First Test

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
First Test
Häng inte upp dig på vikten, det kan man optimera efter hand. Cykeln är ju ett sjukt fint första exemplar!
Ett tips för att minimera flex kring styrhuvudet är att göra underröret lika brett som underdelen på styrhuvudet i framändan och dra kolfiber längs röret och runt styrhuvudet i samma stycke. Då blir man av med det där lilla vecket som är upphov till flex och det blir lättare och starkare. Med din byggmetod kan du ju forma rören precis som du vill så utnyttja det. Ser fram mot att följa bygget av "Sekond":)

First Test
Oki, ingen spricka i kolplasten vid styrhuvudet - bra. Men det flexade i sprickan av spackel och färg, lite förstärkning skulle inte skada.

För att stämma in i kören... Spackel är bääd - rått är good! Det blev snyggare när du slipade bort det.. ?

First Test
Magnus, du har Inget att be om ursäkt för.
First är fantastisk. Och för att vara ett förstabygge rent overkligt.

Magnus.Bovall sa:
Den hade säkert kunna varit lättare om jag gått ner i storlek på lager osv men ramen är faktiskt hemma byggd i 1ex inte 50st som är stress testade och optimerade och som är data ritat och beräknats Osv.
Ramen är i storlek L-XL hittade vikt på en Ibis mojo hd i XL. utan bakaxel,och utan dämp 2840g
och min väger med banshee tunga dropouts kit ink axel (320gram)
3366gram.
Men visst den hade kunna varit 4-500 gram lättare.
/M
M

First Test
Det är helt ointressant vad din prototyp väger. Även om den är snygg som en färdig cykel är det fortfarande en provrigg. Cyklar som klarar EST:s och carl-pedals cykling är inte lätta, de är starka på rätt ställen. Din styrka är att du kommer kunna bygga det folk behöver oavsett vad det är. De behöver bara veta själva vad de behöver och vilka kompromisser och kostnader det innebär.

First Test
I bl.a. England och USA så kan man ju gå på rambyggarkurser och lära sig svetsa stålramar. Om du vill skulle du ju kunna ta tjänstledigt ett par veckor och ha en kurs i kolfiberbyggande. :)

Det finns nog mer än en person här som tycker att vikt är helt sekundärt till känslan av att ha byggt något själv.

First Test
Ojdå.
ironin går inte riktigt fram märker jag.
glömde att man inte får skämta om poc klädda baggycyklister om man inte knäckt minst 10 ramar och 15 hjul.

First Test
Bake off
Mindre spackel och mer kol.
Nu blir den i alla fall inte klenare.
Näst på tur står hyllsan.

Bilagor

• DSC_0325.JPG
    DSC_0325.JPG
    120.5 KB · Besök: 18
  • DSC_0326.JPG
    DSC_0326.JPG
    127.1 KB · Besök: 18
First Test
Magnus.Bovall sa:
Bake off
Mindre spackel och mer kol.
Nu blir den i alla fall inte klenare.
Näst på tur står hyllsan.

Jag är lite nyfiken angående hylsan. Är det inte så att den är lite för ogreppig för att fästa i kolfibern? Jag undrar om inte en välraspad yta kombinerat med rullning av väv på hylsan i olika riktningar så att det kommer ut fästvåd mot sadelstag, underrör och kedjestag kan få det starkare och hållbarare?

First Test
Nice nice vad glad man blir när det bakas :) Angående hylsan så har jag en teori. Den håller säkert för de krafter den är tänkt för men kanske inte när man snurrar runt 180 grader osv. Men det löser du säkert på nåt bra sätt :) Å va snygg den blev utan färg ;)

First Test
Hylsan är dock inte helt lätt att byta då den varken är slät eller helt rak den är rugglig satan och meddj utt djupt dike i mitten för att förhindra sidorörelser kolfibern ligger även inte den direkt mot alu då hyllsan fixerades med ett 2 komponents lim för bilindustrin så bettet trorj ag finns.
Jag tror att det är värmeutvigningen som har bråkat.
Men jag tänkte slipa rent runt hyllsan och lägga på lite mera kol för säkerhets skull och låta det kallna
Sedan fräsa runt hyllsan från bägge håll med något tunt
Och limma på nytt när allt har samma temp. Sedan får man hoppas på det bästa.
/M

First Test
Man kanske inte skall ha en svarvad hylsa utan ett fräst stycke typ så här -o å sedan gjuta in den i kolfiber då får man ett stabilare lagersäte. något att fundera över till nästa nyproduktion..

Kämpa på Magnus, skitkul å följa dina upptåg :-)

First Test
Magnus.Bovall sa:
Då då fattas bara att fräsa runt hyllsan och limma.

Snyggt! Imponerande produktionstakt, särskilt som det är fritidshobby. Mitt tidigare inlägg om hylsan skall ses som att jag är nyfiken och intresserad, inte som att jag vet hur det skall göras. Använder du lim känns det som att styrkan och hållfastheten i limmet måste vara bättre än i kolfibern i alla fall på så vis att flexet aldrig tillåts märkas i limmet. Hela fastsättningen av hylsan måste vara stum avseende böjning, rotation samt stor kraft i olika riktningar, dessutom måste kolfibern runtom vara gjord så att den inte öppnar sig vid belastning och får en större diameter än hylsan. Återigen bara vad jag tror.

First Test
Tror inte att materialet runt om rör sig hyllsan känns inte direkt lös utan det verkar som den har krymt bara så jag tror inte det kommer att bli så mycke belastning på limmet bara limnet biter på alu och blir riktigt hårt.
Hylsan kommer dock aldrig kunna trilka loss.
Vi får se ?

First Test
Jag har limmat massa industridiamant å brynen mm. Viktiga är å veta hur stor limspalt limen klarar av å att få jämt överallt sen att det är rent såklart. Men olika limmer till olika applikationer såklart. Jag limmade mycket med Araldit som man även härdar i ung. Men jag har för mig att 0,2 mm är största limspalten man han ha med Araldit fast nu var det några år sen jag jobbade med det å jag kommer inte på alls hur man skulle bära sig åt att kunna få ditt limmet på nåt vettigt sätt....
Men nåt annat jag fungerar på är oval man kan ha två brickor på varje sida å kanske dra ihop det med några försänkta skruvar då kan man limma brickorna med. Oj långt blev det men man måste ju klura lite...

First Test
inte bara en hylsa utan att man har en anläggningsyta på sidan kanske inte funkar på denna men nästa modell?? då drar brickorna ihop det å då får man även mycket mera anläggningsyta. Nu är inte brickan på andra sidan utritad. Så tup Ø 20 på flänsen sen ner till Ø 10 på hylsan. Nåt bättre förklarat??

First Test
Lagningen fortsätter har fräst runt hyllsan
Har fräst ca 2mm brett och ca 8mm djupt från bägge håll.
Så nu får jag skaffa lim.
/M

Bilagor

• DSC_0333.JPG
    DSC_0333.JPG
    110.4 KB · Besök: 16
  • DSC_0334.JPG
    DSC_0334.JPG
    98.1 KB · Besök: 23
Tillbaka
Topp