[Fixed] Stoppad av farbror Polis

freddiesan

Aktiv medlem
Så hände det tillslut. Polisen stoppade mig när jag stod och väntade på ett rödljus inne i Stockholm. Inte en bra dag att cykla omkring i stan med alla poliser som bevakade demonstrationer alltså. Polisen sa att jag inte hade broms. Jodå, sa jag. Var då sa polisen. Därbak sa jag. Då sa polisen att det inte var en broms, att jag inte hade några bromshandtag på styret eller broms framme. Han sa att min cykel hörde hemma på en velodrom och att jag inte fick cykla med den. Då frågade jag i en lätt irriterad ton, vad vill du att jag ska göra då? Du ska kliva av cykeln och gå, sa polisen. Jag klev av och gick och svalde min ilska eftersom jag visste att om jag började bråka så skulle farbror polis kunna ta upp saker och ting på cykeln som saknades förutom den påstådda bromsen.

Saken är den att jag var sugen på att testa denna konflikt mellan fixed gear-cyklister och lagen men jag var inte så jätterapp i huvet efter gårdagens middag och så har jag inte råd just nu.

Frågor som uppstod i efterhand var:

Om jag hade haft frambroms skulle det varit ok för polisen då?
Med frambroms betyder det att bakbromsen räknas då?
Om bakbromsen på fixed räknas som broms hur är det då med alla cyklar som har fotbroms men inte frambroms? (detta är ju en stor del av cyklarna på stan)
Varför stoppas inte alla cyklar som bara har klassisk fotbroms?

Även om jag har frambroms skulle jag aldrig använda den eftersom jag behöver den inte - så är det bara och kom inte och säg annat. Så jag behöver ha frambroms för syns skull vilket gör mig arg! Min välvårdade cykel och min enorma cykelrutin i stadstrafik är bra mycket säkrare än majoriteten av cyklister i Stockholm. Ta fast alla andra jävlar som vinglar på rosthögar istället och lämna mig och mitt brinnande intresse ifred!! Har aldrig skadat någon i trafiken, inte på fixed eller någon annan cykel heller för den delen.

Usch! Nu fick jag lätta på trycket iallafall. Håll med eller såga mig - gör som ni vill. Har varit med tillräcklig länge för att klara det mesta.

Klarade mig utan böter men kunde nog ha fått om jag fortsatt debattera deras prioritering. Frambroms kan jag inte sätta på utan att byta framgaffel eller montera en keirinmonterad frambroms.

freddiesan skrev:
-------------------------------------------------------
> Han sa att min cykel hörde hemma
> på en velodrom Du ska kliva av
> cykeln och gå, sa polisen.

Påläst snut. Och snäll. Han var nog bara orolig för att din kedja skulle gå av.

Frambroms räcker iaf. Cyklar behöver bara ha en broms, sedan tolkade väl inte farbror blå det som att fixerat bakhjul räknas som broms.

Jag tycker fixies är hur cool som helst, men man måste vara ganska religiös för att på fullt allvar hävda att man bromsar lite snabbt i hastigt uppkomna situationer med en sådan cykel som en med de bromsar lagen stipulerar. Sedan tycker jag inte man kan hänvisa till sin egen cykelrutin, lika lite som man kan hänvisa till sin enorma färdighet att framföra en bil i höga hastigheter vid fortkörning. Dels är det till stor del en illusion om sin egen förmåga att undvika olyckor, dels så kan man inte utforma lagar och förordningar på annat sätt än att de maximerar den allmänna säkerheten med förutsättningen att trafikanterna inte är experter(!).

Å andra sidan kan jag tycka att stelbenta föreskrifter är ett problem inte minst för att de drar lite av ett löjets skimmer över lagstiftaren. Polisen har förvisso ett antagligen ganska pragmatiskt sätt att hantera detta på ungefär som med ringklocka, reflexer och annat som är lagstadgat men då är man ju överlämnad till godtycke. Och det är inte heller bra.

Summa summarum. Gnäll inte över att polisen följer sin arbetsbeskrivning och hindrar ett fordon som faktiskt kan utgöra en trafikfara i händerna på annat än riktigt rutinerade förare, men kör för all del hur mycket fixie som helst och ta konsekvenserna av det. Gärna en snygg italiensk sådan.

