Fixed nybörjare

Fixed nybörjare
Tja!

Jag har precis köpt min första Fixed-cykel och är totalt nybörjare. Har cyklat till jobbet 2 dagar och tycker att det känns sjukt bra, har tidigare kört vanlig racercykel men fixien är mycket bättre i stan, ingen tvekan om det.

Nu till mina frågor. Jag har ju kvar frambromsen som jag använder i de brantaste backarna. När jag bromsar så håller jag mest emot med benen, men kör och skidstop när det går lite snabbare. Jag har dock sett vissa som på något sett hoppar till med cykeln och får den att stanna. Detta är ju pinsamt att fråga nästan men hur är det man gör, och finns det andra bra sätt att stanna på. Jag har youtubat lite men där är det mest showoff, känns som jag har en bit kvar till att trixa ordentligt.

Tack för hjälpen så länge!

/Nybörjarn!

Fixed nybörjare
Förstår inte riktigt vad du menar med att "hoppa" till men du kanske menar att man lägger tyngden mer mot framhjulet så att det är lättare att låsa bakhjulet. Hur som helst får du mer tekniktips på www.fixedgear.se. Lycka till, Fixed är skitkul men det är vikigt att lära sig bromsa :)

Fixed nybörjare
Hur man kan tycka att en cykel man inte behärskar "är mycket bättre i stan" går över min fattningsförmåga. Nåväl. Här är en video som visar tekniken för "skip/skid".

Fixed nybörjare
kalle@truefiction.se skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja!
>
ag har ju kvar frambromsen
> som jag använder i de brantaste backarna.
>
> /Nybörjarn!

Behåll du den på... hur fräsig man än är på att skidda så står man sig rätt slätt när kedjan hoppar av.

Fixed nybörjare
Rippa skrev:
> Hur man kan tycka att en cykel man inte behärskar
> "är mycket bättre i stan" går över min
> fattningsförmåga.

+1

Fixed nybörjare
Det må vara svårt att förstå, men känslan är annorlunda än på min tävlingscykel, kan bero på att den är "avskalad" från diverse delar iofs.

Hmm.. jag menar inte hoppa upp på bakhjulet. Någon som jag sett göra det sitter kvar på sadeln och så hoppar liksom hela cykeln till. Haha, jag är verkligen nybörjare på detta.

Fixed nybörjare
Det är inte svårare än att du hoppar eller rycker till lite så att bakhjulet lättar ifrån marken en aning och sedan när du landar igen sladdar bakhjulet eftersom du har fixerat fötterna i en position. Förutsatt att du sitter fast i pedalerna iofs mha. starps eller clipless.

Fixed nybörjare
Rippa skrev:
> Hur man kan tycka att en cykel man inte behärskar
> "är mycket bättre i stan" går över min
> fattningsförmåga. Nåväl. Här är en video som
> visar tekniken för "skip/skid".
>
>

Det där skall visst va jättebra för däcken!

Fixed nybörjare
Atlas skrev:
> Behåll du den på... hur fräsig man än är på
> att skidda så står man sig rätt slätt när
> kedjan hoppar av.

Eller när man behöver stanna på någon meter. Jag kör med både fram och bakbroms, ser inte varför jag ska ta bort dom då jag cyklar fixed för att det är ett roligt sätt att hoja, inget annat. Plus att för mig är det bra träning inbillar jag mig med tanke på träningsvärk etc.

Fixed nybörjare
Har du clips/remmar/SPD-pedaler, eller bara vanliga platta pedaler utan något att sitta fast i?

Man ser häpnadsväckande många fixies med vanliga platta pedaler nuförtiden. Det går inte riktigt att stanna en sådan utan bromsar så då gäller det att köra väldigt sakta, eller ha bromsar. Inget för Hornsgatan.

Fixed nybörjare
Jag kör med SPD-pedaler som jag tagit från min racer, men jag ska skaffa clips inom en snar framtid. Har hört att många kör med dubbla straps när man kör fixed ifall den enda skulle gå av, är det en smart idé?

Fixed nybörjare
Nej, det är en synnerligen dålig ide. Då man använder två remmar är det svårt att få jämn fördelning över foten vilket leder till betydligt sämre känsla. Den minskade känslan gör att cykeln beter sig väldigt oförutsägbart i nödsituationer då man behöver stanna fort. Att använda två remmar fungerar bra i velodromen där man inte behöver stanna på samma sätt som på gatan. Att folk ändå använder det på gatan är enbart för att vara trendiga. Jag skulle aldrig använda två remmar.

Fixed nybörjare
Jag körde med clipps i femton år, nu har jag tillgång till clippless, skulle inte falla mig in att köra med clipps när jag har prylarna att köra clippless.

Fixed nybörjare
Vikkar skrev:
> På bana kör man oftast med clipless OCH remmar

Nja, det är främst i sprintdiciplinerna man kör med det.

Fixed nybörjare
Alfsomfan skrev:

> Nja, det är främst i sprintdiciplinerna man kör
> med det.

Helt rätt, det är jag som mest tittar på dem.

Tillbaka
Topp