First Test

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum

EST

Aktiv medlem
First Test
Okej gott folk nu har First:en landat i Örebro. Så vi ska provköra den lite änsålänge bara rullat på trottoaren.
Pumpat i 50psi i baken fram ska med i lite & vridit upp styret rätt mycket. Det första jag kan säga är att ramen är knäpptyst & styv.
Sen är det ju lite tråkigt med att det är mörkt på kvällarna så man får väl filma lite från hjälmen svårt med kort osv, men vi sak nog prova den ordentligt :)

PA020001.JPG

Å nää det var inga jättehöga bunnyhopps....

First Test
Äntligen!!!!!!

Är kolfiber något som bara kan bakas av suspekta nattskift? Är Örebros mesta mångsysslare kapabel att knäcka Bovallsstrands stolthet? Kommer testen att bli hård och orättvis eller blir det landet mellanmjölk? Är detta början på sagan om det svenska huckmonstret där Bovall startar ett svenskt nattskift och EST startar en provanstalt för all världens hojar?
Frågorna är många och längtan efter televisionsprogram är obefintlig. Kööör!! Köör!!!!

First Test
Bonzo det är inte min det är ett hembygge av Magnus som gärna får länka in byggtråden osv?
Han är nyfiken på om hans hoj håller å så lite input om hur den är att köra. Jag ska tyvärr eller tyvärr å tyvärr dra på semestern nästa vecka så lite fullt upp när hela familjen ska med men då får andra ta över testandet!
Hasse grymt å nä jag ska inte vara snäll mot den, ska behandla den som om den vore min egen?

First Test
Jaha då har vi kört en sväng på 25 km å stannat & lekt endel. Var först med ungarna å red så mörkret hann att infinna sig tyvärr. Så ni får suddiga bilder men va fan bättre än inget eller hur :)
Det första är att ramen är astyst & styv sen känns inte cykeln alls stor å lång utan jävligt najs, visst är den större så lite samma problem som jag har med min Canyon. Lite svårare att komma över grejer men det är nog en vanesak.

Började med att hoppa på mastfundament lite :)

PA030002.jpg

Å över nån stock

PA030010.jpg

Lägga upp bakhjulet på en cementklump

PA030016.jpg

Sen tog vi en STOR sten :) Med liten ansats , svårt som fan att fatta drevningen asliten klinga fram men större hjul än jag är van vid, men det gick rätt lätt att hitta rätt. Hela cykeln var väldigt snäll å stabil, men lekfull jag gillar den skarpt den är som min Spitty fast i rätt storlek & styvare fastän den har större hjul.

PA030018.jpg

PA030021.jpg

Sen lekte vi spöken...

PA030029.jpg

Min sidekick Janne testar bänken å lite stig med den funkar kalas :)

PA030036.jpg

Jag drar upp & över stenen.

PA030037.jpg

Sen en sten till & den är riktigt tyst när man drar upp på saker hela cykel är tyst förutom kedjespännaren riktigt skönt som att hoja ht !!!

PA030041.jpg

PA030044.jpg

Ja vi körde inne i stan det är platt där bara lite stenar inga utförslöpor osv så ni får mera stenar. Denna brukar vara svår att komma upp på men man bara flög upp hur fint som helst.

PA030049.jpg

Men på smal trasslig stig kunde man visst ramla över en stubbe...

PA030051.jpg

Det blir rätt skumma bilder med max iso tal 6400 & stark pannlampa..

PA030057.jpg

PA030060.jpg

Bakhjula kunde den utan problem fast jag lärde mig det förra året precis innan jag fyllde 40 :)

PA030064.jpg

Stilstudie.

PA030065.jpg

Janne tar ett nytt träd:)

PA030071.jpg

Vindskydd :) Janne bangade!!!

PA030078.jpg

PA030079.jpg

PA030091.jpg

PA030096.jpg

PA030097.jpg

Det var det det för idag kommer film nåndag med :)
Grym hoj jag är impad :)

First Test
Jag tror att vi börjar närma oss en relevant utbildning. Håller den för ESTs cykelmord så är den nog certifierad som allra minst "Med beröm godkänd". Häftigt!

First Test
Hhm neej min cykel ? den kommer aldrig att förlåta mig?
Ja håller den för detta, då kommer nog i alla fall inte jag köra sönder den i första taget.

Kul i alla fall att den känns ok.
/M

First Test
Fantastiskt! Magnus blir custom-byggare på heltid? Jag hade absolut kunnat tänka mig att köpa nästa cykel från dig. Tyvärr inte förrän om två år då din orderbok är fulltecknad.

First Test
Kan Mr Custom-Bovall snurra ihop en ram som fixar 27.5"+ hjul utan boost nav så lovar jag att sätta upp mig på listan.

First Test
Det är bra! Om Bovall industrier hade haft en pr-ansvarig så hade nog denna först utvecklat magsår och sedan hoppat ut genom fönstret på nionde våningen när den förstod att EST fick i uppdrag att misshandla materialet publikt som stresstest på happy.

