små att inget multitool hade dem av de 4 vi kunde få fram i gruppen.

Sökes: tips på lätt multitool utan vare sig däckjärn eller kedjebrytare, dock tvång på neoprenfodral med hälla (heter det så? Ni vet, som öglorna man drar bältet igenom). Blev nyligen av med min topeak pga inga hällor på deras neoprenfodral ☹️

Eller vafan, har man tips på motsv med kedjebrytare och däckjärn så tar jag tacksamt emot det med.. men neoprenfodral är ett måste.

Tillbaka
Topp