Det finns ju en tråd under senaste veckan i ämnet som är ganska välfylld.

Jag tycker det är rätt vettigt faktiskt. Även om de flesta fixiecyklister är fullt kapabla att bromsa med sina cyklar och säkert har bra mycket bättre uppsikt över trafiken en cyklisten i gemen så är det ju givetvis cykeln man måste titta på. Sätt någon av de senare ("cyklisten i gemen") på en fixie utan träning och de flesta skulle nog hålla med om att det inte är någon bra ide i trafiken.

Skönt att du slapp böter!

Japp. En skåpåse ska han få.

Jag kan ju förstå din irritation. Jag körde 130 på 90-väg för ett tag sen. Men jag sa åt poliserna att jag är jätteduktig att köra bil, så han släppte mig med en varning.

castrello skrev:
> Jag kan ju förstå din irritation. Jag körde 130
> på 90-väg för ett tag sen. Men jag sa åt
> poliserna att jag är jätteduktig att köra bil,
> så han släppte mig med en varning.

Bra där;) Kenny Bräck däremot verkar inte vara så duktig eftersom de drog hans körkort.

JLarsson skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan ju förstå din irritation. Jag körde
> 130
> > på 90-väg för ett tag sen. Men jag sa åt
> > poliserna att jag är jätteduktig att köra
> bil,
> > så han släppte mig med en varning.
>
> Bra där;) Kenny Bräck däremot verkar inte vara
> så duktig eftersom de drog hans körkort.

Men så rullade han väl på i drygt 180 på en 90-väg, va?

Haha. Fixi får verkligen vissa att se rött. Men på tiden att ordningsmakten får upp ögonen för detta otyg. En cykel är ett farligt nyttoföremål, ingen leksak! Reflexväst och riddarrustning på!

man kan väl inte BÅDE vara anarkist (dvs köra fixie utan broms) OCH gnälla på samhället (polisen) när det olagliga påtalas.

Du måste bestämma dig. Antingen medvetet skita i lagen och ta konsekvenserna eller försöka följa lagen.

OBS (för femtielfte gången) Det handlar inte om man kan stanna cykeln eller ej. Det handlar om att cykeln måste vara UTRUSTAD med broms.

Indurain skrev:
> Löjligt, har inte polisen bättre saker för sig
> än att gnälla på en cyklist?.

Som vadå?

Hur skulle det se ut om Polisen bara ägnade sig åt de grövsta brotten? Nej, Polisen måste plocka lite syndare av alla sorter annars skulle det ju i praktiken innebära att folk kan begå hur många småbrott som helst ostört så länge det finns fulare fiskar i farten.

ÅL skrev:
>
> OBS (för femtielfte gången) Det handlar inte om
> man kan stanna cykeln eller ej. Det handlar om att
> cykeln måste vara UTRUSTAD med broms.

Precis, en Kronan utrustad med värdelös fotbroms är OK, men en fixe med tämligen effektiv stoppförmåga utan separat bromssystem är det inte.

Ska det vara så svårt att förstå?

För att skoja till det tycker jag att man som fixiecyklist ska utrusta sin hoj med en broms vars handtag sätts där det inte kan manövreras under färd. Både kul och oomkullrunkligen lagligt.

Edit: stavar krattlikt...

Senast redigerad av en moderator:
TBone skrev:
> Precis, en Kronan utrustad med värdelös fotbroms
> är OK, men en fixe med tämligen effektiv
> stoppförmåga utan separat bromssystem är det
> inte.

Fast det där stämmer ju inte. Hur mycket plats i sidled behöver en cyklist på en Kronan för att bromsa? Hur mycket behöver fixed-cyklisten? Och vem har bäst möjlighet att bromsa hårt och fortfarande kunna justera bromstrycket så att bakhjulet inte släpper? Fixien vinner inte i nåt av fallen, så även en skräphoj från Kronan är överlägsen vad gäller bromsförmåga.

Det var fanimej en bra idé Tbone. Nere vid vevlagtet på diagonal röret....ha ha!

