Finns det såna styrlager?

Har nog klantat till det en aning... Jag har en gammal Wheeler MTB (alu-ram) hemma som jag håller på att göra om till pendling-/skjutsabarnibarnstolscykel. Denna cykel har gängat styrlager som jag tänkte byta ut till ogängat dito (med ny gaffel 1-1/8", stam etc.). Nu visar det sig att innerdiametern på "styrröret" (där styrlagret sitter, om ni förstår vad jag menar) är ca 37 mm och gaffelns rör är 1-1/8" (ca 28,7 mm, medan det gamla gaffelröret har en diameter på 31,8 mm).

Finns det styrlager som klarar av detta? Det vill säga passar både i ramen och en 1-1/8" gaffel...
Finns det någon "adapter" att köpa?

Alternativet är förstås att försöka hitta ett gammalt gängat styrlager och köra vidare med den gamla gaffeln, men det vill jag helst inte. Jag hatar gängade styrlager.

Hmm, är det 1 1/4 tum? Då är det Cannondalestandard tror jag? Isf. finns det adaptrar. Annars har jag ingen aning. 1.5 tum kan det väl också vara och då finns det gafflar från Manitou som passar rent diametermässigt men som antagligen kan vara lite overkill på en gammal ram...

Jaja, det var vad jag TROR men ingen annan hade ju svarat så...

Just det, 1 1/4" måste det ju vara (=31,75 mm). (1,5"=38,1 mm).

Jag kollade på FSA.com men de hade inget lager i 1 1/4", finns det några andra alternativ?
Muerto, du skrev någonting om Cannondale och adaptrar, kan du utveckla det?

Jag vill helst kunna använda min överblivna stela 1 1/8 gaffel.

Senast redigerad av en moderator:
1 1/4", såna styrlager finns, tror jag, annars gör chris king adapterstyrlager som heter devolution och förminskar till 1 1/8" men kostar en del.

31.8, my wrong

1", 1 1/8", 1 1/4" osv gäller styrrörets, dvs det rör som sitter fast i gaffeln, diameter. Sheldon Brown har en lång lista på en massa standarder och enligt den är 37mm innerdiameter på "headtube" lika med 1 1/4". Som redan nämnts finns det två vägar att gå: CK adapterstyrlager (kommer antagligen femdubbla värdet på den gamla skorven) eller ett billigt shim att stopp i ramen och dra i ett vanligt 1 1/8" styrlager. Jag röstar för alternativ två...

Ja, något sådant skulle jag nog behöva. Tyvärr kostar väl en sån ett barnbidrag ungefär. Jag får bygga en egen "devolution" av trolldeg...

Tack för hjälpen ändå. Det blir nog så att jag får försöka skrapa fram ett gammalt 1 1/4 gängat och köra med den gamla gaffeln... Snyft.

edit: vänta nu! Shims? Det kanske vore något. Någon som vet hur man får tag på såna?

Nebuchadnezzar skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, något sådant skulle jag nog behöva. Tyvärr
> kostar väl en sån ett barnbidrag ungefär. Jag får
> bygga en egen "devolution" av trolldeg...

Testa hård Plastic Padding istället för trolldegen. Kommer antagligen att funka fint.

:)

Å förresten: Se om det går att såga loss ett 1 1/8 styrlagerrör i stål som kan passas in inuti 1 1/4-ramen. Borde gå att få fast på nåt enkelt vis. (Epoxylim är enkelt)

:)

F-n, vad jag känner mig kreativ idag :D

Å förresten igen: Om du hatar gängade styrlager p g a åtdragningen så kan då ju skaffa ett antikt Mavic styrlager i 300-serien (1 1/4-varianten hette 317). Det låser man med en 2,5 mm insexnyckel. Funkar perfekt och mitt från -92 på Fisher CR-7:an verkar rätt bombsäkert. Låsningen sitter bakom det randiga gummibandet på bilden: http://web.telia.com/~u52306883/CR7/pages/CR-7-03.htm :)

Finns det nåt liknade styrlager att få tag i nu?

Bara en rapport på hur det gick (till arkivet, för folk i samma situation som jag):

Köpte en uppsättning Problem Solvers styrhuvudreducerare (1-1/4" --> 1-1/8") för 245:- via CC.
Knackade i dessa i ramen utan problem.
Monterade ett FSA, The Pig i ovanstående kombination.

Allt fungerade klockrent, med tight och fin passform.

Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp