fivepeed???

Spindelbenen

Aktiv medlem
fivepeed???
Tänkte göra något nytt och köpa lite begagnade saker och bygga en fifthspeed, dvs en krans fram och fem bak, anledning??? Ingen aning, men det kan vara skönt å ha några växlar iaf.

Ram och allt sånt kan man ju diskutera i evighet, men det blir väl någon Kona Roast eller liknande antar jag, MEN, det här med att ha en klinga fram, e det svårt att "bygga" eller ska man satsa på en sådan här? http://www.sram.com/crosscountry/crank_stylo_single.html
Roligare och billigare är väl att bygga själv, vill inte att det ska dra iväg med pengar helst heller, Giant cykeln kostar så det räcker till för mig.

Sen till bakväxeln, jag antar att det enklaste är att köpa en nio eller åtta klingors kassett och justera bakväxeln så att den bara kan gå mellan de fem innersta klingorna då de flesta växlar sitter ihop iaf med sex klingor eller något sådant?

Varför fem till antalet??? Då behöver ju inte kedjan böjas alltför mycket.

Eller så bygger man en SS, vad vet jag, men det känns skönt att kunna ha iaf tre växlar bak för Hellaskörningar, det är ju där jag tänkte använda den, då har man "fincykel Giant NRS" "vintercykel Kona CinderCone" och "lek/hellascykel noname med en klinga fram och 1 - 5 bak", sen räcker det nog med cyklar för mig, än så länge iaf.

Senast redigerad av en moderator:
fivepeed???
Jag tror att fem bara är sämre än 27 (eller 24). Singlespeed är singlespeed, blandar man in växlar så är det lika bra att köra fullt ut. Eller?

/ Robban

fivepeed???
Kör just nu Tripplespeed :-) på ena cykeln. 3 drev fram och ett bak. Funkar jätte bra med 5-speed också. Har kört det med. Bygg på bara!

fivepeed???
Förstår precis som övriga inte riktigt meningen med att begränsa dig till just fem växlar.

Kassett som passar den body navet har (7 eller 8/9-delat) och ingen framväxel känns mera logiskt och minst lika kul.

Förstår dock tanken, det är inte så många olika växlar man använder Hellas. En 1:1 och några lite tyngre skulle jag klara mig bra med där.

fivepeed???
BFS Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte fem växlar nästan max om man vill behålla
> en schysst kedjelinje?

Det beror helt på hur tätt kuggarna sitter. Schyst kedjelinje går nästan bara att få med SS.

/rikard

fivepeed???
Det kan nog vara som BFS säger. Ju färre drev, desto mer vettig kedjelinje i ändlägena. Så om man offrar lite mellansteg så kan man ju få både rejäl klätterväxel och rejäl transportväxel samtidigt som kedjan är hyfsat rak och fin på båda. Det är den ju inte riktigt när man ligger i ändarna av en normal kassett. Dessutom stryktåligare och mindre strul med färre växlar.

Jag skulle kunna tänka mig en treväxlad rentav, byggd på en splittad 8-delskassett bara för ytterligare driftsäkerhet. Då skulle jag föredra en 32:a i fram och 34, 19 och 12 i bak. En för klättring, en för stig, en för väg. Tar man det lugnt med växlingarna så funkar jättehoppen, jag har haft en tvåväxlad med 18 och 12, det funkade finfint. Fast man åker ju ändå på att ha minst en shortcage MTB-växel och en massa kedjeslammer sålänge man vill ha större än 27 eller så.

fivepeed???
Klart du ska ha en roast. ;) Resten förstår jag inte så mycket av alls faktiskt.

Jag är inte heller riktigt med på vad som skulle bli bättre med färre drev i kassetten. Kör man en klinga fram monterad i mitten på vevpartiet så är det ju inga problem med ändlägena i bak på en niodelad kassett. Det som gör en ss driftsäker är ju att man ställer in kedjelinjen en gång och sedan är det klart. Eller ja det är väl tanken iaf. Både Erik och Markus har ju skruvat en del i hellas. =Þ

Välservad så funkar nog en hojjpa med växlar närapå lika driftsäkert som en ss. Orkar man inte bry sig om att jämt ha ren och väloljad kedja, fräscha drev, vajrar, höljen, rätt inställda växlar och bra kedjespänning så är ju ss ett oslagbart alternativ till växlar. Är allt i topptrim däremot borde skillnaden vara marginell. Då tycker jag tom fördelen med att kunna ändra utväxling väger tyngre än pålitligheten.