Snack! klart man har broms. Fotbroms. Trampa bakåt = Stopp.

geologen skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Precis, en Kronan utrustad med värdelös
> fotbroms
> > är OK, men en fixe med tämligen effektiv
> > stoppförmåga utan separat bromssystem är det
> > inte.
>
> Fast det där stämmer ju inte. Hur mycket plats i
> sidled behöver en cyklist på en Kronan för att
> bromsa? Hur mycket behöver fixed-cyklisten? Och
> vem har bäst möjlighet att bromsa hårt och
> fortfarande kunna justera bromstrycket så att
> bakhjulet inte släpper? Fixien vinner inte i nåt
> av fallen, så även en skräphoj från Kronan är
> överlägsen vad gäller bromsförmåga.

Man behöver inte ha mer utrymme i sidled för att stanna med en fixedgear än en gammal kronan.
Bör tilläggas att "Here we go again!!! Ska gå på stan och klubba sälar!!!"

TBone skrev:

> utrusta sin hoj med en broms vars
> handtag sätts där det inte kan manövreras under
> färd.

Jag ser en ny trend bland fixiecyklisterna ;) Vem kan ha den knasigaste placeringen av frambromshandtaget.

here we go again....

men för att klara ut åtminstonde en sak:

Fixie = Cykel med fast (Fixed) baknav, bromsar eller inte spelar ingen roll. Precis som skärmar, pakethållare, flaggor etc.

Track bike = Fixie för bancykling, inga bromsar, skärmar eller annat tjafs.

Ur Vägverkets författningssamling.

VVFS 2003:21

4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2
vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat
reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.

Detta bör väl uppfyllas när man slänger in foten i ekrarna.

//Martin

http://www.soptunna.se

TBone skrev:
> ÅL skrev:
> -----
> >
> > OBS (för femtielfte gången) Det handlar inte
> om
> > man kan stanna cykeln eller ej. Det handlar om
> att
> > cykeln måste vara UTRUSTAD med broms.
>
>
> Precis, en Kronan utrustad med värdelös fotbroms
> är OK, men en fixe med tämligen effektiv
> stoppförmåga utan separat bromssystem är det
> inte.
>
> Ska det vara så svårt att förstå?
>
> För att skoja till det tycker jag att man som
> fixiecyklist ska utrusta sin hoj med en broms vars
> handtag sätts där det inte kan manövreras under
> färd. Både kul och oomkullrunkligen lagligt.
>
> Edit: stavar krattlikt...

Så broms borde inte vara lagstadgad utrustning för att det finns cyklar med dåliga bromsar?

geologen skrev:
> Så du menar att man kan sladda precis rakt fram
> utan att glida i sidled i alla lägen?

I stort sett ja! Men precis som när man ställer sig på fotbromsen på en vanliga cykel med fotbroms så finns det ju en chans att bakändan skenar iväg pga grus , sand osv osv.

Tycker att hysterin kring fixedgear är just hysterisk, finns jättemånga tyckare och förståsigpåare samt många som ropar varg. Men att cykla är farligt om man kör oansvarigt , för fort på gångbanor/cykelbanor, är oupmärksam , lyssnar på musik och tänker på annat oavsett man har fotbroms, frambroms , bakbroms , bådeoch eller kedjebroms.

Det verkar som att alla som inte kör fixedgear utgår ifrån att fixedgearcyklister kör som dårar och att dom håller en mycket högre hastighet än andra.

"Guns dont kill People, People kill people" ;P

För att citer allas våran "älskling" Charles Heston.

ÅH, man diskuterar alltså brakeless fixi här. Fräscht ämne. Antar att det kommer många kloka ord och att saken reds ut. Men, vad har ni att säga om hellas north shore?

Jag trodde vi pratade om polisen och fixie i denna tråd. Inte om cyklisters uppförande. Trådskaparen stod ju till och med still för rött ljus när polisen kom. Inte särskilt oansvarigt, tycker jag.

unwanted skrev:
> I stort sett ja! Men precis som när man ställer
> sig på fotbromsen på en vanliga cykel med
> fotbroms så finns det ju en chans att bakändan
> skenar iväg pga grus , sand osv osv.

Med den enorma skillnaden då att man lätt kan lätta på pedaltrycket och häva sladden om man har fotbroms. Icke fallet om man "låst" sin position för att bromsa på en fixie.

unwanted skrev:
> Det verkar som att alla som inte kör fixedgear
> utgår ifrån att fixedgearcyklister kör som
> dårar och att dom håller en mycket högre
> hastighet än andra.