Är det iofs en signifikant besparing i att istället för att ha dyra maskiner som belastar materialet till utmattning så har man en EST som plattlandar cykeln gång på gång på gång från högre och högre höjder.

Vad händer när en ostoppbar kanonkula träffar en oknäckbar stolpe? Antagligen samma sak som när EST landar en FIRST från tredje våningen i motlut.

First Test
Den stora frågan är ju inte om First'n kommer hålla för EST massaker-test (vilket den ju onekligen verkar göra...), utan hur mycket ångest Bovall hade när han skickade över hojen till Örebro.
Lycka till båda i era framtida projekt som premiumbyggare / "crash test dummie" ;D

First Test
Riktigt roligt å se ett riktigt cykeltest för en gång skull?
Har själv provkört First:en på en av de första vändorna den var i skogen, det är en del uppgradering av komponenter sedan dess.

Hoppas den överlever EST:s hårdtest ???

First Test
Paco sa:
Kan Mr Custom-Bovall snurra ihop en ram som fixar 27.5"+ hjul utan boost nav så lovar jag att sätta upp mig på listan.

Paco denna är ju 27,5 med 142 nav :)

Å kul att testet gillas av er, jag landade mjukt å fint alla gånger faktiskt :) Kommer nog inte hinna testa nåt mera innan semestern men andra får väl ta över här i stan & dokumentera kanske köra lite utför eller så! Detta jag körde nu är ju sånt jag brukar köra med min ht fast å andra sidan brukar jag ju inte göra nån större skillnad på fs & ht när jag kör.
Men på riktigt så är det en sjukt trevlig cykel & TYST somn sagt klart imponerande att lyckas slänga ihop nåt sådant på 1:a försöket så jävla bra jobbat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

First Test
Kul att testet öppskattas?
Men jag tänker att skall man cykla på det sättet så är det nog svårt att hitta något som håller i längden överhuvudtaget,som inte är byggt som en pannsar vagn och är tungt o klumpigt att cykla på. Kul om någon kunde hojja lite enduro spår typ med den när EST tar semester. Jag menar att bara droppa platt från stugor är ju inte vad dom flesta håller på med..?
/M

First Test
Nää jag håller med :) det där med droppandet å hoppandet. Fast det som inte framgick igår var att vi nästan även körde 3 mil stig med den & fast mörker så fick jag en 2:a bästa tid på en sträcka & då hade det fallit ett nytt träd över den!! Å det skilde bara en sekund mot mitt pb så den är snabb å fin på stig med, fast det är inte så spektakulärt att fota.... Men jag hoppas att Carl pedal ska kunna ta den & kanske köra på Kvarntorpshögen eller stigar uppe i Kilsbergen vilket jag med hoppas hinna med när jag kommer hem :)

First Test
Man blir nästan lite sugen på att provköra den på våran bana i Floda.
Det som gör en tveksam är att det är kolfiber och att det kan gå jävligt illa jävligt snabbt, om den går av på fel ställe.
Tänker mig typ en vass toptube igenom magen :P

First Test
På stig kändes gaffeln bra tycker jag. Tror inte man märker nån skillnad förens man kör på hårdare utför. Jag skulle nog inte byta bara för att.

First Test
Matthias87 sa:
Man blir nästan lite sugen på att provköra den på våran bana i Floda.
Det som gör en tveksam är att det är kolfiber och att det kan gå jävligt illa jävligt snabbt, om den går av på fel ställe.
Tänker mig typ en vass toptube igenom magen :P

Sådär ja, näste rådjursstigscyklist i testledet :-D
Den cykeln får smaka ordentligt den!

First Test
Va fan låna en korsett bara? vi vill se!
Banan i Floda alltså.
Japp Carl skulle till sitt favis ställe. Bara hoppas på att han inte ramlar ner för stupet, men det hat han bara nästan gjort en endaste gång då det ska nog gå bra?
Fast han är själv så det blir nog en skriftlig rapport.

Senast ändrad:
First Test
Banan i Floda??
Skall man bli orolig eller?

Tanken med gaffel bytet är väll inte bara för bytandet skull utan jag tänkte ev slänga på 1x11 också och det innebär att jag sparar lite vikt och får lite prylar över som kanske skulle passa fint på en agro first Ht 27,5+ kanske.eller något annat kul.
/M

First Test
Jaha det här ska bli spännande:
20161004_193318.jpg

Cykeln jag är van och den hemgjorda:
20161004_211224.jpg

Aktionkort... Jag hade fullt upp med imma på glasögonen så det blev cykling istället för fotning:
20161004_195608.jpg

Ja det gick jättebra iallafall! Åkte favvolederna från dom ökända Mongotorp svartrejsen. Cyklen går riktigt fint och som EST säger - tyst som en chokladkaka. Jag är nybliven glasögonorm och 4 grader och mörkt var inte bra mot imma.

