Finns det tokens till Öhlins STX22?

Healons

Aktiv medlem
En snabb fråga och jag hittar inget vettigt på nätet. Är iofs kass på att googla…
Nån som vet?
Upplever min STX22 väl saggig. Har i 220psi (max250) och den bottnar ändå vid mindre hopp + stigkörning. Sag 25%. Jag väger 80kg. Dämparen är nyservad…

Tack! Kanske hittat en sida i Tyskland som säljer. Men den ser misstänkt ut en plastbit jag har i lådan från Öhlins.

Vet du om den monteras på samma sätt som rockshox/fox? Något man klarar själv?

Låg en sån här i plastpåsen med lite packningar i Öhlins lådan. Är 10mm. Borde väl vara en spacer?

Bilagor

• BEC5A4B5-E0BF-44D2-9C67-9D0AA85532CC.jpeg
    BEC5A4B5-E0BF-44D2-9C67-9D0AA85532CC.jpeg
    628.5 KB · Besök: 47
The manual says you should add a little oil to act as token. You can do that by deflating the shock then unscrewing the valvle. This leaves enough space to inject a small amount in the air chamber.

The manual says you should add a little oil to act as token. You can do that by deflating the shock then unscrewing the valvle. This leaves enough space to inject a small amount in the air chamber.
True but dont have any ”Öhlins golden oil” at home. And also a physical spacer feels more permanent…

Inga möjligheter i negativa kammaren?
Den ska inte stoppas i luftburken tydligen utan träs på andra sidan, antar att det är negativa kammaren då men jag har ingen aning. Finns tydligen en större spacer som stoppas i luftburken men den har jag inte hittat ännu, börjar med den jag har hemma i förrådet

Den ska inte stoppas i luftburken tydligen utan träs på andra sidan, antar att det är negativa kammaren då men jag har ingen aning. Finns tydligen en större spacer som stoppas i luftburken men den har jag inte hittat ännu, börjar med den jag har hemma i förrådet
Se till att särskilja TTX och STX22 Air. STX22 har bara band som volymreducerare (vad jag vet) medan TTX både kan ta puckar och band i modellen med stor luftburk (TTX Air2).

Se till att särskilja TTX och STX22 Air. STX22 har bara band som volymreducerare (vad jag vet) medan TTX både kan ta puckar och band i modellen med stor luftburk (TTX Air2).
Aha, ja jag har ett band hemma, börjar med den iaf. Kanske räcker så.

Kan man köra både band + olja i luftkammaren?

Det måste nog vara positiva om de inte skriver nåt....det blir inte bra att blanda ihop det.
Det är mer troligt att jag inte begriper än att de skiter i att skriva vilken kammare....

Olja med viskotets index cst 11 funkar.sen behöver man inte beysig vad man häller i en luftvolym.
Säger mig ingenting. Är det viskositet vid 40grader? Eller 100 grader som ska vara 11?

Har gaffelolja från Biltema men den är mineral säkert för tjock? Har nog lite rock shox olja oxå är den bättre? Kan noll om olja ?

Men har denna dämpare inte en negativ luftkammare med utjämningsport? Jag har ingen koll på öhlinsdämpare..
För i så fall kan ju oljan fara över till fel ställe om man har otur.
Detta fortfarande en gåta. Står i produkttexten att neg och pos balanseras så vet inte hur det funkar med en massa olja men det är väl bara att lita på instruktionerna

Säger mig ingenting. Är det viskositet vid 40grader? Eller 100 grader som ska vara 11?

Har gaffelolja från Biltema men den är mineral säkert för tjock? Har nog lite rock shox olja oxå är den bättre? Kan noll om olja ?
5 oljan fån biltema funkar har lite högre viskositet index än vad Öhlin oljan har viskositet en är ett mått på smörjförmågan av oljan.

Jag testar med plastringen först innan jag droppar i olja. Kanske räcker så… svårt att testa ikväll men imorgon då jävlar ska det ut o hoppas ☀️

Tillbaka
Topp