First Test

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
First Test
Japp då var det färdig testat för denna gången det mesta har varit positivt dom som testat verkar gilla hojen dock så har den vissat ett par brister inget allvarligt dock
Sprickan runt hyllsan kom direkt inte som någon överraskning faktiskt då jag redan när jag byggde visste att detta kunde bli pga att alu hyllsan till lagret sväller ivärmen när jag bakade ramen och krymper när det kallnar så jag misstänker att det är felet.
Så den får fräsas ur och limmas i igen.
Sprickan vid styrhuvudet får jag kolla på.
Men är ändå grymt nöjd den har ju ändå rullat typ 1 1/2 år.
Så nuskall ramen ren slipas och besiktigas sen skall jag fixa i ordning detta samt bygga en ny ram med lärdom i ryggsäcken.
/M

Bilagor

• 20161006_092439.jpg
    20161006_092439.jpg
    279.4 KB · Besök: 16
  • 20161006_191628.jpg
    20161006_191628.jpg
    294.3 KB · Besök: 21
First Test
Otroligt ändå att något som inte byggts av Hägglunds kan överleva dom där grabbarna! :)

Alla visste ju att du gjort det bra, men inte så bra... :)

First Test
Tack för lånet, det var kul så länge det varade!

Jag får ta tillbaka det jag sa om att alulederna är för veka, låt dom vara så länge. Lär kännas stabilare med lagringar som sitter fast... :-)

First Test
Fan vad mäktigt. Jag tror att det var många inklusive jag själv som gick och tänkte sig cykeln lite som en kuliss. Snygg att se på men inte lika stark och styv som en "riktig". Men de här mördartesterna tyder ju på motsatsen plus att den är förvånansvärt lätt som rent ramkit. Både intressant och spännande att följa detta. En ny version lär ju bli ännu mer intressant.

First Test
Ja sedan att ramar går sönder är ju ingen nyhet det är ju inte direkt svårt att hitta bilder på knäckta svin dyra enduro ramar från dom kändaste märkena..
Så nu blir nästa projekt att bygga en ny fram ram åt EST..
/M

First Test
Ja, att låta EST platthucka grejerna får nog ses som destruktiv testning.

Hur mycket behöver en kolfiberram väga innan hållfastheten blir större än den hos ESTs benstomme?

First Test
Spez har ju en gömma i sina ramar kan man inte bygga in så man får med sig några öl? Nädå se skulle nog spruta om dem ?
Ja jag köper å kör gärna. Magnus har ju lite nya idéer om hur det ska byggas. Men detta är ju sättet jag cyklar på så gått som alltid. Så han måste bygga så han tror att det kommer å hålla för sån cykling.
Å gärna hårdare? min ht ram väger ju 3 kg i storlek 16" så vikt är nog inget problem för min del. Jag tyckte ju hans hoj vart lätt å den väger ju visst 15 kg så jag kanske skulle skaffa en våg å kolla vad fan mina väger egentligen...

First Test
Jag gissar att sprickorna kring styrhuvudet bara är i färgen/spacklet, kolfiber småspricker inte på det sättet.
Hylsorna däremot har nog aldrig fäst ordentligt pga nämnda anledning. Kan man inte limma dom med vanlig lamineringsepoxy utan ugn?

First Test
Ja det ska verkligen bli skoj att se second å se hur den håller å First 1.1 ? hoppas på okrossbara hopppansarvagnar som man alltid kan lita på oavsett fast som väger lite mindre än en pansarvagn?

First Test
Otroligt imponerande och stort bygge Magnus!
Hylsan som släppte får väll ses som lärdom i tillverkningsprocesser.
Synd på styrhuvudet, ska bli intressant styrs hyrdes ser ut under färgen/spacklet.

Kanske missat det men vad var tanken med testet? Finns det planer på att få igång en mindre produktion av det här? Eller enbart lärdom till dig inför framtiden?

Kul hur som, hoppas vi får följa fortsättningen på first och nästa bygge?

First Test
Tanken med testet var bla att få lite feedback hur den är att hoja på samt att någon som kör hårdare än jag skulle få slita på sakerna för att kunna upptäcka ev brister.
Ja tanken är ev att kunna göra några ramar till försäljning.
Så snart ramjiggen är klar så är tanken att det skall bli både plast och stål.
/M

First Test
Det där med en agro First ht för 27.5+ tycker jag låter väldigt intressant.
Kör en NS Eccentric Djambo idag som jag är förbannat nöjd med men kan mycket väl tänka mig att byta den mot en First;)

Skrik till när det är dags!