Bortsett från att jag inte gillar gaffeln (alls) och att det ibland var luft i frambromsen (bytte sida på slangarna utan att lufta) så är jag helt klart imponerad av bygget! Jag körde klantigare än vanligt på den jättetekniska leden pga mörker och ovant lång hoj men klockan sa ändå att det gick riktigt fort. Väldigt förlåtande cykel.

Men - innan jag säger för mycket ska jag spänna ekrar bak - den är sladdrig bak. Jag trodde jag fick punka efter en fälgkänning och jag tror det är lederna som behöver stärkas upp. Det flexar ganska mycket i svingen och dämparen får ta mycket snedställning. Ganska tunt gods i alulänkarna ser det ut som. Lagringarna vet jag inte men det kanske rör sig lite där?

Hur som helst så ska jag prova mer strax!

Tummen upp!

First Test
EST sa:
Nää jag håller med :) det där med droppandet å hoppandet. Fast det som inte framgick igår var att vi nästan även körde 3 mil stig med den & fast mörker så fick jag en 2:a bästa tid på en sträcka & då hade det fallit ett nytt träd över den!! Å det skilde bara en sekund mot mitt pb så den är snabb å fin på stig med, fast det är inte så spektakulärt att fota.... Men jag hoppas att Carl pedal ska kunna ta den & kanske köra på Kvarntorpshögen eller stigar uppe i Kilsbergen vilket jag med hoppas hinna med när jag kommer hem :)

29a härnäst?

First Test
29a härnäst?[/quote]

Nää har ju 29" på ht.n men som fs blir det nog 26" ett tag till för mig? men denna är ju 27,5a å det kändes riktigt bra med så jag kan fatta varför folk köper det. Men 26" är lite lekfullare? å jobbigare man måste vara mera aktiv tror jag

First Test
carl-pedal sa:
Jaha det här ska bli spännande:

Cykeln jag är van och den hemgjorda:

Aktionkort... Jag hade fullt upp med imma på glasögonen så det blev cykling istället för fotning:

Ja det gick jättebra iallafall! Åkte favvolederna från dom ökända Mongotorp svartrejsen. Cyklen går riktigt fint och som EST säger - tyst som en chokladkaka. Jag är nybliven glasögonorm och 4 grader och mörkt var inte bra mot imma.

Bortsett från att jag inte gillar gaffeln (alls) och att det ibland var luft i frambromsen (bytte sida på slangarna utan att lufta) så är jag helt klart imponerad av bygget! Jag körde klantigare än vanligt på den jättetekniska leden pga mörker och ovant lång hoj men klockan sa ändå att det gick riktigt fort. Väldigt förlåtande cykel.

Men - innan jag säger för mycket ska jag spänna ekrar bak - den är sladdrig bak. Jag trodde jag fick punka efter en fälgkänning och jag tror det är lederna som behöver stärkas upp. Det flexar ganska mycket i svingen och dämparen får ta mycket snedställning. Ganska tunt gods i alulänkarna ser det ut som. Lagringarna vet jag inte men det kanske rör sig lite där?

Hur som helst så ska jag prova mer strax!

Tummen upp!

Kolla gärna på ekrarna har inte rört varken bromsar eller hjulen eller länkaget sen jag byggde hojen.
Lagringen är feltema vanliga kullager 12x28
Tror jag dom var.
Vad med gaffeln tyker du är den största skildnaden mot den du har?
Jag sitter faktiskt och funderar på att byta till en yari rc 160mm
Kanske även skulle passa på att byta upp mig till zee bromsar. Kanske skall strunta i 1x11 och lägga krutet på bromsar och gaffel.
Och flexar länkarna så får det kanske bli ett par timmar vid fräsen??
/M

First Test
Angående gaffeln så tycker jag att den är förvånansvärt följsam (lite friktion) men den blåser igenom slaget på typiskt Fox manér, liksom att den dyker mycket. Jämfört med Pike som jag tror är likvärdig Yari. Så bra som din bakdämpare är, så bra är Pike...
Jag återkommer när jag vet vad som flexar.

Men du Magnus, du borde vara rätt stolt som fått till en så fin hoj på första försöket!? :-)

First Test
bara för att kolla på Strava med då :)

https://www.strava.com/activities/734389165/segments/18008771294

7 sek långsammare än på sin egen cykel i dagsljus & 17 sek snabbare än mig nånsin + även snabbare än Mattias Wengelin & Axel Lindh som kör wm bägge två så NOT BAD på en hoj man precis satt sig på i mörkret eller.
Å ni som kört den sträckan vet att den är sjukt teknisk å svår även på dagtid så bra kört!!

Å här körde jag & det är en stökig på platten sträcka inne i stan nu hade det vält ett knähögt träd över den & jag var 6 sek långsammare än min snabbaste tid & detta var med i mörker. Nu är inte jag snabbast på nåt sätt på platten men här ligger jag 11 av 112 pers iallafall & alla innan mig har xc raketer :)
Förutom Adam han med sveriges 1:a Bird men han är 20 år & inte fet så det räknas inte...;)

https://www.strava.com/activities/733370481/segments/17988432398

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp