Fixa punktering ute på tur

upplever med cyklar som har snabbkopplade hjul att det är lättare tryggare snabbare att montera demontera hjulen med cykeln upprätt. tvärtom med bultade hjul.

lokalisera punkan och dess orsak innan man börjar är oavsett en fördel. för det mesta värt en extra pumpning. lättare med cykeln uppochner. hörs inte punkan är läpparna känsliga och användbara känselspröt. håll dem nära däcket. sker förstås med cykeln uppochner.

kan punkan så lokaliseras kan det eventuellt vara värt att laga på plats, särskilt med bultade hjul, och särskilt på bakhjulet i fall med navväxel. fortsätt isf uppochner, hävla fram slangen endast den aktuella biten, laga punkan, ta bort taggen i däcket och off you go. max 10 min.

så åter till snabbkopplade hjul och behov av snabbt byte till medhavd slang utan vidare analyser; cykeln upprätt, hjulet och däckkanten av, byt slangen, känn noggrannt runt hela innersidan av däcket båda sidor efter taggar, återmontera, pumpa och kör. tar sina 5 minuter även detta.

glöm inte laga slangen när du kommer hem;)

Personligen föredrar jag att ta av hjulet och lägga ner cykeln innan jag börjar försöka hitta orsaken till punkteringen. Då eliminerar jag risken att jag klantar till det och att cykeln faller omkull.

Läpparna fungerar som känselspröt, men ögat är ännu känsligare. Så ”granska slangen” på 1cm avstånd, typ. Har man tillgång till mycket vatten kan en nedsänkt eller åtminstone rejält blöt slang lättare avslöja sina hemligheter. I övrigt håller jag med om allt som skrivits i tråden. Ställ upp och ned ELLER lägg cykel på sidan. Var noga med att försöka hitta orsaken. Öva hemma (glöm inte att prova din pump/CO-munstycke i lugn och ro). Laga slangen.

Jag brukar ställa den upp och ner i gräset tror jag om det är bakhjulet... inte så jag har någon optimerad metod, det var ett par säsonger sen jag fick punka på en landsvägcykel senast, och då var jag ute och cyklade fort på grus. Inte jätterädd för att få nån liten repa på cykeln heller, den är ju till för att användas.

Högvolymcyklister som kör till däcken är helt slut och går igenom några däck per säsong får punka mer ofta. Jag cyklar bara kanske 100 mil landsväg per år och däcken räcker då så många år att jag byter däck i regel pga nån skärskada jag ser vid en inspektion + hög ålder på gummit snarare än att gummit har nötts bort.

Byter däck rätt ofta på olika cyklar då jag håller på med flera olika cyklar sommar/vinter och hjälper vänner och bekanta, men fältfixning sker förvånansvärt sällan. Hemma så hänger jag upp cykeln i ett mekställ.

Läpparna fungerar som känselspröt, men ögat är ännu känsligare. Så ”granska slangen” på 1cm avstånd, typ. Har man tillgång till mycket vatten kan en nedsänkt eller åtminstone rejält blöt slang lättare avslöja sina hemligheter. I övrigt håller jag med om allt som skrivits i tråden. Ställ upp och ned ELLER lägg cykel på sidan. Var noga med att försöka hitta orsaken. Öva hemma (glöm inte att prova din pump/CO-munstycke i lugn och ro). Laga slangen.
Skulle jag med min bristande närsyn inspektera på 1 cm avstånd skulle jag nästan kunna missa att slangen var av. :sneaky:

Enklast är ju att leta upp ett träd med en lagom tjock horisontell gren på 1.5m höjd. Då kan man mha bocken på styret hänga upp cykeln där och utföra underhåll !

Tack för alla svar! Jag ska börja med att alltid ta med mig ny slang och verktyg. Har nämligen en runda som jag gillar att cykla (till Tyresö slott, sen Vissvass, sen åvaviken och hem via åvavägen). Har dock haft riktig otur senaste två gångerna jag närmat mig Tyresö slott och fått punktering på nästan exakt samma ställe.

Första gången var det med min hybrid, hade inte med mig extraslang och detta var på kvällen så jag fick gå hem ca 1,5 mil med punktering. Hittade sedan en vass liten metallbit, runt en cm lång, i däcket när jag fixade punkan hemma.

Andra gången var det med min racer. Då behövde jag bra promenera till Tyresö centrum och kunde få den fixad rätt snabbt eftersom detta skedde på dagtid (hade lyckligtvis med mig tofflor så jag slapp promenera med cykelskor). Den gången var det mer oklart vad punkan kan ha berott på. Hoppas på att klara rundan utan punktering nästa gång men bra att vara förberedd.

Tack för alla svar! Jag ska börja med att alltid ta med mig ny slang och verktyg. Har nämligen en runda som jag gillar att cykla (till Tyresö slott, sen Vissvass, sen åvaviken och hem via åvavägen). Har dock haft riktig otur senaste två gångerna jag närmat mig Tyresö slott och fått punktering på nästan exakt samma ställe.

Första gången var det med min hybrid, hade inte med mig extraslang och detta var på kvällen så jag fick gå hem ca 1,5 mil med punktering. Hittade sedan en vass liten metallbit, runt en cm lång, i däcket när jag fixade punkan hemma.

Andra gången var det med min racer. Då behövde jag bra promenera till Tyresö centrum och kunde få den fixad rätt snabbt eftersom detta skedde på dagtid (hade lyckligtvis med mig tofflor så jag slapp promenera med cykelskor). Den gången var det mer oklart vad punkan kan ha berott på. Hoppas på att klara rundan utan punktering nästa gång men bra att vara förberedd.
Tack för återkoppling till alla. Det är en trevlig artighet. Du fick en lagom blandning av fakta och trams. Nu blir det ju så märkligt att man nästan hoppas på punka, så att du kan berätta hur bra det löste sig efter. ?

Ska du få punka så se till att det inte regnar. När det regnar och däcket är blött och fullt med smuts kan det vara lite av en utmaning att undvika att skräp från däcket rinner ner i fäljen och orsakar ytterligare en punka. Misstänker jag att det kan bli regn brukar jag ha med mig en liten trasa så att jag kan torka rent däcket innan jag börjar laga punkteringen för att minimera den risken.

Är det torrt är det ett icke-problem och då räcker det med att undersöka vad det var som orsakade punkteringen och se till att inte något sitter kvar i däcket och orsakar en ny punktering.

Tillbaka
Topp