freddiesan
Aktiv medlem
[Fixed] Stoppad av farbror Polis
Så hände det tillslut. Polisen stoppade mig när jag stod och väntade på ett rödljus inne i Stockholm. Inte en bra dag att cykla omkring i stan med alla poliser som bevakade demonstrationer alltså. Polisen sa att jag inte hade broms. Jodå, sa jag. Var då sa polisen. Därbak sa jag. Då sa polisen att det inte var en broms, att jag inte hade några bromshandtag på styret eller broms framme. Han sa att min cykel hörde hemma på en velodrom och att jag inte fick cykla med den. Då frågade jag i en lätt irriterad ton, vad vill du att jag ska göra då? Du ska kliva av cykeln och gå, sa polisen. Jag klev av och gick och svalde min ilska eftersom jag visste att om jag började bråka så skulle farbror polis kunna ta upp saker och ting på cykeln som saknades förutom den påstådda bromsen.
Saken är den att jag var sugen på att testa denna konflikt mellan fixed gear-cyklister och lagen men jag var inte så jätterapp i huvet efter gårdagens middag och så har jag inte råd just nu.
Frågor som uppstod i efterhand var:
Om jag hade haft frambroms skulle det varit ok för polisen då?
Med frambroms betyder det att bakbromsen räknas då?
Om bakbromsen på fixed räknas som broms hur är det då med alla cyklar som har fotbroms men inte frambroms? (detta är ju en stor del av cyklarna på stan)
Varför stoppas inte alla cyklar som bara har klassisk fotbroms?
Även om jag har frambroms skulle jag aldrig använda den eftersom jag behöver den inte - så är det bara och kom inte och säg annat. Så jag behöver ha frambroms för syns skull vilket gör mig arg! Min välvårdade cykel och min enorma cykelrutin i stadstrafik är bra mycket säkrare än majoriteten av cyklister i Stockholm. Ta fast alla andra jävlar som vinglar på rosthögar istället och lämna mig och mitt brinnande intresse ifred!! Har aldrig skadat någon i trafiken, inte på fixed eller någon annan cykel heller för den delen.
Usch! Nu fick jag lätta på trycket iallafall. Håll med eller såga mig - gör som ni vill. Har varit med tillräcklig länge för att klara det mesta.
Saken är den att jag var sugen på att testa denna konflikt mellan fixed gear-cyklister och lagen men jag var inte så jätterapp i huvet efter gårdagens middag och så har jag inte råd just nu.
Frågor som uppstod i efterhand var:
Om jag hade haft frambroms skulle det varit ok för polisen då?
Med frambroms betyder det att bakbromsen räknas då?
Om bakbromsen på fixed räknas som broms hur är det då med alla cyklar som har fotbroms men inte frambroms? (detta är ju en stor del av cyklarna på stan)
Varför stoppas inte alla cyklar som bara har klassisk fotbroms?
Även om jag har frambroms skulle jag aldrig använda den eftersom jag behöver den inte - så är det bara och kom inte och säg annat. Så jag behöver ha frambroms för syns skull vilket gör mig arg! Min välvårdade cykel och min enorma cykelrutin i stadstrafik är bra mycket säkrare än majoriteten av cyklister i Stockholm. Ta fast alla andra jävlar som vinglar på rosthögar istället och lämna mig och mitt brinnande intresse ifred!! Har aldrig skadat någon i trafiken, inte på fixed eller någon annan cykel heller för den delen.
Usch! Nu fick jag lätta på trycket iallafall. Håll med eller såga mig - gör som ni vill. Har varit med tillräcklig länge för att klara det mesta.