Finns någon singlespeed basic brukscykel med kvalitet?
Jag har i många år underhållit cykelparken för min 6-personers familj + några fler närstående som vardagscyklar mest varje dag året runt. Det har oftast (med undantag för diverse entusiastcyklar) rört sig om basic singlespeed (eller oväxlade som vi säger i Norrland) brukscyklar, vilka liksom järnspettet har fördelen att det inte är så mycket finesser som kan gå sönder och dessutom inga vajrar, avancerade bromsar eller växlar som trasslar vintertid. Vi har hållit oss borta från de allra billigaste cyklarna, och köpt flera Monark (t.ex. http://www.monark.se/cyklar/#category=herr&product=oscar-220-0-vxl-herr), Helkama, Skeppshult, mm. Men jag börjar tycka att de enda två delarna som kan gå sönder, trampnav och baknav, har blivit av allt sämre kvalitet genom åren. Så min fråga är om det överhuvudtaget går att hitta en singlespeed basic brukscykel med någorlunda bra kvalitet?
Eller är det lika bra att motvilligt men definitivt släppa den förlegade bilden, grundad i minnen av cyklar från Crescent och Monark från svunna tider, av en basic kvalitetscykel som genom rimligt underhåll funkar bra och länge? För att istället köpa riktigt billiga cyklar från t.ex. Biltema och helt enkelt kasta skiten och köpa nytt vartannat år?
Eller är det lika bra att motvilligt men definitivt släppa den förlegade bilden, grundad i minnen av cyklar från Crescent och Monark från svunna tider, av en basic kvalitetscykel som genom rimligt underhåll funkar bra och länge? För att istället köpa riktigt billiga cyklar från t.ex. Biltema och helt enkelt kasta skiten och köpa nytt vartannat år?