[fix] Den Beste Sykkel?

Wendigo

Aktiv medlem
[fix] Den Beste Sykkel?
Någon här som vet något om DBS? Har möjlighet att köpa en DBS Internationale för ett par hundralappar men hittar inget om den förrutom att det verkar vara ett norskt märke och att det såldes till Monark 1996.

Ja, det ska bli fixie av den då...

(lite dålig bild men säljaren hade ingen annan)

3618194458.jpg

[fix] Den Beste Sykkel?
Ja, den ser rätt okej ut. Dessutom så är den från norge och guldig vilket är kul. Jag tror att det är vanliga horisontella dropouts. Svårt att se på bilden dock och jag har inte hittat något om hojen på nätet.

[fix] Den Beste Sykkel?
Jonatan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad hände med den fina franska rosa cykeln du
> hade ett sånt pangpris på gång på?

Den fina franska cykelns ägare verkar vara motvillig att skicka med bussgods. Jag har inte räknat bort den än men tänkte hitta ersättningshoj om köpet går åt pipan. Det hade varit lite synd, Merciern verkade bra för det priset.

(dessutom tyckte norska flickvännen att norge var bättre än frankrike, ergo bättre med norsk cykel än med fransk)

Senast redigerad av en moderator:
[fix] Den Beste Sykkel?
DBS är världens bästa cykelmärke. har en gammal kärringsykel som är det absolut bästa jag cyklat på. slår mina XC-cyklar genom åren med hästlängder när det gäller körglädje på väg till ICA :)

[fix] Den Beste Sykkel?
Wendigo skrev:
> Ja, den ser rätt okej ut. Dessutom så är den
> från norge och guldig vilket är kul. Jag tror
> att det är vanliga horisontella dropouts. Svårt
> att se på bilden dock och jag har inte hittat
> något om hojen på nätet.

Horisentella dropouts pekar bakåt, och är egentligen inte dropouts..
Sen väl snarare ut som semthorisontella dropouts, som pekar frammåt.

Men så andra sidan så kanske horisontelladropouts pekar just frammåt? för track-ends är ju inte dropouts efterssom an måste brya kedjan för att ta lös hjulet..

Ska vi rösta fram att ropouts som pekar nästan-frammåt ska heta horisontella dropouts?

[fix] Den Beste Sykkel?
Det är en "Italiensk" cykel som är licenstillverkad i Norge, förmodligen inte TEAM modellen som den röda här nedan.
DBSinternazionale57cm.jpg ht=450

Utan en sådan här. I såfall ingen toppmodell, man satte inte "säkerhetsbromhantag" på riktig racercyklar.
DBSInternazionale.jpg ht=426

[fix] Den Beste Sykkel?
Pata2 skrev:
> Utan en sådan här. I såfall ingen toppmodell,
> man satte inte "säkerhetsbromhantag" på riktig
> racercyklar.

Aha! Det ser ju ut att vara samma modell! Eget foto eller var kommer det från? Inte helt bra med säkerhetsbromhantag men det kanske är eftermonterat? Det spelar ju i ofs mindre roll så länge ramen/gaffel/hjul är tillräckligt okej att ha som grundplåt.

Hur är det med de berömda gängorna om den är licenstillverkad?

[fix] Den Beste Sykkel?
Jag köpte en röd DBS Internationale i förra veckan (för 300 kr :) ). Trevlig stålram med shimano 600 och den funkar riktigt bra. Min har horisontella dropouts med små justeringsskruvar.
Det enda jag lyckats lista ut är att den måste vara från tidigt 80-talet, shimano 600 fanns iallafall 1982.

[fix] Den Beste Sykkel?
Wendigo: Bilderna är stulna på nätet, jag börjar få ihop ett hyggligt register. Ang gängorna har jag som vanligt ingen aning men gissar på italienska då DBS jobbade ihop med Daccordi(och jag tror attGurraG är just i italien på cylelsemester).

Här en DBS Daccordi Proffesionale;-)
DBSDaccordiProffesionale.png ht=238

[fix] Den Beste Sykkel?
Ehh... också lite norskt kanske? Med nakna kvinnor i natur eller, äsch, det kanske bara är min uppfattning om norge. :)

Pata2: Kommer du ihåg var du norpat den? Kanske finns mer info om den mystiska ramen där?

m-a: Hur var hojen? I geometrin och på detaljerna? Okej för ett par hundringar eller ska man hitta något bättre att bygga på?

[fix] Den Beste Sykkel?

Bilagor

• Div_ 017.jpg
    Div_ 017.jpg
    88.6 KB · Besök: 69
[fix] Den Beste Sykkel?
Wendigo skrev:
> Pata2: Kommer du ihåg var du norpat den? Kanske
> finns mer info om den mystiska ramen där?

Hmm...det där är nog en gammal blocktannons eller dylikt, för länge sedan borta är jag rädd.

Edit: Eftersom jag inte har något liv utan kollar på cykelannonser mest hela tiden kan jag rapportera om vad som syntes vara ytterligare en "internationel Norrman" lutad mot ett träd i bakgrunden.
http://www.blocket.se/vi/9594278.htm?ca=11_s

[fix] Den Beste Sykkel?
geometrin ser ju fullt rimlig ut, inte för långa kedjestag som på många andra gubbracers. väger säkert en del, men skit i det! lacken är ju typ värd pengarna helt på egen hand... om du tänker dig ett sjysst lågbudgetbygge så köp den vetja.

[fix] Den Beste Sykkel?
>Ska vi rösta fram att dropouts som pekar nästan-framåt ska heta horisontella dropouts?
Ja, så är det.

Jag röstar fortfarande för den Nuevo Record-utrustade, rosa Merciern. Finns det ingen i Stockholm som kan hjälpa Wendigo med köpet och bussgodsfrakten?

Annars är nog den här helt OK, snygg den med.

[fix] Den Beste Sykkel?
Norska gängor är bättre än franska!
Haha, nej men Merciern var ju grymt fin, lite mer prestigehoj kanske. Såg den först nu. Nån från Sthlm/fixed-gänget borde kunna träda in och agera mellanhand för frakten tycker jag!

[fix] Den Beste Sykkel?
Nu skall vi se om en nybörjare kan få lite ordning på begreppen.
SS - singelspeed, men vad skiljer SS från en Fixed? Frihjul och bromsar på SS?

[fix] Den Beste Sykkel?
Didde skrev:
> Nu skall vi se om en nybörjare kan få lite
> ordning på begreppen.
> SS - singelspeed, men vad skiljer SS från en
> Fixed? Frihjul och bromsar på SS?

Ja, på en fixie så är ju frihjulet låst, med eller utan bromsar. En SS är egentligen bara en helt cykel utan växlar.

[fix] Den Beste Sykkel?
Nja den röda cykeln som står lutad mot trädet är ju inte till salu längre, den är ju min.
Jag tycker den är rätt okej, toppröret är ca 56 cm. Ram och delar på denna var i väldigt fint skick.

[fix] Den Beste Sykkel?
48/16 skrev:
> Hon borde spänna kedjan !
>
> /M

Och hur kan hon står jämnfota? Knepigt värre...

Merciern-säljaren har hört av sig, än allt inte hopplöst. Kan fortfarande bli affär. 315 riksdaler i frakt med bussgods, det är ju skamligt. Jag tror att han lider lika mycket som mig och kan tänka sig att packa ihop fröken rosa och skeppa vidare henne till bättre marker.

Tillbaka
Topp