Finns någon singlespeed basic brukscykel med kvalitet?

jolit

Medlem
Jag har i många år underhållit cykelparken för min 6-personers familj + några fler närstående som vardagscyklar mest varje dag året runt. Det har oftast (med undantag för diverse entusiastcyklar) rört sig om basic singlespeed (eller oväxlade som vi säger i Norrland) brukscyklar, vilka liksom järnspettet har fördelen att det inte är så mycket finesser som kan gå sönder och dessutom inga vajrar, avancerade bromsar eller växlar som trasslar vintertid. Vi har hållit oss borta från de allra billigaste cyklarna, och köpt flera Monark (t.ex. http://www.monark.se/cyklar/#category=herr&product=oscar-220-0-vxl-herr), Helkama, Skeppshult, mm. Men jag börjar tycka att de enda två delarna som kan gå sönder, trampnav och baknav, har blivit av allt sämre kvalitet genom åren. Så min fråga är om det överhuvudtaget går att hitta en singlespeed basic brukscykel med någorlunda bra kvalitet?

Eller är det lika bra att motvilligt men definitivt släppa den förlegade bilden, grundad i minnen av cyklar från Crescent och Monark från svunna tider, av en basic kvalitetscykel som genom rimligt underhåll funkar bra och länge? För att istället köpa riktigt billiga cyklar från t.ex. Biltema och helt enkelt kasta skiten och köpa nytt vartannat år?

Tror Biltemas SS ger bäst totalekonomi ja. Är ett rejält kliv upp till kvalité och då räknar jag inte in ovan nämnda märken.

Edit: kolla Gamla stans cykel om du är beredd att lägga lite mer.

Senast ändrad:

Bilagor

• Charge-Plug-0-2015-Single-Speed-Bikes-Silver-BYCHM5PLUG0XSSLV.jpg
    Charge-Plug-0-2015-Single-Speed-Bikes-Silver-BYCHM5PLUG0XSSLV.jpg
    52.3 KB · Besök: 70
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> 4,145.91 och "out of stock", veckans bästa tips!
> :-)
>
> Men den var snygg.

Man har ju 12% på wiggle.

Jo, det är nog en bra cykel till vettigt pris. Men för hustru och barn som inte är cykelentusiaster och bara vill ha vanliga brukscyklar är det en stor fördel med fotbroms vintertid i Umeå. Så finns det överhuvudtaget någon singlespeed kvalitetscykel med fotbroms?

Det här med fotbroms är inte bara en överskattat utan också nordeuropeisk specialitet så marknaden är nog inte så där överväldigande stor. Du får väl hitta några gamla tyska Sachs(Torpedo)-nav med vidhängande cykel o bygga nya hjul till bättre cyklar som köps med vidhängande utanpåliggande - eller oväxlade växlar. (oväxlad växel! Var får man allt ifrån?)
Kanske holländska Batavus eller tyska Kalkhoff har vad du söker, men fan tro't.
Oväxlade Sachs-nav slutade tillverkas 1991.

Edit, hittade just en länk till tjeckiska Favorit-nav som fortfarande tillverkas enligt Sachs-Torpedo ritningar. Finns hos Hollandbikeshop.com för ca €20. Enbart nav, alltså.

Senast ändrad:
Både ss och fotbroms, håller mycket hög kvalitet och går att göra väldigt liten. Notera att den har väldigt mycket patina. ?

Bilagor

• DSC_0008.JPG
    DSC_0008.JPG
    102.8 KB · Besök: 70
Fotbroms är ju bra om man cyklar på vinterna med tjocka tumvantar och i snö så brukar man inte modulera så mycket i vardagscykling. Gäller också i Halmstad :)

Men Biltemas enklaste damcykel har jag svårt för efter att lånat några på hotell i Malmö. Geometrin verkar göra att man inte kan köra fortare än 15km/h på något knepigt sätt.

/Andreas

svalgis skrev:
> Varför skulle en svårmodulerad bakbroms vara en
> fördel vintertid i Umeå eller någon annanstans?

- Det handlar ju om vardagscyklar för personer som inte cyklar särskilt fort och Umeå är en platt stad med fina cykelvägar och få närkontakter med bilar eller andra fordon. Därför finns inget större behov av att kunna bromsa exakt och mycket kraftigt, så vanlig fotbroms räcker.
- Jag vill undvika vajrar på cyklar som står utomhus. När temperaturen är strax över 0° på dagen och det är fuktigt så är vajrarna fastfrusna när man sen ska iväg nästa morgon. Det går att undvika genom att regelbundet blåsa rent, smörja och byta höljen men jag har ingen lust att göra det på så många cyklar.
- På min landsvägshoj är fälgbromsarna kanonbra. Men fälgbroms är ingen höjdare i -20°. Inte heller när det växlar kring 0° och är slaskigt då det kan bli isbeläggning på fälgen.
- Då återstår hydrauliska skivbromsar. Jag har det på min MTB och dessa bromsar är förstås helt överlägsna fotbroms i alla lägen, även i i snöslask eller -20°. Men min MTB står i varmgarage och används bara för nöjescykling. Jag är lite osäker på om det funkar på cyklar som står ute året runt? Och dessutom ska det inte vara så mycket mer underhåll än på fotbroms (dvs. ungefär 0), eftersom fotbroms räcker för våra behov.
Men om det inte går att hitta en fotbromsad singlespeed med bra kvalitet då kanske en hydraulbromsad kan vara intressant. Det beror på kvaliteten, underhållsbehovet och prisnivån. 5000 kr är helt OK, över 10 000 är inte intressant.

Pfaff skrev:
>
> Edit, hittade just en länk till tjeckiska
> Favorit-nav som fortfarande tillverkas enligt
> Sachs-Torpedo ritningar. Finns hos
> Hollandbikeshop.com för ca €20. Enbart nav,
> alltså.

Tack för tipset, det låter intressant. Jag har kommit i kontakt med flera Torpedo-nav genom åren. Med risk för att falla för illusionen "det var bättre förr" så är min bild ändå att dessa var av god kvalitet. Det kanske efter många års tvekan är dags att lära sig hur man bygger hjul?

jolit skrev:
> Pfaff skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Edit, hittade just en länk till tjeckiska
> > Favorit-nav som fortfarande tillverkas enligt
> > Sachs-Torpedo ritningar. Finns hos
> > Hollandbikeshop.com för ca €20. Enbart nav,
> > alltså.
>
> Tack för tipset, det låter intressant. Jag har
> kommit i kontakt med flera Torpedo-nav genom
> åren. Med risk för att falla för illusionen
> "det var bättre förr" så är min bild ändå
> att dessa var av god kvalitet. Det kanske efter
> många års tvekan är dags att lära sig hur man
> bygger hjul?

Det var faktiskt bättre förr. Torpedonav tillverkade före 1945(!) lär vara helt överlägsna och skall enligt konnäsörer hålla flera 10tusentals mil med lite vård och byte av lagerkulor som fanns i flera överstorlekar medan de senast tillverkade enligt samma källor inte håller mer än 8-9000 mil...:)

Öppnade i förrgår ett Torpedonav från 1938, och det fanns faktiskt några små ojämnheter på den minsta lagerkonan ute vid drevet, så outslitliga är de _inte_ iallafall!

Naugas skrev:
> Öppnade i förrgår ett Torpedonav från 1938,
> och det fanns faktiskt några små ojämnheter på
> den minsta lagerkonan ute vid drevet, så
> outslitliga är de _inte_ iallafall!

Då har det nog gått 30000 mil. Och smord med fel olja. Kom ihåg att den skall vara syrafri! :)

Tillbaka
Topp