Senaste året har det exploderat här i stan, och jag ser ofta folk på brakeless som uppenbarligen tycker det är så obekvämt att bromsa att de helt enkelt struntar i det, och i stället snirklar sig förbi bilar och andra fordon som väntar på korsande trafik eller rödljus och korsar vägen mot de flesta regler och även vett och sans. Har sett ett par riktigt farliga situationer. Ett par cykelbud finns med i den skaran också.

Däremot går det inte så snabbt. Där har jag inget att anmärka. De brukar oftast försvinna bakom mig när jag fått grönt ljus igen... ;)

Erik h: Om du fortsätter att följa tråden kommer du med all sannolikhet att upptäcka en ny livshemlighet inom kort!

Mer brakeless fixie diskussioner åt folket!

erik h skrev:
> ÅH, man diskuterar alltså brakeless fixi här.
> Fräscht ämne. Antar att det kommer många kloka
> ord och att saken reds ut. Men, vad har ni att
> säga om hellas north shore?

HA HA HA!

Ja jävlar!

ÅL skrev:
> Jag trodde vi pratade om polisen och fixie i denna
> tråd. Inte om cyklisters uppförande.
> Trådskaparen stod ju till och med still för
> rött ljus när polisen kom. Inte särskilt
> oansvarigt, tycker jag.

Kanske vad därför han åkte dit? Polisen tänkte väl att om en kille som ser ut som ett cykelbud står still vid rödljus måste denna ha något att dölja. Säkert KNARK!!111

Jag såg snarare ut som en stylad mediegrabb med finskjorta och bomullsbyxor idag när jag var på väg för att finpromenera på Djurgården :)

geologen skrev:

> Med den enorma skillnaden då att man lätt kan
> lätta på pedaltrycket och häva sladden om man
> har fotbroms. Icke fallet om man "låst" sin
> position för att bromsa på en fixie.
>

Man kan även häva en sladd med en fixedgearcykel, man lättar på bromstrycket
och skippar istället.

Att folk med fixed kryssar igenom trafiken och rödljusen har nog mer med
deras persona att göra än cyklarna dom cyklar på.

freddiesan skrev:
> Jag såg snarare ut som en stylad mediegrabb med
> finskjorta och bomullsbyxor idag när jag var på
> väg för att finpromenera på Djurgården :)

Jamendåså! Ärendet är har fått sin naturliga lösning: du såg ut som en fullblodshipster som var ute på fixie för första gången. Farbror Blå var bara bekymrad om din egen säkerhet, se till att se sunkigare ut i fortsättningen så slipper du bli stoppad.

geologen skrev:
> Med den enorma skillnaden då att man lätt kan
> lätta på pedaltrycket och häva sladden om man
> har fotbroms. Icke fallet om man "låst" sin
> position för att bromsa på en fixie.

så illa som fotbromsar brukar fungera när dom väl är låsta och så hårt som fotbromscyklister brukar luta sig bak på bakre pedalen så kan du räkna med rätt taskig modulering där också... ja, en bra fotbroms bromsar snabbare/effektivare än en fixie i medelgod fart, men det finns däremot ingen broms med mer förutsägbara egenskaper än fixedgear.

> jag ser ofta folk på brakeless som uppenbarligen
> tycker det är så obekvämt att bromsa att de
> helt enkelt struntar i det, och i stället
> snirklar sig förbi bilar och andra fordon som
> väntar på korsande trafik eller rödljus och
> korsar vägen mot de flesta regler och även vett
> och sans. Har sett ett par riktigt farliga
> situationer. Ett par cykelbud finns med i den
> skaran också.

det är säkert enklare att fortsätta än att stanna och accelerera, kanske även roligare och mer tillfredsställande, vad vet vi om hur lagbrytarna tänker...

> Däremot går det inte så snabbt. Där har jag
> inget att anmärka. De brukar oftast försvinna
> bakom mig när jag fått grönt ljus igen... ;)

och du cyklar racer? och diskuterar om bromsförmåga?
samtidigt - vem har sagt att väg-fixie-cyklisterna använder sina fordon för att slå några hastighetsrekord? så vitt jag vet/förstått tycker många av dom att nöjet av turen är viktigare än den exakta tid den tar.

Tillbaka
Topp