First Test
Det är så jävla bra Magnus? å jag kom just på här o efterätts buffén att det kanske annars är så att det är stål hojarna annars din ska vara de oförstörbara? stål är skönt!

First Test
Magnus.Bovall sa:
Tanken med testet var bla att få lite feedback hur den är att hoja på samt att någon som kör hårdare än jag skulle få slita på sakerna för att kunna upptäcka ev brister.

Du valde onekligen rätt testperson! :-O Dylika brister lär ha tagit betydande tid att uppnå för nån som bara cyklar lite våldsam enduro.

First Test
Aj jo jag ät nu på semester å är full kommer vara så jävla fet efter denna vecka de har buffé på efterrätter! Å glass! Men jag sa att annars kan man ju köra nada huck kol å huck som satan stål! Men jag är på på bägge?

First Test
Makten sa:
Magnus.Bovall sa:

Du valde onekligen rätt testperson! :-O Dylika brister lär ha tagit betydande tid att uppnå för nån som bara cyklar lite våldsam enduro.

Japp ingen mening med att dra det långt eller hur? men den var verkligen så jävla skön så jag hoppas verkligen att Magnus kan få bygga många för att de håller säkert för massan. Man jag önskar att även kan bygga så det håller för mig för jag gillar verkligen att kunna behålla saker jag gillar!

First Test
Gött då var firsten hemma igen nu väntar demontering sedan blir det nödvändiga årgärder och ny lack sedan montering.
Har fixat ett cykel mekar loft på drygt 10m2
Sorry kass bild kamera lincen är inte vad den borde vara.
/M

Bilagor

• DSC_0311.JPG
    DSC_0311.JPG
    93.4 KB · Besök: 33
First Test
Då var ramen ren har även vägt den så komplett som på bild ink,dämp,has skydd,styrlager koppar,droppouts och hjulaxel,gängad bb hylsa.
3,84kg

Bilagor

• DSC_0313.JPG
    DSC_0313.JPG
    131.1 KB · Besök: 33
First Test
Så sorry att göra Alla besvikna.
Nu har jag slipat och raspat ända in i kolet och bänt mellan 2stora skruvstycken och jag kan inte hitta någon spricka.
Dock hade jag en del ojämnheter runt styrhuvudet så det blev nog lite mycke spackel. Så nu blir det att bygga upp med prepreg i stället.
Hylsan bak hade däremot släppt lite runt om.

Och på den dumma frågan, för att jag ville!
Vad cyklar du själv på och vad väger den?
/M

Bilagor

• DSC_0322.JPG
    DSC_0322.JPG
    149.1 KB · Besök: 24
  • DSC_0316.JPG
    DSC_0316.JPG
    150 KB · Besök: 22
  • DSC_0323.JPG
    DSC_0323.JPG
    147.1 KB · Besök: 22
First Test
Fan då hade vi kunnat cykla mera på den??? så jävla kul att det bara var spackel. Spackel är ont man ska ha råa ytor även om de är fula. Så jävla bra Magnus att den höll där fram blir ju glad. Så lova inget meta spackel nu. Det är fan bättre att se om hojen är hel än fin okej. Som jag även sa i byggtråden?

First Test
TK sa:
Jag gissar att sprickorna kring styrhuvudet bara är i färgen/spacklet, kolfiber småspricker inte på det sättet.
Hylsorna däremot har nog aldrig fäst ordentligt pga nämnda anledning. Kan man inte limma dom med vanlig lamineringsepoxy utan ugn?
Host host..

First Test
Den hade säkert kunna varit lättare om jag gått ner i storlek på lager osv men ramen är faktiskt hemma byggd i 1ex inte 50st som är stress testade och optimerade och som är data ritat och beräknats Osv.
Ramen är i storlek L-XL hittade vikt på en Ibis mojo hd i XL. utan bakaxel,och utan dämp 2840g
och min väger med banshee tunga dropouts kit ink axel (320gram)
3366gram.
Men visst den hade kunna varit 4-500 gram lättare.
/M
M

Tillbaka
Topp