fixa ett hjul i mellandagarna sthlm

fredrikw

Aktiv medlem
tänkte bege mig ut på en långtur i nysnön idag, men upptäckte något förvånat att en eker i bakhjulet hade gått av... är det någon som har något tips på var jag kan få detta fixat omgående? vill inte missa nu när vintern har hälsat på igen.

det är ett hjul byggt på LX-nav och X517-fälg, vilka ekrar det rör sig om har jag ingen aning om... (hmm, man kanske skulle lära sig bygga hjul själv så slipper man sånt här...)

Du behöver inte bygga hjul, det är bara att byta ekern. Titta på hur de andra ekrarna sitter och gör likadant. Du måste först ta av kassetten, annars går det varken att trä ur den gamla ekern eller i den nya. Men det kan du väl?

edit: glömde en grej. Om du inte vet vilken längd du ska ha kan du ju bara ta bort en eker på samma sida och gå till din lokala cykelhandlare med för att de ska veta hur lång eker du ska ha. Då får du trä i två ekrar när du är tillbaka. Försök att dra ekrarna ungefär lika hårt som de omgivande på samma sida så är det snart klart (tips: spela harpa på ekrarna med exempelkvis en skruvmejsel så hör du när de är ungefär rätt tonläge!).

Det är inget hokus-pokus att fixa med cyklar. Alla kan lära sig det.

Nu ska jag ut och leka i snön, funderar på att dra mig mot Hellas. Idag blir nog cykeln ren om man håller sig mer i skogen än på saltade vägar:-)

Senast redigerad av en moderator:
japp, kassetten är bortplockad (passade på att göra ren och fetta in navet, inte för att det behövdes men det kändes i alla fall bra att göra det jag kunde =)

det jag är lite osäker på är att få till eker-spänningen rätt, hjulet är ordentligt skevt just nu (som förväntat), och jag har inte sådär jättemycket erfarenhet av att rikta hjul... men jag kanske ska ta tjuren vid hornen och försöka fixa detta själv imorgon...

Det är superenkelt, om det bara är en enker är det inte mycket att tjafsa om. Gör som jag beskrev ovan, spela på ekrarna så hör du när det är ungefär rätt.

edit: ekrarna är ju olika långa på höger (driv), respektive vänster sida. Höger sida dras dessutom något hårdare för att det ska skapas utrymme för kassetten, därför är det olika tonhöjd på de båda sidorna bak.

Senast redigerad av en moderator:
toppen på ekern=där gängorna börjar med andra ord? eller?

fast jag tar nog med mig den gamla ekern till cykelhandlarn imorgon för säkerhets skull

tack för hjälpen Johan!

kör enligt precis den principen när det gäller cykelmekandet själv, hjulen är det enda som jag inte har gett mig på ännu men det är väl dags antar jag. =)

hittade till och med en cykelhandlare som var öppen idag (Sportson i Barkarby), så jag drog dit och köpte en eker. slängde dit den och på något magiskt sätt var hjulet nästan helt rakt igen, gjorde lite finjusteringar och nu är hjulet som det ska igen. tack för att du styrde mig rätt Johan! så blir det vintercykling hela dagen imorgon =)

Tillbaka
Topp