Serva cykeln är ju inte alltid jätteroligt och jag slarvar själv med den och får bita i gruset när växlarna hoppar och jag blir ifråncyklad av Erik h på hanses ss. Av någon märklig anledning även när växlarna inte hoppar? Jag blir iaf lika förvånad hur bra det växlar varje gång jag gjort ren och oljat in kedjan och bytt vajrar och höljen.

fivepeed???
Schysst med så många svar.

Som sagt, tanken med fem bak var att få en hyfsad kedjelinje, men kan ju självklart använda alla drev.
Vet någon hur enkelt det är att få tag på en sjudelad kassett? (fråga mig inte varför jag vill ha det).

Eller så gör jag det enkelt för mig och gör som jag TROR att =david har gjort, och som jomper pratar om, en klinga fram och vad man nu har kvar bak, sju, åtta eller nio drev.

Jag har också varit med folk i hellas som har kört SS och har fått meka bra mycket mer än vi som kör med växlar, det känns ju sådär iaf, däremot tyckte jag att Kalles 24" SS var grymt snyggt gjord när vi cyklade på julafton, såg ut som ett större BMX hjul, alltså inga krussiduller bak utan bara en halvliten klinga och en snygg, rak linje fram.

Tanken är att jag köper allt begagnat och bygger allt eftersom, borde ju hålla ner priset avsevärt, kanske satsar på en ny gaffel, men hittar jag någon vettig begagnad så..... Kanske det blir en SS, har dock aldrig testat någon.

En annan sak, var kan man leta efter begagnade saker förutom här, velo och kadens??

fivepeed???
Det låter som du är fast för evigt i cykelträsket nu..

Jag har en lx framväxel fastskruvad som kedjestyrare över en 32-klinga. Lillklingan sitter kvar och räddar kedjan om det skulle hoppa iaf.

Beganade saker kan man hitta i kompisars skrotlådor. Brukar ofta gå att byta mot något ur sin egen.

Visst är Kalles hojjpa snygg. Den är knappast billig men tjänar sitt syfte. Jag har börjat vänja mig vid att han är grym på allt på två hjul men när han körde skiten ur mig på den där slicksförsedda lilla saken med bara bakbroms i ett isigt hellas kan jag ju säga att jag blev imponerad igen..

sida1.jpg

fivepeed???
Jag skulle kunna tänka mig två klingor fram och ett drev bak. En stigväxel och en transportväxel. Kanske ett 16-drev bak och 22 samt 32 fram, troligen tyngre 15 eller tom 14. Man får testa med en växelcykel innan man bestämmer bakdrevet. Möjligen med ramväxel eller sådan där riktigt gammal justerspak direkt nere vid framväxeln :)

Det är inte så stor skillnad mellan de olika växlarna bak och har man finliret att ändra utväxling med en kugg åt gången tappar man lite av teknikträningsfördelarna med en "riktig" SS anser jag.

fivepeed???
En trippel fram och ett vanligt frihjul bak, det kanske vore nåt? Då slipper man mycket av bakväxelstrulet och kan bygga sig ett symmetriskt bakhjul som blir starkt och fint.

/rikard

fivepeed???
rikard Skrev:
> En trippel fram och ett vanligt frihjul bak, det
> kanske vore nåt?

Se mina tankar längst ned. Fast jag tänkte mig dubbel fram och bash.

fivepeed???
Vad är det för poäng med att inte ha växlar bak när man ändå måste ha en bakväxel för att spänna kedjan? Visst kan man teoretiskt bygga ett starkare hjul, men det byggs ganska många hjul med 9-delad kassett som håller.

fivepeed???
Så man måste justera växlarna på en cykel med 1*3 växlar men inte med en med 3*1 växlar? Det är något jag inte fattar här. Sen tycker jag bättre markfrigång verkar ganska bra för välbefinnandet.

fivepeed???
Man slipper justera bakväxeln.... =) Du får läsa vad jag menar =)

Framväxeln brukar vara mindre benägen att ändra inställning när man väl fått till den och det går ofta utmärkt att cykla med den gravt felinställd (om maninte växlar).

