[fixie] Jag -- en kulturbarbar?

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Numera säger jag som mytis, "rätt ram till rätt saker", men det betyder inte att det är fel att konvertera veteranhojar. Det kan vara riktigt snyggt faktiskt. En riktig trackram med korrekta dropouts känns faktiskt bättre och bakhjulet sitter stabilare än på gamla racer dropouts. Det är iallafall min erfarenhet sen jag började på en gammal Monark och gick över till trackram. Nu står den slaktade gamla Monarken och gråter i källaren :(

freddiesan skrev:
-------------------------------------------------------
> Numera säger jag som mytis, "rätt ram till rätt
> saker", men det betyder inte att det är fel att
> konvertera veteranhojar. Det kan vara riktigt
> snyggt faktiskt. En riktig trackram med korrekta
> dropouts känns faktiskt bättre och bakhjulet
> sitter stabilare än på gamla racer dropouts. Det
> är iallafall min erfarenhet sen jag började på
> en gammal Monark och gick över till trackram. Nu
> står den slaktade gamla Monarken och gråter i
> källaren :(

Om man vill undvika tåöverlapp är är det ju ingen lösning med en"riktig trackram" dom är ju också olika http://www.oldskooltrack.com/files/images/overlap.jpg.
Och det är ju svårt att hitta gammla bancyklar för 800kr på blocket men så är ju fallet med stålracerhojar.

/M

Jo det stämmer men då närmar vi oss en sak som jag funderat på ett tag. Hur kommer det sig att folk kan spendera 10-tals med tusen på mtb- och landsvägshojar men när det kommer till fixies så får det inte kosta mer än några hundralappar på blocket!? Varför kan inte fixies få lite högre prioritering här i Sverige? Det skulle vara skitskoj att få se lite blingbling hojar också. Fixies är som en skojig grej som ingen tar på fullt allvar och gud förbjude om någon tar på det lite mer allvar och lägger ner lite pengar på det. Det är synd helt enkelt. Jag vill stå upp för fixiens rätt i samhället.

Såja, nu fick jag det sagt.

freddiesan skrev:
> Jo det stämmer men då närmar vi oss en sak som
> jag funderat på ett tag. Hur kommer det sig att
> folk kan spendera 10-tals med tusen på mtb- och
> landsvägshojar men när det kommer till fixies
> så får det inte kosta mer än några
> hundralappar på blocket!? Varför kan inte fixies
> få lite högre prioritering här i Sverige? Det
> skulle vara skitskoj att få se lite blingbling
> hojar också. Fixies är som en skojig grej som
> ingen tar på fullt allvar och gud förbjude om
> någon tar på det lite mer allvar och lägger ner
> lite pengar på det. Det är synd helt enkelt. Jag
> vill stå upp för fixiens rätt i samhället.
>
> Såja, nu fick jag det sagt.

Dyra fixies börjar poppa upp lite här och där tycker jag, blev omkörd av något silverfärgat keirin-liknande häromdagen, det känns bra. Här på forumet är det ju oftast någon som undrar om sitt första lågbudjet bygge . Dom flesta fixies som inte hänger på väggen används för att cykla till jobbet, bion osv och ska stå parkerade på stan, då är det ganska skönt att ha något rackigt så man slipper vara allt för orolig att det ska hända något. Jag är (som nästan alla här) alltför svag för fina dyra cykelkomponenter/cyklar och har full förståelse för alla som vill ha onödiga och obskyra NJS/pista/track/-shit. Men nog är väl en välbygd fulfixie nåt att ha.

> Jag
> vill stå upp för fixiens rätt i samhället.
>

Ok jag står också upp!

/Magnus

Senast redigerad av en moderator:
Håller fullständigt med freddiesan om det där. Har man som jag slutat intressera sig för de senaste landsvägsinnovationerna och i princip inte suttit på en mountainbike sedan 1995 så finns det ingen anledning till att begränsa sig till en budget à la blocket, fulmek och loctite när man vill bygga sin drömhoj. Däremed inte sagt att det behöver bli särskilt dyrt, bara lite mindre kompromissande och en mycket cleanare cykel!

mytomspunnen skrev:

> Jag har inte sagt att jag aldrig kommer att köra
> fixie ditt dövöra till gubbfan.

Såja, inte brusa upp. Jag ställde bara en fråga. Var inte så kitslig.

> Rätt ram till rätt sak helt enkelt. Vad är det
> som är så konstigt med det?

Inte ett dugg. Jag har inga som helst invändningar mot det.
Jag trodde bara ett tag att du hade blivit en mes, men jag hade fel. Det ska bli riktigt trevligt att få se din kommande fixi, för jag är också allergisk mot tåöverlapp.

Tillbaka
Topp