Om du sparade 32-hålsfälgen från igår och vi kan jaga rätt på 32 st 252mm-ekrar så kan vi testa, jag har ett ssnav som skall byggas upp och alla andra delar till cyclepron ligger i diverse burkar.

Edit: Markfrigång? Du menar storklingan eller? Det är isf sant, du har en poäng där. Jag klarade en av bumlingarna på nickspåret för första gången i går och det var nog inte helt oberoende av att det var första gången jag provade utan storklinga.

/rikard

fivepeed???
rikard Skrev:
> Man slipper justera bakväxeln.... =) Du får läsa
> vad jag menar =)
>
Ja ja ja...
> Framväxeln brukar vara mindre benägen att ändra
> inställning när man väl fått till den och det går
> ofta utmärkt att cykla med den gravt felinställd
> (om maninte växlar).
>
Sant men så KAN man ju bara inte ha det!

> Om du sparade 32-hålsfälgen från igår och vi kan
> jaga rätt på 32 st 252mm-ekrar så kan vi testa,
> jag har ett ssnav som skall byggas upp och alla
> andra delar till cyclepron ligger i diverse
> burkar.
>
Sparad...

fivepeed???
mytomspunnen Skrev:

> Sant men så KAN man ju bara inte ha det!

Har man det så så kan man iallafall cykla hem, en muppig bakväxel kan man inte alltid cykla med. Framväxeln pverkar ju inte kedjan alls när man inte växlar.

Det som främst lockar mig med SS är att jag är lite trött på att behöva linka hem från skogen med en messad bakväxel. Jag skulle kunna skaffa ett bakväxelöra i något annat än mjukost men jag har en annan ide som jag skulle kunna testa på mitt nya projekt. Men den iden vill jag inte ventilera på happy riktigt ännu...

/rikard

fivepeed???
rikard Skrev:
> Det som främst lockar mig med SS är att jag är
> lite trött på att behöva linka hem från skogen med
> en messad bakväxel. Jag skulle kunna skaffa ett
> bakväxelöra i något annat än mjukost men jag har
> en annan ide som jag skulle kunna testa på mitt
> nya projekt. Men den iden vill jag inte ventilera
> på happy riktigt ännu...
>
> /rikard

Lösning med en trippel fram kräver fortfarande en bakväxel så då kan du fortfarande tvingas linka hem. När bakväxeln ändå sitter där kan den ju få jobba lite? Med tre drev bak behövs ingen indexering så då kan man köra med friktionsreglage och slipper trassel med bakväxeljusteringen annat än ändlägena.

fivepeed???
oxr Skrev:

> Lösning med en trippel fram kräver fortfarande en
> bakväxel

Inte om jag får som jag vill. Nästa gång vi ses över en låda skrot så kan jag förklara hur jag tänkt.

/rikard

fivepeed???
Jag tänker mig en stympad bakväxel som bara agerar kedjespännare. Ska man SS:a ordentligt ska man givetvis inte ha en kedjespännare utan antingen justera hjulet i dropoutsen eller vevpartiet med EBB. Om man inte lyckas med ghostgear förstås. Fast de metoderna funkar inte på en fullgung (vilket är högst akademiskt eftersom jag tycker det ska vara helstelt på en sådan här cykel oavsett kedjespännarlösning).

Det finns fördelar med SSS (Semi-SS) som inte en växelcykel har, trots att man måste uslas med bak- och framväxel. Det är främst att få utmaning i gamla stigar igen samt teknikträningen jag tänker på.

Nu kan man köra med en vanlig tjugosjupetare och bara ge fan i att växla också, gjorde det senast igår. Men det är inte samma statement ;)

Fast jag tycker ändå att äkta SS är bättre.

fivepeed???
TnT: vad är det då du ska stympa på bakväxeln när den ändå måste kunna hantera två radikalt olika kedjelängder? Du kan troligen inte köra med endast en trissa om du ska ha en meningsfull skillnad mellan stor- och lillklinga. Det enda som då kan stympas på bakväxeln är att fila ner sätet för vajerjusteringen och ta bort skruven som håller vajern.

fivepeed???
Medger att jag inte funderat klart på det här än :) Men har man rätt kedjelängd för mellanklingan och bakdrevet kanske, kanske en trissa räcker för att spänna upp slacket när man byter till lillklingan.

Men man borde kunna ta en lvg. växel i vart fall, bara 10 tänders skillnad mellan lill- och mellanklingan.

Tillbaka
Topp